[AR] shetlander tocht, aangespannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Re: shetlander tocht, aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:12

wat een hoop reacties ineens!
ik ben bang dat de mijne strand niet trekken.. en voor zover ik bekend ben met strand (bijna niet dus) moet je toch eerst door behoorlijk mul zand heen.. PLUS (en das voor mij ook een groot punt) ze staan op ijzers, en ik weet uit ervaring (dat dan weer wel) dat dat behoorlijk zuigen kan.. ga natuurlijk geen kat op t spek binden.. mochten hier andere ervaringen mee zijn dan hoor ik het graag hoor, maar mijn ervaring en strand is altijd stuiterend en hard geweest.. en of ik daar voor opensta met mijn 2 span weet ik zo net nog niet :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:17

ik wil best een pol toevoegen met voorkeuren..
moet ik alleen een paar plekken weten om in te vullen..

ik zet m voor :D kunnen jullie quoten en toevoegen:

- Montferland (bos in Nederland achterhoek, naar Duitsland, zeer mooi en heel groot bos)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:24

Ik wil ook wel mee... Ik heb alleen geen vervoer :P Ik woon in Hoek van Holland, daar staat Shettie ook.

Ach vooruit ik stel me toch even voor :D Ik ben Corien, Heb een witte merrie Shet Luna. Haar conditie is aardig goed, ze kan 10 km draven en galopperen achter elkaar zonder (erg) buiten adem te zijn. (Na 5km 10 minuutjes pauze dan wel).

Lijkt me heel leuk om mee te gaan, maar wederom; geen vervoer :)

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:30

newmom schreef:
wat een hoop reacties ineens!
ik ben bang dat de mijne strand niet trekken.. en voor zover ik bekend ben met strand (bijna niet dus) moet je toch eerst door behoorlijk mul zand heen.. PLUS (en das voor mij ook een groot punt) ze staan op ijzers, en ik weet uit ervaring (dat dan weer wel) dat dat behoorlijk zuigen kan.. ga natuurlijk geen kat op t spek binden.. mochten hier andere ervaringen mee zijn dan hoor ik het graag hoor, maar mijn ervaring en strand is altijd stuiterend en hard geweest.. en of ik daar voor opensta met mijn 2 span weet ik zo net nog niet :)

:+ Grinnik... wij parkeren altijd bij manege jonker in Katwijk... daar ligt een gigantisch parkeer terrein zo ongeveer aan de zee.
Er is een klein stuk mul zand waar je doorheen moet... ik denk ongeveer een meter of 50 a 60 ?.
Maar dat lopen wij altijd. Daarna is het gewoon in de vloedlijn of ernaast rijden... en dat gaat zelfs enkelspan 80 cm. prima af...
Maar dan is er de vraag natuurlijk is het wel wat we willenn ? Willen we niet liever door het bos bv.
Strand heeft als nadeel met de mini's dat je er op dezelfde plek ook weer afmoet (voor zover ik weet) anders zou je inderdaad wel een behoorlijk stuk duin voor de hoevjes krijgen... c.q. kiesjes... Voordeel is dat je er voldoende ruimte hebt. Denkend aan het horror verhaal van pony die vast komt te zitten in het rekje van zijn sulky...
Maar ik weet niet wat wijsheid is..... Maar voor grote stukken mul zand hoef je niet bang te zijn... teminste niet vanaf strand katiwjk....

ps. de heer heeft mij niet bedeeld met een jocky lijfje.. dus moet ons sjet soms best hard werken.
Maar hier was het goed te doen. Hij vond het spelen met zand en water altijd wel leuk
We hebben hier ongeveer anderhalf uur gespeeld... en hier was Krummel met zijn 80 cm in het nadeel .... want hij moest een
best groot paard bij houden. Maar zoals je ziet zakken de wieltjes er niet diep in... Dat wil niet zeggen dat ik perse naar het strand wil hoor...
Dat is voor mij echt best een stuk rijden :o :o
Afbeelding
en zoals je ziet ben ik nog niet helemaal met het wagentje bij de vloedlijn... maar als je te ver bij het water vandaan gaat
kan je het je pony best heel zwaar maken... maar dat heeft ook mijn keus niet.. nog die van mijn Krummel... ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:31

xSCWx schreef:
Ik wil ook wel mee... Ik heb alleen geen vervoer :P Ik woon in Hoek van Holland, daar staat Shettie ook.

Ach vooruit ik stel me toch even voor :D Ik ben Corien, Heb een witte merrie Shet Luna. Haar conditie is aardig goed, ze kan 10 km draven en galopperen achter elkaar zonder (erg) buiten adem te zijn. (Na 5km 10 minuutjes pauze dan wel).

Lijkt me heel leuk om mee te gaan, maar wederom; geen vervoer :)

HEEEE CORIEN!! hoest met je witte wapper?? :D ik ben Marieke, van Jessie :)

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:32

Wij ( nobje en ik ) vorige week naar Katwijk geweest ( bij manege Jonker ) en daar rijdt je direct het strand op. Het mulle zand was nog geen 100 meter en ik ben zelf even afgestapt. Maar dat viel dus echt honderd procent mee. Als je bijvoorbeeld Wassenaarse slag pakt dan is het wel een aantal km door zwaar mul zand dus dat is geen doen. Maar Katwijk was echt top.

