Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lante schreef:Een tweejarige is een kleuter die op deze leeftijd van de kudde hoort te leren hoe hij moet functioneren in een sociale groep. Daar heeft een tweejarige het druk genoeg mee. Als je geduld hebt en het paard rustig en netjes opleid, dan kan een paard wel 20 jaar bereden worden en voor de kar staan met een beetje geluk; mag het dan even rustig de tijd krijgen om volwassen te worden? Ik vind het jammer dat dat bij veel mensen (paardenliefhebbers..?) al te veel gevraagd is en ze als tweejarige al van alles moeten. In mijn beleving worden ze daar ook niet braver van dan wanneer je begint als ze 3,5 jr zijn.
De enige reden dat je met een twee jarige wilt beginnen is volgens mij gebrek aan geduld, maar koop dan gewoon een ouder paard.
Over een draver; je wilt niet weten hoeveel dravers er kapot zijn voor hun 10e jaar Esmee_2001...
Lante schreef:Een tweejarige is een kleuter die op deze leeftijd van de kudde hoort te leren hoe hij moet functioneren in een sociale groep. Daar heeft een tweejarige het druk genoeg mee. Als je geduld hebt en het paard rustig en netjes opleid, dan kan een paard wel 20 jaar bereden worden en voor de kar staan met een beetje geluk; mag het dan even rustig de tijd krijgen om volwassen te worden? Ik vind het jammer dat dat bij veel mensen (paardenliefhebbers..?) al te veel gevraagd is en ze als tweejarige al van alles moeten. In mijn beleving worden ze daar ook niet braver van dan wanneer je begint als ze 3,5 jr zijn.
De enige reden dat je met een twee jarige wilt beginnen is volgens mij gebrek aan geduld, maar koop dan gewoon een ouder paard.
Over een draver; je wilt niet weten hoeveel dravers er kapot zijn voor hun 10e jaar Esmee_2001...
Lante schreef:Over een draver; je wilt niet weten hoeveel dravers er kapot zijn voor hun 10e jaar Esmee_2001...
Cer schreef:Lante schreef:Een tweejarige is een kleuter die op deze leeftijd van de kudde hoort te leren hoe hij moet functioneren in een sociale groep. Daar heeft een tweejarige het druk genoeg mee. Als je geduld hebt en het paard rustig en netjes opleid, dan kan een paard wel 20 jaar bereden worden en voor de kar staan met een beetje geluk; mag het dan even rustig de tijd krijgen om volwassen te worden? Ik vind het jammer dat dat bij veel mensen (paardenliefhebbers..?) al te veel gevraagd is en ze als tweejarige al van alles moeten. In mijn beleving worden ze daar ook niet braver van dan wanneer je begint als ze 3,5 jr zijn.
Dat valt ook wel mee hoor Lante..
Ik stel me zo voor dat al die paarden die zo super in de kudde opgevoed worden totdat ze vier zijn, dan dus ook nooit ge-ent worden, een ontworming krijgen, naar de tandarts gaan, niet bij de smid komen en daarbij dus ook geen halster omhebben, niet vast kunnen staan, niet verplaatst kunnen worden (want oooh de stress van een trailerrit)..
Lijkt me super om dat als 4 jarige allemaal ineens voor je kiezen te krijgen![]()
Krijg je mentaal heus geen opsodemieter van