[AR] Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:31

Zou voordat je echt begint een paar menlessen nemen , eventueel met iemand die al wat langer ment even een tijdje meerijden. Vandaaruit kun je dan een goede keus maken wat je voor je pony en jou nodig hebt... Mennen is 1 ding , maar als onbekende goede spullen kiezen en een pony voor de wagen zetten is een heel ander ding. Bij de aanschaf van mijn spullen is mijn meninstructeur een goede raadgever geweest. Ik heb een kelders marathonwagen en een ideal mentuig en ben daar nog steeds tevreden mee. ( het is goed om naar een geremde wagen te kijken) Veel succes en veel menplezier

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:47

Ideal schijnt idd een tijdje problemen gehad te hebben met de borsttuigen en stiksels, was laatst nog een topic over geweest. Ze zijn er daarna meteen mee bezig gegaan en alles zou opgelost zijn.

Ik heb eigenlijk in jaren maar een handjevol mensen gehoord die wat minder goede ervaringen met Ideal hadden. Eigenlijk is vrijwel iedereen daar altijd over te spreken.
Tuig uit de advertentie die Elien laat zien, is idd ook zeker een goede optie. Al had ik TS een tijdje terug ook al wat MP advertenties van goede 2dehands tuigen, ook van Ideal, gestuurd, die dicht bij de prijs liggen wat TS anders voor het tuig in de openingspost had betaald.

Maar, voordat je tuig aanschaft, is het dus wel handig als je weet wat daar voor wagen bij gaat komen. Wordt het een 2wieler/sulky, dan moeten dus idd de draagriemen v/d lichtogen niet vast zitten, maar door 't schoftje kunnen schuiven.
Heb je een 'gesloten' lamoen (is fijner/handiger):
https://lh4.googleusercontent.com/_ycsz ... MG0893.JPG

of een 'open' lamoen: (even niet op 't pijltje letten)
https://lh6.googleusercontent.com/_ycsz ... ak%202.jpg

Ivm. veiligheid (én lekker snel in- en uitspannen) verdient het zeker aanbeveling om voor veiligheidslichtogen te gaan (en dat heb je eigenlijk ook wel echt nodig als je dus een gesloten lamoen hebt)

En als je nou een prima tuig tegen komt, goede prijs, maar die dan zwart is, en die beter is dan bijv. een bruin tuig welke je had gezien, dan lijkt de keuze mij eigenlijk simpel.
Veiligheid, degelijkheid en comfort voor de pony gaat dan imo toch echt voor op het plaatje. Je geeft aan een wat beperkt budget te hebben (of, igg niet al te veel geld uit te geven voor in het begin) dan kan je ook niet altijd alles voor het oog ook perfect willen hebben.

Ik wil er ook graag nog een 2e, donkerbruin enkelspantuig bij. Maar dat betekent voor mij op dit moment óf eerst meer sparen, en een Ideal notenbruin marathon (deluxe) tuig kopen, of evt. een 2dehandse versie van dit tuig voor een leuk prijsje op de kop zien te tikken. Heb wel meerdere bruine tuigen gezien die voor 't oog best wat lijken, maar niet aan de eisen voldoen voor een echt goed en stevig tuig, en die ook aan míjn eisen voldoet.

uryanne

Re: Is dit goed tuig en een goede (beginners) wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:52

Even voor de duidelijkheid;
Ideal is een goed merk. Maar het stoort me wel eens dat het voor sommige mensen het walhalla is, terwijl mensen zoals de ts zich prima kunnen redden met een merkloos tuig.

Kortom; er zijn vele soorten en merken tuigen die allemaal hun voors en tegens hebben ;) Ideal heb ik in ieder geval wisselende ervaringen mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:58

Walhalla? Er is hier volgens mij niemand die er echt zelf baat bij heeft om 'reclame' voor Ideal te maken. Maar als men advies vraagt over een tuig, dan is het advies Ideal idd snel gegeven, omdat die toch wel veel voordelen hebben vaak t.o.v. andere tuigen; is makkelijk en op meerdere plaatsen verkrijgbaar, alle onderdelen en ieder riempje kan los besteld worden en dus ook in diverse maten helemaal op het paard aangepast worden, verschillende kleuren en prijsklasse's, én dus eigenlijk een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Tuurlijk heeft ieder merk z'n voor- en vast ook nadelen.

