[AR] Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PippaLuca

Re: Welk kar/tuig kan ik het beste kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:05

Ik zit nu op een site www.zilcotuigen.com, daar heb ik al een tuig voor €465,- Vind het nog best meevallen, als ie net zo goed is, als iedereen zegt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:16

hafjelinger schreef:
xSCWx schreef:
een sulky klapt alleen om als je paard steigert en valt of als je met je wiel langs een stoeprand komt. Een 4 wielige wagen schaart sneller, als je dan pony hard achteruit loopt heb je kans dat hij hem omduwt, terwijl de sulky gaat gewoon achteruit.
En sowieso een sulky is veel lichter. Alleen als je meer mensen mee wil nemen zou ik voor een 4 wieler gaan. Dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je echt een marathon wagen neemt maar die zijn duur...), en moet je pony op ijzers

Dat is niet waar. Naturlijk kun je met een 4 wielige wagen over het gras, dat kan met iedere wagen. Ook is het niet zo dat je met een 4 wielige wagen je pony op ijzers moet hebben en met een 2 wielige wagen niet, dat maakt geen verschil ;)

Ts, als ik jou was zou ik nog even lekker sparen en niet te veel je gaan richten op een wagen die je wilt hebben of een tuig. Ga je je pony door iemand anders laten beleren? De meeste beleerstallen hebben een eigen wagen staan waar de dieren mee beleerd worden, dus dan kun je dan nog kijken wat het meest geschikt is voor je pony. Een wagentje is zo gekocht, dus niet te overhaast.
Het beste wat je nu kunt doen is menlessen/cursussen gaan volgen als je nog geen ervaring met het mennen hebt.

Voor mijn shet van 1.05m zou een 4 wielige wagen op het gras echt teveel zijn. Ik ga graag lang weg (1,5 tot 2u), en aan het einde van de rit heeft ze al moeite met een kleine heuvel op het fietspad. Laat staan met een 4 wielige wagen. Nou is het ook een kwestie van conditie, maar mijn 2 wieler trekt ze fluitend vooruit. En zelf vind ik het een prettiger idee.
Op een sulky is voor ruim 1,5 heel goed te doen! Mijn vriend had gister wat last van zijn rug, maar ik (ik heb normaal altijd last van mijn rug) zit juist super op de sulky. Het hobbelen vind ik héél erg meevallen, zeker als je sulky eenmaal in evenwicht is en je je pony een beetje door laat draven. Maar ook als Luna nu in een sukkel drafje gaat merk je het niet.
Sowieso rij ik redelijk veel met haar voor de kar, ik rij zeker 85% op het gras en haar hoeven gaan snel hoor. Ik moet het nu echt rustig aan doen. (En ze heeft nog sterke hoeven ook).
Toen ik terug kwam van vakantie ( 23 juli) zijn haar hoeven bekapt (waarvan ik nu denk, had ik het maar niet laten doen ze slijten hard genoeg), en in de tussentijd ben ik zo'n 5x weg geweest met ongeveer... hmm.. 2,5u rit alleen over de weg (spijt van) en voor de andere 4 ritten ongeveer 20 min op de weg (stappen). Dus in totaal zo'n 4 uur op het harde. Bestaat er iets voor het versnellen van de hoefgroei?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:30

Ik begrijp jou redenaties niet:
xSCWx schreef:
Ik zou voor het begin voor een sulky, minder kans om om te klappen en met mijn rem zet ik haar echt wel stil, sowieso erg handig.

