[AR] wel of geen oogkleppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:38

Omdoen en een stukje gaan wandelen. Eerste keer niet te lang, hij moet er aan wennen dat hij minder ziet. Niet omdoen in stal en hem met hoofdstel zijn box uit laten komen. Heb je kans dat hij met lichaam tegen deurpost aankomt en zich bezeert = slechte ervaring.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:45

Belangrijkste: maak er zelf geen drama van! Er is niet zieligs aan. Hoe groter probleem jij ervan maakt, hoe groter het probleem zal worden.
Net wat Tine zegt, gewoon omdoen en lekker een eindje gaan stappen aan de hand. Eerst voor hem en dan naast hem.

Ronnie25

Re: wel of geen oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:01

Ik rij op het erf (over de renbaan) meestal zonder oogkleppen. Maar als ik naar buiten ga dan wel absoluut met oogkleppen, gewoon omdat hij dan minder om zich heen ziet :). Al is het niet echt nodig, maar gewoon voor de veiligheid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:06

Zelf rij ik mijn beide eigen pony's zonder oogkleppen.
De ene is veel banger met die dingen op haar hoofd, de andere is ze nooit gewend geweest.
Sterker nog, bij de vorige eigenaar stond deze bitloos voor de wagen. Ik men hem zelf wel met bit (gewone rubber trens).

De pony die ik eens per week voor mijn kennis bijrijdt voor de wagen, kan niet zonder oogkleppen.
1x Geprobeerd en ze was van iedere achteropkomend voertuig, zeker vrachtwagens, doodsbang.
Terwijl ze aan de hand goed meewandelt met een halster, dus dat zegt ook niets.

Het is dus erg paard afhankelijk wat het fijnst is.
Oogkleppen zijn in ieder geval geen verplichting, maar veiligheid in het verkeer wel.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:11

Onze shetlander zonder oogkleppen, hij denkt/helpt ook actief mee voor de wagen en ik vind dat zelf helemaal geweldig.
Onze Fjord met oogkleppen, heel ander type paard en hem kalmeert het duidelijk om gestuurd te worden zonder teveel invloed van alles om zich heen.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:50

ik zit ook met dezelfde vraag. Nu maak ik me een bedenking: ik hoor vaak dat als een paard echt op hol schiet het in de gracht rijdt. Zou het niet mogelijk zijn dat ze dat zonder oogkleppen niet zouden doen, en gewoon op de weg blijven? (ik heb het over landweggetjes)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:52

Nee hoor, ohz rijd ik zonder kleppen en met vorige paard toch ook in de sloot beland.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:03

ok. jammer, droom aan flarden :)

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:09

ik men ook metoogkleppen, maar het is idd per pony verschillend, gewoon uitproberen dus ;)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:27

ik men zonder oogkleppen :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:39

Rij altijd met Oogkleppen, is toch een stukje veiligheid.
Je hebt er natuurlijk altijd een paar die uitzondering op de regel maken ;)
maar die heb ik zelf nooit in handen gehad.

Mijn merrie is zelf nog niks gewend in het tuig.
Maar vorig jaar toch een keer een hoofdstel met oogkleppen opgedaan, ze wist niet waar ze moest zoeken.
Ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat in het tuig, maar ook haar ga ik met oogkleppen rijden.
Gewoon rustig aan laten wennen, omdoen 100 meter wandelen en weer terug...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:53

Ik men zonder oogkleppen.
Heb het wel met oogkleppen geprobeerd, maar hij schrikt dan veel sneller.
Geluiden waar hij normaal niet van op of om kijkt, schrikt hij dan onwijs van.
Zonder oogkleppen loopt hij veel meer ontspannen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:12

Ik men ook met oogkleppen en mijn fjord is voor de wagen zo goed als bomproof. Auto's, bussen, fietsers, tractoren en andere landbouwvoertuigen, scooters, grasmaaiers, vlaggen, felgekleurde brievenbussen, bonte bloemperkjes... ze is nergens van onder de indruk.
Maar onder het zadel (dus zonder oogkleppen) reageert ze heel anders! Dan is ze veel kijkeriger en schrikkeriger dan voor de wagen. Het is niet zo dat ze het dan bij het minste of geringste op een lopen zet of zo, maar ze ziet duidelijk meer en reageert ook duidelijk op meer.
Ze is onder het zadel al met al een stuk onrustiger dan voor de wagen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:35

Ik men met oogkleppen :) Ik had eerst een hoofdstel zonder, maar pony vond dat maar niks. Hij vond het eng om te zien dat de kar achter hem aankwam zodra hij liep. Toen ik een hoofdstel met oogkleppen had gekocht, was er niks meer aan de hand :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:45

Men mijn pony zonder oogkleppen.
Meer gevoelsmatig dat ik het fijn vond dat ze alles kon zien aankomen.
Gelukkig reageert de pony inderdaad ook heel relaxt op alles wat ze kan zien.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:55

Heb mijn paard onder het zadel en voor de wagen. Onder het zadel natuurlijk zonder oogkleppen, voor de wagen absoluut met.

Met groot verkeer is het een zegen dat ze kleppen opheeft _/-\o_ want ze vindt het vooral als ze langskomen enorm eng ^) maar gelukkig, zodra het 'uit beeld' is, is ze ook weer rustig.

Onder het zadel met groot verkeer kun je altijd wat meer de berm in, of een opritje op, of desnoods op en stoep of fietspad of in het uiterste geval stap je er even af. Maar ja, met de wagen heb je dat soort mogelijkheden niet, want je bent op de weg en kunt moeilijk de stoep opschieten of de (soms zachte, smalle of met paaltjes afgezette) berm in. Dus dan moeten ze rechtuit blijven lopen en niet opzij schieten. Dankzij kleppen lukt dat.