Ik zou niet zo snel redelijk intensief (of dat nou wedstrijdmatig of recreatief is) gaan rijden met een tuig waarvan de strengen eigenlijk gewoon dunne reepjes leer zijn, zonder enige versterking. Tuig wat TS in de beginpost heeft gezet, staat ook te koop als een concourstuig (en als je naar het tuig kijkt, kan je dat ook wel zien, dat het een concourstuig is) en als je dan die mogelijkheid hebt, kan je dan dus imo beter een wat steviger tuig kopen. Voor het geld wat TS wilde uitgeven aan het tuig uit de beginpost, heb ik een aantal mooie 2dehands tuigen op MP gezien, die welliswaar zwart waren, maar wél met een stuk meer kwaliteit, strengen met D-ringen, een mooie stevige nekriem, veiligheidslichtogen, strengen goed versterkt met nylon, etc. etc.
En als je dan ziet en hoort wat er soms met (vaak dat soort dunnere tuigjes) gebeurd als men een ongeluk(je) krijgt, dat bijv. de strengen knappen, dan zou ik toch liever voor meer kwaliteit gaan.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:06

JoyCiej007 schreef:
En als je dan ziet en hoort wat er soms met (vaak dat soort dunnere tuigjes) gebeurd als men een ongeluk(je) krijgt, dat bijv. de strengen knappen, dan zou ik toch liever voor meer kwaliteit gaan.

Ligt dat aan het tuig of aan de gebruiker? Ikzelf men al ruim 10 jaar met een soortgelijk tuig als uit de openingspost en nog nooit wat kapot gegaan. Nog geen gaatje uitgescheurt.
Ik zie zelf veel tuigen voorbijkomen die schade hebben en dat zijn vaak tuigen die stug en hard zijn. Zowel marathon tuigen van bekende merken als merkloze tuigen.
De schades die ik zie zijn trouwens zeer sporadisch finaal doorgebroken strengen. Wel keelriempjes, broekriemen, windriemen e.d.

Beter een goed onderhouden 'india- tuig' wat niet met nylon is versterkt dan een slecht onderhouden merktuig wat geheel met nylon is doorstikt.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:34

Wat veel verschillende meningen...

Ik vind zelf dat ik gewoon met een simpeler tuig moet beginnen. Als je gaat autorijden koop je ook niet direcht een mercedes en begin je wat kleiner en simpeler. Dat bedoel ik hiermee ook het tuig vind ik geweldig mooi maar snap wel dat het dunne strengen leer zijn en ben daarover nog in bedenking. Heb iig besloten mocht ik het kopen ik het eerst ga bekijken. Zwart tuig wil ik liever niet.

Over de wagen ben ik wel enthousiast na aanleiding van de reactie's van mensen die de wagen wel hadden. Het is maar net waar je de wagen mee vergelijkt. En voor mij zou die prima voldoen de eerste tijd. Maar ik ga nog eens rustig rondkijken, lezen en vragen.

Ik heb wel besloten voor een 4 te gaan. Omdat een 2 wieler als die uit balans is op de rug leunt en je met 2 mensen uit balans schijnt te zijn. En een 2 wieler kan makkelijker omklappen en mocht mijn pony een keer stijgeren achterover klappen. En ik nog wel een keer iemand mee wil nemen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:16

achterover klappen met steigeren gaat je niet snel lukken. de sulky rijd dan namelijk naar achteren en zal aan de voorkant maar een klein stukje omhoog komen

