[AR] bakbodem te lijden onder mennen? fabel of waarheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:32

de oefeningen van een menpaard zijn totaal anders dan die van een paard onder het zadel.

Een iets hardere bodem is prima, maar als het op beton begint te lijken, zoals bij ons het geval is na een paar uur mennen, dan is het niet fijn om te rijden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:33

Op onze vereniging hebben ze een Agterberg bodem waar ze ook veel op mennen, deze maken ze van te voren goed nat zodat de karren er makkelijk kunnen rijden, daarna is de bodem echt knal hard!
Niet fijn te rijden voor de dressuur en de instructeur wordt gek van het harde gestamp om hem heen, dus halen ze na de menlessen de toplaag weer helemaal los en daarna vlakken, dan zijn ze weer prima.
Thuis hebben wij ook Agterberg en hetzelfde probleem als ze er mennen dat het te hard wordt en door de drainage kunnen we hier de toplaag niet los halen, dus hebben we afgesproken dat menners wel af en toe eens in de bak mogen, maar zeker niet met regelmaat.
BlackDevils schreef:
Het excuus is dat het beter zou zijn voor slijtage maar de levensduur van een menpaard ligt veel rooskleuriger wat dat betreft dan een dressuurpaard terwijl de eerste daarbij ook veel over de harde weg gaat.

Is dat echt zo?
Ben ik nl heel benieuwd naar, ik hoor wel veel van menpaarden met artrose in de benen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:33

Hier wordt in de ene bak gemend, de hoefslag is dan keihard, het midden van de bak blijdt mul omat ze daar bijna niet komen. Probleem is voor mij niet de harde hoefslag, maar wel het verschil van hard/zacht als je van de hoefslag af gaat.
In de andere bak mag niet meer gemend worden daar werden de hoeken er helemaal uit gereden..
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 09-02-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:34

Bij ons op de manege kan je het heel erg merken. Als ik na het mennen moet rijden is het net een betonlaag.
zo onwijs aangereden en hard. Je hoort mij al van verre aankomen want het is net alsof je over een asfaltweg
aan komt.

De bak wordt na de menavond ook losgemaakt maar toevallig ging ik gisteravond rijden en toen was er een menner
geweest. er was geen stukje van de bak nog los. Hij had goed zijn best gedaan en ik kon duidelijk aan mijn paard
merken dat hij moeite had met lekker en los door zijn lijf lopen. Was echt super hard die ondergrond.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:35

Tulandro schreef:
De toplaag hoort toch enigzins elastisch te zijn. Het is een zware belasting voor de benen hoor, al die zijgangen.
Juist een elastische bovenlaag maakt het nog veel zwaarder.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:04

is een losse, zware en ongelijke bodem dan wel goed voor de benen en gewrichten van onze edele vrienden?

DiantaM

Re: bakbodem te lijden onder mennen? fabel of waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:08

Zeker niet.. maar er is ook een middenweg hè

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:00

Onze bodems hebben niet te lijden van het mennen , we mennen ongeveer net zoveel als dat er gereden wordt onder het zadel. Binnen 20 x 40 agterbergbodem en buiten 20 x 60 equisport bodem.

Ik denk dat hier het verhaal op gaat dat een goede bodem die goed onderhouden wordt prima voor beide diciplines gebruikt kan worden. Vaak krijgen menners de "schuld " van hard rijden van de bodem , maar heel vaak is dan de onderlaag al hard voor het mennen en is alleen de toplaag nu ook plat waardoor het harder lijkt .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:38

Ik rij onder het zadel in de bak waar eigenlijk voornamelijk gemend word en ik vind het heerlijk. Eindelijk een bak die niet mul is. Volgens mij is een wat hardere bodem (die wel veert!!) veel beter dan dat mulle zand. Mijn paard loopt met veel veer en elasticiteit.
Ik ken genoeg menpaarden van boven de 15/20 die het nog prima doen. Dat kan ik van dressuurpaarden niet zeggen.
Dus ik vind het echt een fabeltje. Ik denk dat de meeste dressuurbakken gewoon veel te los zijn. En daardoor trouwens ook mede oorzaak zijn voor de vele pees/been aandoeningen van paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:39

Ik denk dat het van je bakbodem af hangt. Niet elke bodem is geschikt om te mennen, en misschien is voor bodems die snel te hard worden wat extra onderhoud nodig door hem vaker los te trekken? Ik rijd echter niet graag tegelijk met een menwagen in de bak. Had dat een keer toen ik vrij ging rijden bij en manege en dat was niet zo'n succes omdat het rammelde en het een nogal imponerend geheel was voor mijn pony, zo'n groot paard voor zo'n grote rammelende kar...

janouk schreef:
Volgens mij is het een eerder een fabel dus, omdat ruiters, en dan met nadruk op de ruiters, bang zijn voor aanspanningen.

In het Amsterdamse Bos liggen kilomters super mooie brede menpaden, echter door klachten van 'ruiters' dat hun paarden bang zijn van aanspanningen, mogen wij niet mennen in het Amsterdamse Bos.

