[AR] kettingen om achterbenen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: kettingen om achterbenen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:15

Als je een paard wil laten lopen zoals ie loopt, moet je er ook niet op gaan zitten....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:15

ElineB schreef:
idd eenitraM, daar ben ik het mee eens.

Nou je hebt gelijk Stef, het is dan misschien geen mishandeling of iets, maar ik ben er gewoon geen voorstander van. Laat het paard maar lekker lopen zoals hij loopt, dat vind ik prima.

Welke discipline beoefen jij dan? :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:16

stef schreef:
Als je een paard wil laten lopen zoals ie loopt, moet je er ook niet op gaan zitten....

Heerlijk kort door de bocht :') Maar totaal de waarheid! _/-\o_

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:17

Ik heb eens een filmpje gezien hoe ze een dressuurpaard aan de hand oefeningen leren, om die daarna ohz uit te voeren. Om het paard de benen te laten heffen tikken ze die aan met een zweep. ( Niet slaan maar tikken) kun je het daar niet mee vergelijken? Ook het aanbrengen van hoefijzers bij jonge paarden wil wel eens hetzelfde effect geven.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:17

Stef daar ben ik het niet mee eens. Je kan je paard prima natuurlijk laten lopen, zonder kettinkjes of iets!

ik beoefen niet echt iets specifieks, nog niet, ik krijg mijn eigen paard pas over een tijdje.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:36

flicka schreef:
Citaat:
Wat is er niet vriendelijk aan dan?
Mits correct gebruikt doen ze geen pijn, dus nee, ik zie er geen probleem in

Wat is er niet onvriendelijk aan? Als je dit niet snapt ben je geen paardenmens maar een gebruiker.
Op of achter een paard gaan zitten, achter je aan laten lopen, in een stal/weitje houden en voeren is dat ook niet.
Wat dat betreft moet je hem opeten, dat past beter bij de regels van de natuur. :P

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:42

Wat is de officiele benaming van deze 'kettingen'? Ik heb het ook nog nooit gezien en ben benieuwd hoe het eruit ziet.. Google hielp me ook niet echt vooruit :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 00:46

Mensen doen toch ook gewichten om hun benen en armen? Ik heb ook een tijd hardgelopen met gewichten om mijn benen. Als ik zonder gewichten ging hardlopen ging ik vrij snel en ik kon dit ook veel langer volhouden.
Wat zou de belemmering zijn bij een paard waardoor dit zielig is? Oke, het maakt een beetje lawaai waardoor het wellicht gestresst raakt. Maar wat mensen vaak vergeten is dat stress niet alleen negatief is, het kan ook positief werken. Zolang het niet lichamelijk of psychisch schade geeft, of tijdens het rijden een erg ongemakkelijk gevoel aan het paard geven lijkt het mij niet zielig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:43

ElineB schreef:
Stef daar ben ik het niet mee eens. Je kan je paard prima natuurlijk laten lopen, zonder kettinkjes of iets!

ik beoefen niet echt iets specifieks, nog niet, ik krijg mijn eigen paard pas over een tijdje.

Nee, je kan je paard niet natuurlijk laten lopen als je erop gaat zitten. Een paard zal ten alle tijde zijn spieren anders gebruiken als hij belast wordt, dan als hij onbelast in de wei loopt.
Maakt mij verder helemaal niet uit hoor, ik ben ook helemaal anti rijden oid.
Ik ben wel tegen mensen die iets veroordelen zonder dat ze weten waar ze het over hebben.
En dat je niet weet waar je het over hebt geeft op zich ook nog niet eens, maar kom dan niet met "ik zie paarden liever natuurlijk lopen", om vervolgens zelf wel op een paard te gaan zitten :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:25

Nou van mij hoeft het ook niet, want ik weet niet wat het nut ervan is? Ja dat ze hun benen hoger optillen, maar is dit beter voor het paard of enkel voor de mooi? Dat je een paard traint in een bepaalde houding zodat hij zijn spieren optimaal gebruikt om goed te kunnen trekken/dragen vind ik wel functioneel. Door verkeerd spiergebruik kan het dier last krijgen van zijn werk. Maar wat hebben die kettingen dan voor een toegevoegde waarde op het spiergebruik of iets anders dergelijks?

