[AR] Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:22

Voor echt werk (voor de wagen, slepen, lange lijnen enz) begin ik zelf niet voordat ze 3 zijn, bij puppy paarden zelfs pas bij de 4. Maar dat wil niet zeggen dat je tot die tijd niets kunt oefenen. Ik doe met jonge pony's ook weleens wat wandelen, een schrikparcoursje, tuig op, zadeltje op de rug. Je moet het alleen kort houden. Mijn ervaring is dat je dan zo wegrijdt en ze niet snel onder de indruk zijn van dingen. Ik deed dit trouwens niet vaak, mss 2x per maand een kwartiertje oid. De rest van de tijd lopen ze buiten en kom ik wel de dagelijkse verzorging doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:23

Een tweejarige is een kleuter die op deze leeftijd van de kudde hoort te leren hoe hij moet functioneren in een sociale groep. Daar heeft een tweejarige het druk genoeg mee. Als je geduld hebt en het paard rustig en netjes opleid, dan kan een paard wel 20 jaar bereden worden en voor de kar staan met een beetje geluk; mag het dan even rustig de tijd krijgen om volwassen te worden? Ik vind het jammer dat dat bij veel mensen (paardenliefhebbers..?) al te veel gevraagd is en ze als tweejarige al van alles moeten. In mijn beleving worden ze daar ook niet braver van dan wanneer je begint als ze 3,5 jr zijn.

De enige reden dat je met een twee jarige wilt beginnen is volgens mij gebrek aan geduld, maar koop dan gewoon een ouder paard.

Over een draver; je wilt niet weten hoeveel dravers er kapot zijn voor hun 10e jaar Esmee_2001...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:27

Lante schreef:
Een tweejarige is een kleuter die op deze leeftijd van de kudde hoort te leren hoe hij moet functioneren in een sociale groep. Daar heeft een tweejarige het druk genoeg mee. Als je geduld hebt en het paard rustig en netjes opleid, dan kan een paard wel 20 jaar bereden worden en voor de kar staan met een beetje geluk; mag het dan even rustig de tijd krijgen om volwassen te worden? Ik vind het jammer dat dat bij veel mensen (paardenliefhebbers..?) al te veel gevraagd is en ze als tweejarige al van alles moeten. In mijn beleving worden ze daar ook niet braver van dan wanneer je begint als ze 3,5 jr zijn.

De enige reden dat je met een twee jarige wilt beginnen is volgens mij gebrek aan geduld, maar koop dan gewoon een ouder paard.

Over een draver; je wilt niet weten hoeveel dravers er kapot zijn voor hun 10e jaar Esmee_2001...

Dat valt ook wel mee hoor Lante..

Ik stel me zo voor dat al die paarden die zo super in de kudde opgevoed worden totdat ze vier zijn, dan dus ook nooit ge-ent worden, een ontworming krijgen, naar de tandarts gaan, niet bij de smid komen en daarbij dus ook geen halster omhebben, niet vast kunnen staan, niet verplaatst kunnen worden (want oooh de stress van een trailerrit)..

Lijkt me super om dat als 4 jarige allemaal ineens voor je kiezen te krijgen :j +:)+ Krijg je mentaal heus geen opsodemieter van :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:29

Lante schreef:

Precies wat ik ook vind ja... :j

Cer

Re: Waarom eigenlijk niet, met 2 jarige beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:30

Ik vind dat een veulen/jaarling hoort te leren hoe het met mensen werkt, aangezien hij die zn hele leven ook tegen zal komen.. Dus het moet en/en :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:31

Lante schreef:

Je wilt niet weten hoeveel rijpaarden kapot zijn voor hun 10e jaar.
Je wil niet weten hoeveel Dravers er nog puntgaaf zijn na hun 10e jaar.

Niet elke Draver die als tweejarige gekoerst heeft is met vijf jaar kapot. Mijn merrie is ook als jaarling beleerd (door mijn vader en mij), door mijn vader getraind en heeft als tweejarige en driejarige gekoerst. Daarna is ze onder de hengst gegaan en inmiddels rij ik er alweer een paar jaar mee rond. Ze is nu 11, heeft mooie strakke benen en heeft nooit problemen. En zoals zij zijn er meer, véél meer. Het is namelijk ook niet de bedoeling om ze meteen knoeterhard aan het werk te zetten. Ze worden rustig aan beleerd en lopen dan eerst om wat conditie op te bouwen rustig rondjes; met een lichte sulky, op een vlakke, niet zware baan, met flauwe bochten. Het gros gaat daarna weer op rust en wordt in het voorjaar weer opgepakt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:33

Cer schreef:
Lante schreef:

Dat valt ook wel mee hoor Lante..

