[AR] "altijd iemand op de bok"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:04

Dat lijkt mij doodeng als er iemand op de bok moet zitten terwijl het paard nog ingespannen wordt. Voor zover ik weet moet er altijd iemand voor het paard staan met inspannen, maar ga je pas op de bok zitten als het dier werkelijk helemaal ingespannen is (en dus is het bij enkelspan voldoende om met z'n tweetjes te zijn: 1 staat ervoor en 1 spant in en gaat vervolgens op de bok zitten). Als het aan de kletter gaat, terwijl er nog zaken los zitten en jij zit op de bok... :n Of begrijp ik je inleiding ook verkeerd? :o

LadyMadonna

Re: "altijd iemand op de bok"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:40

Nogmaals, dat voorbeeld is fictief. Maar er is met inspannen altijd een moment dat het paard voor de wagen staat, zonder dat er iemand op de bokt zit.
Ik wordt gewoon een beetje moe van de moraalridders die hier zitten. Hiermee zeg ik niet dat ze geen gelijk hebben, maar als ik een willekeurig topic open kan ik op vingers al uittellen welk commentaar er komt (iemand op de bokt, zweep in je hand, etc).
Ik vind dat een beetje jammer, vooral soms de manier waarop. Ik denk dat je (beginnende) menners juist op een opbouwende manier op hun fouten "moet" wijzen ipv een negatieve manier. Daar leren ze veel meer van.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:46

ik vind het levensgevaarlijk als er al iemand op de bok zit als je aan het inspannen bent. Wat doe je dan
als het paard half ingespannen is en ergens van schrikt? dan ligt het hele zooitje zo op z'n kant. Ik span ook alleen in en rijd ook alleen. Heb de leidsels vast als ik inspan.

En idd iedereen moet het leren maar dan het liefst zonder ongelukken dus denk dat er daarom
soms zo gereageerd wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:47

Maisie, misschien het topic lezen? Ik geef toch duidelijk aan dat het voorbeeld fictief is

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:07

Stef, sommige mensen vinden zichzelf nummer 1.
Als je dan anderen tips gaat geven kon je nog wel eens van je troon gestoten worden want misschien overtreft de leerling de meester wel.
Oplossing om "toch de beste te blijven" én te laten weten dát je de beste bent ga je gewoon zeggen wat er verkeerd gedaan wordt....maar wel op een kleinerende manier want er mag niks van geleerd worden :)*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:47

Ik men al bijna 10 jaar en ik men ook al bijna 10 jaar alleen.
Mijn pony's zijn bekend met HO en hebben geleerd te blijven staan, al vergaat de wereld maar BLIJVEN STAAN, ik span niet in voor dat duidelijk is.
Als ik moet gaan wachten tot iemand tijd heeft om mee te gaan kan ik mijn wagen beter verkopen, dan rij ik nooit meer en zeker niet op een doordeweekse avond een fijn buitenritje, bovendien vind ik alleen rijden heerlijk ontspannend.

Ik zit de laatste maanden (jaren) ook met verbazing hier naar de topics te kijken van m.n. beginnende menners die in mijn ogen 'afgezeken' worden omdat ze of alleen zitten of geen zweep in de hand hebben, als ik dat soort berichten naar mijn hoofd had gekregen in het begin was ik er acuut mee gestopt.
Ik rij ook weleens zonder zweep, niet vaak maar het gebeurd, zeker als ik buiten een rustig stapritje maak.

Ik vind het jammer dat op deze manier mensen 'ontmoedigd' worden om hier een topic over te openen, er is ook geen haar op mijn hoofd die erover denkt er zelf een (foto)topic te openen, het is vast niet goed maar ik heb wel een stel fijn lopende pony's en een heleboel plezier.

