[AR] Bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 04:21

Ik heb ook al het een en ander aan info opgezocht over bitloos mennen omdat ik een shetlander met onderbeet heb en bitloos voor haar waarschijnlijk fijner is. Maar lees zoveel nadelen dat ik het nog niet echt zie zitten... M'n pony is wel een pittige en nukkige tante.

Lees dus even mee...

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:23

Lees maar mee ja. Persoonlijk denk ik dat het met een side-pull toch wel zou moeten kunnen. De druk komt op de zijkant van het hoofd, ook wanneer de teugels alleen 'direct' gebruikt kunnen worden en niet 'indirect' (neck-reining of hand van de hals).
Bovendien ben ik geen fan van het bit, als het niet nodig is. Bij een lastig paard, oké, maar zolang het bitloos gaat verkies ik dat denk ik.
Zoals twee reacties hiervoor genoemd is, zou ik met een lastige pony ook niet snel bitloos gaan mennen. Eigenlijk helemaal niet mennen - ik zou eerst (nog meer?) tijd besteden aan training, hoewel sommige paarden met oneindige training nog steeds donderstenen zijn!.

Bokje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:35

We hebben hier een tijd gemend met een pony en we gebruikten toen een bitloos dr cook hoofdstel. De pony deed het er erg goed op. Dat kan dus vind ik, alleen hangt het wel af van de pony of het paard of het kan.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:34

Dat denk ik dus ook. Ik vind dat mijn moeder het gewoon moet proberen, en als het uiteindelijk niet gaat, kunnen we altijd nog het bit erin doen. Ik weet dat het ook andersom kan: Eerst met bit, dan bitloos, maar ik vind dat je een bit er alleen in moet hangen met een reden..