[AR] [LO] Longeren zonder hulpmiddelen....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:27

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Het voordeel van het longeren zonder hulpmiddelen is dat de bespiering die je traint ook blijvend is. Je verliest dus niets door je paard een paar dagen te laten staan(! mijn paard heeft door mijn auto ongeluk 3 maanden stil gestaan en daar zag je geen verandering aan en toen ik erop stapte was het net of ik hem de dag ervoor nog gereden had)
Het longeren zonder hulpteugels doet dus werkelijk meer dan veel mensen voor mogelijk houden.
Verward en dit is het gevolg van het longeren zonder bijzet? is dat aangetoond? en is het aangetoond dat bespieren verdwijnt als je longeert met bijzet?
[/quote]

Ik vind het ook nogal vaag gepraat. Als je een hulpteugel op de juiste manier gebruikt, dan train je de spieren ook op de juiste manier. Geen enkele bespiering is blijvend, als je een paard stil laat staan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:28

ff een vraagje Aqua8horse, jij longeert dus met halster en enkele longeerlijn en sommige paarden met hoofdstel & dubbele longe?

je mag gerust een keer laten zien hoe jij Quentin zou longeren, ben heel benieuwd, maar bedoel je dan aan het halster of aan de dubbele longe?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:37

SuperPepeijn"]
Het voordeel van het longeren zonder hulpmiddelen is dat de bespiering die je traint ook blijvend is. Je verliest dus niets door je paard een paar dagen te laten staan(! mijn paard heeft door mijn auto ongeluk 3 maanden stil gestaan en daar zag je geen verandering aan en toen ik erop stapte was het net of ik hem de dag ervoor nog gereden had)
Het longeren zonder hulpteugels doet dus werkelijk meer dan veel mensen voor mogelijk houden.
Verward en dit is het gevolg van het longeren zonder bijzet? is dat aangetoond? en is het aangetoond dat bespieren verdwijnt als je longeert met bijzet?
[/quote]

Als je op deze manier longeert en je paard ontwikkeld spieren en daar heb je bij het rijden duidelijk voor van...hoe denk je dan dat het ontstaat?
Nee, dat is nu nog niet aangetoond maar ik dacht dat jij daar niet zoveel waarde aan hechtte. Het is wel aangetoond dat paarden die op de LL of er voor geen letsel vertonen, dat in tegenstelling bij paarden die achter de LL worden gereden of getraind die wel degelijk letsel hebben.
Een bijzet is in mijn beleving een hulpteugel, dat zou dus impliceren dat dat ding op een gegeven moment niet meer nodig zou zijn. Voorals nog trainen de veel menesen die met hulpteugels werken hun paarden standaard met deze hulpteugels. Als een paard nou zo los komt en soepel wordt als de meesten beweren, waarom haal je die hulpteugel er dan niet af? Op je laatste vraag kan ik alleen maar antwoorden uit de ervaring die ik heb gekregen van de ruiters die met hulpteugels werken en mij de indruk hebben gegeven dat ze hun paard elke dag moeten trainen omdat ze anders teveel terug vallen. En in mijn ogen is dat gewoon logisch te verklaren. Ik denk dat dit wel degelijk wat aantoond.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:37

Ik denk dat een paard zoals die van Renske enorm gebaat is geweest bij het diep bijgezet longeren.
Het paard had pijn en probeerde het pijnlijke gebied te ontlasten, hoe kan je een paard nou wijs maken dat hij er niet moet ontlasten (waardoor andere pleken weer overbelast raken) maar het goed moet gebruiken, puur en alleen door hem op eigen benen te laten lopen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 11:49

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat een paard zoals die van Renske enorm gebaat is geweest bij het diep bijgezet longeren.
Het paard had pijn en probeerde het pijnlijke gebied te ontlasten, hoe kan je een paard nou wijs maken dat hij er niet moet ontlasten (waardoor andere pleken weer overbelast raken) maar het goed moet gebruiken, puur en alleen door hem op eigen benen te laten lopen?

