[AR] Op welke leeftijd beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:21

uryanne schreef:
Kinderarbeid???? Dat lees ik niet in de post van de ts.

Ik zal het toch maar wat verduidelijken;
de veulens die ik fok krijgen spelenderwijs te maken met dingen waar ik later met betuigen veel plezier van heb zoals langs de weg lopen, halstertouwtje over de rug en de benen laten glijden enz. enz. enz.
Bovenstaande maakt allemaal deel uit van het betuigen. Sommige beginnen daar pas met 3 of 4 mee, ik al met een paar dagen....

Daarin ga ik met Sjolvir mee;
dat 'hoort' er wel bij natuurlijk, maar dat noem ik geen beleren, maar gewoon normale opvoeding, ongeacht of je pony nou later voor de wagen gaat, ohz. gaat of gewoon 'domweg' op de wei staat.

Ik neem aan dat het verschil tussen opvoeding/omgang en echt beleren als in de zin van bijv. longeren, er op gaan zitten, inspannen, etc. etc. toch hier wel begrepen wordt door iedereen. Dat we eigenlijk toch het zelfde bedoelen.

picassojava schreef:
ik bedoel ook niet dat je 7 op 7 moet beginnen trainen maar je kan ze wel eens laten kennismaken met het werk en met eens in de maand te longeren is er toch niks mis
in het wild moeten ze vanaf de geboorte meekunnen met de groep

Waarom? Wat leren ze daar dan van?
Buiten dat het steeds rondjes lopen echt veel te belastend is voor de pezen en spieren op jonge leeftijd?
Dat heeft toch niets met 'in het wild vanaf de geboorte moeten kunnen meelopen in een groep' te maken?
En daarnaast zijn ze geestelijk ook lang nog niet goed ontwikkeld; aandacht kunnen ze er dan maar zeer moeilijk bij houden.

een keertje poetsen, voetjes leren optillen, halstermak maken, netjes leren meelopen, af en toe een kleine wandeling etc. gewoon de 'normale opvoeding' doe je normaal op zo'n leeftijd. Maar longeren en bandjes slepen? Nee sorry, gaat er bij mij niet in.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-01-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

uryanne

Re: Op welke leeftijd beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:26

Ik noem opvoeding en beleren hetzelfde. Alleen het ene aspect in de opvoeding komt wat eerder om de hoek kijken als het andere.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:27

uryanne schreef:
Ik noem opvoeding en beleren hetzelfde. Alleen het ene aspect in de opvoeding komt wat eerder om de hoek kijken als het andere.

Voor wat betreft het laatste zijn we het dan volgens mij wel eens.

Iedereen ziet het misschien anders.... maar volgens mij bedoelen we wel degelijk allemaal het zelfde. Als ik spelenderwijs een veulen een keertje een voetje laat op tillen of leer meelopen aan het halster, zal ik niet letterlijk zeggen: 'ik ben mijn veulen aan het beleren' of iets in die trant.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:01

als je begint met opleren en je hebt daar een groene 3 jarige die nog nooit aan een longe gelopen heeft
is het ook geen pretje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:13

picassojava schreef:
als je begint met opleren en je hebt daar een groene 3 jarige die nog nooit aan een longe gelopen heeft
is het ook geen pretje

Oh jawel hoor, dat leren ze gauw genoeg. Als je het goed aanpakt. Heb daar nog nooit problemen mee gehad! En als mensen daar al problemen mee zouden hebben dan is het vaak 1. makkelijk op te lossen of 2. hebben ze het daar zelf naar gemaakt (door niet duidelijk te zijn of niet goed genoeg te kunnen longeren). In meeste gevallen levert dat echt geen problemen op; ze moeten het alleen even leren.
Dan zou het ook 'geen pretje' moeten zijn om ze voor 't eerst een zadel op te leggen, of te leren sturen met een bit, of er op te gaan zitten, etc. etc.

Volgens mij probeer je nu allerlei uitwegen te verzinnen waarom je een twenter/jaarling of zelfs veulen aan de longe zou moeten binden........ Vind ik onder dezelfde categorie vallen als een redenering 'ja ik ga nu alvast af en toe op m'n jaarling/twenter zitten want dan leert-ie het alvast, als ik dat op latere leeftijd doe komen er problemen! :')

Maar een reactie op het feit dat longeren op te jonge leeftijd (igg < 3 )zéér belastend is voor de spieren en pezen in de benen, omdat die nog lang niet uitgegroeid zijn en dat constant in rondjes lopen kan dus ook schade veroorzaken, die zie ik nog niet van jou kant.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 23:20

Helemaal met Joy eens. En daarbij, als je problemen hebt met het ''opleren'' van een 3 jarige zou je daar imo niet aan moeten beginnen. Zelfs als 6 jarige zo uit het land heb ik daar nog nooit problemen mee ondervonden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:21

Sjolvir schreef:
Shenavallie schreef:
Misschien bedoel je het niet zo, maar als je je koetsiersbewijs hebt gehaald kun je niet per definitie vlekkeloos mennen en een paard beleren. Blijf les volgen en haal er een professioneel/deskundig persoon bij om jouw pony te beleren. Ga nooit zelf rommelen! ;)

Was bedoeld als beginnetje, je moet per slot van rekening ergens beginnen.

