jup met wedstrijden galloperen wij ook, behalve dan in t A & B traject. in het E traject (meestal de hindernissen) wordt r heel veel gegalloppeerd, behalve dan met grote spannen & belzen,etc.
Morrie
Geplaatst: 25-10-03 13:42
ik heb 4 jaar gewerkt op een stal waar ze ook een huifkarbedrijf runnen en die paarden draven gewoon op straat hoor, ander schiet het voor geen meter op natuurlijk! Deze paarden hebben speciale straatijzers onder met widea punten erin tegen het slijten.
Ik heb er 4 jaar gewerkt en nog nooit een paard kreupel of met versleten hoeven gezien na het huifkarwerk.
In het bos wordt zelfs met de huifkar gegaloppeerd als de bodem het toelaat.
In de marathon wordt ook gegaloppeerd. de reden waarom het voor het koetsiersbewijs niet mag ligt in het verleden, vroeger werd er met de koets nooit gegaloppeerd en tevens is het over het algemeen niet gebruikelijk om op straat te galopperen.
Ik wil er ook nog ff op wijzen dat er een verschil is tussen op je paard zitten en je paard voor eeen wagen zetten. Mijn paard glijdt als ik erop zit regelmatig uit op straat (zelfs in stap), maar voor de wagen nooit! Het heeft te maken met het evenwicht van het paard.
Marije_jiplover
Geplaatst: 29-10-03 10:45
Lange termijn slijtage? Bij mij op stal staat een haf van bijna 16, die eigenlijk zijn leven niets anders heeft gedaan dan voor de wagen lopen, omdat hij onder het zadel echt een ongelofelijke draak bleek te zijn en met mennen niet, bovendien vindt zijn baasje mennen veel leuker. Hij draaft heel veel (op het asfalt) met ijzers, galoppeert ook regelmatig (meestal wel op zachtere ondergrond, maar soms ook wel eens op straat) en aan hem is echt nog geen abnormale slijtage te vinden. Zijn beenwerk ziet er beter uit dan dat van menig recreatie paard dat af en toe eens buiten komt en verder in de bak gereden wordt.
klien
Geplaatst: 29-10-03 11:05
Ik heb bij verschillende vierspan rijders meegetraind als groom. Wij trainden bijna altijd op de verharde weg, ook in draf. Maar ik moet zeggen, geen van de 3 (internationale rijders) galoppeerden met het span op het asfalt, wel op onverharde grond. Volgens mij was dit alleen, omdat het meer gevaar oplevert tussen het verkeer, dan dat het galopperen zelf slecht zou zijn. Als jij je paard onder controle hebt tijdens de galop en het is een rustige weg, go for it....
Annemieke
Geplaatst: 01-11-03 11:19
Als * voor de kar staat en ik rij op asfalt dan laat ik haar alleen stappen en draven. Op onverharde paden en grasvelden laat ik haar ook gewoon galoperen.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 27-03-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Aline4
Geplaatst: 01-11-03 17:47
Tuurlijk, gewoon galopperen voor de kar. Heb ik altijd gedaan en ik ben ook niet van plan daarmee te stoppen. Ook als ik ze d'r alledrie voor heb gaan we gewoon plat voor de wagen. Ik heb expres mijn boom iets aan de lange kant zodat ze niet met hun benen tegen de zweng aan slaan wanneer we op volle snelheid zijn.
Ik galoppeer alleen niet op het asfalt, wel draven maar dat heb ik van het gbegin af aan goed opgebouwd. Je moet er wel op rekenen dat als je dat niet opgebouwd hebt, dat je dan maarzo met een paard met dikke gewrichten zit.
SANEX
Geplaatst: 02-11-03 13:15
Ik had als enige commentaar op mijn Koetsiersbewijs dat ik te veel stapte Na elk bultje en bochtje moest je weer aandraven. Dit ging er dan natuurlijk ook om dat er meer mensen beoordeeld moesten worden en dat dat in een bepaalde tijd moest. Maar staat toch wel maf: Je stapt te veel, alsof dat funest zou zijn voor het paard