[AR] [AR]Met oogkleppen juist eerder schrikken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 23:44

Ik weet niet of het algemeen is, maar ik ken twee paarden die eerst jaren zijn gereden voordat ze werden ingespannen en die willen dus geen oogkleppen op - worden daar panisch van. Misschien heeft het daar iets mee te maken?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 07:48

Inderdaad Manda, Billy een paard springt echt niet in de sloot als deze de kennis heeft dat er een sloot is.
Als ie dat had geweten was hij waarschijnlijk vooruit weggerend

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:55

Ik heb nergens gezegd dat het paard moedwillig in de sloot sprong.
Wat ik gezegd heb, is dat een paard wat in paniek is alleen maar weg wil, en niet meer uitkijkt. Wel eens van "blinde paniek" gehoord?
Maar goed, lezen is moeilijk geloof ik. Scheve mond

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:12

ja, wel eens van blinde paniek gehoord.
maar een paard is van zichzelf heel erg gesteld op zijn benen, en gaat echt niet op vreemde ondergrond staan als er nog een andere uitweg is.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:45

Ik beleer ze altijd zonder oogkleppen omdat ik wil dat ze weten dat die wagen achter ze aan komt. Stel dat het hoofdstel om wat voor reden dan ook af gaat. Kan gebeuren. Dan ziet hij plotseling een enorme stellage achter zich en gaat vervolgens aan de kletter. Zal niet de eerste zijn. Ik rijd meerspan en ik gebruik oogkleppen om de volgende reden: Een paard met een hogere rangorde tolereert een paard met een lagere rangorde niet op gelijke hoogte naast zich. Het gevolg is dat er maar 1 van beide trekt. Dat probleem is dan met oogkleppen opgelost. Ja, ze kunnen natuurlijk ook nog lui zijn maar daar is bij die van mij geen sprake van.

Een gevaarlijk effect van oogkleppen kan zijn: Er is iets in de berm wat hij niet zo goed zien door de oogkleppen. Hij richt zijn gezicht er dus naartoe om het beter te bekijken met als gevolg dat hij zo schuin de weg op loopt waar net een auto aan komt....

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:09

interressant om de ervaringen te lezen! Ik wil SPetter graag zonder oogkleppen mennen. Ik heb nl het idee dat ie meer schrikt met oogkleppen omdat ie alles niet aan ziet komen. Onder het zadel schrikt ie niet. Laatst schrok hij van een hond, en ging even aan de loop. Iets wat onder het zadel niet gebeurt omdat ie het aan ziet komen. Hij is superverkeersmak. Wil het zeker eens proberen en dan kijken wat het beste werkt.
groetjes Cindy en SPetter

manonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:51

Ik rij ook met oogkleppen en heb nooit problemen gehad daardoor!
Het hoort toch ook wel thuis in de etikette van het mennen!En zeker in een meerspan functioneerd het ook als bescherming..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:03

Leg me eens iets uit...

Een paard KAN niet recht vooruit kijken door de stand van zijn ogen. Hoeveel belemmert het zicht met oogkleppen? Wat kan hij dan nog zien?

Verder denk ik dat beide partijen wel een kern van waarheid hebben. Met oogkleppen kan het paard niet schrikken van iets wat al voorbij is. Maar wel schrikken van een geluid wat aankomt van achter en hij er niets bij kan zien...

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:58

Denk dat het aan het paard individueel te beoordelen is, het ene wil alles gezien hebben en is dan gerustgesteld terwijl de andere juist zich gaat opjagen door alles te zien ... ik heb een pony gemend zonder oogkleppen een enkele ermee. Het is ook een stukje terug te brengen hoe ze het geleerd zijn ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:38

Ik men zonder oogkleppen, enkel en tweespan.

Bij [***] heb ik het eerst netjes met geprobeerd tijdens het inrijden. ik ben er echter al redelijk snel weer van af gestapt. In de eerste plaats zaten de oogkleppen nooit goed (te dicht tegen zijn ogen) en dat vond ik erg frustrerend eruit zien. In de tweede plaats, en wat ik zelf belangrijker vond, was dat [***] er zelf geen zin meer in had met oogkleppen op. Niet dat hij protesteerde of vervelend werd, maar hij viel gewoon een beetje dood. Stapte liever dan in draf te gaan en straalde een onmiskenbare verveeldheid uit. Oogklepjes eraf, en Black deed weer helemaal mee. Inderdaad is hij wel eens geneigd om zijn hoofd om te draaien en naar iets te kijken. Dat hoort er in mijn ogen echter gewoon bij als je samen wilt werken met een ander levend wezen. Soms kan het niet en weerhoudt ik hem met de teugels ervan, andere keren zet ik hem stil en laat ik hem uitgebreid rondkijken. Het leukst is als hij dan zijn hals draait en mij, met zijn hoofd tegen zijn buik, nieuwschierig aanstaart. Dan wil je geen oogkleppen meer!

Met het tweespan heb ik zonder oogkleppen ook geen problemen. De problemen die we in het begin hadden (pony's die elkaar in de haren vlogen, de ander lieten trekken en probeerden elkaar van de weg te duwen) losten zichzelf op en werden waarschijnlijk meer veroorzaakt doordat [***] nog groen was en Black niet de ideale leerpony bleek te zijn... Haha! Ook heb ik niet al te veel last van onduidelijkheid over de zweephulpen in het span. Ze doen het meeste op stem en ze zijn niet bang voor de zweep. Als ze aangetikt worden weten ze dat vantevoren waardoor ze er niet van hoeven te schrikken (iets wat [***] anders nog wel eens zou kunnen doen).

