[AR] ondertussen het mennen rijden, Kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: ondertussen het mennen rijden, Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:00

ben ik wel met je eens hoor, maar beter de ts toch te waarschuwen voor de gevaren, zodat ze het rustig aan kan pakken, want iemand behoeden voor een gebroken nek vindt ik toch niet echt vallen onder de noemer 'moeilijk doen'. Tuurlijk moet ts het doen als ze dat leuk vindt, maar tips om het zo veilig mogelijk te doen, lijken me wel op z'n plaats :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:14

Het is idd mogelijk om zo even mee te liften, persoonlijk zou ik even een dekentje of iets kleins mee nemen om onder de rugriem te leggen. Het is een niet al te breed stukje leer waar jij bovenop gaat zitten.
Desnoods klap je het even dubbel dus de rugriem tussen 2 lagen stof, voor beide partijen prettiger.
Kies voor het meest relaxte paard of het dier waar het meeste opgezeten is. Vraag het even aan de menner welke het beste is op dat moment. Misschien ook handig om de eerste keren het pas wat verderop in de rit te doen als de dieren niet zo fris meer zijn.

Veel plezier en voorzichtigheid gewenst aan jullie allemaal. Niets is leuker dan erop uit. Ik denk zelfs als jullie het een keer gedaan hebben dat het genoeg was hihihi. Zo lekker zit het niet ik spreek uit ervaring.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:05

Ik zou het nooit doen als het paard een gewoon tuig heeft (met die postiljontuigen is het anders! en dat zijn ervaren mensen en paarden). Er zijn zoveel dingen waaraan je kan blijven hangen met je voet... En de controle is ook weg omdat je de leidsel anders hebt of erop zit. Bij enkelspan maar ook bij tweespan. Ik zou het niemand toestaan, ook niet bij mijn uber-brafe pony.
Het enige wat ik kan bedenken wat ik veilig genoeg vindt, is als het paard wel opgetuigd maar niet ingespannen is.
Als er wat gebeurt met een aanspanning is het meestal wel meteen flink mis.. aangespannen is toch anders dan zonder kar er achter qua heftighid van ongelukjes.

Ga lekker onder het zadel rijden (of zonder zadel) OF mennen. Misschien kun je er in een pauze even op kruipen, als het paard los is van de wagen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:08

Ik span mijn paard niet helemaal los in de pauze hoor jowien, weet niet of er veel menners zullen zijn die dat doen (tenzij je echt een dagtocht hebt en ergens bij een stal pauze houdt misschien). Erop zitten zonder wagen zou je dan kunnen doen voordat het paard ingespannen is, of misschien als het na de rit uitgespannen is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:34

ok, t duurde even, maar heb het eindelijk gevonden :j

Als erop staan ook kan, moet zitten ook lukken, toch? ;)

Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-01-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing op verzoek.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:40

5-10 minuutjes? Tuurlijk!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:42

Ja, maar daar zit geen kar achter he. Met alleen tuig erop kun je er vanalles mee doen (al kun je nog verstrikt raken in het tuig).
Maar aangespannen zijn de risico's gewoon veel groter. Alleen al dat de menner niet normaal de leidsels kan gebruiken, je hebt geen direct contact meer met de paardenmonden. Ook zweephulpen kunnen niet meer goed gegeven worden. En veel meer heeft een menner niet.

En 5 minuten of een uur maakt wat mij betreft niet uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:45

euh jowien... als je de moeite neemt om te reageren moet je ook ff de moeite nemen om het filmpje te kijken en niet je mening op 1 beeldje baseren

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:48

Stef, hen heb ik wel eens in actie gezien op Powerhorse, ge-wel-dig. :)
Je kan een hele hoop bereiken, als je maar de tijd neemt en weet wat je doet.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:56

5-10 minuten moet idd gewoon kunnen, comfortabel zal het niet zijn maar het kan wel, wel goed uitkijken dat je niet in de knoop raakt met de leidsels :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:48

Stef super dank voor het filmpje, we hebben met verbazing en verwondering gekeken. Frank Bos Jr. is een geweldige menner/ruiter als je dat zo kan. Het team waar hij mee werkt is ook goed getraind.
En zo ff met die 4 als staande de vrachtwagen weer inrijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 04:47

@stef
Ook hier geldt: Don't try this at home. :D

Omdat de ervaren paarden van Bos dit kunnen, betekent niet dat ieder paard dit accepteert voor de koets.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 05:17

Vroeger gebeurde dat vaak, de paarden (en dus het landbouwgereedschap) waren op het land preciezer te sturen onder de man dan voor de man waardoor je het land efficienter kon bewerken en dus hogere opbrengsten had. Zeker als je niet heel veel land had was het toen ook al van belang om elke centimeter te benutten. Heb ik van m'n schoonmoeder, een heuse boerenmeid die tot begin jaren '60 vorige eeuw hun land met paarden bewerkten.