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar ik denk dat hij er zeker zoveel baat bij zou hebben gehad, misschien wel meer als ze hem niet zo diep gelongeerd zou hebben.
Door hem zo diep te zetten, lijkt het mij dat je gewoon door de pijn heen dwingt. Maar ik weet niet precies wat de problemen waren, dus kan er eigenlijk weing over zeggen. Maar bij rugproblemen is het diep trainen achter de LL geen oplossing, al lijkt dat zo.
Vooral met paarden met problemen is het belangrijk om weer recht te zijn en balans te vinden en dus op eigen benen te lopen. Dat bereik je in mijn visie niet optimaal met het trainen achter de LL en het diep vastzetten. Zoals je weet is inmiddels door dat onderzoek duidelijk gemaakt dat je eigenlijk schade aanricht bij het trainen achter de LL.

Dus mijn antwoord op jouw vraag: ja ik denk dat het laten lopen op eigen benen zonder hulpmiddelen de juiste oplossing is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:56

Ik zie die touwtjes niet als dwingen,
ik vergelijk het een beetje met fysio (zoals ik die zelf onderga op het moment).
Een therapeut geeft je aan wat je moet doen, waarbij je iedere keer net iets door een grens gaat. Wij mensen communiceren d.m.v. taal, met een dier is dat niet mogelijk. Als het ware communiceer je door de hulpteugel om het dier verder te helpen.
Ik denk dat je op den duur heel hard een terugval krijgt als je het dier het op eigen kracht laat uitzoeken, het is een heel natuurlijk iets om de zere plek te ontlasten. Hierbij wordt een andere gebied zwaarder belast waar op den duur ook weer een blessure zal optreden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:03

Ik heb hem dus eerst gwoon gelongeert, zonder of heel lichtjes bijgezet

ook probeerde ik hem tijdens het rijden zn rug goed te gaan gebruiken, maar hij zette zichzelf echt steeds verder vast in zn lijf.
uiteindelijk liep hij achter onregelmatig, je zag het alleen als je schakelde in draf, zn achterbenen kwamen niet zo flitsend mee als anders, en vooral zn binnen achterbeen was traag.

naar de DA want ik neem nooit risico als mn paard duidelijk niet goed loopt, en er geen verbetering te zien is binnen een week

helemaal nagekeken, foto's etc etc, niets te vinden, DA kende hem al voor ik hem had, en het iel hem op dat zn rug zo arm bespierd was, totaal anders dan een halfjaar geleden

wat geduwd en gevoeld aan zn rug, hij ging gemeen doen van de pijn.
tel.nr van fysio gekregen, fysio gebeld en langsgeweest

fysio daarna met DA overlegd, en daarna met mij over behandeling van zn rug gehad.

bijgezet longeren, touwtjes tussen zn benen door naar de zijkant van zn buik, zodat ie dus echt laag loopt en niet opgericht(dan drukt ie zn rug nog erger weg als ie opgericht moet lopen)

Quentin is een echte staker, als hij iets niet wil of het doet hem pijn dan gaat hij meteen op de noodrem of flink steigeren, zowel aan de longeerlijn als onder t zadel.

ik ben begonnen met heel losjes bijzetten met touwtjes, liet hem veel schakelen en hij ging zelf steeds meer met zn neus naar voren en naar beneden.
als hij dat aanbood, moest ik hem steeds een heel klein beetje korter bijzetten

na een maand of 2 liep hij met gemak&plezier zonder staken en gek doen zo rond als op de foto's die ik hier weleens heb geplaatst(staan ook in mn profiel)

het allerbelangtrijkste waar ik op moest letten was dat hij van achteruit bleef lopen, dus van achter naar voren werken, vandaar dat ik ook heel veel schakel met het tempo , dan gaat hij vanzelf met het rijden mn hand opzoeken, en met longeren de begrenzing van de touwtjes opzoeken.