Mijn zusje doet [***] soms wel oogkleppen op als ze met hem aan de lange teugel werkt en ze zo naar buiten gaat. Dan is het net even gemakkelijker om hem langs andere paarden te krijgen en ze zegt dat hij dan ook geconcentreerder is. Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van: de beesten zijn verkeersmak en in dat geval zijn oogkleppen toch een soort lapmiddel (hulpteugel..?) voor onkunde van de menner. Veiligheid gaat echter altijd voor. Als je echt niet zonder kunt, dan moet dat maar.

bruintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:14

wij rijden marathon met halve oogkleppen, kan ie wel meekijken, maar niet de zweep en de kar zien

Unitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:45

Dan kan ie natuurlijk beter zien waar ie loopt en zelfz'n weg door de hindernis bepalen.
Wel of geen oogkleppen. Wat maakt het uit. Als je je paard leert galloperen op het commando appelmoes dan doet ie dat ook. Als je hem tuigt met kleppen went ie vanzelf aan het feit dat ie niet alles ziet aankomen. (hij hoort wel meer als jij natuurlijk) Als je 'm tuigt zonder dan went ie wel aan die kar die achter 'm aan hobbelt. Anders wordt t als je een paard dat oogkleppen gewend is zijn oogkleppen ontneemt. Of vice versa. Aannemelijk is dat een paard met oogkleppen zich meer op je hulpen moet concentreren en (kunnen) vertrouwen.
Het paard heeft zelf in deze ook vast een voorkeur *LOL*
Mischien moeten we maar eens helder krijgen wat nu de oorsprong is van oogkleppen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:05

griebels schreef:
Leg me eens iets uit...

Een paard KAN niet recht vooruit kijken door de stand van zijn ogen. Hoeveel belemmert het zicht met oogkleppen? Wat kan hij dan nog zien?
Verder denk ik dat beide partijen wel een kern van waarheid hebben. Met oogkleppen kan het paard niet schrikken van iets wat al voorbij is. Maar wel schrikken van een geluid wat aankomt van achter en hij er niets bij kan zien...

Kan iemand me mijn vraag uitleggen???

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:47

Als jij je paard recht van voren ziet, zie je dan zijn/haar ogen?
Ja toch?
Een paard kan natuurlijk wel recht naar voren zien, alleen het stukje vlak voor zijn hoofd is een blinde hoek.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:55

Ik heb zelf toen ik mijn tuig kocht.
Speciaal een hoofdstelletje met oogkleppen gekocht.
Maar ik wou hem omdoen om het te passen, nou hij wou het niet eens om hebben Scheve mond
Toen heb ik er mee geoefent, en zelfs toen ik aan het mennen was, zag hij niets en kon sturen maar liep hij rechtstreeks de sloot in, omdat hij dus niets zag.
Ook schrok hij van auto's waarvan hij anders nooit schrikt.
Dus ben van mening dat paarden sneller schrikken van een hoofdstel met oogkleppen *LOL*

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:50

parouscha schreef:
Toen heb ik er mee geoefent, en zelfs toen ik aan het mennen was, zag hij niets en kon sturen maar liep hij rechtstreeks de sloot in, omdat hij dus niets zag.

Dan staan de oogkleppen veel te dicht op de ogen.

Citaat:
Dus ben van mening dat paarden sneller schrikken van een hoofdstel met oogkleppen *LOL*

Geen stelling ophangen aan één voorbeeld.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:07

onze Friese verzorgmerrie wordt ook bemend met oogkleppen en is ook erg schrikkerig als er een auto van achter nadert, maar ik denk dat het zonder oogkleppen nog erger was...
nu heeft een of andere *** ons normale hoofdstel weggenomen en niet meer teruggebracht ("ja ja, ik leen het even... ik heb het even nodig, ik breng het straks terug, oke?" ) en dus konden wij niet rijden, tot we dus het idee kregen gewoon met het menhoofdstel & halstertouw te rijden, maar het probleem is dus dat ze ons nu dus niet ziet opstijgen en zich telkens rotschrikt en helemaal opzij springt, ook al praten en aaien we de hele tijd tegen haar....
als we haar optuigen voor uit te gaan rijden, schrikt ze ook wel van de kar enzo maar kan dan geen kant op omdat ze tussen paaltjes staat maar opstijgen tussen die paaltjes is geen optie want dan helpt ze je knie wel even naar de filestijnen Scheve mond Ach gut

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:35

heeeey

wij rijden op een fries normaa loopt ze altijd voor de kar met oogkleppen. wij rijden haar de zonder mar dat hoofdstel is ff weg dus rijden we met dat met oogkleppen maar met opsteigen dat vind ze egt super eng. Terwijl we de hele tijd met haar praten nu si ze minder bang maar de eerste keer peohey steeds achteruit lopen en zo. eg vervelend maarja ik snap het ergens ook wel.

groetjes -xxxxxxx- suuske

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:42

Ik ben het helemaal met stef d'r stelling eens, denk persoonlijk echter dat dat wel per paard verschilt. En als het paard je vertrouwt met kleppen, dan waarom niet zonder???

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:34

Wij hebben twee shetjes waar we mee mennen. Met de mijne men ik zonder kleppen. Gaat hartstikke goed, hij loopt overal vrolijk langs heen.
Met de andere mennen we sinds kort wel met oogkleppen. Eerst hadden we een hoofdstelletje zonder kleppen. Nu dus met kleppen. Zonder kleppen liep hij overal langsheen, maakte nergens problemen van. Met kleppen wel, hij schrok overal van. Inmiddels gaat het wel wat beter. Nou is het natuurlijk wel zo dat hij beleerd is zonder kleppen, en dat dit allemaal best nieuw is voor hem. Maar bij hem gaat het verhaal dat hij minder schrikkerig is met oogkleppen, dus niet op.