[AR] Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waarom geen mendurance wedstrijden rijden?

Geen vervoer.
42 (34%)
Saai.
9 (7%)
Mis uitdaging.
9 (7%)
Ken het niet.
6 (4%)
anders,leg onder uit.
9 (7%)
Weet er eigenlijk niks van.
6 (4%)
Duur?
8 (6%)
Geen wedstrijden in de buurt.
32 (26%)

Totaal aantal stemmen: 121

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:36

Nouvel schreef:
hoe is de bodem meestal waarop je moet rijden en wat is de minimale afstand om mee te beginnen?

De bodem is per wedstrijd wisselend maar dat wordt in het vraagprogramma aangegeven. En de afstand in de kennismakingsklasse en klasse 1 is tot 30 km.Alleen de eerste wedstrijd van het seizoen ergens eind maart in kootwijkerbroek is altijd een kortere.Dit jaar was dat 17 km.Dat is erg fijn vind ik.Ik ben bijvoorbeeld met een 4 jarige begonnen dit jaar dan is zo een afstand fijn.

Onze wedstrijd in Hellendoorn eind september is best een zwaar parcours,heuvelig,maar ook erg afwisselend er zitten stukjes asfalt tussen maar ook lekker tussen de weilanden.Maar bv onstwedde op 13 oktober is een super wedstrijd,heel vlak.Veel harde zandpaden langs een kanaal.Hier kon ik altijd precies op de tijd rijden.In de kennismakingsklasse mag je max 12 km per uur in klasse 1 max 13 km per uur.Toen was onstwedde 26 km.Nou als je niet harder mag dan 13 km per uur weer je dat je niet voor een rijtijd van 2 uur mag finishen.Dus als je om 12 uur ben gestart mag je niet voor 14 uur finishen anders ben je te snel en dus gediskwalifiseerd.Het is leuk om daarmee te spelen.En ondertussen ook nog de hartslag van je paard in de gaten houden want die mag max 64 zijn bij p/a en finisch.

Ik las ergens dat iemand zei:je mag helemaal niet hard rijden.Dat is niet zo.Je mag best hard gaan,maar wordt gelijk afgestraft als de conditie van je paard niet goed is.Want dan komt ie nooit op die hartslag van max 64.
Ik heb het jaren gereden met een hackney x arabier en die kon het kwa snelheid met 2 vingers in de neus.Maar om de stresskip op de p/a of finisch onder de 64 te krijgen dat was de kunst.Niet omdat hij geen conditie had maar omdat het een stresskip was als als de veterinair net stond te tellen en er reed een ander paard weg,was het foute boel.Dit zijn allemaal dingen die heel belangrijk zijn.Het is echt niet alleen "leuk in het bos rijden" .Vaak zou ik na de wedstrijd nog wel een rondje willen omdat ik helemaal niet om me heen heb gekeken in het bos,zo bezig met de route (staat uitgezet met lintjes),wat de gemiddelde snelheid is,zitten we goed kwa tijd.Je hebt een groom mee,die net zo hard mee rekent enz.Je bent echt een team.Ik heb hieronder een leuke foto.Een team.Dit was klasse 2.Dat heb je geen p/a meer maar een vetgate.Verplichte rust onderweg.

Afbeelding

Afbeelding

finish na 51 km.....

Tuc

Re: Wat houdt menners tegen om Mendurance te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:55

Nou, ik men al een hele tijd met mijn welsh, maar de tijd ontbreekt me om te trainen.
Dus misschien in de zomervakantie....
Lijkt me wel erg gaaf overigens, endurance doe ik namelijk ook :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:03

Helaas heb ik ook een probleem qua vervoer + dat ik nog geen groom heb.
Ook kijk ik enorm op tegen de kosten. Want een startpas is al een hele uitgave, maar je moet OOK nog contributie betalen aan de mendurance vereniging.

Helaas zijn vele wedstrijden ook een behoorlijk end weg.

Mijn pony staat nu 3 maanden voor de wagen en heb inmiddels een marathon gereden en vorig weekend Enjoy The Ride in het DrentsFrieseWold.
Heb overwogen om toen mee te doen aan de Mendurance, maar vond de 29,5 km toen nog net even teveel van het goede.
Heb toen wel de 20km gereden in iets meer dan 2 uur.

