[AR] Lekke band, wat doe je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 01:00

Mijn merrie staat nog bij de menstal om beleerd te worden. Ik probeer me dus voor te bereiden op dingen die onderweg zouden kunnen gebeuren. En dat ringsteken was overigens een grapje ;) ... had er een :+ bij moeten zetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 01:04

Naast een plak-setje had ik altijd zo'n spuitbusje mee met een goedje wat je in de banden kon spuiten. Daarmee pompte je de band op en het spul sluit het (kleine) lek van binnen af.
Het enige nadeel is dat de band daarna niet meer normaal op te pompen is.
Dus bij nieuwe banden deed ik dat liever niet. Maar als je midden in het bos in de regen staat, kan dit wel eens handig zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:01

wij hebben het 1 x gehad.zijn gewoon op de agen blijven zitten wel alle 2 aan de kant waar de banden nog goed waren,en toen rustig naar huis gestapt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:30

Twee keer meegemaakt. Eerste keer reed ik met een groep. Tijdens de stop zagen we ineens dat we een lekke band hadden. Gelukkig ken ik de omgeving en aanwonenden hier goed dus 200 meter verderop naar een camping gereden, pony's daar in het land gegooit en bij een ander op de kar gestapt. Twee uur later pony's en kar weer opgehaald met de aanhanger.
Ook een keer dicht bij huis. Op de kant van de kar gaan zitten waar ik geen lek had en rustig terug gereden. Wel over zandpaden.
Overigens heb ik een busje met van dat foam voor fietsbanden in de kar. Dit zet je op het ventiel en spuit je leeg. Vervolgens moet je even flink tempo rijden omdat het spul zich moet verdelen. Daar kan je prima mee naar huis rijden. Wel je binnenband zo snel mogelijk vervangen (doe ik sowieso na lekrijden)

Maar een lekke band is het ergste nog niet wat je aan je kar kan krijgen onderweg: vastgelopen lagers zijn ook een crime en wat te zeggen van een vastgelopen rem. Laatste 2 keer gehad: 1 keer geholpen door een groep moterrijders die mijn remleiding hebben losgemaakt en 1 keer toch maar de laatste 100 meter naar stal laten sleuren door de pony's (die hadden daar een hele kluif aan maar het was al donker en je moet wat) Remmen waren toen roodgloeiend

mirror666

Re: Lekke band, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:37

Napie voor de rem heb ik een hamer bij :D zon busje pur ga ik ook eens zoeken :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:46

Ik heb ook een hamertje, schroevendraaier en dat soort dingen in mijn gereedschapsetje. Weet nu inmiddels wel wat ik moet doen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:36

gem schreef:
Cassidy: ANWB sta je zo een half uur op te wachten. Vind ik niet zo'n probleem, maar pony denk ik wel := .
Maar met een lekke band naar huis rijden, kost je dat niet je velgen? Dan ben je een heel nieuw wiel verder :roll: .

Rhine en schaduw: wat bedoelen jullie met die spuitbus? Hoe werkt dat precies, is dat een gatendichter voor tubeless banden?

Het hecht het gat en pompt het op en dan kun je nog 100km rijden, maar het nadeel: daarna moet je de binnenband vervangen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:41

Citaat:
boodschappenlijstje:

* noodsetje
* goed slot
* pomp met juiste aansluiting

okee, dus in het noodsetje zit
- een spuitbus foam voor fiets (binnen)banden,
- een hamer
- schroevendraaiers

wat voor ander gereedschap / materiaal is wenselijk? Zijn er eigenlijk ook "standaard" koetsensetjes te koop? (Zoals je ook voor fietsen hebt)

Rhine: binnenband vervangen is minder erg dan doorrijden op je velg en vervolgens een heel wiel moeten vervangen, lijkt mij ;) .

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:44

ANWB bellen :D
Lidmaatschap is toch persoonlijk..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:59

Helaas komen die niet in het het bos ("Waar staat u met uw voertuig?" "Bij een boom naast een picknickbank")
Twee weken geleden heb ik een trainingsweekend georganiseerd. Er kwam een menner met een lekke band. Plaatselijke fietsenmaker gebeld en die bleek die wielmaat op voorraad te hebben. Die heeft hem netjes en vlot vervangen.
Ik heb zelf zowel een voorband als achterband reserve liggen. Vervangen gaat sneller als plakken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:04

Napie: dan heb je dus ook een soort koetsen-krik "aan boord" liggen?

Ik kon me ook al niet voorstellen dat ik de ANWB in het bos zou kunnen laten komen....

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:11

gem schreef:
Citaat:
boodschappenlijstje:

* noodsetje
* goed slot
* pomp met juiste aansluiting

- een hamer
- schroevendraaiers

wat voor ander gereedschap / materiaal is wenselijk? Zijn er eigenlijk ook "standaard" koetsensetjes te koop? (Zoals je ook voor fietsen hebt)

Rhine: binnenband vervangen is minder erg dan doorrijden op je velg en vervolgens een heel wiel moeten vervangen, lijkt mij ;) .

