[AR] Welk tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Welk tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:27

Ik volg dit even, wil eigs wel een nieuw tuig maar twijfel.
Wil onwijs graag zo'n zilco kunststof met gevormd borsttuig maar nu zie ik jou schrijven dat ie dus te groot is...
Dan valt ie voor mij dus al af. (die van mij zijn 86 en 88 maar smal)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:47

Dan zou dat inderdaad ook niet passen :n , Charlie is 86,5 cm. Ik ging ervan uit dat Shet maat wel moest kunnen aangezien hij erg breed is, maar dat blijkt dus voor pony's VANAF 1 meter te zijn (waarom het dan shet maat heet :? ). Hij past van het Ideal Web Tech combi tuig wel een shetland maat, maar die wil ik niet weer hebben. Dat tuig was in to-time versleten en volledig doorgescheurd -:(- .
Zilco schijnt wel een tuig voor kleine shetjes in ontwikkeling te hebben maar dat komt pas volgend seizoen uit. Ik heb eigenlijk zo snel mogelijk een nieuw tuig nodig omdat ik weer op pad wil met die dikke (meneer krijgt een beetje teveel praatjes :( ).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:25

Ik heb de sl sport met voorgevormde borsttuigen op mijn niet zo brede merrie van 95 cm liggen. Denk wel.dat dat beetje de ondermaat is.

Super fijn tuig is het trouwens

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:27

Hmm nouja dan wacht ik denk wel af tot die uit is. Zit nu ook wel aam een ideal te denken maar ik heb mn huidige tuig nog niet eens een jaar. :)) ben wel benieuwd dan :j

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:35

Evelli schreef:
Ik heb de sl sport met voorgevormde borsttuigen op mijn niet zo brede merrie van 95 cm liggen. Denk wel.dat dat beetje de ondermaat is.

Super fijn tuig is het trouwens

Oke, dus onder de meter kan op zich wel.
Ik vind het zo lastig, ik heb echt op hele korte termijn een tuig nodig maar wil echt heel graag een Zilco. Ik zit er nu aan te denken eerst een ander leren tuig te kopen en die dan weer te verkopen als het nieuwe Zilco tuig uit is. Maar ja, misschien is hij daar dan wel weer te breed voor.......... Ik wacht nog even de reactie van de dealer af morgen, misschien komt dat andere tuig wel begin volgend jaar, dan kan ik misschien nog proberen iets te lenen tot die tijd.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:37

MelanieB schreef:
Hmm nouja dan wacht ik denk wel af tot die uit is. Zit nu ook wel aam een ideal te denken maar ik heb mn huidige tuig nog niet eens een jaar. :)) ben wel benieuwd dan :j

Ik heb Ideal gehad maar vond het een regelrechte ramp. Hij was erg snel versleten en er is zelfs binnen korte tijd een riem compleet afgesleten. Ik zou hiervoor een compleet nieuewe singel moeten kopen wil ik er weer mee kunnen rijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:48

Ideal heb ik ook gehad. Heb niet voor niets nu zilco.
Als je in de buurt van zaandam woont, mag je het best passen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:08

Ja maar jij had die webtech combi toch?, vind die er sowieso niet sterk uitzien.. beetje goedkoop zelfs, dus dat zou mn keuze niet zijn.
Ik wil dan wel voor de luxe marathon gaan.

Ik zie 't wel ff, ben arme student op het moment en als ik straks mn nieuwe sulky heb afgerekend heb ik echt niks meer ff haha :')
Moet maar weer ff extra gaan werken :Y)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:29

Evelli schreef:
Ideal heb ik ook gehad. Heb niet voor niets nu zilco.
Als je in de buurt van zaandam woont, mag je het best passen.

Super lief aanbod :j , ik woon alleen niet in de buurt >;) .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:31

MelanieB schreef:
Ja maar jij had die webtech combi toch?, vind die er sowieso niet sterk uitzien.. beetje goedkoop zelfs, dus dat zou mn keuze niet zijn.
Ik wil dan wel voor de luxe marathon gaan.

Ik zie 't wel ff, ben arme student op het moment en als ik straks mn nieuwe sulky heb afgerekend heb ik echt niks meer ff haha :')
Moet maar weer ff extra gaan werken :Y)

Jij klopt, ik had inderdaad de WebTech Combi (heb voor mijn paard al zoveel leer dat ik dat al amper allemaal schoon kan houden :o ).

Ik heb nu ook gekeken naar het Ideal Luxe Marathon tuig met frans gareel. Toch krijgt ik er een beetje een onderbuik gevoel bij dus ik denk echt dat ik voor Zilco moet blijven gaan.

Gelukkig heeft mijn moeder vrijwel alle dierenartskosten betaald <3 , anders had ik de komende tijd ook geen tuig kunnen kopen hoor ;) .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 14:27

Ik krijg net een mailtje dat het tuig heeeeel misschien toch gaat passen............. duim, duim :):) .............

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:56

IK snap niet wat jullie met je tuigen doen dan, want ik heb zowel een webtech als een marathon tuig van Ideal en ze zijn superfijn!
Mijn marathontuig (leer) is al bijna 10 jaar en intensief gebruikt (is paardenmaat), heb laatst wat sticksels laten vastzetten (a 45,- Euro) maar het ziet er nog gewoon als vrijwel nieuwe (maar dan lekker soepel :P ) uit.
Mijn webtech heb ik nu ruim een jaar is gemiddeld 2x per week gebruikt (ook flink door het bos/water etc), is nog niets aan te zien qua slijtage of zoiets.
Men wel altijd met onderleggers en maakt mijn tuigen regelmatig goed schoon.

