[AR] Bitloos mennen ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:14

Citaat:
Chaos: Ik wil graag bitloos gaan mennen omdat ik een bit in de mond niet zo'n fijn idee vind. Ik rijd mijn paard ook bitloos en dat geeft een veel vrijer gevoel.

Ik vraag me oprecht af of een inwerken op de neus met 5 meter leidsels wel zoveel fijner is dan inwerken met een Liverpoolstang in de mond.

Mennen is toch echt iets heel anders dan rijden onder het zadel. Onder het zadel geef je veel meer hulpen met je been en zit en minimaal met je handen op de neus, de teugels zijn vele malen korter, waardoor je de inwerking van een bitloos hoofdstel tijdens het rijden echt niet kan vergelijken met de inwerking van leidsels op de gevoelige neus van een paard.
De mond van een paard is gevoelig, maar de neus is ook een hele gevoelige plek.

Mijn paard loopt heel licht te sturen op de Liverpoolstang. De stang ligt er stil in haar mond en de hulpen komen met minimale aanwijzingen door.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:22

Ik heb geen ervaring met bitloos mennen wel met bitloos lange lijnen en dat gaat dus wel goed. Nouvel@bokt bijv heeft daar veel ervaring mee (ik niet veel hahaha).
Ik me dus wel voorstellen dat als je het wilt doen, het mogelijk moet zijn omdat je met lange lijnen dat dus ook gewoon bitloos prima kunt doen. Wel heb ik ook begrepen dat de druk op de neus echt heel veel kan worden, zijn ook publicaties over geweest, die ik nu, helaas, online niet kan opvragen. Dus bitloos is niet per definitie vriendelijker, het is anders. Net als met bit niet per definitie onvriendelijker is. En daarbij is de hand van de menner altijd nog het werktuig en maakt of iets onvriendelijk is of niet....

Bitloos onder het zadel is niet vergelijkbaar met mennen net als uberhaupt mennen en onder het zadel rijden niet vergelijkbaar is want de hulpen zijn totaal niet te vergelijken. Natuurlijk er zijn overeenkomsten, maar staar je niet blind dat iets onder het zadel werkt en dat het dan ook voor de wagen zal werken. Bitloos onder het zadel doe ik wel, dus ik ben niet anti-bitloos-of-zoiets :P

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 07:54

janouk schreef:
Citaat:
Chaos: Ik wil graag bitloos gaan mennen omdat ik een bit in de mond niet zo'n fijn idee vind. Ik rijd mijn paard ook bitloos en dat geeft een veel vrijer gevoel.

Ik vraag me oprecht af of een inwerken op de neus met 5 meter leidsels wel zoveel fijner is dan inwerken met een Liverpoolstang in de mond.

Mennen is toch echt iets heel anders dan rijden onder het zadel. Onder het zadel geef je veel meer hulpen met je been en zit en minimaal met je handen op de neus, de teugels zijn vele malen korter, waardoor je de inwerking van een bitloos hoofdstel tijdens het rijden echt niet kan vergelijken met de inwerking van leidsels op de gevoelige neus van een paard.
De mond van een paard is gevoelig, maar de neus is ook een hele gevoelige plek.

Mijn paard loopt heel licht te sturen op de Liverpoolstang. De stang ligt er stil in haar mond en de hulpen komen met minimale aanwijzingen door.

Dat is ook de rede dat ik vraag naar ervaringen. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Bitloos mennen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:27

Ik vraag me af waarom mensen denken dat je bitloos grover in zou moeten werken dan met bit. Zodra ik mijn leidsels maar een klein beetje verleg, begint ponylief al op te letten, hé wat gaan we doen?
Betekend niet dat ik af en toe een keer wat harder moet doorkomen, als zij liever rechts gaat en ik links bv, maar in principe stuur ik haar op mijn pinken rond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:38

Ja maar tussen begint op te letten en directe reactie zit wel een verschil. Of je hebt het ongelukkig geschreven. :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:45

Nou op het bewegen van mijn leidsel wil ik nog geen reactie, ze is er gevoelig en oplettend genoeg voor maar iedere keer als dan mijn leidsel verschuift slaat ponylief in ene rechtsaf. :+ Ik leg als ik naar rechts wil mijn linkerleidsel een beetje langs haar flank ter begrenzing, soms samen met de zweep als er wat extra's nodig is, zorg wel dat ze genoeg lengte in het leidsel krijgt om ook daadwerkelijk naar rechts te gaan, en ondertussen pak ik mijn linkerleidsel zomaar een tikkie op, da's voldoende.
En nogmaals ik rijd niet voor een jury maar voor mezelf, dus ik kan er niet mee zitten als het niet volgens het boekie is, pony is er blij mee en luisterd er goed naar daar gaat het om. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:49

Gypsy schreef:
Ik vraag me af waarom mensen denken dat je bitloos grover in zou moeten werken dan met bit. .

