[AR] dressuurpaard geschikt om te mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: dressuurpaard geschikt om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:15

Van alleen maar sleurwerk in het bos worden ze vaak idd wat stijver.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:35

Sammyoo schreef:
Terwijl ik zat te typen zat ik me dat ook te bedenken :=

:D
zou goed kunnen dat dat het is hoor!
het is toch weer even ander spiergebruik...

suikermeisje schreef:
Van alleen maar sleurwerk in het bos worden ze vaak idd wat stijver.

ze hadden juist dressuur gereden begrijp ik hierboven...

als je op de juiste manier lekker door het bos rijdt, worden ze naar mijn ervaring daar ook juist losser van, doordat ze even lekker rechtuit kunnen en wat meer tempo kunnen maken...

shetlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:36

JoyCiej007 schreef:
Soms wordt het zelfs geadviseerd; voor de hogere klassen dressuur moeten ze ook meer kunnen verzamelen, en dus ook meer op de achterhand komen. Juist die achterhand en broekspieren worden mooi meegenomen tijdens het mennen.

daar ben ik het helemaal mee eens, als je weet wat je doet, kun je de spieren in de achterhand goed trainen! vooral met stappen met bitdruk. het word vaak gebruikt bij het friesepaardenras die in de hogere dressuur rijden!;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:20

nouvel, ze worden sterker van het bos maar mi niet losser. Vaak is het zwaar sleurwerk. Heb er hier al verschillende aan kapot zien gaan. We konden ook een gratis haflinger krijgen, kapot gewerkt in het bos. Paard was scheef gaan lopen, ookal liep die alleen rechtuit. Dus spieren worden ook stijver. En bij deze mensen heeft pony weer 1x voor gelopen, kan best zijn dat die spierpijn had van het mennen aangezien er dan opeens weer spieren worden geactiveerd waar even niets mee gedaan is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:15

suikermeisje schreef:
nouvel, ze worden sterker van het bos maar mi niet losser. Vaak is het zwaar sleurwerk. Heb er hier al verschillende aan kapot zien gaan. We konden ook een gratis haflinger krijgen, kapot gewerkt in het bos. Paard was scheef gaan lopen, ookal liep die alleen rechtuit. Dus spieren worden ook stijver. En bij deze mensen heeft pony weer 1x voor gelopen, kan best zijn dat die spierpijn had van het mennen aangezien er dan opeens weer spieren worden geactiveerd waar even niets mee gedaan is.

ook in het bos of op de weg rijd ik mijn paard toch wel redelijk dressuurmatig, misschien niet zo als in de bak, maar toch wel aan het bit, rechtuit zo recht mogelijk en in de wendingen goed gesteld...
ik vraag ook tempowisselingen en soms op rechte stukken wat wisselend stelling links en rechts om haar goed los te houden...

wij hebben hier helaas geen bos, maar als we weer eens een paar dagen bos hebben gedaan is ze altijd weer losser en fijner te werken!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:32

okee dat jij het doet geloof ik best, doe het zelf ook wel aardig. Maar er zijn er ook veel die het in het bos geen ruk boeit. En paar dagen bos werkt meestal anders voor een paard dan elke keer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:50

ik rijd hier veel over de weg (omdat we weinig anders hebben) en dan doe ik het ook wel hoor.
(maar mijn merrie wordt duidelijk losser en beter van bosgrond dan van harde weg...)
Maar dat is hetzelfde als hoe mensen op hun paard buiten rijden, de een 'rijdt mee' en zit een beetje te hobbelen en eraan 'te trekken' en de ander rijdt ook op een buitenrit netjes rond...
en dat merk je inderdaad ook aan een paard, dat zal voor de wagen hetzelfde gelden...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:00

suikermeisje schreef:

Dat is ook een reden waarom we alleen met tweespan het bos ingaan, dan trekken ze samen het gewicht. Met het sleuren valt het denk ik ook wel mee. Het eerder genoemde paard gaat altijd de laatste kilometers, als hij lekker los en warm is, als een volleerde Salinero voor de wagen paraderen. Hij is dan klaar om zo een dressuurproef in te rijden. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de menner

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 15:29

Heb mijn tuig binnen, morgen word alles opmaat gemaakt.
één vraag, er zitten strop strengen bij, bij de kar heb ik alleen bevestiging volgens mij voor vijligheids sluiting, enig idee waar ik die kan kopen?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:46

Bij van Rijs in Zevenhuizen, maar je woont in Spanje zie ik? Misschien heeft Divoza ze ook wel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:52

Leuk hoor!Mijn lichte tour paard Vulkaan loopt ook voor de wagen.
We reden er zelfs oefenmarathons mee!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:54

Ik heb wel eens gehoord (van Marijke de Jong) dat ze voor dressuur onder het zadel voornamelijk draagkracht moeten hebben in de achterhand en voor het werk voor een wagen voornamelijk stuwkracht, en dat dus wel twee tegengestelde spiergroepen zijn. Maar jullie ervaringen zijn dus anders.. :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:17

VogeltjeM schreef:
Ik heb wel eens gehoord (van Marijke de Jong) dat ze voor dressuur onder het zadel voornamelijk draagkracht moeten hebben in de achterhand en voor het werk voor een wagen voornamelijk stuwkracht, en dat dus wel twee tegengestelde spiergroepen zijn. Maar jullie ervaringen zijn dus anders.. :)

Absoluut! Het werkt naar beide kanten juist heel positief. Door het mennen wordt hij ohz beter, en door ohz te rijden wordt het mennen beter. En je houdt ze tussen de oren ook nog eens beter, want je wisselt meer af. Ideale combinatie vind ik.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:40

Vogeltje, ik denk ook dat het uitmaakt wat voor werk je ze voor de wagen laat doen en op welk niveau ze in de dressuur lopen. In de aangespannen dressuur moet het paard uiteindelijk ook verzameld lopen en veel oefeningen doen die je ook in de dressuur onder het zadel doet.
Het zwaardere trekwerk is een andere tak van sport. Met ons 'tweespan' haflinger / warmbloed zijn de taken onderling ook goed verdeeld ;) Als het zwaar trekken wordt vanwege een mul pad is de haflinger in haar element. Ze laat haar achterhand een halve meter zakken en gooit haar gewicht in de strijd door in het tuig te hangen. Hoe zwaarder het is, hoe heter ze wordt. Als het aan de warmbloed ligt loopt hij dan een pasje rustiger. Hij huppelt dan later weer als een ware dressuurcrack door het bos.