In oktober is er een mendurance in Oostwold, daar zit ik nog wel over te denken.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:29

Ik wist niet eens dat mendurance bestond!! Van mijn men pony ga ik niet verlangen dat die 20 kilometer of meer aangespannen moet afleggen= wordt 20 deze maand.
Mijn paard is niet geschikt voor het aangespannen werk= niet betrouwbaar.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:32

baudyh schreef:
Er zijn er ook die het saai vinden,kunnen die mij uitleggen wat er saai aan is.Wat zij er saai aan vinden....

SGMW is afwisseling, 2 dagen een paar x per dag iets anders doen, mijn man is niet direct een dressuur crack, maar moet het doen, dus je wisselt leukere en mindere leuke momentyen af.
Mendureance lijkt ons, i.d.d saai, lange trajecten, weinig spanning en sensatie, geen grote pieken(of dalen).
Zolang hij samengesteld rijd, prima, ga ik mee, maar mendurance kom ik niet voor kijken.
Mocht dit alles niet zo zijn, lees ik dat graag, maar dit is en met mij, wrs de mening van meerdere marathonners....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:47

staat eigenlijk wel op de planning eigenlijk hadden we dit jaar ijsselsteyn willen rijden maar deze wedstrijd ging niet door en rinovirus was.

komend jaar hoop ik eens te kunnen starten.als ik dan vervoer heb,ook vind ik het erg jammer dat er in limburg en brabant zo weinig mendurance is,ook is het nog niks bekends in belgie dat ook erg jammer is.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:06

Ik heb idd ook aangekruist dat ik het te saai vind, ik rij zelf SGMW en mis bij de menendurance toch wel dat stukje senstatie en adrenaline, vind het leuk om lekker een rondje met mijn pony door het bos te crossen maar om nou 30km naar de kont van mijn pony te kijken in een sukkeldrafje, nee niks voor mij.

En ik heb 1 keer achterop gestaan bij een men endurance en man heb me nog nooit zo doodverveeld als toen. Ik vind ook dat je veel minder als team samenwerkt, achterop zit je alleen maar en houd je af en toe het paard vast, bij de SGMW moeten groom en rijden goed op elkaar ingespeeld zijn in de hindernissen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:49

annastasia schreef:
Ook kijk ik enorm op tegen de kosten. Want een startpas is al een hele uitgave, maar je moet OOK nog contributie betalen aan de mendurance vereniging.

Mijn pony staat nu 3 maanden voor de wagen en heb inmiddels een marathon gereden en vorig weekend Enjoy The Ride in het DrentsFrieseWold.
Heb overwogen om toen mee te doen aan de Mendurance, maar vond de 29,5 km toen nog net even teveel van het goede.

In oktober is er een mendurance in Oostwold, daar zit ik nog wel over te denken.

Hee jouw heb ik gezien,wij zaten op de start en finisch van de enjou the ride.Toen hebben we het er nog over gehad.Onstwedde zou wel echt wat voor jullie zijn op 13 oktober is die.Denk er maar eens over....

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:04

Mij lijkt het voor af en toe heerlijk, ik rij soms marathon's en dan vind ik het wegtraject het leukst. Maar ik men enkelspan shet en denk dat het teveel is voor haar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:22

shelltje schreef:
Ik heb idd ook aangekruist dat ik het te saai vind, ik rij zelf SGMW en mis bij de menendurance toch wel dat stukje senstatie en adrenaline, vind het leuk om lekker een rondje met mijn pony door het bos te crossen maar om nou 30km naar de kont van mijn pony te kijken in een sukkeldrafje, nee niks voor mij.

En ik heb 1 keer achterop gestaan bij een men endurance en man heb me nog nooit zo doodverveeld als toen. Ik vind ook dat je veel minder als team samenwerkt, achterop zit je alleen maar en houd je af en toe het paard vast, bij de SGMW moeten groom en rijden goed op elkaar ingespeeld zijn in de hindernissen.

