[AR] Verzoek om foto's van menbitten in de mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:18

ik doe de bitringen altijd aan 1 kant aan een deurklink en dan een strotouwtje er doorheen en flink trekken, en dan gauw het bit er doorheen...

Tessebes

Re: Verzoek om foto's van menbitten in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:32

VAn wat voor kunststof is het mondstuk van jouw bit Ellis?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:43

happy mouth, dit materiaal, maar dan in liverpool uitvoering:
Afbeelding

die van mij heeft zich inmiddels wat naar de mond gevormd, is dus wat gebogen ipv recht

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:54

Hoe ben je hierbij gekomen en waarom gaat dit boven een "normale" liverpool?

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:07

Je moet vooral bij 'pompende' bitten (zoals op de foto van JoyCiej007) oppassen dat de lip van je pony er niet tussen komt
en gewoon ruim een pinkvinger links en rechts tussen mondhoek en bit kunnen leggen.

Bij mijn Lipizzaner zie je op deze foto dat die vinger ruim zit. Een maat kleiner bloedde haar lip steeds omdat er toch een velletje tussen kwam.
Afbeelding

De NRPS'er:
Afbeelding

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:13

nou oke, hier dan toch ook maar mijn foto's.

Foto's zijn van toen ze voor de 1e en 5e keer voor de wagen ging/liep
Afbeelding

Zie nu trouwens dat op de 1e foto de kinketting achter d ekingroeve ligt maar op de 2e ligt ie er wel netje in, hoe hoort het nou??????

Om nog even terug te komen op de bitringen: ik kan ze dus wel ver genoeg uitrekken als ik ze met heetwater heb gedaan maar ze scheuren gewoon door midden, weet ook niet hoe het komt :(
Baal er wel van want ze loopt wel fijn op mijn liverpool, maarjah, als d'r vel er tussen komt is dat ook niks...Mijn bit is trouwens niet te klein, maar Roosje kauwt gewoon graag en veel op het bit waardoor ie echt van links naar rechts door d'r mond gaat (bij wijze van spreken) en ze dus op die manier makkelijk met d;r velletje ertussen komt....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:11

Citaat:
Zie nu trouwens dat op de 1e foto de kinketting achter d ekingroeve ligt maar op de 2e ligt ie er wel netje in, hoe hoort het nou??????

Het 'hoort' in de kingroeve te liggen. Maar als je je kinketting vrij los hebt, wat wij bijv hebben bij Rizanta, dan bungelt hij er maar een beetje bij hoor. Als je hem strakker doet, komt hij vanzelf in de groeve, omdat je bit op een bepaalde hoogte hangt aan het hoofdstel.

Bij Van Rijs hebben ze ook leren bitringen, daar zit een gleuf in, die kun je zo eromheen drukken. Ik heb geloof ik nog wel een setje liggen, want ik bleek ze bij Snuit toch niet nodig te hebben (dacht dat de 12.5 iets te groot was, was niet zo, zit prima). Wil wel even kijken of ik ze nog heb liggen, mag je ze wel overnemen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:14

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Het 'hoort' in de kingroeve te liggen. Maar als je je kinketting vrij los hebt, wat wij bijv hebben bij Rizanta, dan bungelt hij er maar een beetje bij hoor. Als je hem strakker doet, komt hij vanzelf in de groeve, omdat je bit op een bepaalde hoogte hangt aan het hoofdstel.

Bij Van Rijs hebben ze ook leren bitringen, daar zit een gleuf in, die kun je zo eromheen drukken. Ik heb geloof ik nog wel een setje liggen, want ik bleek ze bij Snuit toch niet nodig te hebben (dacht dat de 12.5 iets te groot was, was niet zo, zit prima). Wil wel even kijken of ik ze nog heb liggen, mag je ze wel overnemen.

Als je zou willen kijken, dan zou ik ze idd wel over willen nemen :)
Anders ga ik van de week nog maar een keer een nieuw setje rubberen bitringen halen en die eromheen proberen te frutten....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 13:22

Ik heb gisteren mijn menhoofdstel op maat gemaakt en de liverpool maat 12,5 ingehangen. Hij zat opzich netjes. Ik hou aan iedere kant een klein beetje over, maar er past geen vinger tussen. Wel valt me op dat het bit iedere keer naar 1 kant zit, dus aan één kant aansluitend en aan de andere kant steekt ie wat uit. Ik kom wel met mijn neusriem in de knel, dus waarschijnlijk moet ik de ogen waar de bakstukken in gaan iets naar buiten buiten. Als ik er aan denk zal ik van de week even een foto maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:24

Dat klinkt wel goed, ik denk dat ik net zoveel ruimte over heb.
iets uitbuigen is wel fijn inderdaad...

ben benieuwd naar je foto's!
wat voor tuig heb je?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:40

Crista, heb jij je kinketting wel uitgedraaid..?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 13:41

Een tweedehandsje van Ideal Equestrian.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:51

ah dat is super!
past 'ie goed?
kun je in ieder geval lekker aan de slag!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:57

Jelleee schreef:

Uitgedraaid?
Ik zorg altijd dattie netjes zonder draaien zet, dus dattie "plat" is, bedoel je dat?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 02:57

Nouvel schreef:
ah dat is super!
past 'ie goed?
kun je in ieder geval lekker aan de slag!