Ik stel me zo voor dat al die paarden die zo super in de kudde opgevoed worden totdat ze vier zijn, dan dus ook nooit ge-ent worden, een ontworming krijgen, naar de tandarts gaan, niet bij de smid komen en daarbij dus ook geen halster omhebben, niet vast kunnen staan, niet verplaatst kunnen worden (want oooh de stress van een trailerrit)..

Lijkt me super om dat als 4 jarige allemaal ineens voor je kiezen te krijgen :j +:)+ Krijg je mentaal heus geen opsodemieter van :)

Wat een onzin meid.
De noodzakelijke dingen worden gedaan en worden ze netjes aan gewend. Een zadel of een tuig om of een schriktraining is niet noodzakelijk.

@wendyBZ: Rijpaarden zijn ook vaak kapot omdat er op te jonge leeftijd al teveel van ze verwacht wordt, hetzelfde geldt voor dravers die te vroeg, te zwaar getraind zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:35

Meid :? ....

Wat de een niet noodzakelijk vind, vind de ander wel noodzakelijk.. het is niet te meten in welke maten een paard schade ondervind aan het lopen met een tuig, dus daar valt weinig over te zeggen...

Er staan een aantal aannames in.. Paarden die TE vroeg TE zwaar getraind worden, kunnen kapot gaan.
Maar normaal inrijden, opbouwen etc. werkt meestal goed in de ontwikkeling (lees de onderzoeken er maar op na)..

En sinds wanneer is een tuig opleggen ineens TE zwaar werk? seriously?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:39

Wat Cer al zegt :j 'te', te is nooit goed :+ Maar als je het met beleid doet, hoeven ze er niet onder te lijden. Een tweejarige gaat er echt niet dood van als ie een keer een tuig opkrijgt. ik ben juist van mening dat je dat soort dingen juist beter eerder kan doen, zodat ze, wanneer ze ouder zijn, al vanalles gewend zijn en het dan dus ook minder stress oplevert.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:10

Daar zijn de meningen dus over verdeeld, ik ben van mening dat je de kans loopt dat je een paard geestelijk overvraagd en dat het bovendien niet nodig is en geen nut heeft. Als je met 3,5 dat rustig aan begint te wennen dan is dat vroeg genoeg (lees de onderzoeken er inderdaad maar op na...).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:16

Maar wat is dan "overvragen"?
Als ie een halster omkan, kan er toch ook een buiksingel(dekensingel weet ik veel) om, en eventueel een tuig? Ik heb het idee dat je erg zwart/wit denkt.. er zijn heeeeeel veel nuances bij het scholen van paarden..(honden, kinderen, whatever)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:17

Ik ben het eens met Lante, een paard mentaal pushen geeft alleen maar problemen, die als er niets aan de aanpak veranderd wordt, kunnen leiden tot agressief- of vluchtgedrag...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:20

Ja maar wat versta je dan onder "pushen"?
Je hebt enorm veel gradaties in scholing...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:22

Ik ben ook benieuwd wat jullie onder pushen en overvragen vinden vallen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:29

Lante schreef:
(lees de onderzoeken er inderdaad maar op na...).
Ik kan geen ondezoek vinden over de invloed op de psyche.. alleen maar over de invloeden op pezen, banden en botten.. Dus als je een linkje hebt, graag :j !

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:30

Vaak merk je de gevolgen pas later als je echt met het paard aan het werk wilt. Op het moment laten ze braaf alles toe en lijken ze er helemaal geen last van te hebben. Bij sommige paarden zal het op latere leeftijd geen negatieve gevolgen hebben, maar ik heb al net wat te veel paarden van mensen gehad die 'onhandelbaar' waren opeens, terwijl ze als 2 jarige zo braaf waren ("Onze dochter kon er zo een rondje op zitten in de wei, deden we nooit hoor, maar zo braaf was die toen, we snappen er niks van!").