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:21

even off topic,maar dat hoofdstel dat jij hier boven hebt bitloos waar kan ik die krijgen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:30

degene op de sulky (merrieveulen op bokt) heeft die zelf gemaakt. een soort serreton als ik het goed heb.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:37

Oke dan heb ik het verkeerd gelezen/begrepen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:10

Inez; ik begrijp je volkomen hoor ;)

Maar voor wat betreft de strengen (eigenlijk het meest essentiele deel van het tuig); aangezien het borsttuig van het tuig uit jouw beginpost doorlopende strengen heeft (die dus aan het borstje vastzitten, en niet dmv. een gesp los zijn te halen) zijn de strengen ook niet te vervangen als ze bijv. kapot gaan, of als je bijv. het tuig koopt en er wat stevigere strengen op zou willen zetten.
Dan moet je meteen een nieuw borsttuig. Of je moet het helemaal laten vermaken met gespen e.d. maar dat zal in de regel in verhouding duurder uitvallen dan het kopen van nieuwe strengen of een nieuw borsttuig.

Daarnaast zijn dit soort constructies met dit soort tuigjes (dunne strengen, niet verstevigd) wel vaak minder stevig dan dat de strengen mbv een gesp aan het borsttuig worden bevestigd. Op het punt waar de strengen overgaan in het borsttuig komt vaak veel druk te staan, en dit punt is bij dit tuig dus minder sterk.

Concourstuigjes zijn overigens voornamelijk 'voor de show' gemaakt, om met (lichte) concourswagentjes te rijden. Uiteraard komt er dan ook wel druk op, maar die druk is wel anders en lichter dan dat je met een recreatiewagentje of iets recreatief gaat rijden, dus ook lekker door 't bos e.d.
Anders had je dus nog kunnen zeggen mbt de strengen; 'ik koop het tuig, en dan koop ik ergens anders nog losse strengen er bij, doorstikt met nylon', maar in dit geval gaat dat dus niet, omdat de strengen aan het borsttuig vastzitten.

Wat ik vooral bedoel met mijn posts; het door jou zo gewilde tuig kost ong. €300,= volgens de site. Voor dat geld heb je echt waar, een veel steviger en kwalitatief beter en veiliger tuig, in het zwart zowiezo, in het bruin wordt dat net wat beter zoeken, maar helemaal onmogelijk is dat vast niet.
Het zou gewoon zonde zijn als je eigenlijk inlevert aan stevigheid, kwaliteit en veiligheid, puur omdat je bruin toevallig mooier vind dan zwart.
Ik zou je dit tuig ook zéker willen aanraden;

http://marathonwagen.com/?p=productsMore&iProduct=111

is slechts €75,= duurder maar een héel stuk steviger, daarnaast is dit tuig dus wel voorzien van veiligheidslichtogen, strengen met D-ringen en strengen doorstikt met nylon, etc. etc. En nog belangrijker; óók in het (donker)bruin verkrijgbaar.
Heb daar dacht ik nog wel ergens foto's van, van dit tuig in het bruin. Dan heb je echt mooie kwaliteit, voor slechts 75 euro meer en een hele hoop verbeteringen t.o.v. het tuig wat je nu graag wil.

Als je werkt, heb je dat geld er zo bij verdiend. En natuurlijk, ik wil je helemaal niets opdringen, maar zou het zo zonde vinden als je (in verhouding) best nog veel geld uit geeft aan een tuig wat het eigenlijk nét niet helemaal is, als je voor 75 euro meer een steviger tuig kan hebben. :)

Edit: een sulky hoeft helemaal niet uit balans te zijn als je er met z'n 2en op gaat zitten, alleen zal je dan de balans/het evenwicht even moeten verstellen/aanpassen. :j Net als dat je de sulky voor een licht persoon hebt ingesteld, en er gaat ineens een veel zwaarder persoon mee rijden, dan zal de balans ook versteld moeten worden.
Een 4wieler kan overigens scharen (en dat gaat soms nog redelijk snel als je pony achterwaarts gaat en jij geen rem hebt), en een 2wieler niet.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:29

Veeel info!

