[AR] Angst bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:02

Ik weet dat het een heel oud topic is, maar wilde het toch nog even afsluiten.

In januari kreeg ik de kans om Pascal over te nemen van Romy_Tessa hier op bokt.
Pascal is een héle brave shetlander van 14 en heeft ongeveer alles op mengebied wel gedaan.

Met een verhuizing tussendoor en drukte op het werk was het er nog niet veel van gekomen om hem in te spannen. Maar afgelopen weekend voelde ik mij heel dapper en heb ik hem ingespannen in de bak en daar met hem gereden :D
Eerst een aantal rondjes gestapt en daarna zelfs wat gedraafd :D :D Heb met een enorme glimlach op de wagen gezeten en ontzettend genoten.
En dat helemaal zelf! Mijn instructrice was buiten de bak aan het rommelen dus wel in de buurt als ik haar nodig had :D

Afbeelding

Gister heb ik hem weer ingespannen en hebben we weer lekker in de bak gereden. Veel figuren en bochtjes gereden en wat geschakeld in draf. Daarna heb ik hem zelfs op het erf en een stukje op de weg uitgestapt.

Ik heb heerlijk ontspannen op de wagen gezeten met een enorme glimlach en kunnen genieten van mijn ontzettend brave en lieve Pascal!

Tessa, ontzettend bedankt dat ik Pascal van je over mocht nemen. Hij is echt een topper!

Angst is echt verschrikkelijk om te hebben. Ik kon uiteindelijk amper andere mensen meer helpen met inspannen, durfde mijn eigen pony niet meer uit de weide te halen laat staan in een kudde lopen en ook bij iemand op de wagen zitten zorgde voor enorm veel spanning.
Hoop dat dat nu ook allemaal tot het verleden gaat behoren.

Nu een juffie gaan vinden voor lessen en dan lekker met Pascal aan de slag. Keet heb ik ook nog steeds en daar werk ik veel mee aan de hand. Mocht ik er dapper genoeg voor zijn, wil ik het met haar rustig ook weer gaan proberen, wellicht naast Pascal in het tweespan.

Afbeelding
De kleine donder waar het hele verhaal mee begon!

Dennis

Re: Angst bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:41

Met Keet komt het ook wel goed denk ik. Ik heb er al weer probleemloos mee gereden vorig jaar en ben natuurlijk ook geen held.
En nu met Pascal, lekker kilometers maken op een manier dat jij je fijn voel en dat beetje bij beetje uitbouwen. Pascal is een veelzijdige topper (heb er natuurlijk ook 2x mee mogen rijden, tot nu toe alleen in mijn 4span) en weet zeker dat je die straks ook met Keet in het 2span kan gaan rijden. Het zou mij niet verbazen als Pascal jou en Keet straks voldoende vertrouwen kan geven en je daaruit verder kan werken :j.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:11

Wat herkenbaar, maar wat fijn dat de vertrouwen nu weer terug is.
Bij mij begon het toen ik haar verhuisde van de winter naar een stal (ze stond altijd 24/7 op de wei). Ze had het heel goed op stal, en elke dag kwam ze er veel uit.
Maar waarom weet ik niet, ze kreeg de kolder in de kop tot levensgevaarlijk aan toe. Inderdaad dat hele nerveuse, trillen, dribbelen, niet willen stappen. En corrigeren maakte het alleen maar erger. Ik heb 1x geprobeerd te blijven corrigeren en toen heb ik écht op het punt gestaan haar te verkopen. Ze steigerde, en klapte zowat achterover. Bokken tegen mijn benen(ook HCA) waar ik nog steeds een deuk van in mijn been heb en er gewoon op de weg vandoor gaan in galop en niet te houden.
Nu staat ze weer op haar oude stal 24/7 op het weiland. Na een maand heb ik haar weer ingespannen en... Ze deed het zo goed als ze het altijd deed... Niks bokken of dwars zijn...
Daarom vraag ik me af of er misschien iets veranderd is in zijn omgeving/voer etc? Wellicht kan je daar de oplossing zoeken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:16

Goed om te lezen dat het zo goed gaat! Angst is tricky want je kan het niet uitschakelen en het beinvloes je op zoveel manieren. Dat je maar lekker met en van Pascal mag gaan genieten!!

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:54

Keet schreef:
Ik heb het bokken tijdens de koetsentocht niet tegengehouden. Ben haar juist voorwaarts gaan rijden en toen ging het helemaal mis :) fikse galop met enorme felle bokken. Geloof me, dan zit je niet fijn op een HCA sulky. Die heb ik trouwens ook verkocht. Durfde er niet meer mee te rijden. Heb nu een tweewieler met gaas aan de voorkant laten bouwen.

De pony dit weekend was zelf niet gespannen, die stapte zonder problemen. Alleen tijdens een stukje draf werd ietwat ijverig en enthousiast. Kwam niet door het inhouden oid.

Als je je pony weer in het enkelspan zet doe er dan veiligheidshalve een slagriem overheen. Zo strak dat je een handbreedte ertussen hebt (tussen huid van de pony en het tuig) dan kan hij nl niet zo hoog komen met bokken. Zo heb ik jaren gereden met mijn jonge paard wat net was beleerd voor de kar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:27

Ik heb inderdaad een slagriem bij mijn tuig nu. Maar had het toen nooit zien aankomen :n anders had ik hem erom zitten