Ik vraag met hetzelfde af, maar dan andersom. :D Ik snap niet dat mensen denken dat je met een bit grover moet inwerken dan bitloos.

Mijn paard is ook met mijn pinken te sturen met Liverpoolstang in.

En Gypsy als jouw paard het super doet op bitloos, prima toch. Het gaat mij er om dat ik vaak lees: bit is zielig en bitloos is zaligmakend.
Maar het blijft zo, zoals VHU zegt, de koetsier bepaalt nog steeds hoe scherp een bit of bitloos inkomt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:55

Dat vind ik ook Janouk. Als ik zie hoe zachte hulpjes ik geef bij Bente. Dat is nauwelijk te zien / voelbaar, ik heb nauwelijks iets in handen. Vandaar dat ik ook schreef dat het echt niet zo is dat bitloos per definitie vriendelijker is en met bit onvriendelijker. Het is maar hoe je het toepast. Zowel qua druk met je handen als de optoming op zich (hoe strak je alles zet/doet etc).

Daarbij ervaar ik veel meer druk in mijn handen als ik bitloos dus op kaptoom lange lijnen deed of bitloos (sidepull) onder het zadel reed/rijd. Met bit is het nog niet eens je hand dichtknijpen of er komt al reactie.

Dan zullen er paarden zijn die graag meer of minder druk voelen en mensen idem.
Dus ook hier geldt dat het niet gezegd kan worden dat het een beter is dan het ander.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:24

Dat vind ik inderdaad onzin, hier loopt ze de ene keer met bit de andere keer zonder, maakt toch allemaal niet uit, als ze maar luisteren. :)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 13:56

Ik heb met mijn shet ook nog nooit bitloos gereden maar ik vind het het proberen waard! Als hij fijner rijd op het bit kan ik toch zo weer overstappen ;).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:50

Nou hier issie dan, het is geen bijzonder filmpje, pony heeft nog geen 15 keer voor de kar gestaan geloof ik := Maar dat is juist het leuke, het is gewoon een pony die op haar manier braaf haar rondjes loopt, niks raars of gevaarlijks aan.
(Zweep lag nog ergenst op het erf, laten liggen toen ik de camera ging halen. :o )

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:56

Ziet er goed uit! Ik vind hem er netjes op lopen. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:02

Thx!
Ze is nog wel wat wiebelig op de rechte lijnen, zo van hallo help ik ga recht op het hek af zeg nu wat heeeelp wat gaan we doen! :')

Nouja als ze genoeg conditie heeft lekker naar buiten, eerst maar zo oefenen en slechts even uitstappen door het dorp. De lol die ze heeft maakt mij ook gewoon gelukkig, ze waant zich een heuse totilas wanneer ik (haar groom :+) haar aan de hand uit ga stappen.

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 21:13

Gypsy schreef:
Thx!
Ze is nog wel wat wiebelig op de rechte lijnen, zo van hallo help ik ga recht op het hek af zeg nu wat heeeelp wat gaan we doen! :')

Nouja als ze genoeg conditie heeft lekker naar buiten, eerst maar zo oefenen en slechts even uitstappen door het dorp. De lol die ze heeft maakt mij ook gewoon gelukkig, ze waant zich een heuse totilas wanneer ik (haar groom :+) haar aan de hand uit ga stappen.

Maar ze ziet er wel fijn te sturen uit!
Het is inderdaad heel leuk om je paardje blij te zien!
Haha die van mij kan er ook wat van staart in de lucht en showen maar :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:04

Dat is ze zeker, af en toe wat typische shettenkoppigheid tussendoor, dan vraag ik het wat strenger, maar normaal is je teugel lichtjes oppakken al voldoende, heerlijk is het.
Ben er nogal onzeker over om het op bokt te zetten omdat ik nog lang niet zoveel van mennen weet als ik van rijden doe, maar iedereen moet ergens beginnen denk ik maar.
Plus ik hoop dat mensen op het filmpje kunnen zien dat het iedereen vrij staat om te kiezen tussen met of zonder bit, niks moet alles mag, als het maar werkt. :)

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:12

Met mijn ruin men ik ook bitloos, maar ook met bit.
Ik men met hem bitloos omdat hij heel snel gestrest is en ze spieren verkeert pakt.Bitloos blijft hij veel rustiger en kan hij veel ruimer bewegen.
ik gebruik de neusriem van IDEAL.
Afbeelding