Ik zal niet ontkennen dat er bij sgmw meer sensatie is dat is absoluut zo.Maar mendurance is zeker niet saai.En je zit niet maar 30 km naar een kont te staren,dan mis je menig lintje.Je moet mendurance meer zien als dat je samen(met paard en groom) op optimale condities uit je paard haalt.Je wilt in klasse 1 zo dicht mogelijk tegen de maximale tijd aan rijden en in klasse 2 of hoger een zo hoog mogelijke gem snelheid (wel met een max) met daarbij wel de goedkeuringen op de vetgate en finisch.Jij en je groom moeten er op letten dat je ten eerste de route goed rijd.Wat lang niet bij elke wedstrijd even makkelijk is.Je paard zo goed kent dat je weet hoe hard je kan gaan en wanneer je moet stappen om hem weer op de juiste hartslag te krijgen. Ik rij dan met een gps meter zodat ik kan zien wat mijn gemiddelde snelheid is en waar ik hoeveel km ik al afgelegd heb.
Maar ook ik ben van plan om de mendurances te combineren met sgmw.Met mijn vorige pony was dat niet mogelijk meer maar met mijn nieuwe paard ga ik het zeker doen.Ik denk dat doordat ik dan ook mendurance rijd ik mijn paard super leer kennen.Zeker omdat je met een hartslag meter rijd je je paard goed leert kennen en dat mooi weer kan gebruiken in de marathon.
Als je goed een team ben met mendurance komt dat op hetzelfde neer dan wat jij bedoeld met een team zijn in de hindernissen.Ik weet natuurlijk niet bij wie jij achterop heb gestaan.Maar lang niet alle mendurance rijders zien het als wedstrijd.Als je net de verkeerde heb getroffen heb je jammer genoeg geen goed beeld gekregen.
Zit jij ook niet bij de helderse voerluu.Misschien leuk om op eigen terrein een mendurance zelf te proberen.Ik weet bijna zeker dat je de hele route nog niet kent.
Laatst bijgewerkt door baudyh op 12-05-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:24

Rhine_ schreef:
Mij lijkt het voor af en toe heerlijk, ik rij soms marathon's en dan vind ik het wegtraject het leukst. Maar ik men enkelspan shet en denk dat het teveel is voor haar.

Als je met je shet marathons kan rijden kan je ook klasse 1 of kennismakingsklasse starten met de mendurance.Zou alleen een niet te zware wedstrijd uitkiezen. Nanda(napie op bokt) reed klasse 3 met een tweespan shetten.80 km waar je over praat.Waardeer je shet niet onder.Het enige is er moet wel 1 groom mee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:26

Vanuit Noord-Holland zijn alle (m)endurance wedstrijden heel ver rijden. Voor mennen moet je én je knol mee én een kar. Dan moet je dus of al met twee auto's op weg en twee aanhangers (benzinekosten....) of met een dikke auto met dikke trailer met lange dissel etc *kassa*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:30

Arabesk schreef:
Vanuit Noord-Holland zijn alle (m)endurance wedstrijden heel ver rijden. Voor mennen moet je én je knol mee én een kar. Dan moet je dus of al met twee auto's op weg en twee aanhangers (benzinekosten....) of met een dikke auto met dikke trailer met lange dissel etc *kassa*

Ja dat klopt,maar dat heb je met alle wedstrijden als je aangespannen rijdt.Ik weet het.Wij hebben thuis gelukkig een 2 paardstrailer en een auto die hem kan trekken en een aanhanger voor de kar.Maar helaas ook geen 2e auto.Meestal neemt mijn groom de tweede trekkende auto mee.Wij zijn aan het sparen voor een trailer waar de menkar voorop kan.....dat scheelt heel veel....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:30

en de benzine prijs is ook niet echt dat je zegt goh ff een ritje met volgeladen trailer :+ *slurp*

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:36

baudyh schreef:
annastasia schreef:

Hee jouw heb ik gezien,wij zaten op de start en finisch van de enjou the ride.Toen hebben we het er nog over gehad.Onstwedde zou wel echt wat voor jullie zijn op 13 oktober is die.Denk er maar eens over....

Grappig om je hier weer tegen te komen :-)

Zag dat er in eerste instantie een Enjoy the Ride op 19 mei georganiseerd zou worden Bedum/warffum/zoutkamp. Maar helaas gaat deze niet door.
Mooie route's en ook goed om conditie bij m'n pony te kweken.
Ik denk er inderdaad nog over, maar als ik ga, dan wil ik wel klasse 1 starten :-)

Ook ik ben aan het sparen voor een trailer met koetsenframe.
Met de kar die ik nu heb en deze pony kan/mag ik het net doen met deze auto.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:42

baudyh schreef:
Het enige is er moet wel 1 groom mee

En daar loop ik dus op vast. Er kan maar 1 persoon op mijn karretje, dus ik kan niet voldoen aan de regels.