Joyce je hebt gelijk wat het tuig betreft dat zie ik in (maar vind het zo mooi!!! maar dat was al wel duidelijk :+) , ik wil namelijk wel een keertje een rondje racen en dan niet met me hart in me keel zitten :+ Het tuig wat jij noemt vind ik opzich wel mooi, maar dan zou ik echt de foto's in het bruin moeten zien en er moet een andere frontriem op met bling :D En 75 euro extra is niet een probleem.

De kar, zou je daar een rem op kunnen zetten?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:30

Het tuig op de foto in de link is een grote maat. Wellicht is het in de ponymaat wat goedkoper? Belletje wagen kan natuurlijk nooit geen kwaad :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:33

uryanne schreef:
Het tuig op de foto in de link is een grote maat. Wellicht is het in de ponymaat wat goedkoper? Belletje wagen kan natuurlijk nooit geen kwaad :D

Volgens mij was dat niet het geval; heb een tijd geleden nog mailcontact gehad met M. van den Dorpel over het betreffende tuig, en dan in maat Shet of Pony, kleur bruin.
Maar dat kan je voor de zekerheid altijd zelf nog even vragen, Inez.

Heb toen wel foto's van het bruine tuig doorgestuurd gekregen via de mail, heb net nog even gezocht, maar kan ze helaas niet meer vinden. Ik weet wel dat het vrijwel dezelfde donkere kleur bruin is als het tuig uit jou beginpost (ik houd nl. ook niet van lichtbruin). Je zou ze altijd even kunnen mailen, zou ik zeker doen als die €75,= extra geen probleem vormt! :j

Edit: een Bling-frontriemen zijn tegenwoordig overal wel te verkrijgen (ik heb zelf een Ukie-menfrontriem, moet je wel even aangeven want dan moeten ze de lusjes extra groot hebben, net als bij een gedeeld kopstuk) in allerlei variaties en prijsklasses. Hier verkopen ze overigens ook erg gave (men)frontriemen:
http://www.scipita.nl/

Een rem op een bestaande, ongeremde wagen zetten is vaak een stuk lastiger en dat kost je toch vaak wel een paar honderd euro. Ligt overigens ook helemaal aan hoe de wagen in elkaar steekt e.d. Wij hebben toen der tijd met die houten wagen ook aan Andries van HCA gevraagd, (in Klarenbeek, lekker dichtbij en Andries wordt wel 'de Willie-Wortel' onder de wagenbouwers genoemd, hij weet overal een oplossing voor) maar dat zou best nog wel eens een lastige klus worden (ondanks dat er wel een bevestigingspunt op de wagen zat voor een rem) en dat zou ook een paar honderd euro kosten. Aangezien we aan die wagen al voor ruim € 800,= hadden laten verspijkeren, was ons dat een beetje te gortig. Zelf proberen was ook echt te lastig.
En voor het geld wat die wagentjes die jij op het oog hebt kosten, zou ik daar dus ook niet aan beginnen.

Ik heb jaren zonder rem gereden (uiteraard wel met broek in dat geval!) maar ik mistte het toch af en toe echt wel. Natuurlijk moet je pony goed kunnen stilstaan, maar als ik bijv. moest wachten voor een kruising en Ot wilde voorwaarts, maakte ik een ophouding, maar dan ging ze (uiteraard) proberen om achterwaarts te gaan. Dan ging de wagen weer bijna scharen dus moest ze weer voorwaarts. Etc. etc.
En met heuvels e.d. is het wel fijn en handig, voornamelijk met die kleine pony's, om ze wat te ondersteunen bij het afremmen v/d wagen op de broek; de fietsbrug bij de Croddenbrug (bij het kanaal) bijv. is zo steil, dan moest ik in stap er af, Ot moest flink druk pakken op de broek en eigenlijk moest ik dan zelf nog goed bijremmen op de leidsels (dus gewoon in de mond 'trekken' als het ware) om dat gewicht tegen te houden. Met rem kan je ze dan gewoon helpen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 10-10-11 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:40

Ik zal wel eens een mailtje sturen, begin November heb ik de centjes bij elkaar.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:58

Oke, ja een geremde heeft meer voordeel maar wagens met rem zijn meestal weer veel prijziger en daar wil ik nog niet aan beginnen. Vanaf November heb ik de mogelijkheid echt wat te kopen dus kijk tot die tijd nog rond, je moet net wat tegen komen!