Ik vind Zilco ook prachtig hoor, daar niet van, maar moest dit ff kwijt :o als je tuig zo snel stuk gaat en je hebt het gekocht bij een goede tuigmakerij (ik ga zelf naar Van Rijs, Zevenhuizen) lijkt het me dat ze er ook zeker wat aan zullen doen.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 20:05

Ik ben ook altijd erg zuinig op mijn spullen en heb het tuig niet eens zoveel gebruikt. Het was gewoon waardeloze kwaliteit. Maar als ik zo op internet rondzoek kom ik veel meer van deze slechte ervaringen tegen.

Ik had mijn tuig voor mijn verjaardag gekregen dus ben er nooit meer mee terug gegaan, dat vond ik niet netjes en ik had ook geen bon (kwam van de Divoza volgens mij).

Ik hoor inderdaad wel betere verhalen over de leren tuigen van Ideal, maar de Web Tech Combi is gewoon prut.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:11

Heb ook web tech combi. 2x enkelspan maat shet en maat pony waar ik dan weer 2-span van kan maken.

Is denk ik 4 en 3 jaar oud en ongeveer 1,5 jaar intensief gebruikt (4x in de week). Maar het doet het nog steeds prima.
Nog nooit losse stiksels gehad of iets gebroken. Dus dat vind ik ook wel appart. Het is wel minder mooi maar goed
daar is de prijs ook naar.

Heb ook 2 ideal luxe marathon een zwarte en een bruine en dat zijn beide ook hele fijne tuigen. De
zwarte heb ik al 4 jaar en redelijk intensief in gebruik maar pas vroeg iemand of het nieuw was.

En dan heb ik ook een zilco ook een super fijn tuig vooral met schoonmaken.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:39

Ik heb besloten de gok te wagen en een Zilco SL Sport gekocht. Hopelijk komt hij een dezer dagen binnen *\o/* .

Duimen dat het past. Ik heb er zoooooo'n zin in :):) !!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:14

ik rij ook met webtech en ik wil niet anders meer.tuig is in super staat.denk dat jij gewoon pech gehad hebt

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:00

Mijn Zilco tuig is binnen *\o/* !! Ik vind het er super mooi uitzien (je ziet amper dat het geen leer is) en voelt heerlijk zacht en soepel!!

Zoals ik al had gehoopt (en stiekem verwacht) past het tuig perfect :) . Alleen de martingaal is ietsje lang en ik moet de remriempjes van de broek een keertje om het lamoen heen slaan. Verder zit het perfect (de hoefsmid komt het nog even perfect afstellen aangezien ik niet zoveel verstand heb van mennen en tuigen :o ).

Ik ben er onwijs blij mee en heb enorm genoten van ons testritje. Charlie moet de komende 2 maanden nog heel erg rustig aan doen en mag niet moe worden, maar dat mag de pret niet drukken :+: .

Even een foto :) .

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:34

Die 'martingaal' heet anders en is niet nodig bij enkelspan.. kun je er dus gewoon afhalen.
Zit je lamoen niet verkeerd om? Normaal is het van laag naar hoog zegmaar..

Mooi dat het past, ziet er echt stoer uit! +:)+

edit: Springriem dus:
Divine schreef:
IvysToeter schreef:
mag ik alleen vragen wat voor nut die riem tussen zijn voorbenen heeft?
en hoort die eigenlijk niet een stuk strakker te staan?

Die riem heeft bij een enkelspan tuig absoluut geen nut.... sterker nog: hij hoort er bij een enkelspantuig van oudsher niet eens aan te zitten. De springriem hoort bij een tweespantuig, en is bedoeld om bij het afremmen er voor te zorgen dat de langboom de borsttuigen niet een eind naar voren trekt (van de paarden af) als de wagen niet op tijd wordt afgeremd door de omloop van het tuig, of de rem op de wagen. Een springriem hoort aangesloten te zitten.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 10:57

Haha, dat was wat er op het kaartje stond ;) . Ik had even gekeken, maar zag op de voorbeeld foto's dat alle paarden deze ook in enkelspan gebruiken. Ik zal de leverancier eens navragen.

Mijn lamoen zit goed, het is een verstelbaar lamoen die je halverwege kan stellen ;) .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:02

Ik heb de springriem er ook nog opzitten :) kan weinig kwaad imo. Vind het wel sportief staan :+
Maar goed, ik heb het tweespantuig, dus die kan je met 2 riempjes ombouwen van enkel naar tweespan. Had geen zin om die springriemen er elke keer af te peuteren.
Moet hem nog wel in laten korten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:46

Zeg ook niet dat je/jullie 'm eraf MOETEN halen, maar hij heeft geen nut, dus als ie te groot is kan je m beter eraf laten, of idd inkorten.
Evelli, tsja als je kan ombouwen naar tweespan had ik m er ook op laten zitten ja.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:48

Was geen aanval oid hoor :) alleen mijn mening :)
Het riempje kan geen kwaad en houdt het borsttuig mooi op zijn plek :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:51

Ik kijk wel even of ik hem laat zitten of eraf haal :) .

Maar bedankt voor de tip in ieder geval.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:59

Ik lees ook al eventjes mee daar ik binnenkort een tuigje wil gaan kopen.
Ik denk dat ik ook om ben en voor Zilco ga.
Wat ziet hij er stoer uit zeg! =:)

Wat voor een wagentje heb je er achter hangen?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:00

Ik heb hetzelfde tuig op mijn haflinger liggen en volgens mij is die springriem bij deze voorgevormde borst juist wel nodig...