Misschien komt het meer dat ruiters het niet fijn vinden om aanspanningen tegen te komen omdat deze vaak in flinke draf aan komen rijden, met pech niet eens in stap passeren, maar gewoon door gaan met die banaan (rammelende kar) Meestal als men rustig naar elkaar toe stapt of niet te snel achterop komt rijden en elkaar de ruimte geeft om te passeren, gaat het wel goed...

Ik reed altijd in het Drents-Friese Woud, en daar zijn ook veel menpaden en ik kwam ze ook liever niet tegen, en al helemaal niet als ik alleen aan het rijden was, want dan had ik kans dat mijn pony er in paniek vandoor wilde, of er juist achteraan wilde rennen om niet alleen achter te blijven. Als men ons gewoon in stap (op tijd terug naar stap dus) passeerde en pas als ze 50 of 100 meter van ons af waren weer verder draafden, ging het wel goed. (overigens in het verleden ook wel dezelfde slechte ervaring gehad met sommige endurance-ruiters die je ook gewoon vrolijk gedag zwaaiden in galop voorbijstuiven of tegemoet komen en passeren...)

10 gouden regels voor het buitenrijden gelden blijkbaar alleen voor anderen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:42

Citaat:
janouk schreef:
Volgens mij is het een eerder een fabel dus, omdat ruiters, en dan met nadruk op de ruiters, bang zijn voor aanspanningen.

In het Amsterdamse Bos liggen kilomters super mooie brede menpaden, echter door klachten van 'ruiters' dat hun paarden bang zijn van aanspanningen, mogen wij niet mennen in het Amsterdamse Bos.

Eens!

Waarbij ik helemaal met voorgaande poster mee ga, natuurlijk moet je in stap gaan als je iemand tegenkomt! Maar goed, ik ga altijd in stap als ik een combinatie tegenkom en heb ook nog nooit vervelende ervaringen met ruiters gehad hoor. Rij zelf ook onder het zadel en als een aanspanning in volle draf aankomt is dat inderdaad een imposant gezicht, als je paard dat niet gewend is is het wel reden om om te draaien en er vandoor te gaan.

Dus als iedereen een beetje rekening houdt met elkaar komen we een heel eind.

Maar goed, daar ging het niet over :o

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:05

snd schreef:
Onze bodems hebben niet te lijden van het mennen , we mennen ongeveer net zoveel als dat er gereden wordt onder het zadel. Binnen 20 x 40 agterbergbodem en buiten 20 x 60 equisport bodem.

Ik denk dat hier het verhaal op gaat dat een goede bodem die goed onderhouden wordt prima voor beide diciplines gebruikt kan worden. Vaak krijgen menners de "schuld " van hard rijden van de bodem , maar heel vaak is dan de onderlaag al hard voor het mennen en is alleen de toplaag nu ook plat waardoor het harder lijkt .

Ik ben het hier geheel mee eens.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:26

Ik heb thuis juist "last" als ik onder het zadel heb gereden. Dan vind ik veel te veel hobbels in de bak. Ik sleep hem voor ik ga mennen. Omgekeerde wereld dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:52

tine10 schreef:
Ik heb thuis juist "last" als ik onder het zadel heb gereden. Dan vind ik veel te veel hobbels in de bak. Ik sleep hem voor ik ga mennen. Omgekeerde wereld dus.

:D hier hetzelfde...

en wat verder de omgangsregels en het fatsoen betreft, ik denk dat iedereen met elkaar rekening hoort te houden, zowel menners als ruiters...
als ik met mijn aanspanning over de weg rijd en ik kom paarden onder het zadel tegen ga ik stappen, want ik weet dat paarden enorm druk kunnen worden van aangespannen paarden...
andersom vind ik het ook prettig als anderen met mij rekening houden... 8-)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:11

Bij ons de club mag ik alle bakken gemend worden.

Ik vind de bodem voor mijn ukjes zelfs nog wat te zwaar. Een goede bodem heeft er dus blijkbaar niks onder te leiden en word zeker niet hard van mennen. Na de menlessen is de bodem nog hetzelfde als voor de menlessen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:25

ook ik heb op een menstal gestaan en op een stal waar ze ook 1x in de week ofzo deden mennen. heb er totaal geen problemen aan ondeevonden:)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:45

Hier tot dusver ook weinig problemen gehad met de bodem.
Onze bak thuis wordt er wel fijn van, die is snel te los en na het mennen dus minder zwaar. Op de manege hebben we een 20x60 bak waarin gemend mag worden (onbeperkt vrijrijden, 2x per week 2u menles). Nu issie op het moment toevallig knalhard, maar dat is meer een gebrek aan onderhoud dan door het mennen.
Over 2 weken krijgen we 2 nieuwe bodems, zal mij benieuwen dan :)

Het valt of staat met het onderhouden van de baan. Dan kan de bodem best mennen + rijden hebben.