Daarbij denk ik dat mijn paard totaal ongeschikt is om zonder kleppen te mennen. En zo heb je vast ook wel paarden die totaal ongeschikt zijn om met kleppen te mennen (alleen ben ik ze nog niet tegengekomen :7 ). Ze is te gevoelig en bang voor dingen opeens achter in haar blikveld opdoemen/voorbij komen. Zo was ik laatst aan het rijden en was zo stom mijn benen los te doen van de beugels en wat opzij te steken.... had ze maar oogkleppen om gehad en ze niet gezien :x want mevrouw sprong zo de lucht in dat ik gelanceerd werd met als gevolg paar weken zo'n beetje uit de running. Ook kan ik niet met zweepje rijden, als ze die uit haar ooghoek ziet geeft dat dezelfde reactie. En nee, dat is geen kwestie van wennen, ze vindt het echt dood-eng.

Gelukkig is ze actief en gehoorzaam genoeg en hebben we geen zweepje nodig (onder het zadel) met de wagen rijden we natuurlijk wel met zweep (maar die heeft zowiezo een andere functie bij het mennen dan onder het zadel) :D .

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:09

Vorige 3 pony's allemaal zonder kleppen voor de kar beleerd super verkeersmak en bom proof.
Nr 1 kon ook prima bitloos gewoon op een halster maar ook op een trens oogkleppen kende hij niet
Nr 2 ook met oogkleppen gehad (was verplicht bij koetsiersbewijs) hem deerde het niet wel of geen klep, gebroken trens of liverpool
Nr 3 liverpool en kleploos

Huidige pony's
Nr 4 is een apart verhaal, gewoon totaal ongeschikt als menpony. Wel gemerkt dat hij gebroken trens fijner vond maar ik liverpool veiliger. Zonder oogkleppen schrok hij veel maar met oogkleppen was het een wandelende schrikmachine hij gebruikte dan erg veel zijn gehoor en schrok sneller.
Nr 5 onze jongste koele kikker gaat deze zomer in de opleiding, gaat op b-stang, kleploos (hoop ik) tot nu toe mijn ervaring dat hij enge dingen erg graag ziet en dan erop af wil om te bekijken wat het nu is. Ik ben bang dat met kleppen hij teveel gaat rondkijken. Ik hou altijd de optie open voor halve klep, 3/4 klep of gewone oogkleppen. Maar blijf hopen op kleploos.

Zo zie je maar 5 verschillende dieren, 5 verschillende manieren. Mijn advies is ook gewoon uitvogelen hoe en wat, kijk naar je dier en volg je gevoel.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:33

Ik zou graag willen weten, zou een paard niet juist kunnen schrikken van oogkleppen? Zou een paard dan niet schrikken van ineens een zweep op zijn kont zonder dat hij die gezien heeft...?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:10

Marietjeeh schreef:
Ik zou graag willen weten, zou een paard niet juist kunnen schrikken van oogkleppen? Zou een paard dan niet schrikken van ineens een zweep op zijn kont zonder dat hij die gezien heeft...?

Het paard moet idd wennen aan oogkleppen. In eens een zweep op de kont is jou fout (in mijn ogen) Je hebt al een commando gegeven desnoods al een tweede keer, daarna een zachte aanwijzing gegeven met de zweep desnoods een tweede keer. Daarna een aanwijzing die duidelijk doorkomt.
Dus lijkt mij dat bij de laatste aanwijzing het dier niet zal schrikken. Maar na een paar keer de duidelijkere aanwijzing niet meer zal afwachten en dus al eerder reageert.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:12

Ik rij ook met oogkleppen, en het mag wel zonder menbewijs ..
Ik zal het wel doen. want je neemt minder risico's met je mee, en als ze wat horen, zien ze het nog niet, of als er wat beweegt in de bosjes, zien ze dat dus ook niet, dus je hebt inderdaad veel minder kans op schrikkende ponys.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:29

Ik heb onze fries aan het tuig laten wennen, gewoon om te slepen alleen maar. Wel met oogkleppen al ga ik dus tot nu toe niet naar buiten in tuig. Eerst omgedaan en gestapt. Toen eens rustig iets afstand genomen en gelongeerd ermee. En vervolgens opgebouwd tot lange lijnen. Conclusie meneer concentreert zich een stuk beter op mij met oogkleppen en ziet niet alles om hem heen. Hij heeft even moeten wennen dat is mij niet makkelijk in het oog krijgt als hij naar me toe wil en dus op mijn stem moet afgaan, maar dat was voor hem ook wel goed. Hij is er beter door op eigen benen gaan lopen ook onder het zadel. En meer op mij gaan vertrouwen. Ook als hij mij niet direct voelt of ziet. Inmiddels loopt mijn zoon ook met hem aan de lange lijnen in tuig, hij wil later een shet om mee te mennen, en dat gaat erg goed. Paard heeft wel feilloos door wie de leidsels in handen heeft haha. maar dat werkt voor zoon zelfs gunstig. Buiten het erf vind Friese alles eng. Misschien moet ik eens met oogkleppen op buiten gaan stappen...

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:32

Paardjes vinden oogkleppen meestal niet fijn.
Als ze heeel erg scrikkerig zijn is het misschien wel handig.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:32

Ohja, mijn sheltander heeft er geen een omdat ze er juist helemaal bang van word, dus het werkt niet altijd