[AR] Mes mee tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:25

Categorie I

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft,
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is,
c. 9 cm of langer is,
d. of van een stootplaat is voorzien.

2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft,
b. of de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is.

3°. Boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens.
4°. Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen.
5°. Pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, welke zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.
6°. Katapulten.
7°. Andere door de minister aangewezen voorwerpen welke een ernstige bedreiging voor personen kunnen vormen of welke zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Categorie II

In deze categorie staan geen bepalingen of voorschriften voor wat betreft messen.

Categorie III

3°. werpmessen;

Categorie IV

1°. Blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I.
2°. Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Strafbepalingen:

Categorie I (artikel 13 WWM)

Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te vervoeren, te doen binnenkomen of doen uitgaan.

Categorie III (artikel 26 WWM)

Het is verboden een wapen van categorie III voorhanden te hebben, behalve wanneer een verlof als bedoeld in artikel 28 WWM, eerste lid is verleend.

Categorie IV (artikel 26, lid 5 en artikel 31 lid 4 WWM)

Artikel 26: Het is personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.
Artikel 31: Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

je bent dus inderdaad in de meeste gevallen strafbaar

gohya

Re: Mes mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:39

Idd. zijn we dus strafbaar.Maar dat ben je ook al als je met een schroevendraaier op zak over straat loopt,dat word dan ook gezien als steekwapen.Maar een ruitermes is dan toch niet strafbaar?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:20

Nee, als je met een schroevendraaier in de rondte loopt te zwaaien, DAN ben je strafbaar. Heb je hem gewoon bij je om weet ik wat open te schroeven, dan mag het wel...

Een ruitermes mag, mits hij niet onder het genoemde van categorie I valt en je hem dus niet gaat gebruik om iemand mee te bedreigen of neer te steken :)

Ben ik blij dat ik safe zit met mijn snoeimes hahaha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:30

Hier ook snoeischaar type waar je takken mee van bomen afknipt. Vind dat handiger dan een mes en ze zijn scherper dan menig mes. En natuurlijk strotouwtjes, goed dikker touw en halster. Hier gelukkig nog nooit tuig/peerd los hoeven snijden **klopt af op hout** :=

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:50

ik heb zelf altijd een zakmes in mijn zak bij de paarden. Niet alleen voor het mennen maar ook voor strotouwtjes
door te snijden ect. Qua mennen zal ik hem niet echt 'nodig' hebben, want ik heb panieksluitingen en zou alleen
de broekriemen los hoeven snijden/maken mocht er iets gebeuren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:06

gohya schreef:
Ik lees hier dat vele een mes bij zich hebben,maar in de wet is dat toch verboden?
Of mogen menners wel een mes bij zich hebben als uitzondering?
Ik heb zelf ook altijd een mes bij me hoor,maar ik denk dat als de politie het ziet dat ik een boete krijg én het mes kwijt ben.

Voor zover ik weet is het zelfs verplicht om een mes bij je te hebben als je gaat mennen. Uiteraard moet deze wel aan bepaalde normen en maten voldoen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:08

Shenavallie schreef:
gohya schreef:
Ik lees hier dat vele een mes bij zich hebben,maar in de wet is dat toch verboden?
Ik heb zelf ook altijd een mes bij me hoor,maar ik denk dat als de politie het ziet dat ik een boete krijg én het mes kwijt ben.

Voor zover ik weet is het zelfs verplicht om een mes bij je te hebben als je gaat mennen. Uiteraard moet deze wel aan bepaalde normen en maten voldoen.

natuurlijk is dat niet verplicht...
verstandig, maar dat is wat anders..

het staat niet bij oom agent in zijn theorieboek ''vraag de menner of hij een mes bij zich draagt'' ;) die weten amper waar je moet rijden :))

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:11

Oh nee, zo bedoelde ik het niet, maar oom agent zal je niet bekeuren omdat je juist een mes bij je hebt. Ik spreek wel eens agenten en heb het ook eens gevraagd. Zij weten dat koetsiers een mes bij zich moeten hebben en vanuit dat oogpunt zullen ze je niets aanrekenen. Wel als je het onjuist gebruikt, oftewel als je het als verdediging gebruikt. ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:12

bij mij zou het een knappe zijn die het vindt :))
heb overigens ook een schep/spade bij, en een hamer
you never know :+ dus ik ben al gewapend genoeg verder :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:26

HA HA HA, tja als je het zo bekijkt zou je helemaal niets meer mee mogen nemen, toch? :D Dan is alles strafbaar en een mogelijk wapen! ~~}> Nee even zonder dollen: je kunt beter iets teveel mee hebben, dan er op het moment supreme om verlegen zitten! ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:59

Heb met mennen altijd een mes bij me. Wel in een heuptas en niet op de kar zoals sommigen doen. Want kan me situaties voor stellen dat je niet bij je mes kunt komen als je deze ergens in de kar bewaard. Dan moet je hem eerst gaan zoeken.
Moet nog steeds panieksluitingen aan de broekriem maken, verder heb ik overal snelsluitingen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:07

Crista schreef:
Categorie I

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft,
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is,
c. 9 cm of langer is,
d. of van een stootplaat is voorzien.