Andere kar wil ik niet, afgezien van dat ik geen groom heb. Drents-friese wold is hier dichtbij, dagje van tevoren aangespannen heen reizen is geen probleem, maar als je combinatie al niet mag starten (Dld wel trouwens van wat ik weet) houdt alles op.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:07

baudyh schreef:
shelltje schreef:

Ik zal niet ontkennen dat er bij sgmw meer sensatie is dat is absoluut zo.Maar mendurance is zeker niet saai.En je zit niet maar 30 km naar een kont te staren,dan mis je menig lintje.Je moet mendurance meer zien als dat je samen(met paard en groom) op optimale condities uit je paard haalt.Je wilt in klasse 1 zo dicht mogelijk tegen de maximale tijd aan rijden en in klasse 2 of hoger een zo hoog mogelijke gem snelheid (wel met een max) met daarbij wel de goedkeuringen op de vetgate en finisch.Jij en je groom moeten er op letten dat je ten eerste de route goed rijd.Wat lang niet bij elke wedstrijd even makkelijk is.Je paard zo goed kent dat je weet hoe hard je kan gaan en wanneer je moet stappen om hem weer op de juiste hartslag te krijgen. Ik rij dan met een gps meter zodat ik kan zien wat mijn gemiddelde snelheid is en waar ik hoeveel km ik al afgelegd heb.
Maar ook ik ben van plan om de mendurances te combineren met sgmw.Met mijn vorige pony was dat niet mogelijk meer maar met mijn nieuwe paard ga ik het zeker doen.Ik denk dat doordat ik dan ook mendurance rijd ik mijn paard super leer kennen.Zeker omdat je met een hartslag meter rijd je je paard goed leert kennen en dat mooi weer kan gebruiken in de marathon.
Als je goed een team ben met mendurance komt dat op hetzelfde neer dan wat jij bedoeld met een team zijn in de hindernissen.Ik weet natuurlijk niet bij wie jij achterop heb gestaan.Maar lang niet alle mendurance rijders zien het als wedstrijd.Als je net de verkeerde heb getroffen heb je jammer genoeg geen goed beeld gekregen.
Zit jij ook niet bij de helderse voerluu.Misschien leuk om op eigen terrein een mendurance zelf te proberen.Ik weet bijna zeker dat je de hele route nog niet kent.

je vraagt om een mening en die krijg je, zo zie ik het.

ik heb ook endurance ohz gereden en hierbij had ik precies hetzelfde,

en idd ik zit bij de helderse voerluu, maar ik denk dat na 10km mijn pony toch wel op zoek gaat naar hindernissen en de training is toch behoorlijk anders tussen sgmw en endurance ik train op interval training en niet op lange afstanden, mijn pony heeft ook niet de spieren voor menendurance en het zal best te combineren zijn maar niet voor mij.

tine10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:28

Voor mij voorlopig (en waarschijnlijk nooit) geen mendurance:

- afstand naar de wedstrijden is erg groot (er is er 1 in de buurt, Onstwedde, maar daar gaat bijna hele traject langs kanalen, hou ik niet van. Heb 1 keer meegedaan en zag andere combinatie het water inspringen)
- trainingsmogelijkheden. Ik moet hier vooral over asfalt of langs water.
- trainingsschema. Ik rijd nu dressuur en vaardigheid (en binnenkort debuut in de marathon), mendurance vereist een ander soort training. Omdat ik nog 2 paarden in training/wedstrijd heb, ga ik dat qua tijd gewoon absoluut niet redden. Als ik nu maar 1 paard had gehad, was het wellicht wel mogelijk geweest (en een groom die vaak mee kan)
- groom: ik heb sinds kort een groom, maar die kan denk ik niet zo vaak (en zou ik ook niet zo vaak willen belasten) wil je serieus voor de mendurance trainen. Dat is ook gelijk het grote verschil met endurance, dat kun je in je eentje oefenen.
- 1 wedstrijd per maand mag/kan ik hier rijden (heb een gezin, ze willen echt niet ieder weekend mee op wedstrijd). Keuze is nu al zo moeilijk, als daar dan ook nog mendurance bijkomt wordt het helemaal lastig. Ik moet dus keuzes maken (en velen met mij) en voor mij is dan dressuur toch het belangrijkste.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:08

Lijkt me vreselijk leuk om te doen, maar hierweg geen haalbare kaart.
We wonen op Ameland namelijk, dus dat wordt een duur grapje iedere keer.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:42

baudyh schreef:
Er zijn er ook die het saai vinden,kunnen die mij uitleggen wat er saai aan is.Wat zij er saai aan vinden....

