[AR] Fjord beleren voor de kar , geen ervaring hoe en wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Fjord beleren voor de kar , geen ervaring hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:28

Denk dat de kosten een beetje hetzelfde zijn, alleen is het 1 gespreid en het ander direct.
Je moet kijken naar wat het beste voor je paard is, leert hij snel, kan jij hem aan als hij iets niet doet, kan jij hem daarbij helpen, zit je hem niet in de weg? Heb je de ruimte, ook kwa verkeer.

Allemaal dingen die je moet afwegen in je keuze.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:31

xTesske schreef:
Kun je ook gewoon zelf je koetssier bewijs gaan halen en haar dan zelf beleren als hun uitleggen hoe en wat?

Mij lijkt het namelijk heel leuk om het zelf te doen en ik kan mijn meisje denk ik geen paar weken missen haha.

Met hoeveel jaar mag je op voor koetsier bewijs?

Ik vind het zeer onverstandig om zelf te beleren aangezien je niet eens ervaring hebt .
Het risico op ongelukken of het verpesten van je paard is dat het waard je geld in de broekzak te houden?
ik vind van niet maar goed ..

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:14

Evelli schreef:
marianne1980 schreef:
Lijkt me handig!!
Zoals iedereen al zegt, het is voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je pony en natuurlijk je medeweggebruikers!! Stel je voor dat je Fjord over iemand heen rent omdat hij ergens van schrikt!!
Zou hem/haar zeker ergens laten beleren en zelf je koetsiersbewijs halen!! Hoop geld, maar het zeker waard!! Misschien kan je lessen met je eigen paard, als hij beleert is. Zo spreid je ook de kosten!!

Over iemand heen rennen van schrik kan alsnog gebeuren hoor, dat kan de beste zelfs gebeuren ;)
Daar is het koetsiersbewijs geen garantie voor :)

Dat zal ik ook zeker niet zeggen!!
Heb zelf in Oenkerk mijn koetsiersbewijs gehaald en ging thuis mennen (Rotterdam), dat verschil is zóó vreselijk groot.. Je leert het echt pas in de praktijk!! Maar wil er alleen maar mee zeggen dat het niet verstandig is om zelf te gaan beleren als je er geen verstand van hebt, dan moet je het gewoon door iemand anders laten doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:55

xTesske schreef:
wat is goedkoper, laten beleren op locatie?
weg brengen en laten beleren?

Meeste mensen die paarden beleren voor de wagen kiezen er voor dat het paard bij hun komt te staan.
Ze hebben het paard dan dagelijks in handen en kunnen het paard pakken wanneer het uit komt. Voordeel is wel dat het paard over het algemeen sneller beleerd is voor de wagen.
Mocht je een vertrouwd adres zoeken en waar de prijs niet zo absurd hoog is als ik vaak zie moet je het maar laten weten.
Ga er niet zelf aan beginnen als je geen ervaring hebt.
Het behalen van je koetsiersbewijs geeft je echt nog geen ervaring om een paard te gaan beleren.
Je moet het zien als een goed begin, je weet hoe een tuig in elkaar steekt, hoe je een paard moet optuigen en inspannen en krijgt een basis mee meer is het niet. Je leert pas door veel km-ters te gaan maken. Net als met autorijden, na het lessen en je examen begint pas het echte werk!

Dennis

Re: Fjord beleren voor de kar , geen ervaring hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:28

Breng je hem weg kost het 1 á 2 maanden 'veel' geld, dan word er (bijna) iedere dag mee gewerkt en kan je daarna meteen gaan rijden.

Wil je het thuis laten doen is het afhankelijk van hoe vaak je iemand laat komen hoe snel het gaat. Voordeel is dat je wel de kosten kan spreiden, dus niet iedere dag laten komen, maar 2x in de week oid. Maar je moet wel iemand kunnen vinden daarvoor.

Koetsiersbewijs is echt een begin-cursus. Je kan dan met een braaf en ervaren paard een rondje sturen met een instructeur er bij en weet hoe het hoort. Maar met je eigen groene paard het echt zelf doen is heel wat anders.