Ik denk dat ik Stef haar punt wel snap en ben blij dat ze er een topic over opent, iedereen is ooit begonnen, iedereen heeft fouten gemaakt en ervan geleerd maar het is jammer dat sommige mensen zich dan voordoen als moraalridder die het allemaal weten en het wel even duidelijk zullen maken, niet voor elke pony werken dezelfde dingen en ik ga ervan uit dat de eigenaar de pony echt wel kent, ja ook ik heb fouten gemaakt, hele grove zelfs maar rij wel nog steeds met veel plezier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:51

Maar ook, pak nou een bekende menner die niet op de bok zit, of geen zweep heeft, dan hoor je niemasnd...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:52

Tsja...kijk maar eens naar de "populaire" bokkers....die kunnen ook niks verkeerd doen ookal hangen ze een stuk ijzerdraad in de mond van hun paard 8)7

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:19

Aangespannen rijden is apart wereldje op zich hier op bokt.
Hier reageren doe ik al tijden niet meer, ik men ook "anders" zonder bit....... na al die afbrandt verhalen is je lust al snel vergaan.
Het zijn altijd dezelfde "betweters" die reageren (ik heb ze in dit topic dan heeeeel toevallig juist niet gezien) met de standaard verhalen.
Je MOET je zweep in je hand, je MOET een liverpoolstang in en ja je MOET inspannen zoals geleerd in bij je koetsiersbewijs.
Eigenlijk klinkt het net zoals je moet altijd links opstappen, je moet altijd links van een paard lopen.
In de hele rijwereld geeft met al lang toe dat dit achterhaald is, maar het lijkt erop dat de menwereld nog wel is blijven hangen in de middeleeuwen.
Het enigste wat je moet is zorgen dat je jezelf niets kan verwijten als je een ongeluk krijgt, heb je alle voorzorg genomen?
Ben je veilig bezig geweest?
Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen handelen, met dat in je achterhoofd ben je goed bezig.
Voor de rest..... laat ze lekker in de rondte brullen. ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:15

Ik durf het bijna niet te zeggen maar: ik zit ook wel eens niet op de bok! Ik span alleen in, rij alleen met mijn tweespan in het bos en ga onderweg er ook wel eens af om een hek open en dicht te doen. Foei..... ik weet het. Niet heel verstandig maar ik moet kilometers maken en heb (geen behoefte) aan een groom die mee gaat trainen. Vroeguh reden ze ook gewoon alleen hoor (haha, kijk maar eens naar Little house on the prairie" Bestemming berijkt? Handrem erop en paarden midden op de weg parkeren)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:34

stef schreef:
Ik geloof dat mijn punt een beetje gemist wordt ;)

Altijd met zijn 2en mennen, prima, maar om in te spannen heb je dus al 3 mensen nodig als er ten alle tijden iemand op de bok moet zitten.
Groom die het paard vast houdt, iemand die alles vast maakt, en iemand die op de wagen zit.

Overigens heeft het niks met lopen te maken, opmerking komt vooral langs bij stil staande paarden

Dan begrijp ik de personen niet die die opmerking plaatsen op het moment dat er een stilstaand paard op de foto staat....

Ik reageer ook vaak zo, maar dan vooral als je ziet dat met het beleren iemand rondjes loopt met pony en de wagen er achter, en niemand op de bok. Dat vind ik gewoon not-done, of nog veel gevaarlijker (nog recentelijk in een topic) afstappen als je iets 'engs' tegenkomt en je pony aan de hand, zonder iemand op de bok, het dier dan vasthouden of er langs heen laten lopen.
Zodra er iets engs als een tractor bijv. langs komt en je stapt van de bok af, of je loopt ergens langsheen, vind ik dat idd gevaarlijk en dan zou er gewoon iemand op de bok moeten zitten.

Maar in het algemeen in stilstand, zoals in- en uitspannen e.d. vind ik dat toch een tikje anders. Tuurlijk, dan nog is het beter om iemand op de bok te hebben, maar vind dat wel een stuk minder riskant dan aan de hand met je ingespannen paard lopen.
Tijdens de Paardenvierdaagse in Epe hadden we (volgens mij de laatste dag) een hele krappe pleisterplaats, met her en der ook walletjes. Daar werden de menners ook vriendelijk doch dringend verzocht om vooral óp de bok te blijven, ivm. veiligheid.
Ook normaal gesproken tijdens de rust blijf ik liefst op de bok, mocht er wat mis gaan. Een enkele keer stap ik er dan wel even af, voor bijv. een toilletbezoek. Maar het halen van de drankjes, afstempelen e.d. dat doet mijn groom allemaal, terwijl ik op de bok blijf zitten.

sander_lotte schreef:
Met "altijd iemand op de bok" begrijp ik dat er altijd iemand op de bok moet zitten vanaf het moment dat het paard in beweging is en er geen groom voor het paard aanwezig is.