Met een rem, op welke wagen dan ook, is het onmogelijk om je pony écht stil te zetten, ze kunnen gewoon door de rem heentrekken. Alleen, niet iedere pony heeft door dat hij/zij dat kan. Als je pony aan de kletter slaat, hoef je ook echt niet te proberen om ze weer stil te krijgen door de rem in te duwen, dan gaan ze juist alleen maar harder trekken!
Dat je je pony op de rem stil kan zetten is dus onzin, daarnaast is dat ook totaal niet de bedoeling van een rem! De rem gebruik je om bij te remmen bij bijv. overgangen, zodat deze netter en vloeiender worden en om je pony wat te helpen, ook bij heuvels af gebruik je hem, en evt. als je stil staat, al kunnen ze er dan nog steeds makkelijk door heen trekken.

xSCWx schreef:
een sulky klapt alleen om als je paard steigert en valt of als je met je wiel langs een stoeprand komt. Een 4 wielige wagen schaart sneller, als je dan pony hard achteruit loopt heb je kans dat hij hem omduwt, terwijl de sulky gaat gewoon achteruit.
En sowieso een sulky is veel lichter. Alleen als je meer mensen mee wil nemen zou ik voor een 4 wieler gaan. Dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je echt een marathon wagen neemt maar die zijn duur...), en moet je pony op ijzers

Met iedere wagen kan je over het gras, pure onzin dat je daar een marathonwagen voor nodig hebt, en waarom zou je pony dan op ijzers moeten? :roll: Jou redenaties slaan kant noch wal...... := Ijzers zet je onder de hoeven omdat ze anders misschien te snel slijten, of omdat je pony dat nodig heeft om bijv. de stand te corrigeren oid. Dat heeft niets te maken met het soort wagen wat je hebt, het aantal passagiers dat je meeneemt en wel/niet op gras rijden. Het kan verstandiger zijn om ijzers te gebruiken als je veel over asfalt rijdt, maar dat ligt er maar net aan, als je pony gewoon gezonde en sterke hoeven heeft en je het rijden op asfalt goed traint en rustig opbouwt, kan dat 9 v/d 10 ook gewoon zonder problemen.

@ TS: ik zou me denk ik eerst maar gaan focussen op het laten beleren van je pony door een ervaren beleerder, en zelf een cursus koetsiersbewijs/mencursus gaan volgen. In de tussentijd gewoon een beetje rondkijken wat er overal zoal te krijgen is, van het najaar misschien wel naar Paard & Koets, dan kan je een gigantisch groot aanbod bewonderen.

Ik kan je de sulky's van Xcellent aanraden; zeer comfortabel en goed in balans te krijgen, erg stevig en stabiel maar ook heel mooi:
http://www.excellent-site.nl/modellen/tweewielers.html
Het 2e type rijdt overigens bokker Suzan_bobar mee.

Of een HCA sulky, die zijn ook erg comfortabel, zitten heerlijk en zijn erg stevig, ook echt een aanrader.
http://hcakoetsen.nl/sulky.aspx

Die sulky van Agradi en die van horseshopinternational zou ik niet snel aan beginnen, zijn toch een stuk minder geveerd, minder stevig en ook minder makkelijk goed in balans te hangen. Dan beter iets doorsparen en een goede 2wieler of 4wieler kopen.
Een concourswagentje lijkt ideaal vanwege het lichte gewicht, maar licht is niet altijd een voordeel. Meeste standaard concourswagentjes zijn licht en vrij hoog gebouwd, met een hoog zwaartepunt. Als je daarmee het bos in gaat of gewoon op rit, zijn die vaak minder stabiel dan een recreatie/marathonwagen.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:37

Bedankt voor je reactie, 't beleren van de pony komt vast wel goed! :D

De sulky's van je link's zijn inderdaad heel mooi, maar zullen vast ook wel veel duurder zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:41

