Citaat:Chaos: Ik wil graag bitloos gaan mennen omdat ik een bit in de mond niet zo'n fijn idee vind. Ik rijd mijn paard ook bitloos en dat geeft een veel vrijer gevoel.
Ik vraag me oprecht af of een inwerken op de neus met 5 meter leidsels wel zoveel fijner is dan inwerken met een Liverpoolstang in de mond.
Mennen is toch echt iets heel anders dan rijden onder het zadel. Onder het zadel geef je veel meer hulpen met je been en zit en minimaal met je handen op de neus, de teugels zijn vele malen korter, waardoor je de inwerking van een bitloos hoofdstel tijdens het rijden echt niet kan vergelijken met de inwerking van leidsels op de gevoelige neus van een paard.
De mond van een paard is gevoelig, maar de neus is ook een hele gevoelige plek.
Mijn paard loopt heel licht te sturen op de Liverpoolstang. De stang ligt er stil in haar mond en de hulpen komen met minimale aanwijzingen door.
Ik leg als ik naar rechts wil mijn linkerleidsel een beetje langs haar flank ter begrenzing, soms samen met de zweep als er wat extra's nodig is, zorg wel dat ze genoeg lengte in het leidsel krijgt om ook daadwerkelijk naar rechts te gaan, en ondertussen pak ik mijn linkerleidsel zomaar een tikkie op, da's voldoende.
Ik snap niet dat mensen denken dat je met een bit grover moet inwerken dan bitloos.
.
Maar dat is juist het leuke, het is gewoon een pony die op haar manier braaf haar rondjes loopt, niks raars of gevaarlijks aan.
)