Wat ik er 'saai' aan vind, is omdat het in mijn ogen (heel kort door de bocht gezegt hoor, voel je niet aangevallen ;) ) 'gewoon een buitenrit met minimale en maximale snelheden' is, of een SGMW zonder dressuur, hindernissen en vaardigheid. Als ik dan de keuze heb tussen een D + V wedstrijd (wat ik normaal doe), een SGMW of een mendurance, dan zou mendurance bij mij al heel snel afvallen omdat ik even goed zelf een keer een buitenrit kan maken.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:50

Kort door de bocht komt het op neer, dat mijn vader het niet zoekt (60+) en gewoon rustig door de bossen wil rijden.
Als ik rij, doe ik wel door hindernissen rijden enz.. maar op wedstrijd gaan, zit er nog lang niet in helaas...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:20

Fenny schreef:
baudyh schreef:

Wat ik er 'saai' aan vind, is omdat het in mijn ogen (heel kort door de bocht gezegt hoor, voel je niet aangevallen ;) ) 'gewoon een buitenrit met minimale en maximale snelheden' is, of een SGMW zonder dressuur, hindernissen en vaardigheid. Als ik dan de keuze heb tussen een D + V wedstrijd (wat ik normaal doe), een SGMW of een mendurance, dan zou mendurance bij mij al heel snel afvallen omdat ik even goed zelf een keer een buitenrit kan maken.

Ik voel me helemaal niet aangevallen hoor,ieder mag er het zijne over denken.Maar het heeft niks te maken met een buitenrit.Totaal verschillend.Dus die vergelijking is jammer.Als ik een buitenrit maak geniet ik van mijn paard en de omgeving en is de snelheid veeel lager en de rit korter.Ik maak niet een buitenrit waar ik alleen maar draaf.Wat eigenlijk komt het daarop neer.Het basistempo is draf en je stapt voor de finish en p/a maar ver niet en als er heuveltjes zijn dan ook nog wel galop.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:22

Onze pony is er gewoon te lui voor...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:28

baudyh schreef:
Fenny schreef:

Het basistempo is draf en je stapt voor de finish en p/a maar ver niet en als er heuveltjes zijn dan ook nog wel galop.

Hihi ja maar dat zijn precies mijn buitenritjes eigenlijk :D Veel draven en tussendoor galop. Zo nu en dan een stukje stappen en natuurlijk voor we bijna thuis zijn zo'n 10 minuten uitstappen ;) Mijn buitenritten zijn meestal zo'n 15 km (lang leve de GPS op mijn telefoon *\o/* )

Misschien dat ik trouwens wel een keer mee ga doen met een kenninsmakingsrit, gewoon omdat ik dan ook een keer mendurance heb gereden :D , misschien dat ik er daarna wel anders over denk hoor ;) Maar ben een paar jaar geleden een keer met iemand mee geweest achter op de wagen en toen was mijn bovenstaande reactie een beetje hoe ik er over dacht (en denk) .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:34

Helaas stop ik na 5 jaar mendurance ook met deze ontzettend leuke sport. Mijn shetten hebben meer bereikt als dat ik had kunnen verwachten namelijk een klasse 3 uitrijden met een prachtige vetkaart en een tempo van 11 km/u. Want daar doe je deze sport voor. Oke, er is geen sensatie en je moet een liefhebber zijn van echt buitenrijden maar de sport is echt dat je je pony's zo traint en je team zo voor elkaar heb incl het hele voermanagement, koelen, tempo bepalen, dat je een lange afstand uitrijd en een vet keuring naderhand heb waarbij het lijkt alsof ze amper wat gedaan hebben. Ik rij de wedstrijden altijd puur voor mezelf. Als bevestiging dat ik het altijd goed voor elkaar had qua training. Wat je concurent doet merk je pas in de uitslagen. De sfeer op de wedstrijden is altijd geweldig. Daarom ga ik de wedstrijden rijden wel missen maar zorg ik dat ik wel betrokken blijf door te vrijwilligen en de wedstrijd in het Drents friese Wold organiseren.
De reden waarom ik stop:
leeftijd pony, hoewel Hero met 19 jaar nog jaren mee kan in de lagere klasses vind ik ook wel dat hij zijn rust heeft verdient
kosten: ik heb nu alleen nog een dure auto en trailer voor die paar wedstrijden in het jaar. Die moeten gewoon in de verkoop als ik mijn pony's wil blijven houden

Van de wedstrijden maakte wij altijd weekendjes weg van. Tentje mee. Vanuit Friesland is het voor ons ook altijd minimaal 1,5 uur rijden. Dat had ik er prima voor over. Maar des te meer deelnemers, des te meer wedstrijden er zullen komen.