[AR] paard voor de kar nadelig voor rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:38

Sommige paarden gaan er juist beter door lopen als ze ook voor de kar staan! ;)

Brainless

Re: paard voor de kar nadelig voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:47

Paarden leren juist heel goed op eigen benen lopen voor de kar.
Je kan ze nl niet constant been geven.

Pinky6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:48

Ik denk wel beetje van wel paarden die een koets trekken kunnen rare gangen hebben dus het ligt eraan :S

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:00

Pinky6 schreef:
Ik denk wel beetje van wel paarden die een koets trekken kunnen rare gangen hebben dus het ligt eraan :S

onderbouw je mening eens want hier snap ik niks van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:16

Pinky6 schreef:

hmmmm.... :=
juist :+

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:18

Pinky6 schreef:

Tja, als ik naar je leeftijd kijk vraag ik me af of je uberhaupt weet waar je het over hebt......

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:02

Pinky6 schreef:

:7 ......... >;) .......... :Y) leg uit, leg uit !! wij tasten in het duister !!!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:37

:')

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:44

JoyCiej007 schreef:
Dus wat jij hierboven verkondigd is werkelijk kul van de bovenste plank ;)

Ik wil toch even een toevoeging doen :P

Want.. mijn ervaring is (ik heb meerdere tuigpaarden gereden) dat paarden die gewoon met plezier gereden worden echt wel stijf zijn. En ja natuurlijk als je wedstrijd ment en dressuur ment dan is het anders. Maar geloof niet dat daar de vooroordelen vandaan komen. En ook niet dat dat meteen de bedoeling was, zo vatte ik het niet op namelijk. Dacht dat TS gewoon lekker buiten wil gaan rijden!

Die stijve paarden werden dan misschien wel verkeerd gement, en ja er zijn meer stijve paarden maar ze vraagt toch om ervaring daarover?! En ik zeg, ik herken het nadeel, maar als je goed dressurmatig blijft rijden is het prima te doen (hoog uit de dag erna beetje lastig = mijn persoonlijke ervaring).

Ik doel er dus op dat als je dressuur onder het zadel blijft lopen je daar minder snel last van zult krijgen. Wat veel mensen vrezen. Misschien schreef ik het verkeerd, misschien verkeerd gelezen maakt me ook niet uit!

Nou ja en als het mennen niet goed gedaan wordt worden ze vanzelf weer stijf, daarom vraag hulp.. dat was mijn boodschap.. gaat TS gelukkig ook doen :)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:46

Even toevoeging, staat niet direct in of ze echt wedstrijden enzo of plezier doet. dus dat heb ik erzelf van gemaakt.. (oeps).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:01

Ik rij een Fries x Koudbloed die regelmatig voor de koets komt (marathon, maar ook gewoon "vrijetijdstouren"). Rano rij ik met twee pinken op een normaal watertrensje (we mennen met een Liverpool-stang), hij laat zich heel erg makkelijk verzamelen, reageert enorm goed en snel op beenhulpen, is extreem "trittsicher" zoals ze dat hier noemen (sterk evenwicht, goed te been, struikelt bijna nooit)...

Mijn twee eigen paarden komen eerst voor de koets voordat ze onder het zadel komen. Wanneer ze op de goed manier voor de koets lopen kan het veel betekenen voor het werk onder het zadel, bovendien merk ik bij Rano de lol aan het werk door de enorme diversiteit die we in kunnen bouwen in de training. Hij vindt het heerlijk met de koets lekker naar buiten te gaan en gewoon lekker stukken rechtuit te lopen zonder ruitergewicht, en het crossen met de koets vindt hij ook heerlijk.

Ik kan het niet goed omschrijven, maar ik denk echt dat Rano happy is met de afwisseling koets-zadel :j

http://de.myalbum.com/GroteFoto-GAQMAKG6.jpg
Outdoor-training

http://de.myalbum.com/Foto-H7CVTTIX.jpg
Een van de eerste keren bij mij onder het zadel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:59

Marietje_007 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Dus wat jij hierboven verkondigd is werkelijk kul van de bovenste plank ;)

Ik wil toch even een toevoeging doen :P

Want.. mijn ervaring is (ik heb meerdere tuigpaarden gereden) dat paarden die gewoon met plezier gereden worden echt wel stijf zijn. En ja natuurlijk als je wedstrijd ment en dressuur ment dan is het anders. Maar geloof niet dat daar de vooroordelen vandaan komen. En ook niet dat dat meteen de bedoeling was, zo vatte ik het niet op namelijk. Dacht dat TS gewoon lekker buiten wil gaan rijden!

Die stijve paarden werden dan misschien wel verkeerd gement, en ja er zijn meer stijve paarden maar ze vraagt toch om ervaring daarover?! En ik zeg, ik herken het nadeel, maar als je goed dressurmatig blijft rijden is het prima te doen (hoog uit de dag erna beetje lastig = mijn persoonlijke ervaring).