Die fietsbrug zal je mij nooit over zien gaan met een pony schijt hem op de scooter al :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:38

de clever tuigen zijn ook bruin(geloof dat die nu van jolly zijn).geloof rond de 300/350,-
en ideal heeft een webtech bruin onder legd nooit mer vetten voor geloof 305,-
succes

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:07

Ik heb zo'n vierwielertje ook gehad. Mijn luxe minipaardje van 1 meter hoog vond hem zwaar, ik kon er alleen mee op straat rijden, en dan was het nog flink trekken voor hem (ik zat er op met 2 kinderen van toen 3 en 5). Omdat wij heel mooi aan het bos wonen en we toch graag in het bos wilden rijden, hebben we nu een HCA met bankje, waar ik samen met 1 kind op kan. Dat trekt hij met gemak en ook in flink tempo/mul zand/bergop. De kinderen wogen toen 18 en 24 kg, dus dat verschil kan het haast niet zijn ;) Wel schat ik in dat een stevige shetlander sterker zal zijn dan onze luxe mini ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 11:49

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:00

Ow wow, wat een mooie shet heb je Iney! Het lijkt wel een klein haflingertje <3 Die kan inderdaad wel wat trekken hoor. Hoe groot is hij/zij?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:23

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:31

uryanne schreef:
Beter een goed onderhouden 'india- tuig' wat niet met nylon is versterkt dan een slecht onderhouden merktuig wat geheel met nylon is doorstikt.

Je hebt helemaal gelijk dat het aan het onderhoud ligt of een tuig al dan niet lang(er) meegaat en dat het op dat gebied niet uitmaakt of je een goedkoper of duurder tuig hebt. Toch zou ik zelf wel voor een met nylon doorgestikt tuig kiezen en wel vanwege het feit dat bij een uitbrekend paard het tuig sterker is. Zelf werk ik met verschillende paarden (zowel privé als zakelijk) en heb van heel dichtbij meegemaakt dat als een paard begint te steigeren voor de kar, dat het toch wel heel fijn is als je goed sterk tuig hebt. Bij een goedkoper tuig barstte deze namelijk helemaal kapot (goed onderhouden), terwijl het duurdere tuig (in dit geval Ideal) bij eenzelfde actie het wel kon opvangen. Helemaal als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig. ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:24

Shenavallie schreef:
......zeker als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig. ;)

helemaal mee eens. een goed tuig is geen luxe maar puur veiligheid. en al helemaal met beleren. want de kans dat het fout gaat is dan groter en als het de eerste keer fout gaat ben je nog veel verder van huis..
en een goed en veilig tuig hoeft echt geen topkwaliteit merktuig te zijn met prachtige afwerkingen etc.
zo'n tuigje als dat bruine zie ik als een leuk dressuurtuigje voor erbij.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:35

Shenavallie schreef:
uryanne schreef:

Je hebt helemaal gelijk dat het aan het onderhoud ligt of een tuig al dan niet lang(er) meegaat en dat het op dat gebied niet uitmaakt of je een goedkoper of duurder tuig hebt. Toch zou ik zelf wel voor een met nylon doorgestikt tuig kiezen en wel vanwege het feit dat bij een uitbrekend paard het tuig sterker is. Zelf werk ik met verschillende paarden (zowel privé als zakelijk) en heb van heel dichtbij meegemaakt dat als een paard begint te steigeren voor de kar, dat het toch wel heel fijn is als je goed sterk tuig hebt. Bij een goedkoper tuig barstte deze namelijk helemaal kapot (goed onderhouden), terwijl het duurdere tuig (in dit geval Ideal) bij eenzelfde actie het wel kon opvangen. Helemaal als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig. ;)

