Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hafjelinger schreef:Jouw paard heeft precies hetzelfde probleem als mijn paard gehad heeft!
Het allerbelangrijkste is RUST, alleen maar rust rust rust in het span.
Ik hield gewoon halt, géén groom bij het hoofd en dan stilstaan. als ie ging steigeren werd ik zeker niet boos,
ging ik niet roepen oid maar steld ik gewoon gerust ''Braaf, relax, relax'' ect. Mijn paard werd alleen
maar drukker van straafen of een groom bij het hoofd, en ten slotte moet hij oom gewoon leren om 'alleen' stil te staan.
We stappen pas weg weg als hetpaard rustig stilstaat. En als we wegstappen stappen we RUSTIG weg, zo niet, opnieuw.
Zorro had na een tijdje door dat het geen zin heeft om zich druk te maken. Gewoon rustig staan, verder niks.
Hij doet het nu niet meer, hij heeft geduld gekregen.
Succes!
uryanne schreef:Voor wat betreft het vasthouden bij de leidsels. Dat is met name bij het inspannen.
Wanneer je onderweg een groom nodig hebt, moet deze zo dicht mogelijk bij het bit vasthouden, aan de stoten vind ik het best. Als koetsier heb je dan even minder te vertellen, maar dat is ook waar een groom voor dient. Anders kan de groom wel thuisblijven. Koetsier heeft hulp nodig, dus groom heeft even meer controle.
Je zal niet de eerste zijn waarbij het paard vertrekt terwijl de groom het hoofdstel in de handen heeft omdat het over het hoofd is getrokken. Het is kiezen tussen twee kwaden... Dan is voor mij de keus niet moeilijk.
Op de site van het KWPN staat trouwens een mooi filmpje van het verrichtingsonderzoek voor de tuigpaarden. Even letten op de groom die een van de hengsten vastheeft. Zo hoort het.
Verder vraag ik mij af of ts tijdens haar menopleiding heeft geleerd om nooit in draf op een kruising af te gaan. 50 meter vantevoren in stap overgaan, dat brengt vaak al veel rust over op een paard.
Tinky12 schreef:Misschien kun je ook eens andere oogkleppen proberen,1/4 ooklep bv.Gebruiken ze vaak bij dravers,kunnen ze goed om zich heen kijken alleen niet van achter.
Heb ze voor die van mij ook...
nou het valt te proberen zonder oogkleppen is hij met lange lijnen stukke rustiger.
waar kan je deze kopen of vindenHier een foto (nog uit de beleerfase)
Verder buiten niet anders doen dan in de bak,binnen niet vastpakken...dan buiten ook niet.(Ik las hier dat er mensen waren die de leidsels vastpakten...zolang er iemand op de bok zit om te besturen blijf je van de leidsels af.Er is maar een die het paard bestuurd.Door de leidsels vast te pakken heeft de koetsier niets meer te vertellen...levensgevaarlijk).Houd voor de veiligheid er voorlopig een halster onder.Je groom kan dan een touw aanklikken voor nood,zo blijft het paard toch vrij staan maar heb je toch iets extra's.
helemaal gelijk snapte het advies ook niet van de leidsels.. maar we gaan het idd proberen.. zei gisteren die persoon ook die ik heven gebeld heb, ga er idd even een wat dunne halster onder doen met touw maar dat had ik hier ergens boven al gezegd
Buiten oefenen kun je het beste op zondagmorgen vroeg doen,er is dan bijna geen verkeer en kun je op je gemakje (in alle rust en ontspanning) gaan oefenen.
Wij zeggen altijd... "Stilstaan is ook dienst" en dat moet kunnen op elke plek die jij uitkiest en ook zolang als jij wilt,kwestie van trainen.
helemaal gelijk..doen we ook veel hoor en meestal alleen op zondag
Nog een kleine tip...vergeet niet te praten met je paardstemcontact is altijd erg belangrijk...
Natuurlijk mogen rust,ontspanning,geduld en de hemel inprijzen als het goed gaat ook niet ontbreken.
doen we ook zo vele mogelijk, maar die man van gisteren zei wel halt houden en je mond dicht... zei hij nog tegen mij van ja dat is moeilijk voor jou, ik ben nogal een ouwenel zeg maar hahaha.
het komt allemaal wel goed geduld is een schone zaak, hij is nog jong een leert momenteel zo veel, ik kan als ik in de bak heb getraind stuk naar de weg toelopen.. en dit heb ik ook met een groom gedaan op die laan halt houden zonder vast te pakken, denk dat hij dit veel prettiger vind we pakte hem meestal vast uit veiligheid, bedankt voor
je advies tinky