Ik moet bekennen dat ik nog niets alles erop heb gehad. Bij het schoftje moet wel een gaatje bij geprikt worden voor het mooie, de rest ga ik van uit dat het gewoon past.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:09

Crista schreef:
Jelleee schreef:

Uitgedraaid?
Ik zorg altijd dattie netjes zonder draaien zet, dus dattie "plat" is, bedoel je dat?

Dat bedoel ik ja. Leek namelijk op jouw foto niet zo, maargoed als je het zegt dan geloof ik dat hoor ;)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:13

Hallo,

Ik heb een vraag. Wat is nou het voordeel van een menhoofdstel ten opzichte van een 'gewoon' hoofdstel met mennen? En hoe zit dat met een menbit en 'gewoon' bit?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:15

een menhoofdstel heeft meestal oogkleppen en het is ook vaak wat steviger uitgevoerd dan een rijhoofdstel...

een menstang heeft een kinketting- en hefboomwerking waardoor je wat meer te zeggen hebt, je zit er tenslotte een stuk verder vandaan dan wanneer je er op zit...

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:21

Komt het weleens voor dat er met een gewoon bit gereden word? Ik ben met name geintresseerd in de Engelse Myler lvl 1 bitten namelijk. Is dat te doen met mennen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:13

dat kan, als je paard er goed op loopt, maar er zijn ook Myler menbitten...

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:07

Ja precies, ik dacht alleen dat het misschien makkelijker is als je voor beiden hetzelfde bit hebt. Zodat hij niet telkens wat anders heeft (of is dat onzin?). Zijn er ook mensen die een menbit gebruiken buiten het mennen om? Lange teugel Dressuur, onder het zadel ed? En wat is zachter in de mond een stang, myler bustrens lvl 1 of een dubbelgebroken bustrens? Iemand die mij daarin kan adviseren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:18

Het ligt helemaal aan je paard en aan jouw inwerking...

Vaak is het een kwestie van proberen...
Mijn paard loopt voor de wagen op een Happymouth (kunststof) liverpool met de leidsels in de bril en onder het zadel op een Happymouth trensje.
Daar doet ze het tot nu toe het beste op.
Op een metalen liverpool pakte ze te weinig aanleuning, op kunststof druft ze meer aanleuning te nemen, dus ben ik gewisseld naar kunststof.
Mocht ze hier uiteindelijk toch te sterk op worden kan ik altijd weer terug wisselen...
(met lange teugelwerk gebruik ik een kaptoom zonder bit)

Ik vind Myler vaak redelijk scherp, omdat ze heel dun zijn.
Sommige paarden lopen hier heel fijn op, andere juist niet, dat is ook een kwestie van proberen...

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:23

Okay. Ik doe nu nog alles met kaptoom maar zal toch eens over moeten stappen naar een bit. Zeker met mennen. Ik heb zelf een zachte, stille hand en mijn pony heeft ook (gelukkig) nog een heel zacht mondje. Met kinderlesjes had hij gewoon een enkel gebroken watertrensje maar ik ben daar toch niet zo fan van vanwege het notenkraker effect zeg maar. Zat dus meer te denken in de richting van dubbelgebroken en heb toen het myler bit van mijn stalgenootje gezien. Ik heb zoiezo liever een bitje dat wat dunner is als dikker en had zelf het idee dat het myler bit zo mooi voorgevormd was aan de paardenmond. Lees alleen ook veel goeds over een stang dus vandaar dat ik me afvraag of dat vriendelijker is.
Twijfel dus over een myler of een kunststof of rubberen stang. Ik wil echt graag een goed bit voor hem en heb eigenlijk alleen ervaring in de watertrensjes. Ben me nu meer aan het verdiepen in bitten en wat ik lees over die trensen vind ik niet echt fantastisch. Misschien eens naar de Paardenschuur hier in de buurt om advies te vragen. Tenzij mensen hier me meer kunnen vertellen over de verschillende bitten en de werking ervan (en ervaring mag ook graag!!!).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:55

Het is juist lekker duidelijk als bij voor verschillende disciplines verschillende bitten heeft. Hij zal door het verschillende tuigen precies leren wat er met welk tuig van hem verlangd wordt.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:19

Is dat zo? Heb ik nooit zo over nagedacht eigenlijk....