Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Air schreef:Sasika: Voorwaarts-neerwaarts, neerwaarts-voorwaarts.
Als je voorwaarts-neerwaarts denkt dan heb je toch geen bewijsmateriaal nodig? What's the difference met bit? Nageeflijkheid komt vanuit een juiste balans, niet vanuit gepluk aan de voorkant.
Je hoeft niet zo agressief te reageren. Niemand kan ruiken dat 1 van je pony's niet tegen druk op de neus kan.
Is de opvoeding daadwerkelijk goed als je het bit nodig hebt om controle te kunnen houden? Als de opvoeding dan zo goed is, dan heb je dat bit toch niet nodig als controlemiddel?
Air schreef:Dennis: Ook bij het niet bitloos rijden behoort je zit grotendeels je rem te zijn. Voor de kar wordt dat vervangen door stem als ik dat goed begrepen heb.
VivaLaVida schreef:Air schreef:Dennis: Ook bij het niet bitloos rijden behoort je zit grotendeels je rem te zijn. Voor de kar wordt dat vervangen door stem als ik dat goed begrepen heb.
Als een paard echt aan de kletter gaat kun je zitten wat je wil, denk niet dat dat zin heeft....
Als die van mij echt aan de run zou gaan in bijv het bos (er op) ga ik niet proberen achterover te zitten en met een stop te stoppen..... dan trek ik m liever om...
sasika schreef:De zekerheid geeft mij, omdat uit ervaring dat als mijn paard er vadoor schiet dat ik in iedergeval nog kan sturen (mij part tegen een boom aan of een klein slootje in) maar dat is met mijn paard...
olifanten, koeienen kamelen.... mmm daar zeg je ook een paar diersoorten, wat een vergelijking, maar het rare is dat veel paarden in zogenoemde "arme landen"ook met bit/touw/leer in hun mond worden gereden... Daaraast krijgen ze in 'arme lande'heel anders te vreten en zijn ze heel de dag met zware belating aan het werk. Dus deze vergelijking is naar mijn mening niet te correct
cyclo86 schreef:Erop kan ik mijn paard met bitloos (touwhalster) prima omtrekken. ze is een keer bij het galoperen plots besloten dat ze niet meer ging stopen ik heb haar omgetrokken volte tot ze stopte. Later rede gevonden van haar paniek, het reflecterend deken dat ik mee had achteropgebonden achter het zadel was losgekomen en bengelde an een touwtje tussen har benen (oops). natuurlijk kan je van achter het paard niet zo n wijde stuurbeweging maken als te paard kan (wegens teugels door de tuigringetjes). Ben het onderwerp aan het volgen omdat ik nu en pony bij mijn paard heb staan en die miss ooit wil voor de kar zetten. Mijn paard heb ik bitloos beleerd en gaat dus prima maar voor de kar voor de pony weet ik het niet daarom erg interressant de ervaringen van anderen te lezen.
cyclo86 schreef:Wat ik me trouwens zowiezo afvraag tijdens het mennen is het niet zo dat het heel gevaarlijk is je paard/pony om te trekken omdat dan .
VivaLaVida schreef:Als die van mij echt aan de run zou gaan in bijv het bos (er op) ga ik niet proberen achterover te zitten en met een stop te stoppen..... dan trek ik m liever om...
Dennis schreef:In paniek maakt het niets uit wat je er in, aan of om heb hangen, net als opvoeding ook weinig verschil maakt. Als ze blind gaan heb je gewoon een probleem en kan je in principe enkel nog een schietgebedje doen.
e_horse schreef:En wie zegt jou dat het gebruik van een bit die zekerheid meer geeft dan het gebruik van een bitloos hoofdstel?
Mijn paard schrikt sneller en is minder snel onder controle met stangbit dan met bitloos hoofdstel. Ik heb een keer met hartslagmeter dezelfde rit bitloos en met stangbit gemaakt en er zat wel degelijk verschil in. Hier heeft ook een keer een artikel over in de mensport gestaan.
Olifanten, kamelen en koeien worden bitloos in het verkeer gereden en dat verkeer in die landen is nog veeeeel drukker en chaotischer dan het verkeer hier
stef schreef:Dennis schreef:In paniek maakt het niets uit wat je er in, aan of om heb hangen, net als opvoeding ook weinig verschil maakt. Als ze blind gaan heb je gewoon een probleem en kan je in principe enkel nog een schietgebedje doen.
Toch blijf ik het hier niet helemaal mee eens zijn. Door het bit kon ik de pony om trekken, 2 handen aan 1 leidsel en met mn volle gewicht getrokken (ja, au.....) Ik geloof er niks van dat ik dat met een bitloze optoming had gered
Dniez schreef:Een paard zijn kaak kun je wel degelijk beschadigen met een bit want over het bot van de lagen zit enkel een dun laagje weefsel wat bovendien boordevol zenuwen zit. Het bit ligt dus op een dun randje bot dat enkel bedekt is door een dun vlies dat erg zenuwrijk is. Zo zit er dus aan met bit of bitloos voordelen en nadelen aan.
sasika schreef:Dniez schreef:Misschien ook leuk om te melden of je ment MET of ZONDER OOGKLEPPEN !
Hoezo zou dat het verschil maken? het gaat tenslotte om het feit dat paarden er vandoor gaan omdat ze of met bit of zonder bit gereden worden.
Citaat:14 mennen met stang
5 mennen met trens
6 mennen zonder bit