[AR] Hoeveel panieksluitingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:00

Met zo'n vierkant oog aan het einde van de streng.
Streng is 1 lengte en de gesp dit aan de borst.

Verder is het zeer dik leer.
Heb helaas geen foto van haar huidige tuig. (foto's in mijn profiel zijn van haar vorige tuig)

Heb ondertussen wel een foto gevonden van wat ik zoek:
Afbeelding

Sabbientje

Re: Hoeveel panieksluitingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:06

Heb gevonden hoe het heet wat ik zoek.
Een Strengbus.
Nu kan ik op zoek waar hij allemaal te koop is :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:21

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan die speciale paniekhaakjes, en bovendien hoef je dan maar 1 haak los te maken ipv. 2 aan beide kanten.

Maar dan zit je broek toch gewoon nog vast aan het lamoen of ben ik nu simpel :? of ga je er dan vanuit dat je broek / rugriem in een keer loskoppelt, maar dan zit je paard toch nog 'in' de culeron?

Vwb opmerking over de broekriempjes, ik begrijp het nu wel, dus gewoon verkeerd bevestigd, ja weet ik veel doe ook maar wat :o?

Ja, dan zit de broek nog gewoon vast aan het lamoen. Als je die musketonhaak aan het schofje dus losmaakt, dan heb je de rugriem + broek in 1 keer los van je pony, dat blijft dan zeg maar aan het lamoen 'hangen', de culeron zit dan idd nog om de staart heen, maar de staart glijd volgens mij dan vrij gemakkelijk door de culeron heen, of je haalt de staart er even half doorheen.

Rhine_ schreef:
De broek zit toch aan de wagen en aan de strengen was, dan krijg je het er toch nooit zo snel af, als met die broek dingen?

Zie antwoord hierboven. Broek zit in principe bij enkelspan toch echt niet aan de strengen vast; als je de broeksriempjes als strengophouders gebruikt, lopen de strengen wel door de broeksriempjes heen. Als je de strengen hebt losgemaakt, zitten die dus niet 'vast' aan de broek. En staart gewoon door culeron heen laten glijden. Er zijn nl. ook wel mentuigen met een culeron uit 1 geheel, dus een culeron die helemaal gesloten is. Als je bij het uitspannen dan de singel v/h schoftje losmaakt, til je zo het hele schoftje incl. rugriem, culeron en broek achterwaarts glijdend van de pony af. Of je haalt de staart eventjes door de culeron heen.
Neem aan dat mensen de culeron niet helemaal vast gespen rond de staart, dus dat moet gemakkelijk gaan, helemaal als er 'spanning' op komt, glijd die er zo tussendoor.

Brendaaaa schreef:
Nou die Dsluitingen heb ik dus niet mee besteld....dus nu kan ik ze nog niet gebruiken als ik ze straks binnen krijg begrijp ik?

Nu ik jullie toch hier tref; gekke vraag misschien hoor, maar waar is dat metalen knopje (opzethaak geloof ik) nu eigenlijk voor bestemd wat aan je schoftje zit, tussen de 2 leidselogen zeg maar? Gister vroeg iemand me dat, en ik moest het antwoord schuldig blijven

Allereerst; wat voor strengen heb je?
zulke strengen? (waar al een vaste D-ring aan zit om met panieksluitingen te kunnen rijden)

Of zulke strengen? (met een vierkant metalen 'ding', dus strengen om met stroppen te rijden)

Heb je die eerste strengen, dan hoef je behalve de panieksluitingen zelf, niets bij te bestellen of te vermaken.
Heb je de tweede strengen, dan heb je stropstrengen en zal je dus 1 van deze dingen nodig hebben:
- strengbussen: zoals in de post van Sabbientje. Groot nadeel is dat het zwaar en groot is, dus vaak zwiept en rammelt, daarbij is het helemaal met een shetaanspanning toch vrij zwaar in verhouding met de rest v/d aanspanning.
- D-ringen met schroefdraad (zoals in mijn vorige post, D ringen die je open kan maken dmv een schroefje dus)
- Of van die triangeldingetjes (die hebben ook een schroefje zodat je ze open en dicht kan maken).

Bij die laatste 2 opties zal je dus wel die vierkante metalen 'gesp' aan het eind van je strengen, die bedoeld is om met stroppen te rijden, aan weerszijden moeten doorzagen, daarna kan je er D-ringen met schroefjes in zetten of van die triangel-dingetjes.

