Nouvel schreef:hoe is de bodem meestal waarop je moet rijden en wat is de minimale afstand om mee te beginnen?
De bodem is per wedstrijd wisselend maar dat wordt in het vraagprogramma aangegeven. En de afstand in de kennismakingsklasse en klasse 1 is tot 30 km.Alleen de eerste wedstrijd van het seizoen ergens eind maart in kootwijkerbroek is altijd een kortere.Dit jaar was dat 17 km.Dat is erg fijn vind ik.Ik ben bijvoorbeeld met een 4 jarige begonnen dit jaar dan is zo een afstand fijn.
Onze wedstrijd in Hellendoorn eind september is best een zwaar parcours,heuvelig,maar ook erg afwisselend er zitten stukjes asfalt tussen maar ook lekker tussen de weilanden.Maar bv onstwedde op 13 oktober is een super wedstrijd,heel vlak.Veel harde zandpaden langs een kanaal.Hier kon ik altijd precies op de tijd rijden.In de kennismakingsklasse mag je max 12 km per uur in klasse 1 max 13 km per uur.Toen was onstwedde 26 km.Nou als je niet harder mag dan 13 km per uur weer je dat je niet voor een rijtijd van 2 uur mag finishen.Dus als je om 12 uur ben gestart mag je niet voor 14 uur finishen anders ben je te snel en dus gediskwalifiseerd.Het is leuk om daarmee te spelen.En ondertussen ook nog de hartslag van je paard in de gaten houden want die mag max 64 zijn bij p/a en finisch.
Ik las ergens dat iemand zei:je mag helemaal niet hard rijden.Dat is niet zo.Je mag best hard gaan,maar wordt gelijk afgestraft als de conditie van je paard niet goed is.Want dan komt ie nooit op die hartslag van max 64.
Ik heb het jaren gereden met een hackney x arabier en die kon het kwa snelheid met 2 vingers in de neus.Maar om de stresskip op de p/a of finisch onder de 64 te krijgen dat was de kunst.Niet omdat hij geen conditie had maar omdat het een stresskip was als als de veterinair net stond te tellen en er reed een ander paard weg,was het foute boel.Dit zijn allemaal dingen die heel belangrijk zijn.Het is echt niet alleen "leuk in het bos rijden" .Vaak zou ik na de wedstrijd nog wel een rondje willen omdat ik helemaal niet om me heen heb gekeken in het bos,zo bezig met de route (staat uitgezet met lintjes),wat de gemiddelde snelheid is,zitten we goed kwa tijd.Je hebt een groom mee,die net zo hard mee rekent enz.Je bent echt een team.Ik heb hieronder een leuke foto.Een team.Dit was klasse 2.Dat heb je geen p/a meer maar een vetgate.Verplichte rust onderweg.

finish na 51 km.....