[AR] oogkleppen bij het mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:37

Arabesk schreef:
Ik heb op genoeg karren gezeten met paarden zonder oogkleppen. Zelfs tweespannen voor de huifkar etc.

Die dingen zijn onnodig.

de manier waarop jij je in en discussie 'mengt' jaagt menig mens in het harnas :n
zonde dat je op zo'n manier je mening 'geeft' aan anderen. de TS heeft hier volgens mij
vrij weinig aan

ik men met oogkleppen omdat mijn paard moeite heeft in het verkeer.
zonder kan ook maar dan raakt ze sneller in de stress door verkeer e.d.
ik heb ook half open oogkleppen liggen voor mendurance of ritten in 'natuur' oid.
Als ik jou was zou ik gewoon verder gaan waar je was en de oogkleppen achter wegen laten.
als later blijkt dat je de kleppen wel nodig hebt kan je ze alsnog toevoegen.

Femke_Tweety

Re: oogkleppen bij het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:00

Ik heb mijn paardje (Lusitano) ook zonder kleppen voor de kar lopen. Hij is een stuk relaxter als hij kan ziet wat er gebeurt. Met name als er felle geluiden zijn.... Als hij dan kan kijken waar t geluid vandaan komt, dan is het goed. Kan hij dat niet, dan gaat hij lopen stressen.
Voor MIJN paard, IN dit geval, is het beter om zonder te lopen. (ook in druk verkeer, motoren etc)

Ik denk NIET dat het voor ieder paard het beste is.

Ik heb wel altijd de zweep bij me.

Iets wat ik een poos heb geprobeerd, en wat eigenlijk heel goed beviel is het volgende:
Je hebt van die bontjes voor om de neusriem of over t kopstuk. Die heb ik een hele tijd gebruikt om de bakstukken. Het gevolg was dat er een dik stuk stof om de bakstukken zat, ter hoogte van de ogen. Het paard heeft dan ruim vrijuit zicht naar voren en naar opzij. Alleen eventuele bewegingen met de zweep of op de kar trekken minder zijn aandacht, omdat hij dat net niet "vanuit zijn ooghoeken" kan waarnemen.
Ik heb ze er op dit moment niet aanzitten, ik heb ze een keer in de wasmachine gegooid, en daarna nooit meer terug meegenomen naar stal. Eigenlijk oet ik ze vanavond maar weer eens in de auto gooien.... t beviel me erg goed.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:07

Mijn fjord gaat met kleppen zo is ze beleerd en heeft ze geen probleem mee Mijn haf gaat zonder want die voelt zich blind met kleppen
En halve oogkleppen dan, heeft iemand die in gebruik?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:56

Oogkleppen zijn uitgevonden om bij meer dan 1 span paarden één paard te kunnen corrigeren zonder dat de ander(en) meteen reageert(en).
Er zijn veel landen in de wereld waar ze oogkleppen niet eens kennen. Alleen in NL worden ze standaard aan het tuig gehangen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:58

Mijn ene paardje is jaren gereden (ook buiten) onder het zadel en is paniekerig met oogkleppen.
Juist omdat ze gewend is alles te zien is het voor haar raar als ze wel wat hoort, maar niet kan zien wat het is. Zij heeft dan ook geen oogkleppen.

Mijn fjord wordt straks beleerd voor de kar, maar standaard begin ik wel met oogkleppen.
Ik zie wel hoe ze erop gaat reageren en het kan dan altijd nog zonder.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:00

Mijn haf is altijd heel nuchter en relaxt als hij alles kan zien.

Ben ook bezig met hem beleren voor de kar. Merkte dat hij met oogkleppen onrustig was en veel uitweikt en dergelijke.
Oogkleppen eraf gehaald en hij loopt heel relaxt.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:10

oke super bedankt voor alle reacties, ik heb hier echt wat aan *\o/*
ze gaat vandaag voor het eerst voor de "echt"grote pony kar :D
ik ga niet mee want dan krijg ik een zenuwe inzinking van de zenuwe :oo

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:55

plientjedres schreef:
Ik heb dus geen zweep.
En het mennen gaat zometeen door de polder.
Maar ze is voor de Duvel niet bang., maar het blijft een vluchtdier.
Maar het heeft dus niks met de verzekering te maken?

Een zweep zou ik wel degelijk meenemen, is het niet om je paard aanwijzingen te geven (die je door het ontbreken van je benen niet kunt geven) dan is het wel om bijvoorbeeld een loslopende hond bij je paard weg te houden.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:37

ik denk dat dit per paard verschilt...... ik dacht ook dat oogkleppen 'veiliger' zouden zijn, maar bij mijn shet werkt het totaal niet. hij word er juist zenuwachtig en schrikkerig van.... zonder oogkleppen is er meer rust en kan hij zien wat er gebeurd....