Daarom ga ik ook zon bus kopen :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:12

:D +:)+
ik ook! (als ik eenmaal een wagen heb :P )

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:22

Ik heb het ook al eens voorgehad met mijn tweewieler. Ben toen van de kar afgestapt en met de pony aan de hand met de kar erachter naar huis gewandeld. Mijn voorkeur gaat er naar uit om de menner op de kar te houden, zittend aan de kant met de hele banden, Maar met een tweewieler krijg je toch ook druk op de andere band en die van mij stond heel plat. Heb hem achteraf nog proberen op te pompen, maar voor ik toen op de kar zat, stond ie alweer helemaal leeg.

En plaksetje meenemen is voor mij niet echt nuttig, want ik krijg de buitenband niet van de velg af.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:29

gem schreef:
Napie: dan heb je dus ook een soort koetsen-krik "aan boord" liggen?

Ik kon me ook al niet voorstellen dat ik de ANWB in het bos zou kunnen laten komen....

Nee, want ik gebruik de spuitbus en vervang op stal de binnenband (krik heb je wel in de auto) Sowieso kan ik niet veel aan noodreperatie doen onderweg gezien ik bijna altijd alleen rij en dan zo min mogelijk van de kar wil zijn

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:31

Uhhm was ook maar als geintje bedoelt (voor de serieuze bokkers die er op in gaan)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:46

Wij hebben auto wielen onder onze kar
En een reserver wiel onder de de wagen gemaakt
Moet je natuurlijk wel zorgen dat je gereedschap bij je hebt om een wiel te verwisselen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:31

annebe schreef:
Uhhm was ook maar als geintje bedoelt (voor de serieuze bokkers die er op in gaan)

Ehhhhh. ok. Ik ben nogal serieus aangelegd deze ochtend

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:36

We hebben ooit een klapband op de snelweg gehad. Er hing een trailer achter de auto met onze 2 paarden.
Dat is toch niet prettig om mee te maken met al dat langsrazende verkeer. Je kon elkaar amper verstaan.

We hebben de paarden uitgeladen op de vluchtstrook. Gelukkig waren we met 3 personen.
De band is verwisseld en de paarden zijn weer opgeladen. Het ging allemaal goed, de paarden bleven redelijk rustig ondanks dat ze niet echt aan verkeer gewend waren en dan langs de snelweg met een niet al te brede berm.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:03

Leuk Boras: maar het gaat hier over menwagens

(vraag me wel eens af of iedereen wel uberhaupt de openingspost leest of zomaar wat neer kwakt na het lezen van de titel op de home pagina)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:20

Dat spuitbus foam voor fiets (binnen)banden betekent dan gelijk het einde voor je binnenband. Ik weet niet of het leverbaar is, maar een spuitbus met perslucht zou toch ook voldoende moeten zijn als de band langzaam leeg loopt. Overigens hebben wij nog nooit een lekke band gehad _-:( {x) (afkloppen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:20

Citaat:
Leuk Boras: maar het gaat hier over menwagens

_O-

Citaat:
Waarom moet er een reden zijn om te wachten? Waarom zoek je een evenement uit om te oefenen?
Oefenen moet je doen op momenten dat er niet zo heel veel om je paard heen gebeurt.
Desnoods midden in het bos, in de polder, midden op een dorpsplein.
Maak het voor je paard niet moeilijker dan het al is.
En begin met een aantal minuten, en bouw dat uit.
Wat doet je paard als je moet wachten voor een stoplicht? Loopt hij dan ook te stressen?

nou nou nou nou, ergens last van ?
Je hebt wel gelijk maar in het kader van dit topic toch wel een erg uit zijn panty gaande reactie zeg >;)

Ik vind jullie wel allemaal erg handig, zou van ze lang zal ze leven niet weten hoe ik het wiel van de wagen zou moeten krijgen :o?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:31

VanHuisUit schreef:
nou nou nou nou, ergens last van ?
Je hebt wel gelijk maar in het kader van dit topic toch wel een erg uit zijn panty gaande reactie zeg >;)

:D _O-

Citaat:
Ik vind jullie wel allemaal erg handig, zou van ze lang zal ze leven niet weten hoe ik het wiel van de wagen zou moeten krijgen

Dat kun je nou juist oefenen zonder dat het paard er last van heeft! ;) :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:45

Citaat:
Ik vind jullie wel allemaal erg handig, zou van ze lang zal ze leven niet weten hoe ik het wiel van de wagen zou moeten krijgen

Het wiel hoeft niet van de wagen (wat trouwens een kwestie is van losdraaien van een stuk of 4 bouten) De band haal je er af als een fietsband. Ik heb bandenlichters voor een brommer, die zijn iets breder. Flinke lik vasaline (of glijmiddel, altijd handig om in de verloskunde te werken) tussen de velg en band smeren kan helpen. Erop zetten: beginnen bij het ventiel. Met name het laatste stukje heeft wel wat vloekwoorden nodig. Niet laten verlijden om een bandenlichter te gebruiken.
Maar..... mijn grootste tip: zoek een vent uit die dat af en toe voor je over heeft als je hem lief aankijkt <3 en hem zijn lievelingseten beloofd. :Y)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 23:55

gem schreef:
- een hamer
- schroevendraaiers

voeg ik aan toe:

- vent
- liefdevolle blikken