[AR] Ervaringen Ideal Australisch Notenbruin Mentuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:04

Jeetje zeg, ik volg dit topic nu even, maar vind het toch erg schokkend dat zo' nieuw tuig er na zo'n korte tijd zo uitziet.

Ik heb een zwart Ideal luxemarathontuig, nu 7 jaar in gebruik (zo'n 4 keer per week schat ik), heb er (met vorig paard) 3 flinke ongelukken mee gehad. Maar op een paar herstelpunten (ivm die ongelukken) nooit reparaties ofzo gehad. Het ziet er nog heel goed uit. Tuurlijk wat gebruiksmoeten in het leer, maar dat is niet meer dan normaal na zoveel jaar. Maar na een paar maanden.... zou dan ook heel ongelukkig worden.

vwb het olien, ooit ergens gelezen (in de strengen geloof ik) dat het beter is leervet te gebruiken ipv olie, dus nu maak ik schoon met zadelzeep en als het droog is wordt het ingevet. Dit gebeurt 1 of 2 keer per maand (voor een wedstrijd) Toen ik het tuig net had, wel een oliebad gegeven (behalve de opgevulde delen)

JoyCiej007

Re: Ervaringen Ideal Australisch Notenbruin Mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:12

Crista: pfoe, idd schokkend met die stiksels....... dat moet toch echt niet zomaar kunnen. Levensgevaarlijk ook, ben je op pad, valt je halve tuig ineens uit elkaar.....
Helemaal van een merk als Ideal, wat toch érg goed bekend staat, en waar je uiteindelijk toch nog best een bedrag voor neerlegt, mag je toch echt wel beter verwachten.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:42

idd lederolie zorgt ervoor dat stiksels oplossen, er zit in die lederolie een goedje dat errug slecht is voor het stiksel, maar dat zou je dan pas na een jaar of 5 a 6 moeten merken, ik ben eerder bang dat ideaal een verkeerd soort garen gebruikt heeft om de bruine tuigen te stikken, dus ik denk meer aan een productiefout o.i.d.

zou toch zeker zorgen dat de dealer en fabrikant je tuig gaat bekijken en een goede oplossing ervoor aanbied, want ideaal is duur genoeg om gewoon goed te zijn en vind dat een bekend merk als ideaal dit probleem zeer serieus moet nemen, hoe meer mensen die dit probleem hebben er dus de fabrikant op aanspreken hoe beter !! :j

als je de fabrikant er niet op aanspreekt, weten ze het ook niet,en zal er niks aan gebeuren en kopen nog meer mensen een tuig als deze met dit zelfde probleem.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:52

Meneer van rijs vertelde mij dat die stiksels die oplossen van olie tegenwoordig niet meer worden gebruikt. Ze hebben daar een alternatief voor gevonden. Tevens dacht hij inderdaad dat er verkeerd garen is gebruikt bij mijn tjig maar ook tevens dat er niet/slecht is afgehecht. En daardoor komen mijn stiksels dus los... Idd grote kans op fabrikagefout bij de bruine tuigen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:58

Vind het trouwens raar dat je je hele tuig op zou moeten sturen, je ziet zo dat dit niet een kwaliteit is die Ideal zou willen, lijkt me.
Ik gebruik trouwens inderdaad Rapide lederdressing en NAF lederbalsem.

Maar goed je wil niet een poos je tuig missen, dus zij zouden jullie ander tuig moeten sturen en dan kun je dat van jou toesturen.
Daarbij hebben ze een groot dealernetwerk, zou dan ook ingeruild kunnen worden bij een dealer, lijkt me. Vind dat Van Rijs het dan netjes doet Christa.
Het is trouwens gewoon gevaarlijk, van die te kort afgekorte stiksels, de boel scheurt zo, dat is dus juist iets wat je niet wilt :(

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:19

Ach ken zelf verhalen van Ideaal dat ze tuigen waren vergeten te stikken en het alleen gelijmd hadden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:23

ardo_iggy schreef:
Ach ken zelf verhalen van Ideaal dat ze tuigen waren vergeten te stikken en het alleen gelijmd hadden.