Ik pas me aan aan nobje qua locatie :-)

Ik ben dus Tamara 25 jaar oud en wonend in Harmelen. Heb zelf 3 gewone rijpaarden en sinds vorige week besmet door nobje haar Shetlander men virus.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:34

nobje schreef:
ps. de heer heeft mij niet bedeeld met een jocky lijfje..

_O- dan hebben we in dezelfde rij gestaan!! mij ook niet :D das ook een reden dat ik tweespan rijdt hahahah

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:34

haha jaaaaa dat weet ik toch Mariek :D Hoe kan ik jou nou vergeten, ik kom je zo vaak tegen op Bokt :D :D De witte wapper mag eindelijk weer zwemmen nadat ze door een andere agressieve wappert was aangevallen :( Gelukkig is ze weer de ouwe :D

Ik heb een leuke plek!! Strand Hoek van Holland. :D
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 22-06-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:36

newmom schreef:
nobje schreef:

_O- dan hebben we in dezelfde rij gestaan!! mij ook niet :D das ook een reden dat ik tweespan rijdt hahahah

Ik join the club mbt mijn alles behalve jockey lijfje :-D

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:40

newmom schreef:
nobje schreef:

Ha ha ha ha dank hiervoor.... dat geeft toch een beetje support in het leven ha ha ha
Ik ben ook druk om er weer een twee span van te maken, al valt het me toch steeds weer op hoe sterk die sjetten zijn...
En hoe leuk...

Ooooo Tamara leuk
mensen wij komen met zijn tweetjes ... ik zie het al....
In dat geval schuif ik Krummel met HCA direct naar je door .. gaaf !

Niet alleen Krummel zal dan aanwezig zijn maar Pluk ook,

Ik zal Pluk even voorstellen.
Pluk is een wit sjet mannetje (compleet met zij portomoneetje..nog)
berensterk maar wel een beeeeetje lui... ha ha ha
hij zal iets van 6 jaar oud zijn ? schatting...
Zowel enkel als dubbelspan....
zie hieronder Pluk (je)...
Afbeelding

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:40

xSCWx schreef:
haha jaaaaa dat weet ik toch Mariek :D Hoe kan ik jou nou vergeten, ik kom je zo vaak tegen op Bokt :D :D De witte wapper mag eindelijk weer zwemmen nadat ze door een andere agressieve wappert was aangevallen :( Gelukkig is ze weer de ouwe :D

Ik heb een leuke plek!! Strand Hoek van Holland. :D

*\o/*

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:41

WIETWIEUW!!! wat een mooi tuig heeft Plukje!! sexy!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:42

Metellica schreef:
Ik join the club mbt mijn alles behalve jockey lijfje :-D

heul fijn!! :D

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:48

newmom schreef:
WIETWIEUW!!! wat een mooi tuig heeft Plukje!! sexy!

Dank je wel ... ik vind het ook zo sexy...
Voor zover ik het heb kunnen uitzoeken is het een Pfiff
Maar ik heb het tweedehands overgenomen... (voor een schunnig laag bedrag...
met name omdat het zo sexy was ha ha ha ha.... ik zag het op marktplaats staan
en het was verre van compleet, dus wat losse onderdelen opgespoort en ik ben er nu bijna
ha ha ha...)

Wat gebruik jij nu voor tuig, ik vind het ontzettend moeilijk..
wat ik mooi vind past meestal niet (uiteraart te groot :+ ) of is
onbetaalbaar .... Maar soms spoort iemand wel eens iets heel moois op...
Ik zag laats iemand met een ideaal tuig, zwart, donderbruin onderlegt.. kwijl.. en
met brancard beugels... ze had hem gevonden voor 150- gaaf of niet...

Hieronder een foto van het hele tuigje...
(met de pony erin grinnik)

Afbeelding

Maar verdorie, ook dit is weer flink aan de grote kant, gelukkig heeft
hij daar weinig last van... maar als je goed kijkt zie je het wel...
Maar als je dus op zoek gaat, Pfiff heeft dus o.a. min shet en shet bruin onderlegt.
Laatst bijgewerkt door nobje op 22-06-12 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:51

Mooi tuig inderdaad! Misschien stomme vraag, maar moet er geen broek bij? Of hoef dat niet bij die 1 zitters?

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:51

Hellendoorn kan ik ook wel.
Nijverdal ook :P
Wij kunnen helaas niet zo ver, dus ik hoop dat het ergens hier dichtbij wordt

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:57

xSCWx schreef:
Mooi tuig inderdaad! Misschien stomme vraag, maar moet er geen broek bij? Of hoef dat niet bij die 1 zitters?

Het schoftje heeft behalve licht ogen ook een buitensingel. Daar zit een singel aan die je aan beide kanten los kan halen.
Achter de licht ogen op de bomen (als je die erdoor heen hebt gestoken) zie je (bij de meeste wagens) een metalen oog op de boom zitten. Direct achter je lichtoog dus. Daar steek je aan beide kanten de singel door en vervolgens trek je die rustig aan. (wel door het oog van het binnensingeltje van het schofjte halen zodat het niet naar voren kan schuiven. En dan remt het wagentje op het schoftje af...