xSCWx schreef:
Voor mijn shet van 1.05m zou een 4 wielige wagen op het gras echt teveel zijn. Ik ga graag lang weg (1,5 tot 2u), en aan het einde van de rit heeft ze al moeite met een kleine heuvel op het fietspad. Laat staan met een 4 wielige wagen. Nou is het ook een kwestie van conditie, maar mijn 2 wieler trekt ze fluitend vooruit. En zelf vind ik het een prettiger idee.
Op een sulky is voor ruim 1,5 heel goed te doen! Mijn vriend had gister wat last van zijn rug, maar ik (ik heb normaal altijd last van mijn rug) zit juist super op de sulky. Het hobbelen vind ik héél erg meevallen, zeker als je sulky eenmaal in evenwicht is en je je pony een beetje door laat draven. Maar ook als Luna nu in een sukkel drafje gaat merk je het niet.
Sowieso rij ik redelijk veel met haar voor de kar, ik rij zeker 85% op het gras en haar hoeven gaan snel hoor. Ik moet het nu echt rustig aan doen. (En ze heeft nog sterke hoeven ook).
Toen ik terug kwam van vakantie ( 23 juli) zijn haar hoeven bekapt (waarvan ik nu denk, had ik het maar niet laten doen ze slijten hard genoeg), en in de tussentijd ben ik zo'n 5x weg geweest met ongeveer... hmm.. 2,5u rit alleen over de weg (spijt van) en voor de andere 4 ritten ongeveer 20 min op de weg (stappen). Dus in totaal zo'n 4 uur op het harde. Bestaat er iets voor het versnellen van de hoefgroei?

Dat zijn jou eigen ervaringen met jou pony. Maar jij maakt er meteen een regel van? En suggereert dat je met een vierwieler dan maar niet op het gras kán rijden, en dat ze dan op ijzers móeten? Dat slaat toch helemaal nergens op?!
Tussen wagens zit een hoop verschil, en tussen pony's ook.

Ik heb hier een shetmerrie lopen die doorgaans 25 km. in 1,5 uur loopt, soms zijn we wel 3 uur of langer weg, en aan het eind komt ze net zo fris terug als dat ze weg ging. Ons basistempo ligt er hoog, we draven het grootste deel van de rit op een snelheid van rond de 18 km/uur en daar zitten veel stukken gras en zelfs zand in. Met een 4wielige wagen, en niet zo'n hele lichte.
En dat is inderdaad ook zeker een kwestie van conditie. Voordat ik met die pony zover was, zijn er jaren over heen gegaan. We hebben zelfs eens 45 km. op 1 dag afgelegd op vrij hoog tempo, met een koetsentocht een paar dorpen verderop. Ik was de enige shetaanspanning, rest waren wat grote pony's maar voornamelijk tuigers en kwpn'ers/geldersen.

Ook reden we eerder veel op het asfalt. Pony heeft jaren geen ijzers nodig gehad, had goede en sterke hoeven en door zorgvuldig trainen en gewenning, leerden die hoeven goed wennen aan het lopen op asfalt.

Wat jij beweert geldt misschien voor jou en jou pony, maar zéker niet voor iedereen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:44

T_hijs schreef:
Bedankt voor je reactie, 't beleren van de pony komt vast wel goed! :D

De sulky's van je link's zijn inderdaad heel mooi, maar zullen vast ook wel veel duurder zijn.

Klopt, maar voor €300 / €400 kan je dan ook niet heel erg veel verwachten qua wagens/2wielers...........
Kan je beter een 2dehands merktuigje (bijv. Ideal) kopen voor 200-300 euro ipv. zo'n 'duur en luxe' Zilco tuig, en meer geld in je wagen investeren. Zilco is mooi, supergoed, onderhoudsvrij, helemaal geweldig. Maar ga dan niet zo'n 'duur' tuig aanschaffen en vervolgens 'bezuinigen' op je wagen, dan ben je imo verkeerd bezig.

