[AR] Degelijk beginners tuig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Degelijk beginners tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:47

Een borsttuig door Co laten maken is een hele goede optie trouwens. Oersterk materiaal, op maat gemaakt, naar wens gemaakt en echt niet duur!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:50

Mijn borsttuig van Co is echt super idd.
Is kunststof, dus als je strengen door de blub slepen gooi je er even wat water overheen en klaar ipv dat je ze weer uitgebreid moet poetsen om het leer goed te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:11

Daar ga ik ook naar kijken dan :j

Wat is overigens het voordeel van extra lange strengen?

edit: Hoewel het er goed uitziet denk ik dat ik eerst nog even verder kijk. Hij zit helemaal aan de andere kant van het land, en ik heb zelf geen auto beschikbaar.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:28

Ik vroeg me al af hoe die paniek haken werkte
Dus als ik het goed begrijp trek je aan het ringetje de pin eruit en is als het goed is de streng van de knuppel los?
Maar als je hem voor de wagen hebt zit hij nog wel met de broek aan de wagen vast hoe los je dat op?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:53

Strengen doe ik bij het slepen op z'n langste gaatje, dan gebeurd het nog wel dat de zweng echt vlak achter je pony hangt. Ik heb dit borststuig voor het tandem laten maken waardoor de strengen ook langer moesten zijn. Is ook meteen een mooie lengte voor het slepen.

Voor de wagen heb je ook de broek nog, kan je op verschillende manieren oplossen. Paniek haakjes aan beide kanten van de broek worden wel gebruikt. Paniekhaakje aan de rugriem kan ook (dan zijn rugriem, culeron en broek er in 1x los).

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:49

Die paniekhaak aan de rugriem lijkt me dan een betere oplossing
Het lijkt me namelijk niet gemakkelijk om om een paard in paniek heen te kunnen lopen om beide kanten los te maken
Er achter komen of er naast zou nog wel lukken maar er dan ook nog even snel omheen :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:43

Gypsylady schreef:
Ik vroeg me al af hoe die paniek haken werkte
Dus als ik het goed begrijp trek je aan het ringetje de pin eruit en is als het goed is de streng van de knuppel los?
Maar als je hem voor de wagen hebt zit hij nog wel met de broek aan de wagen vast hoe los je dat op?

Afbeelding

Je hebt het pinnetje (op de foto rechts) en de haak zelf. Aan beiden zit vaak een ringetje.
De kant met het pinnetje komt aan de zweng (van de wagen), die blijft ook gewoon vastzitten. Dat ringetje is er puur voor dat het pinnetje niet los gaat, om het pinnetje vast te zetten dus. Zelfde principe als zo'n ringetje die door een sleutel heen gaat. Heb je de paniekhaken bijv. aan de zweng van je wagen zitten, en je wil ze aan een andere zweng (bijv. voor het slepen) maken, dan haal je dat ringetje los (niet door te trekken, maar dus door te draaien, zelfde als met een sleutel van een sleutelhanger afhalen) en kun je het pinnetje er uit halen.

Het ringetje aan de paniekhaak zelf (op de foto links) is het ringetje waar je dus bij het slepen lange strotouwtjes aan maakt, en voor de wagen is het aan te raden om er bijv. een kort stukje leer aan te maken; een leertje/touwtje trekt makkelijker bij het in- en uitspannen dan aan het ringetje zelf. Dan schiet de haak inderdaad open, en is de pony van de zweng los van de kar, of bij het slepen los van de zweng + sleep.

Voor de broeksriemen heb je tegenwoordig ook panieklsuitingen inderdaad:
Afbeelding

Gaat dus aan het ringetje waar de broeksriemen aan vast zitten, broeksriemen maak je aan de paniekhaak, en vervolgens maak je de broeksriemen gewoon vast zoals je anders ook doet, aan het lamoen. In geval van nood klik je beide paniekhaakjes aan de broek gewoon open.
Maar, ik zou idd ook gewoon gaan voor de musketonhaak aan het schoftje:
Afbeelding
Haak aan 't schoftje, rugriem ipv. aan het schoftje nu aan de musketonhaak vastmaken, klaar.