En heb je een open lamoen, of een gesloten lamoen? Gesloten lamoenen hebben aan het uiteinde van beide stangen een dicht rondje of een dichte ovaal. En wat voor lichtogen heb je aan je tuig? Als je een open lamoen hebt met gewone lichtogen, dan kan je het lamoen gewoon uit de lichtogen schuiven. Heb je echter een gesloten lamoen, wat tegenwoordig steeds meer voor komt, dan zou je het beste ook veiligheidslichtogen kunnen aanschaffen of laten maken; anders heb je alsnog niet je pony snel van de wagen af in geval van nood.

Die 'haak' op het schoftje in het midden, tussen de leidselogen, is een opzethaak. Die zijn bedoeld om met een zogenaamde opzet teugel te rijden; dit is eigenlijk bedoeld voor de tuigsport; opzet teugel wordt vaak gebruik icm een opzetbitje, zodat de paarden het hoofd heel hoog dragen.

Voor het 'normale mennen' gebruik je dat niet. Maar ik gebruik de opzethaak bijv. wel om even de leidsels overheen te hangen als ik heb opgetuigd oid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:23

Sabbientje schreef:
Heb gevonden hoe het heet wat ik zoek.
Een Strengbus.
Nu kan ik op zoek waar hij allemaal te koop is :P

Strengbus idd.

Maar zoals gezegd hebben die vaak wel als nadeel dat ze erg zwaar zijn en nog wel eens gaan 'zwiepen'. Hoeft niet hoor, maar ik had ook strengen met stroppen en heb uiteindelijk gewoon voor die kleine haakjes gekozen.
Je hoeft dan niet in je leer of strengen zélf te zagen, maar je zaagt enkel die vierkante gespen aan het einde er af, waar je dus normaal de strop mee maakt. Waarom zou dat zonde van het tuig zijn? je voegt er alleen maar waarde aan toe en je beschadigd niets aan je strengen, leer of tuig zelf mee :j

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:06

ik gebruik ook strengbussen. geen problemen met zwiepen.
hier zijn ze te koop bij divoza en van Rijs.
maar ik denk dat je ze op internet ook wel kan vinden

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:10

handig toppic, ook ik heb een vraagje.
Ik heb doorlopende strengen, hoe kun je dat combineren met snelsluitingen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:26

MisticRider schreef:
handig toppic, ook ik heb een vraagje.
Ik heb doorlopende strengen, hoe kun je dat combineren met snelsluitingen?

Dan heb je deze strenggespen nodig:
Afbeelding

Gesp aan de streng, aan het rondje komt dan weer de panieksluiting.

Je kan ze o.a. hier bestellen:
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-stre ... snc011r164

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:50

klopt die heb ik ook. Maar je hebt aan je strengentrekkers ook een ring zitten die kan je ook
gebruiken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 08:00

JoyCiej007 schreef:
Ja, dan zit de broek nog gewoon vast aan het lamoen. Als je die musketonhaak aan het schofje dus losmaakt, dan heb je de rugriem + broek in 1 keer los van je pony, dat blijft dan zeg maar aan het lamoen 'hangen', de culeron zit dan idd nog om de staart heen, maar de staart glijd volgens mij dan vrij gemakkelijk door de culeron heen, of je haalt de staart er even half doorheen.

Rhine_ schreef:
De broek zit toch aan de wagen en aan de strengen was, dan krijg je het er toch nooit zo snel af, als met die broek dingen?

Zie antwoord hierboven. Broek zit in principe bij enkelspan toch echt niet aan de strengen vast; als je de broeksriempjes als strengophouders gebruikt, lopen de strengen wel door de broeksriempjes heen. Als je de strengen hebt losgemaakt, zitten die dus niet 'vast' aan de broek. En staart gewoon door culeron heen laten glijden. Er zijn nl. ook wel mentuigen met een culeron uit 1 geheel, dus een culeron die helemaal gesloten is. Als je bij het uitspannen dan de singel v/h schoftje losmaakt, til je zo het hele schoftje incl. rugriem, culeron en broek achterwaarts glijdend van de pony af. Of je haalt de staart eventjes door de culeron heen.
Neem aan dat mensen de culeron niet helemaal vast gespen rond de staart, dus dat moet gemakkelijk gaan, helemaal als er 'spanning' op komt, glijd die er zo tussendoor.