Het werd met name veel gedaan in de natijdagen van paarden op het land. Toen trekkers het werk overnamen werd het makkelijker om gewoon een paar keer extra heen en weer te rijden of een stukje achteruit te werken om dat ene rothoekje toch te bereiken, de boeren die om wat voor reden dan ook nog niet overgestapt waren op trekkers probeerden hetzelfde effect te bereiken door de paarden onder de man te laten werken.

Ook een voordeel was dat je paarden met iets meer karakter, die niet zomaar geschikt waren om te mennen (schrikkerig, angstig) toch snel voor de ploeg kon krijgen, waardoor het paard dus eerder geld opbracht in plaats van kostte. Als ruiter heb je nou eenmaal meer middelen om een paard rustig te krijgen en te houden dan als menner. Je kon dus een goedkoper paard nemen dat iets lastiger was in de omgang.

Dit werd wel gedaan met apart tuig, niet het standaard mentuig dat je vandaag de dag ziet. De ruiter nam als het ware een deel van de taak van het tuig over.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 09:32

Toen ik 8 was mocht ik in Oostenrijk mee met de man waar wij op vakantie waren.
Hij ging met zijn Haflinger aangespannen ritjes rijden voor de kinderen tijdens een dorpsfeest.
Hij heeft mij toen op zijn haf gezet tijdens 1 van de ritten.
Het rondje duurde een kwartier a 20 minuten in stap en draf.
Ik zat achter het schoftje en hield dit vast.
Maar goed: ik was maar klein en licht dus het had niet zo veel voeten in aarde wat betreft confort voor het paard.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:37

janouk schreef:
@stef
Ook hier geldt: Don't try this at home. :D

Omdat de ervaren paarden van Bos dit kunnen, betekent niet dat ieder paard dit accepteert voor de koets.

he wat jammer wilde ik nu net gaan proberen. :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:15

stef schreef:
ok, t duurde even, maar heb het eindelijk gevonden :j

Als erop staan ook kan, moet zitten ook lukken, toch?

http://www.youtube.com/watch?v=aipOSxqZNcc

Ik wil even zeggen dat ik 'teleurgesteld' ben in jouw reactie. Meestal ben jij iemand die zelf leuke en 'gekke' dingen doet met haar paarden maar met een duidelijke ondertoon erin met: don't try this at home

Maar goed blijkbaar veranderen mensen.

TS, wat is de meerwaarde ervan dat je op het paard zit voor de koets?
(Even losstaand van dat het dier net onder het zadel is, voor de kar staat en alle bijkomstige zaken in het verkeer/buitenlucht.)

Ik zou het dus never nooit niet doen. Dat het in het filmpje kan is omdat het professionels zijn, niet omdat iedereen het kan.

(is het trouwens hetzelfde mens als op HE, stem klinkt zo bekend :') )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:39

indian lady, omdat ik hier gewoon echt geen kwaad in zie.
Natuurlijk gaat er aan het filmpje jaren training aan vooraf, en tuurlijk is het filmpje een voorbeeld van don't try this at home....
Filmpje was ook puur bedoelt om te laten zien dat het qua tuigage etc prima kan.
Het filmpje gaat ook wel wat verder dan 5 minuten mee liften wat TS wil.

Wie bedoel je? Die omroepster? Geloof het wel, weet ff niet hoe ze heet....

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:59

2 vriendinnen van mij die mennen ook. Zelf ben ik ook wel eens met hun meegeweest en heb wat gemend.
maar wist niet dat je dan ook gewoon op je pony kon zitten :D ...