Als je niet gaat marathon rijden, sliding stops met je wagentje gaat maken of de bergen c.q. heuvels ingaat is het voldoende.
Het is wel fijn voor de pony als je een beetje bij kan remmen bij het terug rijden in de overgangen... hier op het platte vinden de pony's het in ieder geval geen probleem...
Je ziet het ook vaak in showklasse van de tuigpaarden en de hackny's... die concourwagentjes zijn licht en remmen ook op het schofjte af.

Een tweespan is bijna het zelfde princiepe zonder broek. Maar die remmen op langboom af. En meestal remt de menner nog een beetje bij.
Nou ben ik niet zo een ervaren menner.. dus de rest moet iemand even toelichten die meer ment ha ha ha

groetjes

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 15:16

ik heb wel tuigen met broek, voor het enkelspan heb ik een imperial riding, en ben nog op zoek naar wat moois zoals idd pfiff.. maar het geld ontbreekt :D en voor het span samen heb ik een wat betere kwaliteit alleen eigenlijk wat te groot.. het past uiteraard wel, maar met gaatjes bijknippen.. toch is het leer van dergelijk fijne kwaliteit dat ik het super vind... dus daar hou ik t voorlopig maar bij.. al begint het wat oud te worden..
ohja, betreft de broek, ik heb op beide wagens (enkelspan en dubbel) geen rem zitten en omdat ik wel eens vol in de ankers kan omdat meneer wit en zwart weer eens flink vaart hebben gemaakt remt het hele zooitje op de broek / omloop af, bij dubbelspan zit de omloop (broek dus) aan het borsttuig vast en die zit weer aan de langboom, dus het remt op het borsttuig en de omloop voorkomt dat het borsttuig naar voren kan.. ik vind dat een wat fijner idee omdat het iets meer kan lijden naar mijn gevoel. ik ben ook geen ervaren menner hoor.. al men ik inmiddels toch 4x per week, eigenlijk 7x, 3x enkelspan per pony, dus 6x en eens per week 2span. dus het leren gaat zo redelijk snel. haha
ik zou met tweespan en een ongeremde wagen iig een omloop erbij zien te vinden. eigenlijk is een rem helemaal t beste.. maarja, ik heb m erop.. hij doet t alleen niet :D

carool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:27

Aan alle menliefhebbers in dit topic, op 28, 29 en 30 September organiseren wij de huijbergsepaarden3daagse,
Op 29 en 30 September hebben wij 2 mooie routes voor de aangespannen liefhebbers, en iedereen is welkom, om op zijn of haar tempo aan de ritten te deelnemen.
Vorig jaar heeft er ook een span shetjes meegedaan, en die hebben de ritten prima afgelegd.

De routes zijn uitgestippeld in de omgeving van Huijbergen ( de Brabantse Wal ) dus veel bos.

Mochten jullie het leuk vinden, kijk dan eens op www.huijbergsepaarden3daagse.nl

groetjes carola

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:30

ik heb sinds vorige week een ideal minishet tuig zwart.
ben er echt super blij mee, wel ff een hap in je portometniks maar had hem al jaren op m'n verlanglijstje staan dus tjaaa.....

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:42

carool schreef:
Aan alle menliefhebbers in dit topic, op 28, 29 en 30 September organiseren wij de huijbergsepaarden3daagse,
Op 29 en 30 September hebben wij 2 mooie routes voor de aangespannen liefhebbers, en iedereen is welkom, om op zijn of haar tempo aan de ritten te deelnemen.
Vorig jaar heeft er ook een span shetjes meegedaan, en die hebben de ritten prima afgelegd.

De routes zijn uitgestippeld in de omgeving van Huijbergen ( de Brabantse Wal ) dus veel bos.

Mochten jullie het leuk vinden, kijk dan eens op http://www.huijbergsepaarden3daagse.nl

groetjes carola

Ik heb je bericht even voor je op het shetlander forum geplaatst..
onder evenementen

groetjes

carool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:44

Hey Nobje,

Dank je wel, helemaal top!
groetjes carola

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:50

carool schreef:
Hey Nobje,

Dank je wel, helemaal top!
groetjes carola

Prima hoor, veel plezier met de organisatie.
Mijn vriendin ik en de pony's gaan er even over nadenken.
Lijkt ons wel heel leuk.
check je het topic daar ( op het shetlander forum) dan zelf even af en toe ?

groetjes

carool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:59

Hardstikke leuk, ik zal het topic daar in de gaten houden.

groetjes carola

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:06

Nobje, waar zit jij precies dan ? hier vlak in de buurt ? ( gezien je ook op de meeting was haha :D )

Ben zelf altijd afhankelijk dat ik van iemand een auto moet lenen, maar als er mee bekend is lijkt het me wel leuk om mee te gaan.
Strand lijkt mij ook wel heel leuk, al is het niet naast de deur :+