Voor dat linkje moet ik zelf ook zoeken, was in ieder geval in het engels weet ik me nog te herinneren...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:31

en wie zegt dat dat komt omdat het paard eerder al aan het werk geweest is? Waarom zou het niet komen omdat het paard op dát moment teveel gepushed wordt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:34

Engels is niet erg :j

Maar Lante, zeg nou zelf.. iemand die dat zegt over een dochter, rondje wei, 2 jarige, dat kan je toch niet serieus menen??? Ik heb het over iemand die weet wat ie doet, en gewoon op een normale manier een jong paard aan verschillende dingen laat wennen.

Overigens, de paarden die als 4 jarige (of ouder zelfs) zadelmak gemaakt zijn, ken ik ook.. daar vallen met enige regelmaat mensen vanaf.. dus dat vind ik geen vergelijk. Wat je ook doet, je moet t wel goed doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:39

Opvallend is dat dat steeds paarden (pony's ook veel) zijn waar al van alles mee gedaan was op jonge leeftijd; vaak zijn ze brutaal en erg dominant. Soms zijn ze al dominant in de omgang (schoppen en bijten, drammerig), maar vaak zijn ze het pas als ze aan het werk moeten, wat zich uit in bokken, staken en steigeren.

Bij paarden die als 3,5 jarige groen uit de wei komen en rustig opgepakt worden is dit eigenlijk nooit een probleem. Als er dan wat is, dan is het meestal iets lichamelijks/medisch.

Mijn ervaring natuurlijk.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:43

Schoppen, bijten en drammerig zijn haal je er m.i. al met een normale opvoeding uit. Dat heeft wat mij betreft niets te maken met vroeg beleren. Bij ons worden de Dravers vrijwel allemaal voor hun tweede beleerd en ik heb er nog geen enkele meegemaakt die bokte :+ Ook niet als ze als vier/vijfjarige onder het zadel gingen. Juist meegaande paarden die al een basis hadden en daardoor makkelijk verder onder het zadel te beleren waren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:44

Is niet eerlijk, dat ligt aan de opvoeding.. Die jonge paarden zijn verwend en niet opgevoed. Die oude paarden zijn wel goed opgevoed, dus dat is appels met peren vergelijken..

Dat heeft niks met leeftijd te maken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:48

Een 2 jarige is een kleuter, een kind... een kind dat opgevoed dient te worden door soortgenoten en de tijd en ruimte moet krijgen om paard te zijn zijn en mentaal en fysiek uit te groeien tot een stabiel paard.

Met 2 jaar gaan klooien voegt niets toe en doet hooguit afbreuk aan een paard.

De enige reden om wel te beginnen is ongeduld of winstbejag, beiden geen fraaie redenen.
De meningen zijn verdeeld zeggen mensen dan... dan denk ik: de prioriteiten zijn verdeeld.
In het geval van ongeduldige eigenaren ligt de prioriteit in geen geval bij het paard. Ik vind het ronduit DOM... en heb wel te doen met massa's paarden die het niet zo goed treffen met dergelijke eigenaren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:49

http://horses.nl/artikelen/de-mentale-o ... -je-paard/
Hier zie je dat een paard tussen de twee en de drie best wel wat kan leren (b.v. de tip: leg eens een zeiltje in het land, dan bedoelen ze dus dat het paard er ZELF wel heen gaat, het is een nieuwsgierig dier, je hoeft hem er niet heen te leiden oftewel erheen te pushen), maar dat je beter kunt wachten met zadelmak maken tot het 4 is, dan zijn ze mentaal pas volgroeid.

Ik kan het onderzoek zelf even niet vinden, was van David Marlin. Ik moet zo aan het werk, maar wellicht vind je het zelf; hij heeft trouwens heel veel interessante artikelen geschreven en onderzoeken gedaan, o.a. ook naar Joyn up e.d.

Ninx: Amen.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:50

let er mee op hoor om dit te doen!
ik ken iemand die heeft dat ook gedaan af en toe een stapritje klein drafje voor de kar. en toen ze dat vertelde tegen DA werd dit niet goedgekeurd, aangezien ze ook moeten trekken en dit de bespiering en groei in de weg kan gan zitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:52

Maar (helaas voor het paard) iedereen is natuurlijk vrij zijn eigen fouten te maken.
Ik heb mijn punt wel gemaakt vind ik en ga aan het werk. :wave: