[AR] bitloos rijden met aanspanning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: bitloos rijden met aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:43

Omdat ze vaak juist vechten tegen de reactie van de menner/ruiter in de mond via het bit!
Mensen vinden het nog altijd moeilijk om los te laten bij spannende situaties en gaan juist trekken. Dat veroorzaakt weer meer spanning en het hek is dan van de dam. Ze gaan dan over de rooie om het ongemak in de mond en allang niet meer om waar ze van schrokken.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:57

Ik men mijn shetlander bitloos.
Wel doe ik geen wedstrijden en doe ik alles recreatief.
Heb hem ook bitloos opgeleerd. Geen enkel probleem gehad en doe dit nu al ongeveer 2 jaar ;) Kan dus best :)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:05

Mijn paard gaat ook bitloos voor de kar de bak slepen lukt prima bitloos en oogkleploos ,maar dat verschilt allemaal wel per paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:19

de mijne luistert prima op een kunststof bitje voor de wagen met leidsels in de bril, maar ze is kan wel enorm kijkerig en vlug zijn, dus ik durf het gewoon niet uit te proberen wat er zonder bit gebeurt op een drukke weg...

maar ik kan me voorstellen dat er mensen en paarden zijn voor wie dat anders is en die wel bitloos over een drukke weg durven mennen...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:54

Ik moet wel zeggen dat wanneer ik bitloos over de baan ga mennen er altijd wel iemand bij is die kan ingrijpen als er wat gebeurd ;) Is nog nooit nodig geweest en ponylief doet het telken heel flink.. Maar het is maar voor de zekerheid hé :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:18

Ietwat oud topic (3 weken) maar ik gok het er toch op...

Ik zou heel graag bitloos mennen willen proberen, is er iemand in omgeving Breda bij wie ik het zou mogen uitproberen?
En evt een hoofdstel uit mogen proberen bij mijn paarden (a/d lange lijnen en de meest ervarene voor de wagen)?

Mijn paarden zijn bitloos rijden reeds gewend overigens. (bosal / sidepull / touwhalster)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:32

Ik heb je een pb'tje gestuurd Snowdon, misschien kan ik wat voor je betekenen. :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:49

moonfish bedankt :)

ik ben echter nog steeds op zoek naar andere bokkers die me wellicht kunnen helpen...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:45

Ik volg hier even mee :-)
Ik heb een haflinger staan die beleerd is voor de wagen.Momenteel word hij bitloos gereden.
Zodra de lamoen is aangepast zou ik ook graag het mennen weer oppakken met hem.
het meest logische lijkt mij met het zelfde 'systeem'als dat hij onder het zadel is.
Overigens is het denk ik gewoon een kwestie van doen/vertrouwen, immers mocht een paard op hol slaan en echt willen is hij ook met bit niet te houden :-)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:28

Als je hier in de buurt zit kun je wel een keer mee (NH) :-)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:48

Noord-Holland is helaas een beetje ver weg, als je vlak bij de Belgische grens zit zoals ik....
Had al wel een hele leuke aanspanning bitloos gezien van je! Dr. Cook-menhoofdstel zag ik vorige pagina?

Hoe is jullie ervaring met het sturen, als je er op zit kan je (naast zit en been e.d.) de teugels opzij houden, met neckreining rijden etc... en heb je doorgaans (hopelijk ;) )geen constant contact met het hoofd.
Met mennen was het altijd gebruikelijk met contact te rijden, zodat je een leidsel wat kan laten vieren zodat het paard de druk aan de andere kant wat wilt opheffen en die kant op zal gaan.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe jullie het bitloos mennen ervaren als je deze verschillen met elkaar vergelijkt. Doordat ik die ervaring nog mis, zit ik me dat gewoonweg ernstig af te vragen hoe dat theoretisch dan werkt :+

shetlander20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:17

Hallo. Ik rij af en toe bitloos met enkelspan shetlander maar ook rustig in tweespan. Waarom af en toe. Omdat ik ook wedstrijden start en daar niet bitloos mag rijden moet ik soms ook trainen met bitten.
Ik heb wel eens een demo gegeven tijdens een kerstshow op een manege. Daar liet ik het indoormarathon rijden zien. Daar heb ik bitloos gereden met 2span shetten. En dat gaat niet anders dan met bit. Ik rij dan met de speciale bitloos neusriem van het merk Ideal.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:20

Heb je daar een foto van, van dat hoofdstel?
Hoe is de werking, kruislings of als een sidepull?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:01

Citaat:
Omdat ze vaak juist vechten tegen de reactie van de menner/ruiter in de mond via het bit!
Mensen vinden het nog altijd moeilijk om los te laten bij spannende situaties en gaan juist trekken. Dat veroorzaakt weer meer spanning en het hek is dan van de dam. Ze gaan dan over de rooie om het ongemak in de mond en allang niet meer om waar ze van schrokken.

Dan doe je dus gewoon 'mentechnisch' iets fout, denk niet dat je dat oplost door bitloos te gaan. Immers bitloos betekent dat je de druk op de neus zet, als je dan te veel vasthoudt heb je volgens mij hetzelfde probleem.
Ik heb geen ervaring met bitloos mennen, ik durf het niet en vind het niet nodig, rij erg prettig met zo'n zelfde bitje als waar Nouvel mee rijdt. Maar heb wel ervaring met bitloos rijden onder de man en vind het echt per paard of je dat doet ja of nee. Als mijn paard lastig in haar mond zou zijn zou ik het misschien gaan proberen, maar zie nu dus geen reden om het anders te doen. Ook omdat we wedstrijden willen rijden en een bit dan verplicht is.

Ik vind bitloos niet per definitie paardvriendelijker dan met bit. Als ik flink ingrijp met bitloos vind ik net zo hard (en onvriendelijk en vervelend) als met bit. Doe het ook eigenlijk nooit, zou niet weten wanneer ik het voor het laatst heb gedaan zelfs, want als je je paarden goed opvoedt op stem, is dat gewoon eigenlijk totaal niet nodig.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:17

Als ik hard ingreep bij het stangbit in een noodsituatie (bijvoorbeeld paard schrok en week uit richting de afgrond van de dijk) dan was er juist meer paniek, hoofd omhoog en rug wegdrukken. Doe ik nu eens per ongeluk hetzelfde met het bitloze hoofdstel, dan staat Harlie stil, kijkt om, met een blik zo van: "Ja, en nou?" heel ontspannen, geen paniek.

Verder werkt de neusriem in op een veel groter oppervlak dan dat een (stang-)bit doet dat op de lagen ligt(messcherp stukje bot met alleen slijmvlies erover!).

Het sturen doe ik niet zoals geleerd op het koetsiersbewijs, omdat ik niet constant druk wil. Ik geef korte signalen aan de kant waar ik heen wil. Vaak is denken al genoeg en gaat hij keurig de goede kant op. Hoe meer we mennen hoe beter hij begrijpt waar hij op de weg moet lopen. Dan is sturen amper meer nodig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:04

Mijn paardjes men ik ook vrijwel zonder druk hoor, heel lichte aanleuning dat is alles. Het hardste wat ik ingrijp, is even hand dichtknijpen dan direct stem erbij en weer lucht, meer is echt niet nodig (tot nu toe, keep my fingers crossed natuurlijk, je weet maar nooit).

Maar het zal zeker zo zijn dat je aansturing e.d. met bitloos mennen anders is dan met bit. Fijn dat hij dan niet zo reageert met bitloos (en toch niet de dijk afgaat want daar gaat het natuurlijk om).

En menbit (rechte) ligt op zowel de tong als de lagen. Ik weet niet wat 'vervelender' is voor een paard, zal per paard verschillend zijn. De neus is ook een heel gevoelig stuk wat direct op het bot ligt. Mijn dravertje kreeg van bitloos op sidepulletje vellen van haar hoofd, als ik haar reed zonder bontje er bij, alleen door de druk van het hoofdstel/neusriem met de teugels, want van het gewicht wat ik gaf was het echt niet, onmogelijk want er was geen aanleuning. Dat was ook zo als het heel los zat. Zowel bij side pull van biothane als op maat gemaakte leren. Dus bij haar was bitloos met een dergelijk hoofdstel geen optie, ook niet met hack, kon haar alleen bitloos rijden zonder gedoe met bontjes, met zo'n halstertje van Voest.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:31

Gister hebben we met onze haflinger het 'droog 'mennen weer eens opgepakt met geknoopte sidepull en daaromheen een bontje.Hij doet het erg braaf.
Hij is met oogkleppen en bit beleerd voor de wagen dus ik vraag me af of dit een grote verandering voor hem gaat zijn als hij zo voor de wagen staat.
ben wel erg benieuwd wat nu de fijnste optoming is voor het bitloos mennen.
ik ben zelf niet zo weg van kaak of kingekruist.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:56

ik men met side pull
timokyana schreef:
Gister hebben we met onze haflinger het 'droog 'mennen weer eens opgepakt met geknoopte sidepull en daaromheen een bontje.Hij doet het erg braaf.
Hij is met oogkleppen en bit beleerd voor de wagen dus ik vraag me af of dit een grote verandering voor hem gaat zijn als hij zo voor de wagen staat.
ben wel erg benieuwd wat nu de fijnste optoming is voor het bitloos mennen.
ik ben zelf niet zo weg van kaak of kingekruist.