Een leuk 2dehands, stevig en degelijk tuig voldoet ook prima.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:49

Bedankt voor je tips, ik ben denk vanplan om gewoon tweedehands tuig te kopen, en ook tweedehands sulky. Ik denk dat ik daar beter vooruit mee kan!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:38

Ach joyciej007 :+: is het nou niet moeilijk om zo met jezelf te moeten leven? Of heb je andere problemen die je op mij afreageert? Gelukkig zijn er andere mensen die het wel gezellig houden.
Ik hoop dat ts me wel begrijpt en er iets aan heeft. Laat ik zo zeggen, het komt uit een goed hart.
Nou om geen ban te krijgen ben ik maar de wijste en reageer verder niet op je berichten.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:33

Met 2ehands tuigen moet je geluk hebben op mp. Misschien staat er nu even niks voor je gading en over 2 weekjes wel. Meestal zijn ze snel verkocht.
Mijn Ideal tuig heb ik via mp gekocht en het was nog nooit gebruikt!! Helemaal compleet. Heb dus mazzel gehad.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:59

Sulky zit best lekker hoor maar na 1 uurtje doet mn rug toch wel pijn.
Ik heb dan wel de sulky cavaletti dus misschien dat 1 maatje groter beter zit.
Hij is voor mij erg stevig en heeft al wat stootjes gehad. Vering is niet geweldig, maarja, voor dat geld moet je niet teveel verwachten.
Raad je dan wel een HCA oid aan :j

Heb nu een soort marathon/recreatiewagentje. Met Rem, en die zit heerlijk ook met bokkussen, en vind die rem toch wel handig met stilzetten en stijlere heuvels af (moet hier wel meer bij sommige paden). :j

Ik heb overigens het idee dat mn pony de 4wieler makkelijker trekt dan sulky :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:08

Rem op de wagen is leuk mits deze wel goed gebruikt wordt.
Met beleren is het handiger om het paard de wagen met de broek op te laten vangen.
Wat MelanieB zegt met heuvel af is het handig dat je mee kan remmen.
Kan je niet met een rem omgaan krijgt het paard aardig klappen op de borst te verdragen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:37

xSCWx schreef:
Ach joyciej007 :+: is het nou niet moeilijk om zo met jezelf te moeten leven? Of heb je andere problemen die je op mij afreageert? Gelukkig zijn er andere mensen die het wel gezellig houden.
Ik hoop dat ts me wel begrijpt en er iets aan heeft. Laat ik zo zeggen, het komt uit een goed hart.
Nou om geen ban te krijgen ben ik maar de wijste en reageer verder niet op je berichten.

:= afreageren? ik heb nergens last van hoor :)) Stond alleen een beetje raar te kijken van jou (vreemde) redenaties, je geeft iemand advies wat kant noch wal slaat, en doet het voor komen alsof het feiten zijn. Dat was mijn 'probleem'.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:15

Ik typ het niet als feiten, ik geef advies uit mijn oogpunt; ik heb nergens gezet dat het feiten zijn.
Jij zet je pony misschien niet stil met de rem, maar ik wel. Maar ik heb dan ook een pony die niet aan de kletter gaat, en die alleen onrustig is bij het stilstaan ;)
Misschien heb je het gras niet gezien hoe het er nu bij staat, maar echt niet overal wordt het gelijk gemaaid dus is het wél zwaar. Ts heft het over recreatie, dus kom je ook op stukken gras waar het hoog staat.
Bovendien schrijf ik het over de ijzers niet als regel, maar over MIJN ervaring, ik heb ook nergens neer gezet dat de ts haar pony op ijzers moet zetten omdat IK dat wil :')
Ik vind het knap dat jouw shet 18 km/u draaft aangezien mijn shet, aan haar top echt op 14,5 op haar hardst loopt.
Zoals je zelf al zegt "Wat jij beweert geldt misschien voor jou en jou pony, maar zéker niet voor iedereen!" en zo heb ik mijn bericht ook geschreven, dus je snapt mijn berichten wel!
Zoals ik al zei "Voor mijn shet van 1.05m zou een 4 wielige wagen op het gras echt teveel zijn. Ik ga graag lang weg (1,5 tot 2u), en aan het einde van de rit heeft ze al moeite met een kleine heuvel op het fietspad. Laat staan met een 4 wielige wagen. Nou is het ook een kwestie van conditie, maar mijn 2 wieler trekt ze fluitend vooruit. En zelf vind ik het een prettiger idee."
Ik heb nergens gezegd dat iedereen maar een sulky moet kopen omdat dat makkelijker voor de pony is of dat ze anders op ijzers zetten, ik heb alles vanuit mijn oogpunt geschreven en mijn probleem is dat jij mij aanvalt op iets wat jij verkeerd beredeneerd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:18