:oo *slik* :=

maw; het kan ze dus ook nog geen biet schelen?!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:27

iloon schreef:
Zoals je weet, heb ik precies hetzelfde probleem met mijn ideal tuig.
Ook stiksels die loslaten en beschadigde plekken, en dat terwijl ik het tuig nu 5 maanden heb.
Het bovenste laagje lijkt er gewoon vanaf te gaan?.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hetzelfde tuig. De eerste foto heb ik geen last van, de anderen heb ik ook op die manier last van. Nu moet ik erbij zeggen dat ik er ook een tweewieler achter heb hangen met een pony die vreselijk kan dansen voor de wagen. Dit zal zeker niet ten goed komen van het tuig. Dikke krassen ofzo heb ik niet zoals TS en ook niet dat de bovenlaag zoals op foto 1 loslaat.
Voor de rest tja,... het is voor mij een gebruiks iets, wat ik netjes onderhoud, maar niet spik en span hoef te hebben hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:42

Nu lijkt het net alsof je dat voor een tweewieler kunt krijgen, maar bij Christa die rijdt niet met een tweewieler die heeft een vierwieler.
Mijn zwarte leren marathontuig van mijn paard heb ik ook gebruikt voor een tweewieler, nou als er een kon dansen was zij het wel, maar geen gebruikssporen op die manier hoor, dat hoort gewoon niet.
Mijn pony's liepen ook een poos met een zwart ideal schoftje luxe marathon voor de tweewieler, maar daar ook totaal geen slijtage plekken. En vooral Snuit kan ook aardig 'opstijgen'.

Dus denk niet dat het specifiek aan dat dansen ligt hoor, het tuig is gewoon niet van 'Ideal' kwaliteit.

Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben wat Ideal hiervan gaat zeggen en Suuz, ik zou als ik jou was ook gewoon een klacht gaan indienen, jij gebruikt je tuig toch ook echt niet elke dag? En dan nog, mag het niet zo snel slijten :7

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:33

Nee dat klopt inderdaad. Zal er eens over nadenken om dat te doen. Toch kan ik er niet zo wakker van liggen om heel eerlijk te zijn op dit moment,... Heb veel aan de kop. Zag dit topic en wilde toch even reageren ;)
Kan me ergens voorstellen dat een zwart tuig minder zichtbare slijtage laat zien tov een bruin tuig. Je ziet bij de mijne ook duidelijk dat het onderliggende tuig een andere kleur bruin is, dan waat het mee afgelakt is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:41

op de zijkanten van je schoftje krijg je meestal wel ietsje slijtage, dat zie ik zelfs bij mijn paul Claessen tuig, het wordt tenslotte toch gebruikt...

maar die stiksels die loslaten en die barsten die er in komen is gewoon echt slecht, vooral als een tuig net nieuw is en goed onderhouden...
hier moet iedereen gewoon keidhard actie op ondernemen voor er ongelukken gebeuren...

ik gebruik trouwens ook rapide lederdressing voor mijn bruine tuig...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:24

Ik heb meneer van Rijs gesproken hoor....

Ideaal is erg geschrokken van mijn tuig en de hele fabriek is overhoop gehaald... Om het lek boven te halen zeg maar...Ze gaan naar aanleiding van mijn tuig (en de gevonden fout) de werkwijze veranderen om zulke fouten in het vervolg te voorkomen!

Mijn tuig wordt met de hand opnieuw gemaakt en als het goed is krijg ik hem woensdag, volledig gemaakt, zonder dat je er iets van ziet terug.

Dus ik ben benieuwd, maar wil andere mensen met hetzelfde probleem wel aanraden echt terug te gaan met hun tuig want het is dus een fabricage fout welke ideaal zelf voor 100% erkent!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:26

Crista schreef:
Ik heb meneer van Rijs gesproken hoor....

Ideaal is erg geschrokken van mijn tuig en de hele fabriek is overhoop gehaald... Om het lek boven te halen zeg maar...Ze gaan naar aanleiding van mijn tuig (en de gevonden fout) de werkwijze veranderen om zulke fouten in het vervolg te voorkomen!

Mijn tuig wordt met de hand opnieuw gemaakt en als het goed is krijg ik hem woensdag, volledig gemaakt, zonder dat je er iets van ziet terug.

Dus ik ben benieuwd, maar wil andere mensen met hetzelfde probleem wel aanraden echt terug te gaan met hun tuig want het is dus een fabricage fout welke ideaal zelf voor 100% erkent!

Wauw, wat fijn! _/-\o_ +:)+ Super van ze!
De schade die jij had, daar konden ze ook gewoon echt niet omheen......

Echt fijn, hopelijk wordt nu alles opgelost. Het bruine Ideal tuig had ik nl. ook nog altijd in m'n hoofd zitten voor 'in de toekomst'.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:28

Nou crista word toch netjes afgehandeld dan!
Heb je misschien nog foto's van hoe het eruit zag?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:28

Nee heb ik helaas niet.....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:27

Jep slijtage heb ik ook. Voornamelijk op mijn strengen. Voor de rest valt het me nog mee. Het lijkt wel alleen op de bredere leren onderdelen te zijn. Op de rugriem en broek e.d. zie je eigenlijk helemaal niks. Schoftje en strengen zijn de ergste slachtoffers.