Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hafjelinger schreef:xSCWx schreef:een sulky klapt alleen om als je paard steigert en valt of als je met je wiel langs een stoeprand komt. Een 4 wielige wagen schaart sneller, als je dan pony hard achteruit loopt heb je kans dat hij hem omduwt, terwijl de sulky gaat gewoon achteruit.
En sowieso een sulky is veel lichter. Alleen als je meer mensen mee wil nemen zou ik voor een 4 wieler gaan. Dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je echt een marathon wagen neemt maar die zijn duur...), en moet je pony op ijzers
Dat is niet waar. Naturlijk kun je met een 4 wielige wagen over het gras, dat kan met iedere wagen. Ook is het niet zo dat je met een 4 wielige wagen je pony op ijzers moet hebben en met een 2 wielige wagen niet, dat maakt geen verschil
Ts, als ik jou was zou ik nog even lekker sparen en niet te veel je gaan richten op een wagen die je wilt hebben of een tuig. Ga je je pony door iemand anders laten beleren? De meeste beleerstallen hebben een eigen wagen staan waar de dieren mee beleerd worden, dus dan kun je dan nog kijken wat het meest geschikt is voor je pony. Een wagentje is zo gekocht, dus niet te overhaast.
Het beste wat je nu kunt doen is menlessen/cursussen gaan volgen als je nog geen ervaring met het mennen hebt.
xSCWx schreef:Ik zou voor het begin voor een sulky, minder kans om om te klappen en met mijn rem zet ik haar echt wel stil, sowieso erg handig.
xSCWx schreef:een sulky klapt alleen om als je paard steigert en valt of als je met je wiel langs een stoeprand komt. Een 4 wielige wagen schaart sneller, als je dan pony hard achteruit loopt heb je kans dat hij hem omduwt, terwijl de sulky gaat gewoon achteruit.
En sowieso een sulky is veel lichter. Alleen als je meer mensen mee wil nemen zou ik voor een 4 wieler gaan. Dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je echt een marathon wagen neemt maar die zijn duur...), en moet je pony op ijzers
xSCWx schreef:Voor mijn shet van 1.05m zou een 4 wielige wagen op het gras echt teveel zijn. Ik ga graag lang weg (1,5 tot 2u), en aan het einde van de rit heeft ze al moeite met een kleine heuvel op het fietspad. Laat staan met een 4 wielige wagen. Nou is het ook een kwestie van conditie, maar mijn 2 wieler trekt ze fluitend vooruit. En zelf vind ik het een prettiger idee.
Op een sulky is voor ruim 1,5 heel goed te doen! Mijn vriend had gister wat last van zijn rug, maar ik (ik heb normaal altijd last van mijn rug) zit juist super op de sulky. Het hobbelen vind ik héél erg meevallen, zeker als je sulky eenmaal in evenwicht is en je je pony een beetje door laat draven. Maar ook als Luna nu in een sukkel drafje gaat merk je het niet.
Sowieso rij ik redelijk veel met haar voor de kar, ik rij zeker 85% op het gras en haar hoeven gaan snel hoor. Ik moet het nu echt rustig aan doen. (En ze heeft nog sterke hoeven ook).
Toen ik terug kwam van vakantie ( 23 juli) zijn haar hoeven bekapt (waarvan ik nu denk, had ik het maar niet laten doen ze slijten hard genoeg), en in de tussentijd ben ik zo'n 5x weg geweest met ongeveer... hmm.. 2,5u rit alleen over de weg (spijt van) en voor de andere 4 ritten ongeveer 20 min op de weg (stappen). Dus in totaal zo'n 4 uur op het harde. Bestaat er iets voor het versnellen van de hoefgroei?
T_hijs schreef:Bedankt voor je reactie, 't beleren van de pony komt vast wel goed!
De sulky's van je link's zijn inderdaad heel mooi, maar zullen vast ook wel veel duurder zijn.
xSCWx schreef:Ach joyciej007is het nou niet moeilijk om zo met jezelf te moeten leven? Of heb je andere problemen die je op mij afreageert? Gelukkig zijn er andere mensen die het wel gezellig houden.
Ik hoop dat ts me wel begrijpt en er iets aan heeft. Laat ik zo zeggen, het komt uit een goed hart.
Nou om geen ban te krijgen ben ik maar de wijste en reageer verder niet op je berichten.
JoyCiej007 schreef:xSCWx schreef:Voor mijn shet van 1.05m zou een 4 wielige wagen op het gras echt teveel zijn. Ik ga graag lang weg (1,5 tot 2u), en aan het einde van de rit heeft ze al moeite met een kleine heuvel op het fietspad. Laat staan met een 4 wielige wagen. Nou is het ook een kwestie van conditie, maar mijn 2 wieler trekt ze fluitend vooruit. En zelf vind ik het een prettiger idee.
Op een sulky is voor ruim 1,5 heel goed te doen! Mijn vriend had gister wat last van zijn rug, maar ik (ik heb normaal altijd last van mijn rug) zit juist super op de sulky. Het hobbelen vind ik héél erg meevallen, zeker als je sulky eenmaal in evenwicht is en je je pony een beetje door laat draven. ENz.ENZ. ENZ.
xSCWx schreef:Ja die zin is misschien niet zo handig geformuleerd.