En dan heb je nog 1 punt waar ze voor de wagen nog vastzitten aan de wagen/het lamoen: de lichtogen. Er zijn nog best wat tuigen die nog lichtogen of brancardbeugels hebben, de nieuwere tuigen zijn bijna allemaal nu uitgevoerd met veiligheidslichtogen:
Afbeelding
Afbeelding

Ben mijn tuig nu dus ook langzamerhand aan het verbouwen; stropstrengen zijn vervangen door haakjes waar panieksluiting aan kan, aan de rugriem komt een musketonhaak, en mijn brancardbeugels wil ik graag laten vervangen door veiligheidslichtogen.
Dat laatste gaat wel een iets duurder geintje worden, daarbij moet ik nog even kijken of dat wel mogelijk is; Ideal verkoopt ze los, maar ik moet wel kijken of het op mijn schoftje en mijn singel past, mijn tuig is nl. niet van Ideal, maar wel donkerbruin van kleur. Maakt het extra moeilijk :+ Maar eens in overleg met de tuigenmaker.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:47

Hihi, moet je die rugriem wel los kunnen krijgen. Bij mijn nieuwe tandemtuig kan dat dus niet.
Die broekhaken zijn wel ideaal trouwens..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:49

lienepien610 schreef:
Hihi, moet je die rugriem wel los kunnen krijgen. Bij mijn nieuwe tandemtuig kan dat dus niet.
Die broekhaken zijn wel ideaal trouwens..

Oh, ja dat is ehm, lastig dan :=
Meeste tuigen hebben volgens mij nog steeds dat je de broeksriem door het 'lusje' aan het schoftje haalt en daarna weer terugvouwt, toch?

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:29

Precies, maar die van ons is dus al teruggevouwen zonder mogelijkheid die los te halen zonder dat je de complete staartriem door de gesp moet halen. En die is natuurlijk te breed voor die gesp, dus dat wordt nog even knutselen :) Maar goed, dat is mijn probleem en niet die van de TS.. :)

Misschien kun je voor een borsttuig in maat Cob kijken, en dan Full-strengen? Dan zijn ze ook al wat langer.
Of je verlengt je gewone Cob-strengen met sterke (koe)touwen, mocht je toevallig tóch besluiten je pony voor de wagen te zetten.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:52

Gypsylady schreef:
Die paniekhaak aan de rugriem lijkt me dan een betere oplossing
Het lijkt me namelijk niet gemakkelijk om om een paard in paniek heen te kunnen lopen om beide kanten los te maken
Er achter komen of er naast zou nog wel lukken maar er dan ook nog even snel omheen :=

Het is ook mogelijk om de ringetjes van de paniekhaken onderling te verbinden met een dun touwtje en dit aan de zweng met een tape te bevestigen. Kan je hem met één ferme ruk lostrekken.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:21

Wat is de meerwaarde van deze lichtogen?
Zie dat ze helemaal open kunnen
Maar volgens mij als de strengen en de broek los is is je paard of pony in principe ook los voor de wagen
Of je moet hem wel zo strak hebben aangesingeld

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:25

Gypsylady schreef:
Wat is de meerwaarde van deze lichtogen?
Zie dat ze helemaal open kunnen
Maar volgens mij als de strengen en de broek los is is je paard of pony in principe ook los voor de wagen
Of je moet hem wel zo strak hebben aangesingeld

:n
Niet als je een gesloten lamoen hebt. Een open lamoen kan inderdaad gewoon met brancardbeugels of lichtogen gereden worden, dan hebben die veiligheidslichtogen ook niet zo heel veel meerwaarde. Alhoewel, als je brancardbeugels gebruikt kan het nog lastig zijn om het lamoen er uit te trekken als verder alles los is. Hier mijn tuig met brancardbeugels met een open lamoen, van de oude wagen: (vergeet dat pijltje even)
Afbeelding
Zoals je ziet, is dat niet zo makkelijk terug te duwen of te trekken, en zal je toch eerst de beugels open moeten maken, alvorens pony echt los van het lamoen is.