Ligt er toch aan hoe de ondergrond op het gras is hoor... in ons weiland bijv is het zeker niet zwaar, gras staat op sommige stukjes mss iets hoger maar de grond eronder is stevig. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:23

Het kwam anders over; 'dan kan je in principe niet over het gras (tenzij je een marathonwagen neemt maar die zijn duur) en moet je pony op ijzers'. Daar 'viel' ik een beetje over. Prima als je dat als 'eigen ervaring' bedoeld, maar het stond er alsof dit een soort van vaste regel oid is..... op die manier bedoel ik dat.

En ja, ik vind 't zelf ook aardig knap. Heb een km. teller op m'n wagen en serieus, zij kan draven terwijl er grote paarden achter haar in galop zitten en niet hoeven in te houden.
't is er eentje met ontzettend ruime gangen voor een shet. Basistempo van mijn Welsh A-tje is zo'n 16 km/uur, die kan ook 20 km/uur draven (heeft ook hele ruime gangen) maar dat houd ze nog niet zo lang vol als de shet, heeft ook met training te maken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:35

Ja die zin is misschien niet zo handig geformuleerd.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:37

Over die ijzers, die gaan er waarschijnlijk toch onder als ze voor de kar staat.:)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:54

JoyCiej007 schreef:
xSCWx schreef:
Op een sulky is voor ruim 1,5 heel goed te doen! Mijn vriend had gister wat last van zijn rug, maar ik (ik heb normaal altijd last van mijn rug) zit juist super op de sulky. Het hobbelen vind ik héél erg meevallen, zeker als je sulky eenmaal in evenwicht is en je je pony een beetje door laat draven. ENz.ENZ. ENZ.

is het nou zo moeilijk om een goed onderbouwd antwoord te geven, zonder ik dit en ik dat ik zus en ik zo?
Gelukkig ben je niet de enige die zo reageerd, het is de standaard. :D gewoon de voor en tegen van een sulky en of een vierwilige wagen dat is wat deze jongen wil weten. Ik heb geen ervaring met sulky's dus heb geen vergelijk.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:03

Als je een bericht eerder leest, zie je dat ik de voor en nadelen opnoem van 2 en 4 wieler.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:14

xSCWx het is een reactie op Joyce, als je leest kun je dat wellicht juist interpreteren. gaat weer lekker, wat doe ik Hier eigenlijk?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:17

haarlem schreef:
xSCWx het is een reactie op Joyce, als je leest kun je dat wellicht juist interpreteren. gaat weer lekker, wat doe ik Hier eigenlijk?

Oke dan, Maar het was mijn tekst dus dacht dat het over mij ging ;)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:19

oeps nou ga ik de fout in Lezen is echt moeilijk hoor

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:23

Haha, maakt niet uit. Ben klaar met dit topic.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:36

xSCWx schreef:
Ja die zin is misschien niet zo handig geformuleerd.

Nou en daar ging het mij uiteindelijk om. Niets persoonlijks, maar dat is de reden dat ik zo reageer. Zoals gezegd; jou ervaring. Prima, niets mis mee. Maar jij doet het voor komen alsof dat dan altijd maar zo is, standaard. En dát klopt natuurlijk niet ;)

Haarlem: ik snap ook niet voor wie het uiteindelijk nou bedoeld is. Maakt ook niet uit, ik reageer enkel zo omdat er een 'misverstand' ontstond omtrent wat xSCWx schreef en hoe ik dat opvatte.
Antwoorden aan TS heb ik volgens mij al duidelijk gegeven :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:18

Moderatoropmerking:
Het zou prettig zijn als hier gewoon ervaringen werden uitgewisseld zonder steeds persoonlijk te worden. Bij voorbaat dank