Ik heb mijn pony 2 jaar geleden beleerd voor de wagen, ondertussen weet ik al hoe hij in elkaar zit. Ik ga nog steeds niet alleen mennen, maar bij thuiskomst moet mijn groom niet meer voor mijn pony staan, pony staat netjes stil en verzet geen voet. Nu is het wel dat het op bekend terrein is en dat het afgesloten is (groom sluit de weide zodat pony niet weg kan ALS er iets zou gebeuren, dat vraag ik ook als de groom wel voor de pony komt staan, gewoon wat extra veiligheid die geen moeite kost). Tijdens het mennen is mijn pony ook doodbraaf, maar ik denk altijd "op momenten dat het niet fout mag gaan, gaat het wel fout", dus zorg ik ervoor dat ik altijd iemand bij heb die me kan helpen voor als het ooit fout zou gaan.

Wat bij mij wel een regel is, is dat er NIEMAND op de wagen stapt voordat ik op de bok zit. Ik ga eerst op de bok zitten, neem de leidsels goed vast en daarna geef ik aan dat anderen mogen opstijgen.

Met bovenstaande ben ik het ook eens.
Bovendien vind ik het juist gevaarlijk om iemand tijdens het inspannen al op de bok te hebben, dan zit de wagen er nog niet eens helemaal vast achter.
En inderdaad, bij mij ook, mag er nog niemand op de wagen stappen (ook niet achterop) als ik er nog niet op zit.

stef schreef:
Nee, mijn voorbeeld was sarcastisch bedoelt, over het met 3 mensen inspannen. Alleen dat ik niet echt over gekomen geloof ik ;)

Ik doel meer op de af en toe betweterige sfeer hier met name naar beginnende menners, en mensen die elkaar ineens gaan na praten

Dit was geloof ik ook een topic van jou:
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

't is toch ook zo dat je hier op AR(-ITP) soms héle rare, gevaarlijke dingen voorbij ziet komen, metname bij beginnende menners? Mensen die nog nooit kaas hebben gegeten van mennen en al helemaal niet van het beleren, en dan zie je toch erg rare en gevaarlijke dingen langs komen die de meeste menners niet eens in hun hoofd zouden halen (hoofdstel afhalen van ingespannen paard, groene pony 1e x voor de wagen knuppen en dan helemaal los laten staan met kar er achter, een 2span met 2 enkelspantuigen, 1 pony in lamoen en andere erbuiten, allebei een leidsel vast, etc. etc.) Is dat dan ook allemaal betweterig als er mensen reageren dat dit echt not-done is en levensgevaarlijk?

Ik weet niet hoor, maar er gebeuren al zoveel ongelukken met aanspanningen. En ja, dat kan iedereen overkomen, maar bij sommige dingen vráag je er gewoon om. En dat blijft toch heel erg jammer, want zoiets gun je niemand.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 09-08-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:38

Als pony iets engs ziet van de wagen af stappen en pony aan de hand mee nemen zou ik met die van mij ook zo doen hoor Joyce. Nee, niet volgens het boekje, maar dat boeit mij dan weer niet, IK weet dat het kan, en IK ken mijn pony, JIJ niet (laatste als algemeen voorbeeld bedoelt dus absoluut niet persoonlijk Y;( )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:50