Brendaaaa schreef:
Nou die Dsluitingen heb ik dus niet mee besteld....dus nu kan ik ze nog niet gebruiken als ik ze straks binnen krijg begrijp ik?

Nu ik jullie toch hier tref; gekke vraag misschien hoor, maar waar is dat metalen knopje (opzethaak geloof ik) nu eigenlijk voor bestemd wat aan je schoftje zit, tussen de 2 leidselogen zeg maar? Gister vroeg iemand me dat, en ik moest het antwoord schuldig blijven

Allereerst; wat voor strengen heb je?
zulke strengen? (waar al een vaste D-ring aan zit om met panieksluitingen te kunnen rijden)

Of zulke strengen? (met een vierkant metalen 'ding', dus strengen om met stroppen te rijden)

Heb je die eerste strengen, dan hoef je behalve de panieksluitingen zelf, niets bij te bestellen of te vermaken.
Heb je de tweede strengen, dan heb je stropstrengen en zal je dus 1 van deze dingen nodig hebben:
- strengbussen: zoals in de post van Sabbientje. Groot nadeel is dat het zwaar en groot is, dus vaak zwiept en rammelt, daarbij is het helemaal met een shetaanspanning toch vrij zwaar in verhouding met de rest v/d aanspanning.
- D-ringen met schroefdraad (zoals in mijn vorige post, D ringen die je open kan maken dmv een schroefje dus)
- Of van die triangeldingetjes (die hebben ook een schroefje zodat je ze open en dicht kan maken).

Bij die laatste 2 opties zal je dus wel die vierkante metalen 'gesp' aan het eind van je strengen, die bedoeld is om met stroppen te rijden, aan weerszijden moeten doorzagen, daarna kan je er D-ringen met schroefjes in zetten of van die triangel-dingetjes.

En heb je een open lamoen, of een gesloten lamoen? Gesloten lamoenen hebben aan het uiteinde van beide stangen een dicht rondje of een dichte ovaal. En wat voor lichtogen heb je aan je tuig? Als je een open lamoen hebt met gewone lichtogen, dan kan je het lamoen gewoon uit de lichtogen schuiven. Heb je echter een gesloten lamoen, wat tegenwoordig steeds meer voor komt, dan zou je het beste ook veiligheidslichtogen kunnen aanschaffen of laten maken; anders heb je alsnog niet je pony snel van de wagen af in geval van nood.

Die 'haak' op het schoftje in het midden, tussen de leidselogen, is een opzethaak. Die zijn bedoeld om met een zogenaamde opzet teugel te rijden; dit is eigenlijk bedoeld voor de tuigsport; opzet teugel wordt vaak gebruik icm een opzetbitje, zodat de paarden het hoofd heel hoog dragen.

Voor het 'normale mennen' gebruik je dat niet. Maar ik gebruik de opzethaak bijv. wel om even de leidsels overheen te hangen als ik heb opgetuigd oid.

Goedemorgen! Wat een uitgebreide reactie, superfijn!
Ik denk dat je plaatjes hebt geplakt, maar die kunnen we niet zien helaas.
Ik heb het basic enkelspan tuig van Roels Ruitersportshop besteld, helaas kan ik op het plaatje niet ontdekken wat voor strengen eraan zitten.
Afbeelding
Misschien weet iemand hier dat? Voor mijn oude tuig ga ik niet eens de moeite meer nemen om te kijken, die ga ik misschien nog 1 keer gebruiken (hoop ik) voor mijn nieuwe tuig er is.
Ik heb een open lamoen, dus gelukkig hoef ik daar niets voor te bedenken.

Fijn, nu weet ik ook eindelijk waar dat haakje voor is! Die van mij is neit echt groot genoeg om mijn leidsels ermee op te houden, meestal bind ik die ff onder de rugriem.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:34

dit zijn gewoon strengen met strengstroppen :)

Maar moet dan aan zoon "strengesp" gewoon een paniekhaak?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:10

Citaat:
Maar moet dan aan zoon "strengesp" gewoon een paniekhaak?

Dat doe ik met mijn webtech tuig wel, daar zitten ook strenggespen aan.

Vwb de opmerking over dat je de culeron dan zo losschuift van de pony/paard ben ik het niet mee eens, vind ik wel erg makkelijk gedacht. Mijn paard heeft echt een enorme dikke en lange staart daar glijdt het echt niet zomaar vanaf. Bij pony's ook niet trouwens. En zo vast zit die culeron niet, is gewoon normale culeron, die normaal vastzit.