;)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:22

ik weet ook wel dat te veel werken op te vroege leeftijd schadelijk is
maar je kunt toch al wat beginnen trainen zeer licht niet langer dan 10 min kan echt geen kwaad

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:25

Hier op bokt ook genoeg voorbeelden van 15 tot wel 20+ paarden die op hun ouwe daggie nog even beleerd worden voor de wagen :j

Mijn Welsh A merrie kwam ook min of meer 'zo van het land', bij de fokker. Was 5 en kende weinig tot niets aan basis.
Ze was wel heel werkwillig en had echt een 'will to please', maar zij is zeker achteraf gezien de makkelijkste geweest met beleren voor de wagen. Ook het longeren kende ze in het begin niet goed; alleen maar trekken. Was er zo uit. Alles wat ik onze veulens vanaf begin af aan leerde aan opvoeding en basis, kende zij nog niet.

In september 2010 kwam ze hier en moesten we nog vreselijk aan elkaar wennen. Maart 2011 liep ze voor de wagen. Ging ook werkelijk super snel (liet haar het tempo aangeven maar ík vond het te snel gaan, dus zelfs nog wat rust genomen ondertussen).

picassojava schreef:
ik weet ook wel dat te veel werken op te vroege leeftijd schadelijk is
maar je kunt toch al wat beginnen trainen zeer licht niet langer dan 10 min kan echt geen kwaad

Da's voor 't eerst dat je daar nu op reageert........
Wat denk jij nou, dat een veulen/jaarling/twenter leert van eens in de maand, paar x per maand, 10 min. aan de longe? Waarom zóuden ze dat uberhaupt op die leeftijd moeten leren? En 10 min. lang in rondjes lopen.... is toch al erg slecht.

Sorry maar dé reden waarom men op zo'n vroege leeftijd zou moeten beginnen met longeren is imo nog steeds niet voorbij gekomen. (En die is er dan naar mijn mening ook zeker niet).
Dan zou je álles op zo'n jonge leeftijd moeten leren, 'omdat het anders later problemen gaat opleveren'.
Jonge paarden zijn makkelijk te overvragen, geestelijk en lichamelijk.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:49

JoyCiej007 schreef:
Mijn Welsh A merrie kwam ook min of meer 'zo van het land', bij de fokker. Was 5 en kende weinig tot niets aan basis.
In september 2010 kwam ze hier en Maart 2011 liep ze voor de wagen. Ging ook werkelijk super snel.

Met alle respect, je hebt een leuke pony. Echt waar. Maar in 6 maanden voor de wagen noem ik niet echt snel.
Zo groen uit het land en binnen een week door de drukke winkelstraat voor de wagen zoals een kennis van mij doet. Dat is snel ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:02

uryanne schreef:
JoyCiej007 schreef:
In september 2010 kwam ze hier en Maart 2011 liep ze voor de wagen. Ging ook werkelijk super snel.

Met alle respect, je hebt een leuke pony. Echt waar. Maar in 6 maanden voor de wagen noem ik niet echt snel.
Zo groen uit het land en binnen een week door de drukke winkelstraat voor de wagen zoals een kennis van mij doet. Dat is snel ;)

Dat is idd écht snel ja!

Goed, over 'snel' valt ook weer te twisten natuurlijk. Ik heb de eerste paar maanden vooral gewerkt aan het vertrouwen wederzijds (was er van haar kant niet, maar van mijn kant evenmin) en 'de kleine dingen'. Uren wandelen, dingen laten zien. Vond het belangrijk dat ze wel eerst goed 'de basis' kende én dat er wederzijds vertrouwen was. en dan daarna beginnen aan 'het beleren'.
Overigens ben ik ook 'maar student' met een druk leven dus iedere dag trainen zit er zowiezo niet in.

Ik snap je punt wel, maar ik vind het persoonlijk dus wel snel gegaan :o :Y) En had dat van te voren ook echt niet verwacht. Beest stond de eerste paar weken alleen maar te snuiven en te blazen zodra ze een stap buiten de wei zette.