Misschien is dat dan iets wat ik dan wel altijd besef..... ik ken mijn pony's ja, maar tot op bepaalde hoogte. En ja ik vertrouw ze, maar ook tot op bepaalde hoogte. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat ze nóoooooit aan de kletter zullen gaan, dat ze me nóooooit zullen trappen of dat ze er nóoit tussenuit zullen piepen als ik ze aan de hand heb met de kar er achter.
Dat weet je niet, het blijven immers dieren met een eigen wil en instinct, en bovenal vluchtdieren. De boer waar ik altijd reed zei vaak: 'het braafste paard is je grootste vijand', en daar ben ik het helemaal mee eens. Klinkt heel cru, maar zo is het wel. Als jij een pony hebt waarvan je weet dat die eigenlijk altijd doodbraaf is en die nooit echt ergens van schrikt, dan ben je er niet op verdacht als hij ooit een keer wél goed schrikt. Zo heb ik in het verleden ook wel eens ongelukken met Ot meegemaakt. Dan stap je aan een los leidseltje, helemaal met je gedachten bij de prachtige omgeving of gezellig (half achterom) kletsen met je groom/passagiers, maar ineens blijkt ponylief toch wel ergens flink van te schrikken.

Feit is en blijft wel dat als je op de bok zit en ze gaan aan de kletter of springen opzij, dan heb je nog wat te vertellen. Dan ga je mee in die vlucht en kan je nog sturen, evt. voorkomen dat er nog ergere ongelukken gebeuren, bijv. een paard wat het publiek induikt met (omgeslagen) wagen achter zich.

Als jij er naast staat bestaat de kans dat hij alsnog schrikt en zich losrukt, en dat losrukken gebeurd soms wel makkelijker dan je denkt. En dan zijn de rapen natuurlijk gaar, want dan heb je het nakijken naar je pony die met wagen, maar zonder jou en zonder 'stuur', er vandoor schiet. Dan kan je niets meer doen....
Dat bedoel ik er dan meer mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:56

Ik ben aan de kletter geweest, terwijl ik OP de bok zat (met een vreemde pony trouwens), en geloof me, toen had ik ook niks te vertellen.
Verder gaat het me niet erom of het wel of niet goed is, maar over de manier waarop het gezegt wordt. En hoe er met 2 maten wordt gemeten, want bij bekende bokkers hoor je ze niet :n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:58

Dan kan je igg nog wat proberen, als je er op zit. Vertrekt je aanspanning zonder jou, dan kan je echt helemaal niets meer.
Ik vind het ook wel relatief hoor, en afhangen van de situatie. Zoals gezegd, bij inspannen e.d. en bij rustpauze's kan ik het me nog voorstellen in stilstand, als er maar iemand echt het paard vast heeft en voor het paard staat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:12

stef schreef:
Ik ben aan de kletter geweest, terwijl ik OP de bok zat (met een vreemde pony trouwens), en geloof me, toen had ik ook niks te vertellen.
Verder gaat het me niet erom of het wel of niet goed is, maar over de manier waarop het gezegt wordt. En hoe er met 2 maten wordt gemeten, want bij bekende bokkers hoor je ze niet :n

Dit begrijp ik helemaal (ik had je inleiding dus toch ietwat verkeerd begrepen :o )! Toch is er helaas niet heel veel aan te veranderen, daar niet iedereen gezegend is met een vriendelijk, onderbouwend communicatie-talent. Daarnaast is het heel moeilijk om zonder gezichtsuitdrukking te beoordelen hoe iemand zijn of haar tekst bedoeld heeft (hoewel verbale communicatie in de praktijk helaas ook vaak te wensen overlaat). Ik ben het wel helemaal met je eens dat sommige antwoorden te abrupt en onbeschoft gegeven worden, alsof men al ergens vanuit is gegaan. Soms is het handig als iemand eerst een extra vraag stelt alvorens hij/zij zijn of haar mening/antwoord geeft. Daarnaast stoor ik me mateloos aan napraters. Als een antwoord al is gegeven, dan hoeft men daar niet ook nog eens op te reageren met hetzelfde antwoord. Het is wat anders als je je kunt vinden in andermans antwoorden en daar nog wat extra's aan kunt toevoegen. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:15

