[AR] Wanneer Kalkoenen indoen tijdens samengestelde menwedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Wanneer Kalkoenen indoen tijdens samengestelde menwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:19

Dressuur en vaardigheid rijd ik ook altijd met stiften in. Ze hebben er geen nadeel van, dus waarom zou je het dan niet doen? Het geeft alleen maar een stuk zekerheid en veiligheid. Liever iedere wedstrijd wat meer werk, dan dat hij een keer ondersteboven glijdt. Sowieso is mijn (bijna)Arabier erg onzeker, en stopt snel met lopen als hij merkt dat het glad is.

Marathon rijd ik de hindernissen ook altijd met stiften. Wanneer we ze indraaien ligt een beetje aan de situatie, zoals de rest al zegt. Het liefst draai ik ze in de rust pas erin, maar dan moet de rust wel lang genoeg zijn (dit is weer afhankelijk van je neutrale zone na Finish D). Doordat je de gaten de dag ervoor nog gebruikt hebt, zijn ze zo schoon, dus hier geen getob met dopjes erin draaien.

Draven op de weg is niet zo ideaal, maar soms is het niet anders. Ik gebruik de kleinste stiften die er zijn, zodat hij er op straat niet zoveel last van heeft, uiteraard met een wideapuntje erin. In het begin merk je dat ze wat kort draven, maar na verloop van tijd draven ze met die stiften net zo ruim als altijd.

Ik heb deze stiften;
Afbeelding
Deze zijn 10 mm hoog

En deze, die gebruiken we voor de dressuur en zijn iets langer, geloof iets van 12/13 mm. Afgesleten exemplaren gebruiken we dan ook weer in de marathon, dan zijn ze ook nog maar 10 mm.
Afbeelding

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 11:25

Ja ik ga ze in iedergeval gebruiken tijdens de dressuur en vaardigheid en bekijk even of ik ze voor de a of voor de e indraai, ligt aan het traject. Hij is heel braaf, dus zal geen probleem zijn.
Stukje asfalt moet kunnen en 5 van de 6 hindernissen is op gras,dus is voor hem wel prettig, heeft hij voor de eerste keer mooi meer grip. Ga ze vanmiddag eens indraaien voor de eerste keer en een stukje aan de hand lopen met hem, kan hij eens even wennen aan de hakken :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:00

Ik draai ze altijd in voor de E. Mijn pony is gewoon rustig dus dan kan het wel.
Ik rij met van die punten en dan van tax die vind ik het lekkerste werken. Wij
doen altijd van die gele oordopjes in de gaten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:53

carolina1278 schreef:
Ja ik ga ze in iedergeval gebruiken tijdens de dressuur en vaardigheid.:)

Ik zou het laten afhangen van het parcours verkennen. Als het gras goed droog is en de bodem stevig, is op scherp draaien niet nodig. Helemaal afhankelijk van bodem- en weersgesteldheid.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:08

JoyCiej007 schreef:
Volgens mijn hoefsmid mag je nooit met kalkoenen over het asfalt, en al helemaal niet in draf, dat is erg slecht voor de hoeven en pezen, je kan er de pezen mee kapot rijden.

Kan me voorstellen dat een Shet met kalkoenen van 20mm niet zo gemakkelijk loopt op asfalt, maar dat je er NOOIT mee over asfalt moet rijden is bot gezegd grote onzin.
Een ijzer glijdt iets over het asfalt als de hoef neer komt, in draf wat meer als in stap. Een kalkoen is ook van ijzer, en glijdt net zo hard mee en remt het ijzer niet in het glijden over de ondergrond. Anders wordt het als je een puntige kalkoen neemt, maar de meesten rijden gewoon met vierkante.
Zelf gebruik ik de vierkante van Tacx, en die slijten keurige af in het A-traject. Is de neutrale zone na D vrij groot en het A-traject veelal verhard, dan draai ik ze pas voor het E-traject in.

Hier geen wedstrijd zonder, zowel dressuur/vaardigheid als marathon wordt met scherp gereden. Gaten maak ik daags van tevoren schoon, soms een schroefdopje er in, maar meestal spuit ik voor het optappen/indraaien op de wedstrijd een beetje IMAL in het kalkoengat, en tap ze dan schoon. Gaat perfect, en de kalkoenen draai je er zonder moeite in. Wil je je kalkoenen niet verliezen, dan kun je nog TEFLONTAPE om de schroefdraad van de kalkoen doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:58

janouk schreef:
carolina1278 schreef:
Ja ik ga ze in iedergeval gebruiken tijdens de dressuur en vaardigheid.:)

Ik zou het laten afhangen van het parcours verkennen. Als het gras goed droog is en de bodem stevig, is op scherp draaien niet nodig. Helemaal afhankelijk van bodem- en weersgesteldheid.

Waarom het risico van uitglijden nemen door ze zonder kalkoenen te laten lopen?
Kleine moeite om ze in te draaien, kost niets extra's. Persoonlijk draai ik ze liever 10x te vaak in, dan dat hij 1x lelijk uitglijdt door mijn schuld.
Alhoewel dit misschien ook weer afhankelijk is van het loopje van je paard. Kan me voorstellen dat sommige paarden minder snel uitglijden en anderen wat sneller.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:03

Gaat het hier allemaal om enkelspan paard/pony?

Ik wil geen kalkoenen omdat ik bang ben voor verwondingen aan de andere paarden. (bij 2 en 4-span)
Ik heb er verder niets over te zeggen, dus als de baas het wil...
maar ik heb nog nooit een glijdend paard gehad zonder kalkoenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 01:19

Divine; je zet me wel aan het denken, al weet ik wel zeker dat hij dat gezegd heeft. Maargoed, kan best zijn dat een andere smid weer wat anders zegt..... Als hij weer eens een keer komt (hij is nu een tijd lang niet nodig geweest) dan zal ik het hem nog eens vragen, wat daar precies de reden voor is. Hoeveel mm. de kalkoenen waren weet ik niet, igg zo'n beetje de kleinsten, en idd ook vierkante, geen punten.

Edit: weet ook nog wel heel goed dat hij zei dat het ook niet de bedoeling was om ze echt uren achter elkaar met kalkoenen er in op de wei te zetten.
Wil er toch nog eens het fijne van weten, ondanks dat ik momenteel gelukkig hier alles zonder ijzers heb.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:24

Ik rijd met een tweespan pony en gebruik ze dus altijd sinds 1 van mijn pony's is uitgegleden. Na dit voorval was ze ook erg bang geworden en heeft het me heel veel tijd en moeite gekost om haar weer normaal een bocht te laten doorkomen. Omdat ze bang was om te vallen, ging ze hangen tegen haar spangenoot en zo had ze natuurlijk helemaal geen kans om overeind te blijven. Juist dmv kalkoenen kreeg ze meer grip en zekerheid tijdens de bochten zowel in de vaardigheid als in de marathon. (na veel enkelspan training thuis, zonder kalkoenen)
Ik denk wel dat het veel uitmaakt met wat voor paard/pony je rijd. Ik heb 1 pony die heel evenwichtig loopt en niet snel uit balans raakt. Toch doe ik hem ook kalkoenen in, gewoon uit voorzorg.