Breng je groen paard naar een beleerstal en daar zullen ze er vaak ook geen half jaar over doen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:06

Precies. Nadeel avn laten doen is dan wel dat je niet eigen baas bent en het belangrijkste in de opvoeding (zoals jij blijkbaar wel hebt gedaan) door een ander laat doen. En dat is nu juist het leukst!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:28

uryanne schreef:
Precies. Nadeel avn laten doen is dan wel dat je niet eigen baas bent en het belangrijkste in de opvoeding (zoals jij blijkbaar wel hebt gedaan) door een ander laat doen. En dat is nu juist het leukst!

Het leukst maar in mijn geval werd het 'noodzakelijke' met het 'aangename' gecombineerd. Ik kocht een voor mij totaal vreemde pony, en die wilde ik voor de wagen hebben. Liefst natuurlijk 'zo snel mogelijk', maar wilde het niet overhaasten. Ze kende niets én wij kenden en vertrouwden elkaar niet.
Die hele periode hebben we dus niet alleen gewerkt aan het werk zelf, maar ook aan onze 'relatie'. Ik zelf kan ze gewoon niet voor de wagen knuppen als ik dat vertrouwen niet in ze heb.

Maar daarom vind ik het ook goed dat veel beleerstallen en beleerders vaak ook de optie aanbieden (en het vaak zelfs ook zelf graag willen) dat de eigenaar ook echt goed wordt betrokken in het hele proces. Niet alleen middels update's, maar ook gewoon lekker komen kijken en zelf mee werken/mee helpen. keertje mee op de bok als het wat meer vertrouwd is, dat soort dingen.
Want uiteindelijk leveren ze dat paard beleerd en wel aan de eigenaar af, maarja die moet er dan verder mee werken.

Al zijn er natuurlijk ook zat stallen waar je je paard een paar maand 'dropt'; je gaat een keer kijken hop klaar ben je. Maar als dat voor die eigenaar en dat paard werkt, tsja dan snap ik dat ook wel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 08:47

Nou vind 6 maanden niet snel, maar ook niet heel erg lang eigenlijk. Je bent alleen al 1 a 1,5 maand kwijt aan de opvoeding. Daarna moet er nog ''beleerd'' worden. Heb je netjes gedaan.

Het breken van een paard ben ik trouwens erg tegen. Ik zie dáár het nut er ook niet van in. Hup ervoor of erop en gaan. :n

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:06

WinBinChes schreef:
Je bent alleen al 1 a 1,5 maand kwijt aan de opvoeding. Daarna moet er nog ''beleerd'' worden.

En dat begint bij mij dus al vanaf veulen. Scheelt al weer mooi 1,5 maand bij het voor de wagen zetten ;)

WinBinChes schreef:
Het breken van een paard ben ik trouwens erg tegen. Ik zie dáár het nut er ook niet van in. Hup ervoor of erop en gaan. :n

Breken ben ik ook niet voor. Dan kom je jezelf altijd weer een keer tegen.
Vertrouwen en rust overbrengen op je paard of pony. Als je dat lukt kan het heel snel gaan...
De een is daar wat bedrevener dan de ander.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:48

WinBinChes schreef:
Nou vind 6 maanden niet snel, maar ook niet heel erg lang eigenlijk. Je bent alleen al 1 a 1,5 maand kwijt aan de opvoeding. Daarna moet er nog ''beleerd'' worden. Heb je netjes gedaan.

Als ik op 3 jarige leeftijd nog aan de opvoeding moet beginnen...nee dank je.

Opvoeding is in mijn ogen: stil staan, voeten krabben, meelopen, stemhulpen(deze kun je al van jongs af aan oefenen), wijken voor druk.
Dan is het echt maar een klein stapje naar een longeersingel, hoofdstel en een paar rondjes om je heen te lopen.
Ik denk dat uryanne en ik wel zo'n beetje hetzelfde te werk gaan.