fysio is inmiddels zo tevreden dat ze vindt dat Quentin voorlopig niet meer behandeld hoeft te worden, en mn DA zag me zondag 2x 2e worden en die was dus ook heel tevreden.
hij kent hem al een jaar of 8, ik heb hem 4 jaar, hij zei dat hij nu weer loopt zoals hij vroeger ook liep, lekker los in zn lijf en met plezier!

je hebt het over schade die je krijgt bij het trainen achter de LL, maar ik heb zaterdag op de hippiade eenn clinicn gezien van Thamar zweistra en tineke Bartels, thamar reed haar paard ook heel erg laag en diep, ver achter de LL em tineke was daar er over te spreken, en liet thamar ook een paar keer heel duidelijk haar paard extra diep instellen en dan weer meer oprichten, en alles vanauit het achterbeen.
ze zei dat je paard pas echt goed los is als je hem zonder enig tactverlies zo diep e hoog in kan stellen als je zelf wil, en dat het dieper instellen tijdens het losrijden voor sommige paarden echt een uitkomst is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 12:15

Sjuimpje schreef:
Ik zie die touwtjes niet als dwingen,
ik vergelijk het een beetje met fysio (zoals ik die zelf onderga op het moment).
Een therapeut geeft je aan wat je moet doen, waarbij je iedere keer net iets door een grens gaat. Wij mensen communiceren d.m.v. taal, met een dier is dat niet mogelijk. Als het ware communiceer je door de hulpteugel om het dier verder te helpen.
Ik denk dat je op den duur heel hard een terugval krijgt als je het dier het op eigen kracht laat uitzoeken, het is een heel natuurlijk iets om de zere plek te ontlasten. Hierbij wordt een andere gebied zwaarder belast waar op den duur ook weer een blessure zal optreden.

Het is jouw goedrecht om dat zo te zien. Een fysio is in mijn ogen heel wat anders en doet ook heel wat anders. Als ik dat zou moeten vergelijken denk ik dat je als een soort fysio werkt als je erop zit. Over dat communiceren ben ik het niet met je eens...je moet in mijn ogen communiceren met een dier als je daar mee wil samenwerken!
Ik heb zelf een paard hier wat haast niet meer kon lopen en omviel, inmiddels rijden we weer op hem. Dit paard had ook erg veel pijn en probeerde zich ook te ontlasten, toch is hij weer goed geworden in dat opzicht door oa. longeren zonder hulpteugels. Een terugval heeft hij zeer zeker nier gehad. En ook geen andere blessures. Als ik dit paard had gelongeerd met touwtjes dan was het niet goed gekomen. De problemen van dit paard waren dat hij te jong te zwaar belast was door onder andere het rijden en trainen achter de LL. Dus ik ben het op dit punt niet met je eens.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:20

Renske20 schreef:
ff een vraagje Aqua8horse, jij longeert dus met halster en enkele longeerlijn en sommige paarden met hoofdstel & dubbele longe?

je mag gerust een keer laten zien hoe jij Quentin zou longeren, ben heel benieuwd, maar bedoel je dan aan het halster of aan de dubbele longe?

zou je hier nog even antw op willen geven?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:28

misschien kunnen de mensen die bij aqua een boktmeeting gehad hebben iets nuttigs zeggen? ik heb niet iets van een verslag kunnen vinden namelijk, behalve dan dat het gezellig was.

aqua kan je toch niet proberen iets duidelijker te zijn op de manier hoe jij de paarden begrenst? ik begrijp dat het iets met lichaamstaal te maken heb, maar kan je het niet een klein beetje omschrijven?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:29

Aqua8horse schreef:
Het is jouw goedrecht om dat zo te zien. Een fysio is in mijn ogen heel wat anders en doet ook heel wat anders. Als ik dat zou moeten vergelijken denk ik dat je als een soort fysio werkt als je erop zit. Over dat communiceren ben ik het niet met je eens...je moet in mijn ogen communiceren met een dier als je daar mee wil samenwerken!