En ik ben het weer eens met jou :D
Maak zelf ook gebruik van Ideal voor mijn paard. Wel met beschermer omdat het borstblad erg snel slecht wordt.
Voor de shet heb ik een 'india- tuig'. Wel met nylon in de strengen en in de borst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:16

keona schreef:
de clever tuigen zijn ook bruin(geloof dat die nu van jolly zijn).geloof rond de 300/350,-
en ideal heeft een webtech bruin onder legd nooit mer vetten voor geloof 305,-
succes

Toen de tuigen van Clever waren, waren ze idd nog prima volgens velen. Helaas zijn de échte Clevertuigen bijna niet meer te verkrijgen. Mensen die nu Jolly tuigen hebben, zijn er een stuk minder over te spreken. En niet alleen over de service, maar ook echt over de kwaliteit. Stiksels die snel en zomaar loslaten, bruine kleur welke gewoon afbladdert, stug en knetterhard leer, etc.

Er is een tijd geleden een uitgebreid topic over het Jolly-tuig geopend, want die mensen beloven namelijk vanalles, maar maken niets waar. Mensen die al betaald hadden, tuig dat binnen 3 weken geleverd zou worden maar na ruim 3/4 jaar er nog niet was, steeds maar smoesjes ophangen, etc. etc. Ook ik heb daar toen mee te maken gehad. + dat de prijzen ineens flink omhoog werden gegooid tussendoor, gewoon verdubbeld. Echt belachelijk.

Zie hier het uitgebreide klachtentopic:
[EA-GZ] Meer leveranciers jolly tuigen?

Met zo'n belabberde service zou ik daar echt never nooit niet bestellen.
Daarnaast schát ik dat TS die gele stiksels niet mooi zal vinden, maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben.

Inez; zou je dus echt afraden om daar te bestellen, of ze moeten nu inmiddels dan éindelijk hun zaakjes op orde hebben, maar dat betwijfel ik hoor........

xElienx schreef:
Shenavallie schreef:
......zeker als je net begint met beleren, zou ik zelf kiezen voor sterk en kwalitatief goed tuig. ;)

helemaal mee eens. een goed tuig is geen luxe maar puur veiligheid. en al helemaal met beleren. want de kans dat het fout gaat is dan groter en als het de eerste keer fout gaat ben je nog veel verder van huis..
en een goed en veilig tuig hoeft echt geen topkwaliteit merktuig te zijn met prachtige afwerkingen etc.
zo'n tuigje als dat bruine zie ik als een leuk dressuurtuigje voor erbij.

:j zo bedoelde ik het dus idd ook. Ik moet Inez nageven dat het tuig wat ze op het oog heeft/had echt práchtig is, (als ik geld over had had ik die zeker ook aangeschaft) maar ik zou er zelf niet zomaar het bos mee in gaan e.d. :n Idd leuk voor 'erbij', dressuur, shows, koetsentochtje, wedstrijdje dressuur/vaardigheid misschien.

Hoe vaak zie/hoor je wel niet dat zo'n iel, dun tuigje helemaal knapt als 't paard aan de kletter gaat, wagen omslaat, paard steigert, bij een ongelukje, etc. etc. En als ze flink wegtrekken dan komt er nog héel wat druk op de strengen te staan.
Met het beleren wil je idd al helemaal niet meemaken dat het tuig knapt, denk dat dat enkeltje ziekenhuis wordt.....

En daarnaast, Flip is toch een beste 'buffel' van een Shet (hij lijkt écht heel veel op Ysbrand, de volle broer van Cup, alleen 't blesje klopt niet) en dat is natuurlijk idd ook nog een verschil met een echt klein, iel shetje.