Ik heb vorige week geheel onverwachts een fjordenveulen van mijn stalhouders gekregen. Dus zit er momenteel weer midden in.
Hij heeft een wondje dus elke dag even met de waterslang schoonmaken en dan ook de andere 3 beentjes even meenemen. Voorvoetjes tillen gaat nu goed en achter word ook al wat vertrouwder.verder heeft dit veulen bij zijn fokker al een fijne basis opvoeding gehad. Nu is het een kwestie van groot en sterk worden...oja en nog even trailer oefenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:03

Cowgirl; ik denk dat WinBinChes dat bedoelde voor in mijn situatie, aangezien ik een 5 jarige kocht waar de echte basis nog bijna niet in zat; denk niet dat ze het in het algemeen bedoelde ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:05

JoyCiej007 schreef:
Cowgirl; ik denk dat WinBinChes dat bedoelde voor in mijn situatie, aangezien ik een 5 jarige kocht waar de echte basis nog bijna niet in zat; denk niet dat ze het in het algemeen bedoelde ;)

:j klopt idd :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:18

ik ga onze pony voorberijden met 2,5 en met 3jaar zal ik hem voor de sulky zetten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:17

WinBinChes schreef:
JoyCiej007 schreef:

:j klopt idd :D

Ahhh Okay....ik snap hem ;) dan heb je dat idd netjes gedaan.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:23

JoyCiej007 schreef:
Ga met bovenstaande mee :+

Verder is het bijna niet te doen om hier het hele beleerproces te beschrijven. Dat zijn niet 'enige voorbereidingen', daar gaat toch een hele hoop aan vooraf, zeker bij een echt groen paard wat nog helemaal niets kent.

Daarnaast pas je alles vaak ook aan aan het paard zelf; de éne heeft soms meer bevestiging nodig dan de ander.
Beleren leer je niet via inet of een boekje. En het is toch wel aan te raden om, indien men geen ruime ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen, paard zelf wat voor te bereiden en dan uiteindelijk weg te brengen naar een ervaren, professionele beleerder.

Overigens maakt vooral werken aan de dubbele longe en werk aan de lange lijnen een heel belangrijk deel uit van de voorbereidingen.
Dat is trouwens ook zéer slecht en te belastend voor jonge paarden, en dan heb ik het nog met name over het longeren.

Verder:
Afbeelding

Het sluiten van de groeiplaten en pezen. Zegt genoeg lijkt me.

Dit plaatje wat JoyCiej007 post lijkt mij de meest nuttige post die hier geplaatst is. Een paard is pas volgroeid op 6 jarige leeftijd. Ookal wil menig paardeneigenaar er niet op wachten, ik zou mijn paard niet eerder inrijden dan met de leeftijd van 6 jaar.

Kijk maar eens naar de rugwervel. Die is pas volgroeid met 5,5 tot 6 jaar.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:28

niet vroeger dan 3 jaar en op3,5 vind het een mooie lefetijd

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:36

je geeft aan in rijden met 6jr het gaat hier niet over rijden,maar inspannen(dan belast je de rug niet).onze lusitano merrie gaan wij ook met 3jr beleren voor de koets,zodat ze sterk word en dan pas met 4 a 5jr gaan we langzaam in rijden,maar rijden zou zeker pas het beste zijn met 6 jr
Verto schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ga met bovenstaande mee :+

Verder is het bijna niet te doen om hier het hele beleerproces te beschrijven. Dat zijn niet 'enige voorbereidingen', daar gaat toch een hele hoop aan vooraf, zeker bij een echt groen paard wat nog helemaal niets kent.

Daarnaast pas je alles vaak ook aan aan het paard zelf; de éne heeft soms meer bevestiging nodig dan de ander.
Beleren leer je niet via inet of een boekje. En het is toch wel aan te raden om, indien men geen ruime ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen, paard zelf wat voor te bereiden en dan uiteindelijk weg te brengen naar een ervaren, professionele beleerder.

Overigens maakt vooral werken aan de dubbele longe en werk aan de lange lijnen een heel belangrijk deel uit van de voorbereidingen.
Dat is trouwens ook zéer slecht en te belastend voor jonge paarden, en dan heb ik het nog met name over het longeren.

Verder:
Afbeelding

Het sluiten van de groeiplaten en pezen. Zegt genoeg lijkt me.

Dit plaatje wat JoyCiej007 post lijkt mij de meest nuttige post die hier geplaatst is. Een paard is pas volgroeid op 6 jarige leeftijd. Ookal wil menig paardeneigenaar er niet op wachten, ik zou mijn paard niet eerder inrijden dan met de leeftijd van 6 jaar.

Kijk maar eens naar de rugwervel. Die is pas volgroeid met 5,5 tot 6 jaar.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:58

@ Keona: Dan nog ben ik er geen voorstander van. Maargoed, ieder z'n ding. Hopelijk heb je nog jarenlang plezier van je paard zonder problemen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:21

@vento,

Meen je dat nou? 6 jaar?!
En al die paarden die nu 20 plus zijn en nog steeds bereden worden? Zijn ook meestal op 3 jarige leeftijd begonnen....

Beetje offtopic trouwens want het gaat hier om mennen.