En ik vraag/communiceer dus d.m.v. de hulpteugel,
ik kan moeilijk tegen hem aan kletsen dat hij toch echt wat over die rug moet komen omdat hij anders alleen maar meer pijn krijgt. Ik gebruik natuurlijk ook wel stemhulpen maar de vocabulaire van een paard is nou eenmaal beperkt.
Het lijkt mij gewoon heel onwaarschijnlijk dat het wel goedkomt als je hem maar gewoon rondjes laat lopen. Zoals ik al zei gaan ze dan toch compenseren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 12:32

Natuurlijk wil ik dat Renske. De meeste paarden logeer ik inderdaad met een longeerlijn aan een halster. Soms dat kan liggen aan de africhting of aan een probleem gebruik ik de dubbele longe, maar dan moet het betreffende paard daar wel aan toe zijn.
Het longeren met de dubbele longe is meer bekend dan het longeren aan een halster met een longeerlijn met effect. Het lijkt mij dus het leukste en het zinvolste om dat te doen met een longeerlijn en een halster.
Wat vind jij zelf? In ieder geval leuk dat je mij het vertrouwen geeft om het te mogen laten zien. Dat vind ik sterk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:36

ik vroeg het omdat ik zelf dus als afwisseling ook weleens de dubbele longe gbruik, daarmee krijg ik bijna hetzlefde effect als met touwtjes longeren, alleen kan ik nog veel meer doen, zoals zijgangen enz

dus als je zegt dat je met dubbele longe een paard goed kan trainen geloof ik dat meteen!

als je zegt dat je met alleen een halster+longeerlijn hetzlefde effect kan krijgen als met touwtjes longeren ben ik heel benieuwd en wil ik dat graag een keer met eigen ogen zien!

ik geloof dus wel dat je spieren traint met alleen longeren aan het halster(ga nogsteeds ff foto van destiny zoeken die al 2 jaar stilstaat op enkele keer longeren aan t halster na)
maar echt iets specifiek trainen met alleen een halster, dat kan ik me moeilijk voorstellen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 12:41

Sjuimpje"]

En ik vraag/communiceer dus d.m.v. de hulpteugel,
ik kan moeilijk tegen hem aan kletsen dat hij toch echt wat over die rug moet komen omdat hij anders alleen maar meer pijn krijgt. Ik gebruik natuurlijk ook wel stemhulpen maar de vocabulaire van een paard is nou eenmaal beperkt.
Het lijkt mij gewoon heel onwaarschijnlijk dat het wel goedkomt als je hem maar gewoon rondjes laat lopen. Zoals ik al zei gaan ze dan toch compenseren.
[/quote]

Het paard luistert ook maar gedeeltelijk naar wat je daadwerkelijk zegt, het grootste gedeelte luistert het dier naar de intonatie waarop je wat zegt.
Gewoon rondjes laten lopen zet natuurliijk geen zoden aan de dijk, maar dat is ook niet wat wij doen! Ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij het onwaarschijnlijk vind, hoor!!! En met jou natuurlijk nog een heleboel meer mensen...maar dat betekent niet dat het per definitie niet zou kunnen. De techniek die wij gebruiken voor het overbrengen van de coomando's is een heel belangrijk onderdeel om de paarden goed te laten lopen zonder hulpteugels. Die techniek is helemaal niet moeilijk om te leren(wel om even uit te leggen) dus iedereen kan er gewoon meewerken. Dat is het mooie eraan. En ik denk dat het ook zeker het proberen waard is en dat dat echt de moeite waard is. Daarom zijn wij hierover een boek aan het schrijven. Zodat het voor iedereen bereikbaar wordt.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:58

Ik vind dit echt hele interessante discussie OK dan!

Maar wat ik me afvraag: longeren met een halster en een longeerlijn, wat heeft dit voor meerwaarde. Als je eerder in het verhaal al verteld dat het belangrijk is dat een paard op zijn eigen benen loopt en daardoor zelf gaat ontspannen. Waarom dan niet nog een stapje verder en loswerken op de freestyle manier??

