Streng is 1 lengte en de gesp dit aan de borst.
Verder is het zeer dik leer.
Heb helaas geen foto van haar huidige tuig. (foto's in mijn profiel zijn van haar vorige tuig)
Heb ondertussen wel een foto gevonden van wat ik zoek:
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VanHuisUit schreef:Citaat:Voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan die speciale paniekhaakjes, en bovendien hoef je dan maar 1 haak los te maken ipv. 2 aan beide kanten.
Maar dan zit je broek toch gewoon nog vast aan het lamoen of ben ik nu simpelof ga je er dan vanuit dat je broek / rugriem in een keer loskoppelt, maar dan zit je paard toch nog 'in' de culeron?
Vwb opmerking over de broekriempjes, ik begrijp het nu wel, dus gewoon verkeerd bevestigd, ja weet ik veel doe ook maar wat
Rhine_ schreef:De broek zit toch aan de wagen en aan de strengen was, dan krijg je het er toch nooit zo snel af, als met die broek dingen?
Brendaaaa schreef:Nou die Dsluitingen heb ik dus niet mee besteld....dus nu kan ik ze nog niet gebruiken als ik ze straks binnen krijg begrijp ik?
Nu ik jullie toch hier tref; gekke vraag misschien hoor, maar waar is dat metalen knopje (opzethaak geloof ik) nu eigenlijk voor bestemd wat aan je schoftje zit, tussen de 2 leidselogen zeg maar? Gister vroeg iemand me dat, en ik moest het antwoord schuldig blijven
Sabbientje schreef:Heb gevonden hoe het heet wat ik zoek.
Een Strengbus.
Nu kan ik op zoek waar hij allemaal te koop is
MisticRider schreef:handig toppic, ook ik heb een vraagje.
Ik heb doorlopende strengen, hoe kun je dat combineren met snelsluitingen?
JoyCiej007 schreef:Ja, dan zit de broek nog gewoon vast aan het lamoen. Als je die musketonhaak aan het schofje dus losmaakt, dan heb je de rugriem + broek in 1 keer los van je pony, dat blijft dan zeg maar aan het lamoen 'hangen', de culeron zit dan idd nog om de staart heen, maar de staart glijd volgens mij dan vrij gemakkelijk door de culeron heen, of je haalt de staart er even half doorheen.Rhine_ schreef:De broek zit toch aan de wagen en aan de strengen was, dan krijg je het er toch nooit zo snel af, als met die broek dingen?
Zie antwoord hierboven. Broek zit in principe bij enkelspan toch echt niet aan de strengen vast; als je de broeksriempjes als strengophouders gebruikt, lopen de strengen wel door de broeksriempjes heen. Als je de strengen hebt losgemaakt, zitten die dus niet 'vast' aan de broek. En staart gewoon door culeron heen laten glijden. Er zijn nl. ook wel mentuigen met een culeron uit 1 geheel, dus een culeron die helemaal gesloten is. Als je bij het uitspannen dan de singel v/h schoftje losmaakt, til je zo het hele schoftje incl. rugriem, culeron en broek achterwaarts glijdend van de pony af. Of je haalt de staart eventjes door de culeron heen.
Neem aan dat mensen de culeron niet helemaal vast gespen rond de staart, dus dat moet gemakkelijk gaan, helemaal als er 'spanning' op komt, glijd die er zo tussendoor.Brendaaaa schreef:Nou die Dsluitingen heb ik dus niet mee besteld....dus nu kan ik ze nog niet gebruiken als ik ze straks binnen krijg begrijp ik?
Nu ik jullie toch hier tref; gekke vraag misschien hoor, maar waar is dat metalen knopje (opzethaak geloof ik) nu eigenlijk voor bestemd wat aan je schoftje zit, tussen de 2 leidselogen zeg maar? Gister vroeg iemand me dat, en ik moest het antwoord schuldig blijven
Allereerst; wat voor strengen heb je?
zulke strengen? (waar al een vaste D-ring aan zit om met panieksluitingen te kunnen rijden)
Of zulke strengen? (met een vierkant metalen 'ding', dus strengen om met stroppen te rijden)
Heb je die eerste strengen, dan hoef je behalve de panieksluitingen zelf, niets bij te bestellen of te vermaken.
Heb je de tweede strengen, dan heb je stropstrengen en zal je dus 1 van deze dingen nodig hebben:
- strengbussen: zoals in de post van Sabbientje. Groot nadeel is dat het zwaar en groot is, dus vaak zwiept en rammelt, daarbij is het helemaal met een shetaanspanning toch vrij zwaar in verhouding met de rest v/d aanspanning.
- D-ringen met schroefdraad (zoals in mijn vorige post, D ringen die je open kan maken dmv een schroefje dus)
- Of van die triangeldingetjes (die hebben ook een schroefje zodat je ze open en dicht kan maken).
Bij die laatste 2 opties zal je dus wel die vierkante metalen 'gesp' aan het eind van je strengen, die bedoeld is om met stroppen te rijden, aan weerszijden moeten doorzagen, daarna kan je er D-ringen met schroefjes in zetten of van die triangel-dingetjes.
En heb je een open lamoen, of een gesloten lamoen? Gesloten lamoenen hebben aan het uiteinde van beide stangen een dicht rondje of een dichte ovaal. En wat voor lichtogen heb je aan je tuig? Als je een open lamoen hebt met gewone lichtogen, dan kan je het lamoen gewoon uit de lichtogen schuiven. Heb je echter een gesloten lamoen, wat tegenwoordig steeds meer voor komt, dan zou je het beste ook veiligheidslichtogen kunnen aanschaffen of laten maken; anders heb je alsnog niet je pony snel van de wagen af in geval van nood.
Die 'haak' op het schoftje in het midden, tussen de leidselogen, is een opzethaak. Die zijn bedoeld om met een zogenaamde opzet teugel te rijden; dit is eigenlijk bedoeld voor de tuigsport; opzet teugel wordt vaak gebruik icm een opzetbitje, zodat de paarden het hoofd heel hoog dragen.
Voor het 'normale mennen' gebruik je dat niet. Maar ik gebruik de opzethaak bijv. wel om even de leidsels overheen te hangen als ik heb opgetuigd oid.
Citaat:Maar moet dan aan zoon "strengesp" gewoon een paniekhaak?