Ik doel er dus op dat als je dressuur onder het zadel blijft lopen je daar minder snel last van zult krijgen. Wat veel mensen vrezen. Misschien schreef ik het verkeerd, misschien verkeerd gelezen maakt me ook niet uit!

Nou ja en als het mennen niet goed gedaan wordt worden ze vanzelf weer stijf, daarom vraag hulp.. dat was mijn boodschap.. gaat TS gelukkig ook doen :)

Maar als je het over mennen hebt, heb je het niet over tuigpaarden in principe, dan heb je het over de tuigsport of aangespannen sport, en dat is heel wat anders.
Dus als je hooguit voor je plezier rijdt en lekker buiten wil rijden, zijn de meeste paarden stijf?
Mwoah, dan zou dat bij veel recreatieruiters ook zo moeten zijn, maar volgens mij zien die mensen ook wel in dat af en toe dressuur goed is voor hun paarden.
Ik ben zo'n 'recreatieve menner', wel intensief, rijdt ook wel eens een wedstrijdje, maar dressuurmatig trainen wordt hier gewoon gedaan hoor! :j Ook al rijdt ik alleen puur voor mijn plezier en lekker buiten, ik heb niet eens een bak om te trainen, doe dat gewoon buiten tijdens de rit, en ergens op een veldje.

Je presenteert je mening wel echt alsof je het over vaststaande feiten hebt:

Marietje_007 schreef:
Het nadeel is dat ze bochten hele stijf nemen enzo. Maar ik heb alleen ervaring met paarden die al voor kar stonden en waar daarna een zadel erop is gelegt. Waarschijnlijk ga je af en toe mennen, en meer dressuuren. Dus dan heb je er geen last van. Tenminste die combi gaat bij mij en mijn paarden goed. Alleen de eerste dag na het mennen kan wat lastig zijn (hoeven voor kar niet aan de teugel te lopen en dat bevalt wel hehe :P ).

Geef dan uitleg met wat voor soort paarden jij ervaring hebt, en dat jóu ervaring is dat díe paarden toevallig bijv. wel wat stijf in de bocht waren.
Daarbij beweer je dat ze 'voor de wagen toch niet aan de teugel hoeven te lopen', en een dergelijke stelling zo algemeen stellen, dat klopt natuurlijk niet ;)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:57

Nee klopt dat stel ik te algemeen.. ik doel erop dat mijne niet aan de teugel hoeven te lopen voor de kar. En dat mijn daarom de dag erna ook liever met neus in de lucht lopen. En zijn inderdaad mensen die ze voor de koets ook mooi rond vragen. Dus dat komt inderdaad verkeerd over (sorry)..

Ik ben me vandaag wat ongelukkig aan het formuleren. Want ik bedoelde ook niet te zeggen dat alle recreatieve mensen stijven paarden hebben (zou ik t zelf ook moeten hebben :+ ). Maar je wel sneller kans hebt op een stijf paard als je niet goed ermee traint. Sommige paarden vallen bijna een bocht door. Omdat ze niet soepel (meer) zijn. En om dat te voorkomen is het fijn onder het zadel, of aan de longe (grondwerk) of menlessen te nemen een goede tip.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:10

Marietje_007 schreef:
Nee klopt dat stel ik te algemeen.. ik doel erop dat mijne niet aan de teugel hoeven te lopen voor de kar. En dat mijn daarom de dag erna ook liever met neus in de lucht lopen. En zijn inderdaad mensen die ze voor de koets ook mooi rond vragen. Dus dat komt inderdaad verkeerd over (sorry)..

Ik ben me vandaag wat ongelukkig aan het formuleren. Want ik bedoelde ook niet te zeggen dat alle recreatieve mensen stijven paarden hebben (zou ik t zelf ook moeten hebben :+ ). Maar je wel sneller kans hebt op een stijf paard als je niet goed ermee traint. Sommige paarden vallen bijna een bocht door. Omdat ze niet soepel (meer) zijn. En om dat te voorkomen is het fijn onder het zadel, of aan de longe (grondwerk) of menlessen te nemen een goede tip.

Als je het zo allemaal bedoeld kan ik je snappen ja :j
Maar het kwam inderdaad allemaal nogal 'ongelukkig' over, maar dat blijkt gelukkig gewoon een misverstand te zijn :)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:15

Ik schaam mij ook diep :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:04

Als ik mijn pony's met hun neus in de lucht en door de bochten laat vallen worden ze ook onder het zadel minder fijn te rijden.

Omdat ze meestal gewoon goed gereden worden, maakt het geen verschil als het wel eens toegelaten word om er op die manier te lopen (rijden ook wel on-ervaren menners met mijn pony's). Maar laat ik ze langere tijd zo lopen loop ik er wel tegen aan.