2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft,
b. of de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is.

3°. Boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens.
4°. Blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen.
5°. Pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, welke zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken.
6°. Katapulten.
7°. Andere door de minister aangewezen voorwerpen welke een ernstige bedreiging voor personen kunnen vormen of welke zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Categorie II

In deze categorie staan geen bepalingen of voorschriften voor wat betreft messen.

Categorie III

3°. werpmessen;

Categorie IV

1°. Blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I.
2°. Degens, zwaarden, sabels en bajonetten.
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen, en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Strafbepalingen:

Categorie I (artikel 13 WWM)

Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te vervoeren, te doen binnenkomen of doen uitgaan.

Categorie III (artikel 26 WWM)

Het is verboden een wapen van categorie III voorhanden te hebben, behalve wanneer een verlof als bedoeld in artikel 28 WWM, eerste lid is verleend.

Categorie IV (artikel 26, lid 5 en artikel 31 lid 4 WWM)

Artikel 26: Het is personen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.
Artikel 31: Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

je bent dus inderdaad in de meeste gevallen strafbaar

De meeste mensen hebben een vouwmes en geen mes met een vast lemmet. Vouwmessen vallen niet in categorie I-1. Zij vallen alleen categorie I-2 als het lemmet 2 snijkanten heeft of het mes is uitgevouwen langer dan 28 cm. Alles wat hier in NL wordt verkocht is legaal volgens de wet wapen en munitie.

Messen heb je inderdaad in alle soorten en maten en helaas dus ook in goedkope en dure varianten. De dure messen onderscheiden zich vooral in het gebruikte materiaal. Het mes is van harder staal en zal ook langer scherp blijven. Het handvat is ook vaak van materiaal gemaakt waar je ook nog grip op hebt als je handen nat/vettig zijn zo heb je een betere controle op je mes.

Kartels:
+ Ideaal om vezelig materiaal zoals touw/leer mee door te snijden
+ Blijft langer scherp
- Niet handig als all-round om bijvoorbeeld ook je appeltje mee te schillen
- Zelf lastig te slijpen
- Kartels wil vaak mensen afschrikken als je mes openklapt om iets te snijden

Normaal lemmet:
+ Voor bijna alles geschikt
+ Zelf eenvoudig te slijpen
+ Algemeen geaccepteerd
- Minder lang scherp
- Minder geschikt voor vezelig materiaal

Niet dat ik Spyderco http://www.spyderco.com wil promoten, maar daar heb ik zelf een paar messen van. Superscherp en dat blijven ze ook. Spyderco heeft een rondje in het mes. Het voordeel daarvan is dat je het mes met 1 hand kunt openen en je dus met je andere hand nog dingen vast of onder controle kunt houden. Als het rondje groot genoeg is kun je deze messen zelfs met je handschoen aan ook openen. Spyderco heeft ook een speciaal reddingsmes in de collectie: http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=304 Deze is speciaal bedoeld voor om dus ook autogordels door te snijden. Je kunt het zelfs als soort "schaar" gebruiken. Het mes heeft ook een stompe punt zodat je geen anderen kunt verwonden als je er mee bezig bent.

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:03

Een mes is toch ook altijd handig om een droge worst in stukken te snijden tijden een stop.
Ja Bagheera ben ook Spyderco-fan *D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:56

gohya schreef:

Ben rechtenstudente, dus zou op m'n tellen moeten passen.
Maar qua veiligheid, sorry maar dat zal me werkelijk worst wezen, álles voor de veiligheid van mij, m'n paardje en júist al die andere weggebruikers.

Ik zie m'n pony niet graag verdrinken in het kanaal bijv. omdat ze van schrik in het kanaal beland, en ik haar niet los kan snijden omdat ik geen mes bij me heb, 'omdat dat wettelijk gezien verboden is'.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:46

Zolang je volgens mij niet met mes op zak gaat stappen of naar het stadion gaat is het allemaal toegstaan. Door het geweld van tegenwoordig zijn ze er echter wel veel scherper op. Vooral in het weekend en in en rondom uitgaansgelegenheden, maar dat vind ik niet meer dan terecht.

Als je het mes bij je hebt als je met je paard bent is er ook niets aan de hand en zullen ze je er geen boete voor geven of het mes innemen. Als je het mes inderdaad voor noodgevallen gebruik dan moet je inderdaad zorgen dat het mes goed werkt en scherp is en scherp blijft. :)