Nouja, het opvallende is ook, dat je gewoon op je vingers uit kunt tellen wie er met welk commentaar gaan komen. En ik vraag me af of dat is waar je naar toe wilt?
Je bent als bokker niet verantwoordelijk voor een ander. Het enige wat je kan is adviseren. En misschien is dan een sticky handig met tips voor veilig mennen? Want als iemand een harstikke leuk topic maakt, maar 1 foto heeft waarbij ze niet op de wagen zit, of geen zweep in de hand heeft, dan verzand zo'n topic altijd in precies hetzelfde verhaal. En dan heb ik zoiets van: Dit is zo onderhand zo ontzettend uitgekauwd, en wellicht wil die TS alleen maar leuk foto's laten zien, zonder dat ze op een hele discussie zit te wachten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:24

Inderdaad, vaak leidt een topic naar een heel andere discussie dan waar het voor bedoeld was. Zelfs als de TS erin zet dat er geen negatief commentaar gewenst is, dan nog blijven er steevast bokkers (vaak heel onaardig en soms zelfs gemeen) reageren. Dat is ook voor mij een reden om geen topic te openen, want je krijgt niet de antwoorden waar je op hoopt. Vaak open je een topic om er wat van te leren, maar de echte (onderbouwde) adviezen blijven helaas veelal uit...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:02

Napie schreef:
Vroeguh reden ze ook gewoon alleen hoor (haha, kijk maar eens naar Little house on the prairie" Bestemming berijkt? Handrem erop en paarden midden op de weg parkeren)

:D :D :D
maar toen reden er dan ook nog geen bussen, auto's, trams, vrachtwagens, etc. etc. die toeteren als je midden op de weg parkeert.
Als ik hier bij Schiphol mijn aanspanning op de weg parkeer, dan hoor je de file melding op de radio binnen 3 minuten :j :j :j file A4 bij Schiphol 10 km wegens op de weggeparkeerde pony met koets. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door janouk op 09-08-11 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:04

Die rijden er in een bak meestal ook niet ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:06

Ik vind dat er niet per se iemand op de bok hoeft te zitten als er stil wordt gestaan, ALS er een groom voor staat. Staat er geen groom bij de paarden en ben jij dus in charge ten opzichte van je paarden, dan vind ik dat er absoluut iemand op de bok moet zitten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:06

stef schreef:
Die rijden er in een bak meestal ook niet ;)

Ik kan je geruststellen, ik kijk vanachter mijn computer de bak in en inderdaad geen bussen en auto's in mijn bak. Gelukkig maar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:16

ik stap ook rustig van de wagen af onderweg, ik heb meer te vertellen als ik ernaast sta dan op de wagen, ik laat ze ook los staan met inspannen.
Net als Stef ken ik mijn pony's door en door en ik sta er wel voor dat ze niet meppen of ervandoor gaan; ze zijn opgeleid dat als het commando 'HO' is dat ze dan moeten blijven staan, wat er ook gebeurd, linksom of rechtsom HO is HO en geen enkele actie word getolereerd en dat weten ze donders goed.
Overigens mogen anderen dit niet met mijn pony's doen, ik heb ze namelijk opgevoed en opgeleid en sta er niet voor in dat ze voor een ander hetzelfde doen als voor mij.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:44

nu we vast gesteld hebben dat iedereen een andere manier van mennen en inspannen heeft. kunnen we wel stoppen met dit topic want dit soort opmerkingen zullen toch altijd gegeven worden

zoals iemand al zei het braafste paard is je grootste vijand... ook ik deed met mijn pony altijd alleen inspannen en rijden (en het is nooit fout gegaan) inmiddels is de pony verkocht en rij ik met paarden van iemand anders waarbij ik dit dus TOTAAL niet alleen mag inspannen

maar sommige mensen rijden nu eenmaal alleen omdat ze niet altijd de beschikking hebben over een groom op de tijden dat hun rijden of omdat ze geen groom mee willen hebben

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:06

ik rij ook alleen maar op deze manier met mijn pony's die ik 100% vertrouw, met anderen alleen met hulp.
Helaas heb ik niet altijd hulp en zit ik ook niet altijd op gezelschap te wachten.
Denk dat dit topic ook een beetje bedoeld is in de hoop dat mensen in andere topics niet zo verschrikkelijk gaan drammen over dingen die in hun ogen niet goed of onveilig zijn..