Het heeft dus niets met het mennen, maar met het verkeer rijden (of dat nu onder het zadel of voor de wagen is) te maken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:14

Ik heb Belgische trekpaarden gereden onder de man, die ook voor de kar stonden én voor de ploeg beleerd waren. Zoals hierboven al gezegd, die moesten dus ook voor de kar dressuurmatig aan de bak, rechtgericht, rug gebruiken etc. Wel werden die allemaal met stang gereden, maar met heel zachte hand en ze hadden boterzachte mondjes. Ze konden dankzij de ploegtrainingen een volte op een dubbeltje draaien mét lengtebuiging, dus ik vond het zeker een aanvulling.

Mijn eigen paard is ook voor de kar beleerd, echter heb ik geen kar dus heb haar er nog nooit voor zien lopen.

Ik denk alleen wél Carool, dat je eerst je basis dressuurmatig voor elkaar wilt hebben in dit geval en ze ohz met ruggebruik en dragend wil hebben. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:20

Pinky6 schreef:

Tuuuurlijk..... :z :z :z :z

Hier nog een recreatieve (oke, rijdt ook wel wedstrijden, maar vind mezelf altijd nog recreatie ruiter.) ruiter/menner.
Mijn pony is er in ieder geval niet slechter van geworden, beter zelfs, onder het zadel is ze ook bete gaan uitstrekken.
(dat heet, dat konden we dus echt niet, nu een heeeel klein beetje, maar iedere verbetering is er 1.)
En nee, geen last van de beide disciplines tov elkaar, eerder gemak!!

En mijn nieuwe zwartje moet er ook ooit nog aan geloven, echter zolang die nog ongevraagd pirouttes kan draaien om
vervolgens in rengalop er vandoor te gaan, hang ik er nog geen kar achter :o :+ .

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:56

Breghje schreef:
Ik heb Belgische trekpaarden gereden onder de man, die ook voor de kar stonden én voor de ploeg beleerd waren. Zoals hierboven al gezegd, die moesten dus ook voor de kar dressuurmatig aan de bak, rechtgericht, rug gebruiken etc. Wel werden die allemaal met stang gereden, maar met heel zachte hand en ze hadden boterzachte mondjes. Ze konden dankzij de ploegtrainingen een volte op een dubbeltje draaien mét lengtebuiging, dus ik vond het zeker een aanvulling.

Mijn eigen paard is ook voor de kar beleerd, echter heb ik geen kar dus heb haar er nog nooit voor zien lopen.

Ik denk alleen wél Carool, dat je eerst je basis dressuurmatig voor elkaar wilt hebben in dit geval en ze ohz met ruggebruik en dragend wil hebben. :D

ik was ook voorlopig niet van plan om hem voor de kar te beleren omdat ik zowiezo eerst idd ohz de basis er goed in wil hebben plus dat ik hem goed verkeersmak wil hebben. en daarbij heb ik ook geen kar dus zou ik er op dit moment dan nog niks mee kunnen. maar het is wel iets om over na te denken om dat er later bij te gaan doen. ik wilde dan alleen weten of dit nadelig is voor het rijden maar het blijkt dus positief mits het mennen goed gebeurd :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:05

carolalisa schreef:
[ik was ook voorlopig niet van plan om hem voor de kar te beleren omdat ik zowiezo eerst idd ohz de basis er goed in wil hebben plus dat ik hem goed verkeersmak wil hebben. en daarbij heb ik ook geen kar dus zou ik er op dit moment dan nog niks mee kunnen. maar het is wel iets om over na te denken om dat er later bij te gaan doen. ik wilde dan alleen weten of dit nadelig is voor het rijden maar het blijkt dus positief mits het mennen goed gebeurd :j

Ik vind het absoluut een aanvulling, zeker ook omdat het weer een afwisseling is wat het koppie lekker fris houdt. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:56

Vaak kom je er met de kar juist achter wat het probleem door rijden is: doordat men (vaak onbewust) met lichaamshouding en onnodig beengebruik de paarden in een bepaalde houding dwingen, kom je er met mennen achter hoe scheef een paard gereden is. Door te mennen (en dan doel ik op echt menLES) leer je met verfijndere hulpen het paard recht te richten, stelling aan te laten nemen en lichamelijk beter zijn figuren te rijden (dus ook soepel door de bochten, zonder stijfheid of omvallen). Je ziet dan wat de effecten zijn, wat je vaak niet ziet/voelt als je erop zit. Het is alleen wel moeilijker omdat je alleen je stem, leidsels en zweepje hebt (dus geen benen), waardoor men al gauw denkt dat het niet te doen is. Het is helaas een nog onderschatte sport...