Is het niet gewoon dat wanneer je ment, je op de kar zit en er verder niemand op de pony zit, anders gaat het
sturen enz toch ook wat moeilijker?

xoxo

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 03:20

Als je geen of weinig ervaring hebt met mennen moet je er zeker niet ook op gaan zitten, daarmee geef je het paard alleen maar tegenstrijdige hulpen en een paard dat trekt beweegt anders dan een paard dat draagt. Het is dus niet iets wat je voor je lol moet gaan doen, je kan er in het slechtste geval mee zorgen dat je paard nooit meer voor een kar is te krijgen.

De paarden die wel ingezet worden voor een kar, in een veelspan, en gelijktijdig onder de man zijn hoeven in de praktijk niet zoveel te trekken waardoor ze dus kracht overhouden om de ruiter te dragen. In de praktijk is het bij veelspannen zo dat alleen de achterste paarden echt trekken, de rest is vooral show en vaardigheid van de menner. De paarden die voor de achtersten staan kunnen dus in theorie prima onder de man en gelijktijdig in het span.

Alleen heb je zowiezo een ander tuig nodig dan het standaard tuig om gelijktijdig beiden te doen, dus kosten. En dergelijke tuigages zijn niet standaard verkrijgbaar, dus moeten speciaal gemaakt worden. Dat kost best een leuke duit, een prijs waarvoor je een heel knap paard kan kopen vandaag de dag. En eigenlijk alleen in commercieel verband, of zoals vroeger, in fulltime arbeidsverband, loonde het om een dergelijk tuig aan te schaffen.

Bovendien, het is nergens meer voor nodig. Toen de paarden nog het land bewerkten had het nut om gelijktijdig het paard in het span te hebben als onder de man, omdat je preciezer kan sturen onder de man dan erachter. Vergeet niet dat de menners/ boeren destijds in hun vakgebied, land bewerken, zeer vaardig waren maar lang niet altijd een paard zeer precies konden sturen. De gemiddelde boshobbelaar vandaag de dag kan preciezer sturen dan veel boeren destijds. Ook de aangespannen boshobbelaar. Toen de machines in opkomst raakten op het land kwam er, in de overgangsfase tussen paarden en machines, een noodzaak om elke centimeter land te benutten en werd het interessant om je paard onder de man te besturen, in plaats van erachter. Dit werd wel meestal gedaan door de, lichte, kinderen van de boer. De boer zelf zag je in veel gevallen nooit op een paard. Paardrijden was iets voor de jeugd, in elk geval volgens mijn schoonma. En de paarden waren meestal fors gebouwde werkpaarden, geen ranke KWPN'ers.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:56

mick75 schreef:
.

Bovendien, het is nergens meer voor nodig.

Tja, als je het zo stelt kan je de hele paardensector wel afschaffen, want dan is geen enkele vorm van met paarden omgaan meer nodig

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:43

IndianLady schreef:
(is het trouwens hetzelfde mens als op HE, stem klinkt zo bekend :') )

Pat ofzo toch?

wimbraun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:43

Natuurlijk kan dat. Wel ff rekening houden met:

accepteert het paard dit?
lopende leidsels niet vast?
zit dit wel prettig?
wil je dood?
of gelanceerd worden?

Van mij mag je, zelf zou ik het nooit doen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:03

wat een subtiele en aardige manier om het te brengen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:14

leuke binnenkomer inderdaad... ach ja, welkom op bokt zou ik zeggen....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:16

Japeloup schreef:
Als het niet zou kunnen waarom wordt er dan b.v. bij de gouden koets aangespannen paarden ook onder de man gereden?
Heb geen idee hoe maar er zal wel special tuig/zadel voor zijn. Maar het kan blijkbaar wel.

Omdat het voorpaard geen trekkend paard is in het 8-span en omdat daar een zadel op ligt. De ruiter van dat voorpaard zit niet achter het schoftje ofzo.

Bij een normaal ingespannen enkelspanpaard kun je niet gelijktijdig rijden. Zowizo zit je op de verkeerde plek, zit je op de rugriem, zit je in de knoop met de leidsels en is een kar trekken al zwaar zat zonder iemand op zn rug ;)

En vergelijken met fam Bos heeft geen enkele zin, die hebben toch wel pietsje meer ervaring dan de TS weet ik. En die doen dit alleen voor demo's zo rijden ze niet door het bos hoor ;)