Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:En als je dan ziet en hoort wat er soms met (vaak dat soort dunnere tuigjes) gebeurd als men een ongeluk(je) krijgt, dat bijv. de strengen knappen, dan zou ik toch liever voor meer kwaliteit gaan.
uryanne schreef:Het tuig op de foto in de link is een grote maat. Wellicht is het in de ponymaat wat goedkoper? Belletje wagen kan natuurlijk nooit geen kwaad
uryanne schreef:Beter een goed onderhouden 'india- tuig' wat niet met nylon is versterkt dan een slecht onderhouden merktuig wat geheel met nylon is doorstikt.
Shenavallie schreef:......zeker als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig.
Shenavallie schreef:uryanne schreef:Beter een goed onderhouden 'india- tuig' wat niet met nylon is versterkt dan een slecht onderhouden merktuig wat geheel met nylon is doorstikt.
Je hebt helemaal gelijk dat het aan het onderhoud ligt of een tuig al dan niet lang(er) meegaat en dat het op dat gebied niet uitmaakt of je een goedkoper of duurder tuig hebt. Toch zou ik zelf wel voor een met nylon doorgestikt tuig kiezen en wel vanwege het feit dat bij een uitbrekend paard het tuig sterker is. Zelf werk ik met verschillende paarden (zowel privé als zakelijk) en heb van heel dichtbij meegemaakt dat als een paard begint te steigeren voor de kar, dat het toch wel heel fijn is als je goed sterk tuig hebt. Bij een goedkoper tuig barstte deze namelijk helemaal kapot (goed onderhouden), terwijl het duurdere tuig (in dit geval Ideal) bij eenzelfde actie het wel kon opvangen. Helemaal als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig.
keona schreef:de clever tuigen zijn ook bruin(geloof dat die nu van jolly zijn).geloof rond de 300/350,-
en ideal heeft een webtech bruin onder legd nooit mer vetten voor geloof 305,-
succes
xElienx schreef:Shenavallie schreef:......zeker als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig.
helemaal mee eens. een goed tuig is geen luxe maar puur veiligheid. en al helemaal met beleren. want de kans dat het fout gaat is dan groter en als het de eerste keer fout gaat ben je nog veel verder van huis..
en een goed en veilig tuig hoeft echt geen topkwaliteit merktuig te zijn met prachtige afwerkingen etc.
zo'n tuigje als dat bruine zie ik als een leuk dressuurtuigje voor erbij.