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:29

Saar schreef:
Waarom dan niet nog een stapje verder en loswerken op de freestyle manier??
omdat we het hier nier hebben over freestylen maar over longeren.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 13:33

Aqua8horse schreef:
Daarom zijn wij hierover een boek aan het schrijven. Zodat het voor iedereen bereikbaar wordt.
kan je je voorstellen dat voor ons jouw theorie tot die tijd niet aan te nemen is en zeker niet te gebruiken en we daarom het orthodoxe systeem hanteren omdat het resultaat geeft (wat heel duidelijk te zien is in het geval van quentin). voor iets "nieuws" op de proppen komt moet het zich bewijzen en zich kunnen uitleggen om te overtuigen.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:48

SuperPepeijn"]
[quote="Saar schreef:
Waarom dan niet nog een stapje verder en loswerken op de freestyle manier??
omdat we het hier nier hebben over freestylen maar over longeren.
[/quote]
Dat snap ik Haha!

Maar wat ik bedoel is dat als je je paard ontspannen en op zijn eigen benen wil laten lopen, waarom zou je er dan nog een longeerlijn aanhangen, als het zonder ook kan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 14:56

SuperPepeijn"]
Daarom zijn wij hierover een boek aan het schrijven. Zodat het voor iedereen bereikbaar wordt.
kan je je voorstellen dat voor ons jouw theorie tot die tijd niet aan te nemen is en zeker niet te gebruiken en we daarom het orthodoxe systeem hanteren omdat het resultaat geeft (wat heel duidelijk te zien is in het geval van quentin). voor iets "nieuws" op de proppen komt moet het zich bewijzen en zich kunnen uitleggen om te overtuigen.
[/quote]

Nee, dat kan ik me niet voorstellen. Het gaat toch om de kwaliteit van het resultaat. Bovendien heb ik al veel verteld over de manier waarop wij longeren, dat dat door een aantal mensen niet is begrepen, kan ik natuurlijk niet helpen. Wel kan ik begrijpen dat het voor veel mensen onmogelijk lijkt(!!!) maar dat mag niet impliceren dat het onmogelijk is. We hebben speciaal een boktmeeting georganiseerd om het te laten zien, maar daar waren maar een paar mensen. Het *nieuws* heeft zich al bewezen, alleen nog niet voor het grote publiek! Er zijn ook een groot aantal mensen die wel het hoe en waarom precies begrijpen. Waaronder enkele dierenartsen en die professor, maar ook gewone mensen zoals jij en ik.
Dat jij nog liever de orthodoxe methode wil blijven gebruiken moet je helemaal zelf weten. Voor mij persoonlijk geldt dat ik het beste wil, zeker voor mijn paard en in mijn beleving is dat ook noodzakelijk om goed te kunen presteren. (Dit geldt voor mij persoonlijk en zegt dus niets over een ander of een andere manier van rijden) En als ik nou iemand van jullie was en ik zou dat niet durven geloven; dan zou ik het willen zien, en als ik het zelf niet zou kunnen; zou ik het willen leren. Maar wie ben ik?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:05

Volgens mij is jouw "methode" helemaal niet nieuw. Volgens mij is onderhand alles al bedacht, dus zo "revolutionair" is het allemaal niet.
Het is fijn als je je paard zonder hulpmiddelen kunt longeren en ik denk ook dat dat een streven van iedereen is. Lukt het niet je paard zonder hulpmiddelen goed te longeren, dan lijkt het me logisch dat je een hulpmiddel gebruikt, anders heeft longeren gewoon geen zin.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:20

oke destiny die heb ik 6,5 jaar, tot 4 jaar geleden is ze fanatiek gereden, daarna 2 jaar beetje recreatief gereden en nu alweer bijna 2 jaar wordt ze niet gereden

wel longeer ik haar zo nu en dan aan t halster, waarbij ze vwnw loopt en haar achterhand er goed onderplaatst.