Dus op zich vind ik de oplossing knipsluiting op rugriem/aan schoftje vast plus de snelsluitingen aan broek mooi, maar het probleem van de culeron los je daarmee niet op. Zeker als een paard in paniek is knijpt het ook nog eens de staart vast.

Hoe je dat op zou kunnen lossen, wil je echt 100% op safe, voor je tuig, gaan, weet ik zo net nog niet. Wel is het zo met de knip aan de rugriem en snelsluitingen aan de broek dat je paard los is van de wagen, wat natuurlijk enorm belangrijk is mocht je in bijv water terecht komen.

Zie foto's van pony/paardenbillen voor details over de culerons :+
Afbeelding Rizanta's achterwerk
Afbeelding en de billen van de poowns.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:33

Tsja, dan weet ik het ook niet.... hier in de buurt rijden wel veel mensen met die knippen aan het schoftje ipv. de paniekhaakjes voor aan de broek. Die broekspaniekhaakjes zijn namelijk nog niet eens zo héel erg lang bekend, lang daar voor waren er hier al mensen die met die musketons reden. Ik zal het eens navragen maar als het niet zou werken, zouden ze het vast ook niet allemaal voor de veiligheid er aan hebben zitten. Bovendien, in échte noodtoestand, heb ik er geen problemen mee om die staart (desnoods wat hardhandig) door de culeron te trekken hoor... Dan wil je gewoon zsm je pony los van de wagen.

Denk dat beiden zo z'n voor- en nadelen hebben. Nadeel van die broekspanieksluitingen vind ik nog altijd dat je aan beide kanten moet losmaken, en dat het vrij dicht bij de benen e.d. zit. Dat zitten de strengen ook al, maar in geval van nood kom ik niet graag in de buurt van maaiende paardenbenen bijv.

Ik snap wat je bedoeld, ik zal eens de mening vragen van mensen die hier al langer mee rijden, met zo'n musketon. Ik heb hem er net op laten zetten, ben nu ook bezig m'n hele tuig te verbouwen. Zitten al ringetjes voor paniekhaken aan en nu dus ook de musketon, en momenteel worden er veiligheidslichtogen speciaal voor mij op maat gemaakt :)

@ TS: geen dank hoor. Ben idd de afbeeldingen vergeten in te voegen. Maar dat tuig heeft volgens mij gewoon stropstrengen idd.
Dus daar zal je toch 1 v/d 3 genoemde opties voor moeten gebruiken, wil je met dat tuig met paniekhaken rijden :) Maar nogmaals, is niets moeilijks aan. Ben zelf zo a-technisch als de pest en heb in enkele min. helemaal zelf m'n stroppen ook kunnen verbouwen :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:33

AHHHHHHHHHHHH
Wil je alles via de "regels" doen, zijn je strengen te dik.

Mijn strengen zijn bijna 5 cm breed en meer dan 0,5cm dik. De grootste strengbus is 4,5cm.
Dat paste net, met een beetje kracht.
Maar kom ik aan het einde van mijn streng, in de buurt van het oog (ongeveer 30cm daarvanaf) daar zit een passant, kom ik dus al niet overheen.
Maar als ik die passant eraf zou halen, dan heb ik het volgende probleem.
Daar word het leer 3 dubbel dik met nog een laag van een of ander verstevigingsband ertussen. Dus de streng is op het uiteinde ongeveer 1cm dik.
Dus die strengbus krijg ik er nevernooit overheen....

Wil je het netjes doen, kan het niet omdat je tuig te dik is :?
Het oog erafhalen is oog een lastig iets. Het oog is ook behoorlijk dik.
(Zo dik maken ze tuigen volgens mij niet meer)

Klein voorbeeldje hoe mijn tuig eruit ziet: (alleen dan zonder de originele strengen)
http://94.100.120.34/1276700001-1276750 ... _QvjB.jpeg
(is overigens een foto van de eerste keer voor de band :P)

We dachten er aan om bij bijvoorbeeld van Rijs te gaan vragen wat hun zouden doen hiermee.
(Of iemand moet een andere goede tuigmaker weten in de buurt van Rotterdam?)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 12:29

ik heb inmiddels bij de menner ook strengbussen gekocht, dus als het goed is kan ik nu veilig de weg op! Strengbussen, veiligheidssluitingen en een veiligheidssluiting voor de broek.