Als je een gesloten lamoen hebt, moeten die brancardbeugels/lichtogen/veiligheidslichtogen toch écht open kunnen. En van die 3 mogelijkheden zijn veiligheidslichtogen het snelste en makkelijkste open te krijgen. Gewone lichtogen kun je ook wel open krijgen, maar daar ben je veel langer mee bezig en is ook veel lastiger.
Hier mijn nieuwe marathonwagen met gesloten lamoen (en onafhankelijk beweegbare bomen), het tuig waar ik mee rijdt heeft nog steeds brancardbeugels en dat was prima te doen met een open lamoen, maar nu wil ik toch echt graag veiligheidslichtogen:
Afbeelding

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:35

O ja op die manier had niet aan een gesloten lamoen gedacht
Wij hebben een open lamoen in gedachten en de lichtogen van onze tuig zijn wat groter
Daardoor zag ik het probleem niet zo
Met een gesloten lamoen lijkt het mij inderdaad veiliger

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:37

JoyCiej007 schreef:
Gaat dus aan het ringetje waar de broeksriemen aan vast zitten, broeksriemen maak je aan de paniekhaak, en vervolgens maak je de broeksriemen gewoon vast zoals je anders ook doet, aan het lamoen. In geval van nood klik je beide paniekhaakjes aan de broek gewoon open.
Maar, ik zou idd ook gewoon gaan voor de musketonhaak aan het schoftje:http://www.b2diy.com/hardware/d650tz6sq.gif
Haak aan 't schoftje, rugriem ipv. aan het schoftje nu aan de musketonhaak vastmaken, klaar.

Dat deel snap ik niet goed. Hoebedoel je dat?
EDIT verduidelijkt!
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 03-03-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:41

Rhine; misschien kan je de post quoten zonder alle afbeeldingen? ;) wordt zo onoverzichtelijk.

Nou, je hebt dus die musketon. Aan de onderkant heb je dus een 'wartel'/pinnetje/plat stukje, is wel handig als die dus draaien kan. Aan de bovenkant heb je de haak zelf.
Die haak klip je aan het lusje van het schofttuig, waar je normaal gesproken de staartriem aan vast maakt.
Dan maak je de rugriem v/d staartriem:
Afbeelding

Wat van de rugriem v/d staartriem normaal dus door dat lusje aan het schoftje gaat, haal je dus nu door de onderkant/plat stukje/wartel van de musketonhaak.

Edit: even heel knullig wat in elkaar geshopt....... maar zo moet het toch wel te begrijpen zijn?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-03-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:48

Ik heb zelf snelsluitingen aan de wagen, en aan de broek. En veiligheid lichtochen.
En dat ga ik die musketon nog halen.
Zou ik het nog veiliger kunnen maken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:52

Rhine_ schreef:
Ik heb zelf snelsluitingen aan de wagen, en aan de broek. En veiligheid lichtochen.
En dat ga ik die musketon nog halen.
Zou ik het nog veiliger kunnen maken?

Aan de broek én de rugriem? ja zou kunnen.... weet niet of dat per definitie veiliger is hoor, 't is natuurlijk ook allemaal extra gewicht aan het tuig wat allemaal heen en weer kan gaan bewegen e.d.

Ik heb nu dus mijn strengen verbouwd van stropstrengen naar strengen met zo'n oogje voor panieksluitingen, panieksluitingen komen dus aan de wagen, ik ga voor de rugriem zo'n musketon halen en dus veiligheidslichtogen er op laten zetten.
Verder kan ik me zo niet meer bedenken eigenlijk.
Ja, een connectie van een leren riempje of veterje (je kan ze er ook speciaal voor kopen, maar een leren riempje of vetertje doet ook wonderen) aan de achterkant van het hoofdstel, tussen de kinriem en de keelriem, zodat het paard niet zo makkelijk het hoofdstel af kan schuren. :j
Edit: als je dus zo'n musketon koopt, dan moet je er wel 1tje hebben die dus van onderen bij dat warteltje, kan draaien, niet 1 die vast zit, dat is niet handig natuurlijk ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:54

@ Joyciej007: dus bij snelsluiting aan de broek is een musketom op de rug niet nodig?
Zou ik musketons op de leidsels kunnen zetten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:59

Rhine_ schreef:
@ Joyciej007: dus bij snelsluiting aan de broek is een musketom op de rug niet nodig?
Zou ik musketons op de leidsels kunnen zetten?

Nouja, niet nodig.... kijk dat is natuurlijk wel dubbelop...
aan de andere kant; als je die snelsluitingen aan de broeksriemen hebt, moet je dus wel in geval van nood aan beide kanten wat los trekken. Dan blijft, als je het los trekt, de broek wel op het paard liggen.

De musketon voor de rugriem is 1 handeling, maar die moet je wel echt 'open klikken'; aan die paniekhaken hoef je alleen maar een rukje te geven. De broek en alles blijft dan aan de wagen, maar dan moet de staart nog wel even uit de staartriem schuiven. Denk dat dat vrijwel vanzelf gaat, of je schuift hem er zelf even door heen.