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:20

hoe heet zo iets dan?
maar ze doen altijd verschillende foefjes in iedere disipline

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:44

Geen idee hoe het heet, ik heb het 1x toegepast en die kettinkjes + tuinslang kwamen gewoon bij de karwei vandaan ;)
Tuurlijk is het show, maar wat is in de paarden geen show? Ik noem even een Totilas....
Het is net dat beetje extra stimulans.
Ik vind dat het hier veel groter gemaakt wordt dan het is

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:52

Ach ja, ieder zijn mening. Show is mooi om te zien en als mensen dat doen en het heeft geen negatieve gevolgen voor het paard dan moeten ze het lekker doen. Maar die van mij mogen gewoon lekker zonder toeters en bellen aan hun voeten lopen, ik vind ze al hartstikke prachtig zoals ze zijn.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:01

bij de training van dressuurpaarden wordt dit ook gebruikt, althans heb er al een heleboel mensen over gehoord dat ze het doen.
Willen waarschijnlijk zo bereiken dat ze ook een paard krijgen die verheven gaat lopen. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:06

of in de piaffe zn voeten hoog genoeg optilt...dat noemen ze " in de schoenen"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:23

in de schoenen trainen is weer wat anders. Ik heb vroeger gegroomd bij een hackney rijder. Die kregen in de training schoenen om de voeten met een lijn eraan. De lijn liep van de linkervoet, onder de buik door een ring aan de singel, en dan naar de rechter voet.
Als links dus neergezet wordt, wordt rechts omhoog getrokken.
Niet geschikt voor beginners zal ik maar zeggen ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:33

maar ik weet dat dit hier en daar gebruikt wordt om paarden 'te helpen ' de benen hger op te tillen en om snel te blijven met passage\piaffe,ik vind t net zoiets als die ringen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:00

schoenen voor de pi/pa weet ik niet, bij de hackneys wordt het wel toegepast, en ik vind het compleet niet vergelijkbaar met kettinkjes/ringen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:09

Ook bij de tuigers wordt het gedaan. Het is absoluut niet te vergelijken met kettinkjes, ringen of loodbeschermers.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:20

Stef, je kunt je paard dan niet 100% natuurlijk laten lopen, maar je kunt wel natuurlijker rijden dan met allerlei spullen en dingen om. Prima die kettinkjes, maar ik ga het zelf nooit gebruiken en ik ben er geen fan van. Moet kunnen toch? Dat ik het nooit gebruikt heb betekend niet dat ik niet weet wat het inhoudt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:50

Maar goed zelfs dat je ze niet gaat gebruiken ;) Moet je helemaal niet willen als je niet weet wat je doet.

Je weet niet wat het inhoudt en wat het doet, dat geeft niks, maar dat blijkt gewoon uit je reacties.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:59

stef schreef:
Als links dus neergezet wordt, wordt rechts omhoog getrokken.

Ik heb dat er altijd echt over gevonden. Dat is dus mijn mening.
Mag niemand van jou het recht hebben om zo'n wijze van paarden trainen niet goed te vinden?
Je breekt ElineB maar af omdat zij het liever anders ziet, maar mag er geen diversiteit meer zijn?
Ik heb een eigen mening, jij hebt die, de anderen hebben die. En er mag op een normale manier voor worden uitgekomen...
Je weet namelijk best wat ze bedoelt met "natuurlijk".

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:02

ik vind het op deze manier trainen ook meer het aanleren van circustrucjes hoor,hij hoort bij mij ook nog in het rijtje peper in de anus ,lepeltje onder de staartwortel en dat soort fratsen...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:20

Ja, daar ben ik het me eens !

En Saars, idd, dankje. Ik weet wel wat het inhoudt, je kunt mij niet wijsmaken dat ik het niet weet. Ik heb dit topic gelezen en weet dus wel degelijk wat het inhoudt. Prima als jij vind van niet, maar gelukkig weet ik dat zelf beter. Overigens vind ik, zoals ik al zei, het 'natuurlijkere' gewoon velen malen beter. Ik zou dit echter niet beter vinden als ik niet wist wat kettinkjes en dat soort dingen inhielden.
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 08-07-11 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:23

Mag ik even wat vragen, hoe kun je die kettinkjes dan 'verkeerd' gebruiken? Is dat als je echt een ketting met ringen gebruikt en er geen bandje oid omheen doet?