foto is van t voorjaar gemaakt, ze had nog wat wintervacht.
Afbeelding

en nog wat foto's van half juli(net gewassen en dus nog half nat vandaar dr vreemde kleur)
Afbeelding

goed kijken, is nml nogal donker
Afbeelding

maargoed, ik weet dus wel dat je een paard best wel wat kan trainen als je hem alleen met halster longeert, maar toch, zoals ik Quentin kan trainen met touwtjes of aan de dubbele longe, ik geloof niet dt dat alleen aan t halster ook kan.
eerst zien, dan geloven!

heb je geen foto's van paarden die je op jouw manier traint?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 15:21

Misschien is het niet het doel maar de manier van overbrengen die nieuw is.
Revolutionair is het denk ik wel, omdat deze BR&L techniek nog niet gebruikt wordt, voor zover ik weet. En als het mij en vele anderen wel lukt, waarom zal het dan de rest niet lukken? Dat is toch revolutionair te noemen?
En wat je niet kan, kan je leren...en dat kan met onze methode, werkelijk iedereen kan dan correct longeren zonder hulpteugels!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 15:24

Renske20 schreef:
oke destiny die heb ik 6,5 jaar, tot 4 jaar geleden is ze fanatiek gereden, daarna 2 jaar beetje recreatief gereden en nu alweer bijna 2 jaar wordt ze niet gereden

wel longeer ik haar zo nu en dan aan t halster, waarbij ze vwnw loopt en haar achterhand er goed onderplaatst.

foto is van t voorjaar gemaakt, ze had nog wat wintervacht.
Afbeelding

en nog wat foto's van half juli(net gewassen en dus nog half nat vandaar dr vreemde kleur)
Afbeelding

goed kijken, is nml nogal donker
Afbeelding

maargoed, ik weet dus wel dat je een paard best wel wat kan trainen als je hem alleen met halster longeert, maar toch, zoals ik Quentin kan trainen met touwtjes of aan de dubbele longe, ik geloof niet dt dat alleen aan t halster ook kan.
eerst zien, dan geloven!

heb je geen foto's van paarden die je op jouw manier traint?

Ja, die heb ik wel maar ik ben niet zo handig met de computer. Bovendien zie je dan alleen het resultaat en niet zo zeer de methode.
Maar wat wil je dan allemaal trainen aan de longe?
Wij trainen alleen de basisgang met schwung en tact zodat je daar op het paard niet meer aan hoeft te werken. Daar valt natuurlijk het recht zijn etc ook onder. De rest trainen wij onder het zadel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:36

Ik bedoel foto's van tijdens het longeren aan het halster, zodat wij kunnen zien hoe, en in welke houding, de paarden dan lopen.
je kan ze ook naar mij mailen, dan wil ik ze wel voor je uploaden en op bokt plaatsen.

Wat ik bij destiny wil trainen, is eigenlijk alleen het lopen op eigen benen en een beetje behoud van conditie en dat ze niet een ingezakte dikke pony word, maar nog iets van figuur overhoudt, du wat spieren bij haar achterhand en een leuk halsje.(die kan ik dus onder het zade niet meer trainen)

Quentin moet zijn rug beter gaan gebruiken, na de blessure die hij heeft gehad.

onder het zadel zorg ik er altijd voor dat hij goed over zn rug loopt, maar omdat hij zichzelf heel snel vastzet, lukt het me makkelijker aan de longeerlijn, terwijl hij bijgezet is(hij heeft een beter ruggebruik bijgezet dan aan de dubbele longe)

dus ik vraag me af hoe je an het halster het ruggebruik kan verbeteren, ja balkjes draven, maar verder?

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:05

Ik heb nog nooit een hulpteugel gebruikt bij het longeren. Ik longeer met een hoofdstel, maar dan maak de longeer lijn niet alleen door het bit, maar ook door de neusriem vast. Codex gaat tijdens het longeren vwnw en ook de tact en swung (zoals jullie dat zo mooi noemen) wordt gedurende het longeren beter en losser.

Even off-topic. Ik snap eigenlijk niet zo goed, waarom iedereen altijd tegen het rijden met hulpteugels is, maar tijdens het longeren van alles aan zijn/ haar paard hangt. Antwoord mag rustig via de pb, als het anders te off-topic wordt.