uryanne schreef:Kinderarbeid???? Dat lees ik niet in de post van de ts.
Ik zal het toch maar wat verduidelijken;
de veulens die ik fok krijgen spelenderwijs te maken met dingen waar ik later met betuigen veel plezier van heb zoals langs de weg lopen, halstertouwtje over de rug en de benen laten glijden enz. enz. enz.
Bovenstaande maakt allemaal deel uit van het betuigen. Sommige beginnen daar pas met 3 of 4 mee, ik al met een paar dagen....
Daarin ga ik met Sjolvir mee;
dat 'hoort' er wel bij natuurlijk, maar dat noem ik geen beleren, maar gewoon normale opvoeding, ongeacht of je pony nou later voor de wagen gaat, ohz. gaat of gewoon 'domweg' op de wei staat.
Ik neem aan dat het verschil tussen opvoeding/omgang en echt beleren als in de zin van bijv. longeren, er op gaan zitten, inspannen, etc. etc. toch hier wel begrepen wordt door iedereen. Dat we eigenlijk toch het zelfde bedoelen.
picassojava schreef:ik bedoel ook niet dat je 7 op 7 moet beginnen trainen maar je kan ze wel eens laten kennismaken met het werk en met eens in de maand te longeren is er toch niks mis
in het wild moeten ze vanaf de geboorte meekunnen met de groep
Waarom? Wat leren ze daar dan van?
Buiten dat het steeds rondjes lopen echt veel te belastend is voor de pezen en spieren op jonge leeftijd?
Dat heeft toch niets met 'in het wild vanaf de geboorte moeten kunnen meelopen in een groep' te maken?
En daarnaast zijn ze geestelijk ook lang nog niet goed ontwikkeld; aandacht kunnen ze er dan maar zeer moeilijk bij houden.
een keertje poetsen, voetjes leren optillen, halstermak maken, netjes leren meelopen, af en toe een kleine wandeling etc. gewoon de 'normale opvoeding' doe je normaal op zo'n leeftijd. Maar longeren en bandjes slepen? Nee sorry, gaat er bij mij niet in.