Beiden hebben zo z'n voor- en nadelen...
Musketons op de leisels zou ik persoonlijk niet doen. Qua veiligheid heeft dat volgens mij weinig nut, paard zit er immers niet mee aan de wagen vast. Voor het op- en aftuigen zou het wat tijd kunnen schelen en dus makkelijker zijn, maar ook dat is weer extra gewicht, dat gaat meestal bungelen aan de leidsels en het bit, en dat kan dan je contact met de paardenmond weer verstoren. Je hebt ook speciale teugelclipjes, die zijn wel lichter, maar imo verstoord het alsnog het contact wat je hebt, daarbij past dat meestal ook niet door de sleuven van bijv. een liverpool.
Voor aan mijn dubbele longe heb ik wel hele kleine musketonnetjes, is makkelijk, schommelen alsnog wat en ze passen dus alleen in de bril van de liverpool, ook niet, zoals wel kan bij de leidselgespen, in de bril en om de stang, dat kan ook niet. maar voor de wagen rijdt ik toch liever gewoon met de leidselgesp.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:01

Hoe maak je die paniekhaken aan de zweng vast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:04

Volgensmij
Heb je je zweng, met daaraan een oog, waar je die panieksluiting aan kan maken? En dan de andere kant van de panieksluiting aan je streng.

Ik heb nog wat vragen verzameld :)
Inmiddels heb ik van een bokker een tuig gekregen, of eigenlijk, onderdelen van diverse tuigen. Alles had een behoorlijke tijd onbeschermd in de schuur gelegen dus ik ben het nog wat aan het opknappen (schoonborstelen, invetten) maar het voelt heel degelijk :j De eerste ronde vet heeft het gehad, maar ik ga het eerst nog een paar keer doen voor ik het kan passen. Daarna dus passen, ik heb al aan een vriendin die veel ment gevraagd om even te helpen met passen.

Nu ben ik dus aan het kijken om een zweng te maken, en daar heb ik ook een aantal vragen over.
Hoe breed moet een zweng ongeveer zijn, voor achter een E-pony?
Ik heb in de garage nog een houten balk van (schat ik) 8x4 cm. Is dit stevig genoeg om als zweng te gebruiken? Ik kan er dan op maat een stuk afzagen :j
Wat voor ogen hebben jullie gebruikt aan je zweng? Ik dacht zelf aan ogen waar je ook een schommel mee kan ophangen (dat kan in elk geval gewicht houden), of moet ik iets nog sterkers gebruiken?

Ik wil aan de ene kant van de (het?) zweng twee ogen maken, met daaraan de veiligheidssluitingen, en daaraan de strengen. Mijn strengen hebben de achterste 50 cm kettingen, de rest is (erg dik, breed) leer. Ik neem aan dat ik dat zo kan gebruiken, de achterste ring van de ketting fungeert immers als D-ring, of heb ik dat verkeerd?
Aan de andere kant van de zweng wil ik in het midden net zo'n oog maken, met daaraan een karabijnhaak, daaraan kan dan de sleep.
Is dit een goeie constructie?

Laatste vraag, ik geloof dat veel mensen een autoband gebruiken om als eerste mee te slepen, is dit inderdaad het handigst?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:23

Afbeelding
Afbeelding

Zoals mijn zweng dus? Dat is een goede manier.
Mijn balk is 4x4 denk ik, de schroeven met ogen paste er goed doorheen, maar dikker had het hout niet moeten zijn ivm de moer aan de andere zijde om hem vast te maken.
Hoe breed je zweng moet zijn weet ik niet, ik heb shetters.
Laatst bijgewerkt door Keet op 29-03-11 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:34

Ja, zo had ik het ook in mijn hoofd :j
Ik zou mijn balk van 4x8 dus kunnen gebruiken, en dan de smalle kant boven houden zodat de schroeven met ogen door 4cm heen gaan.

Wat voor schroeven met ogen heb jij gebruikt? Ikdacht eigenlijk aan schommelogen, die zijn erg stevig, maar jij hebt zo te zien iets dunners gebruikt?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:50

Afbeelding
Iets wat hier op lijkt, alleen dan niet als schroef maar als bout.
Heb even duidelijkere fotos in mijn post hierboven gezet