[AR] [NH] Agressief paard in de omgeving

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:03

lijkt mij ook een goed idee...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:21

ik denk dat dat paard alleen maar agressiefer word als je hem over al buiten sluit door de stal luik dicht te houden. dit is waarscheinlijk een probleem die langzaam aan is begonnen en waar nooit aandacht of onvoldoende aandacht is geschonken.
hoe is hij als iemand de stal in komt. heeft hij dan zijn oren in de nek zonder ook maar aan te vallen of valt hij wel aan.
een ervaring van mij:
in een arabieren stal waar ook enkel pension gasten stonden kregen alle paarden een worme kuur. maar een groot paard dat altijd nogal lelijk Boos! kijkt als je langs hem komt was als de doods voor die spuit. nu had men hem met grof geweld een worme kuur gegeven Verdrietig .
een half uur later vroegen ze aan mij of ik hem wilde borstelen. ze wisten wat hij ging doen en ik zelf had ook een vermoede. ik zijn halster met halstertouw gepakt en rustig zijn stal binnen gestapt. hij stond direct met zijn oren in de nek tegen de achterwand van de stal geplakt Bloos! . ik al rustig pratend naar hem toe waarop hij direct weg stoof bijna mijn omver lopend. zelfs zo erg dat ik me niet meer veilig voelde in de stal. dus ik zette hem klem met mijn lichaams taal in een hoek. en stapje voor stapje naar hem toe totdat ik hem kon aaien. maar als ik ook maar een hand uit stak naar zijn hoofd dat schopte hij. ik met het halster steeds een stukje verder naar zijn hoofd. maar bij zijn mond mocht ik niet komen. tja en dan kan je gewoon geen halster om doen. dus ik met mijn hand zachtjes aaiend richt zijn mond totdat hij het rustig toe lat. na even zijn mond geaaid te hebben stak ik mijn vinger in zijn mond hoek. met een ruk gooide hij zijn hoofd weer omhoog. en zo rustig stukje voor stukje verder tot hij dat allemaal toe liet. halster om en hem uit de stal gehaald en hem lekker gaan borstelen. dit paard is bijna 1:70 die altijd boos keek naar iedereen die langs kwam maar vanaf dat moment niet meer naar mij. juist het tegen over gestelde. hij stak zijn hoofd dat uit de staldeur en tikte me met zijn lippen mijn hand aan met een hele zachte lieve blik in zijn ogen. ik knuffelde dan hem altijd even en dan was hij weer helemaal gelukkig. de andere gingen nog steeds met een boog om hem heen en snapte er niks van dat hij dat bij mee niet deed. *LOL*

dit was gewoon een onzeker bang paard. mij kon hij vertrouwen en hoefde niet bang te zijn dat hij een tik kreeg.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 09:41

Het is niet de bedoeling luiken ervoor te doen, maar gewoon de tralies dicht te maken van z'n staldeur zodat hij er niet meer uit kan met zijn hoofd. Hij kan dus nog wel z'n omgeving bekijken. Het ljikt mij beter omdat hij nu het risico loopt klappen te krijgen van vreemden vanwege zijn gedrag. Dan wordt hij tenminste door mensen met rust gelaten.

Ik geloof dat hij mensen (behalve eigenaar en bijrijder) die de stal inkomen ook aanvalt, maar dat weet ik niet in detail. Maar ik heb in z'n stal niets te zoeken.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:53

hij valt dus alle vreemden aan. het lijkt mijn pony nu twee jaar geleden wel. maar die deed het niet alleen met vreemden maar ook met vreemde dieren. koeien schapen andere paarden enz. alles was eng en moest dus weg. nu doet hij dat niet meer en probeerd al af en toe te snuffelen aan z'n beest.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:53

hij valt dus alle vreemden aan. het lijkt mijn pony nu twee jaar geleden wel. maar die deed het niet alleen met vreemden maar ook met vreemde dieren. koeien schapen andere paarden enz. alles was eng en moest dus weg. nu doet hij dat niet meer en probeerd al af en toe te snuffelen aan z'n beest.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:22

gijsenkim schreef:
Het zou me werkelijk geen reet kunnen intresseren hoe een ander zn paard reageert op mij als ik langsloop. Mocht hij te dicht bij me komen met zn open kaken kan ie er in de loop een slag op krijgen.......

Ooit aan gedacht dat het zo misschien begonnen is?

Als het je eigen paard niet is: negeren. En misschien wel zo handig om zulke paarden zoveel mogelijk uit de loop te zetten zodat er niet de hele dag mensen met 'losse handjes' langs hoeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:36

ellenlouise"]
[quote="gijsenkim schreef:
Het zou me werkelijk geen reet kunnen intresseren hoe een ander zn paard reageert op mij als ik langsloop. Mocht hij te dicht bij me komen met zn open kaken kan ie er in de loop een slag op krijgen.......

Ooit aan gedacht dat het zo misschien begonnen is?

Als het je eigen paard niet is: negeren. En misschien wel zo handig om zulke paarden zoveel mogelijk uit de loop te zetten zodat er niet de hele dag mensen met 'losse handjes' langs hoeven.
[/quote]

dan alsnog intresseert het me geen ene reet. Moch een paard mij bij het langslopen willen bijten dan ga ik me niet eerst verdiepen in een achtergrond, hij loopt dat automatisch tegen mijn hand op. Mijn paarden mogen me niet bijten en een ander zn paard mag mij ook niet bijten.