[AR] [NH] Uitzending op TV afgelopen maandag...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 22:10

Ik denk dat je zo ontzettend moet blijven uitkijken in de buurt van dat dier, dat het niet leuk meer zou zijn. En met kinderen (waar de pony uiteindelijk voor was aangeschaft) zou ik hem al helemaal nooit meer vertrouwen. Wat blijft er dan over? Een volwassene die dagelijks die vechtpartij met dat dier wil aangaan? Die dezelfde kosten aan een gevaarlijk paard heeft (waar hij nog niet alles mee kan doen) dan aan een gewoon te hanteren paard? Hoe had je dat paard dan in een kudde willen zetten zonder menselijk contact? Smid, dierenarts enz? Stel je voor dat er wandelaars door een natuurgebied lopen en die pony valt je aan?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:22

Er werkt eigenlijk maar een ding bij zo'n probleemgeval:

Slaan, paardachtig hard, dus vergeet de zweep en pak een eind hout.
Dat is heel NH, het beest moet weten dat er geen twijfel is over wie dominant is.
Waarschijnlijk zal het dus een enkeltje slager worden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:28

Slaan is een uiting van woede en frustratie en dat lijkt mij bij dit dier juist niet de juiste aanpak. Respect komt vanuit vertrouwen, niet vanuit intimidatie. Ik zou gewoon de oefeningen van parelli volgen, tot nu toen heeft dat bij mij zelfs bij het meest verschrikkelijke paard geholpen. Het paard reageert zoals hij geleerd heeft, wordt het dan niet eens een keer tijd dat de eigenaar wat gaat veranderen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:42

cornelie schreef:
Slaan is een uiting van woede en frustratie en dat lijkt mij bij dit dier juist niet de juiste aanpak. Respect komt vanuit vertrouwen, niet vanuit intimidatie. Ik zou gewoon de oefeningen van parelli volgen, tot nu toen heeft dat bij mij zelfs bij het meest verschrikkelijke paard geholpen. Het paard reageert zoals hij geleerd heeft, wordt het dan niet eens een keer tijd dat de eigenaar wat gaat veranderen?

dit verhaal begint bij pagina 1 eerste verhaal......... Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:47

Natuurlijk moet de eigenaar ook veranderen, maar als deze huidige eigenaar ook de 'eerste' eigenaar is vrees ik dat de pony het van hem zeker niet meer zal aksepteren.

Slaan is idd meestal een uiting van woede en frustratie, maar in dit geval (voor zover het via heropvoeding in de kudde gebeurd) zal het normaal paardegedrag zijn. Alhoewel ik me afvraag of dit paard in de kudde niet juist heel 'normaal' is, omdat hij hier wel terechtgewezen wordt als hij iets uithaalt wat niet geduld wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:50

ja maar wie wil nou in hemels naam elke maand een vermogen uitgeven aan een paard die in de kudde loopt en er verder niets mee kan... onmogelijk toch.. Ik in ieder geval niet. En wat cornelie zegt is al gebeurt en werkt dus niet.

In de kudde krijgt zo een paard zo een ongenadig pak op zijn sodemieter, dat heeft het dier zijn hele leven nog niet gehad. Ook niet eerlijk tegenover het paard

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:53

Nou een 'vermogen'?? Als je hem, een halfjaar zou inscharen liefst bij drachtige merries Cool dan hoeft dat niet zoveel te kosten. Het zou wmb wel zijn laatste kans zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:04

Dat is voor mij een vermogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:14

Tja het is waarschijnlijk wel net zoveel als het hele beest waard is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:19

precies, dit is een paard waar niemand ooit nog wat normaals mee kan. Het is te triest voor woorden maar het dier is gewoon beter af als het afgemaakt word

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:27

gijsenkim schreef:
En wat cornelie zegt is al gebeurt en werkt dus niet.

Dat wist ik niet dat het parelli programma al met het diertje was doorlopen. Weet je toevallig door wie dat is gedaan? Het is dan voor het eerst dat ik een paard tegenkom bij wie dat programma niet werkt. Ik zal het eens navragen bij parelli nederland want zij zullen dat dan ook wel weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:29

Nh is nh rechtsom of linksom. Maakt toch niet uit welke goeroe?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:33

Voor jou misschien niet maar voor mij wel. Bovendien heb je in de 'nh' ook charlatans natuurlijk, net zoals in de reguliere omgang. Dat is dan bv hetzelfde verschil of dit beestje bij een tineke bartels is geweest of bij een beginner om de hoek. Begrijp je hoe ik het bedoel? Het is dan jammer dat er dan af wordt gedaan met 'nh helpt bij dit beestje ook niet'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:34

Ze zullen voor de tv toch niet de eerste de beste indiaan laten zien neem ik aan.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:41

Nou, dat vraag ik mij dus weleens af Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:42

Dat kan. Ik heb geen verstand van NH, Ik weet alleen wat ik wel en niet in een paard wil zien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:44

Zijn ze bij de TV in staat om de indianen en de goeroe's uit elkaar te houden Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 21:59

cornelie schreef:
Voor jou misschien niet maar voor mij wel. Bovendien heb je in de 'nh' ook charlatans natuurlijk, net zoals in de reguliere omgang. Dat is dan bv hetzelfde verschil of dit beestje bij een tineke bartels is geweest of bij een beginner om de hoek. Begrijp je hoe ik het bedoel? Het is dan jammer dat er dan af wordt gedaan met 'nh helpt bij dit beestje ook niet'.

Cornelie, ik wist niet dat je Piet Nibbelink tot de charlatans of tot de beginnende NH-ers rekende. Want het stuk op TV ging over Piet Nibbelink.
En de basis van NH, zoals SM al zei, is hetzelfde. Ze praten allemaal over het overwicht dat de mens over de pony moet hebben en over dominantiegedrag dat de mens tegenover het paard moet uitstralen. Wat in dit geval bij deze pony niet hielp. En dan maakt het verder niet uit of je Monty Roberts, Pat Parelli, Ray Hunt, Klaus Ferdinand Hempfling, Pieter Baalbergen of Piet Nibbelink erbij haalt, als de pony niet normaal op iemand reageert die paardentaal spreekt, dan kun je er alle goden en mindere goden bijhalen, maar dan valt de pony met NH ook niet meer te redden. Al helemaal niet als de uiteindelijke personen die later weer met de pony om moet gaan KINDEREN zijn.

En voordat je met het argument komt dat ook kinderen NH kunnen leren: absoluut mee eens, maar dan met een minder agressieve pony, een pony bijvoorbeeld waar je fouten mee kunt maken, die de fouten die je onherroepelijk maakt als je leert om met een paard op de NH manier niet onmiddelijk met ongeveer het ergste afstraft dat een paard kan bedenken (steigeren en met de voorbenen maaien uitgesloten) Als een paard zover is, hoop ik dat je inziet dat er misschien geen andere uitweg meer is dan de eeuwige jachtvelden voor dat dier, in handen van die persoon...voordat er doden vallen. Geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om voor te sterven.

En ik zie het volgende argument ook al komen: "dan zorg je toch voor een baasje die hem wel aankan? " Juist ja...er zijn zoveel leuke pony's te koop zonder gebruiksaanwijzing van een meter dik, dat ik vrees dat je moeite zult hebben om dat paard aan een goede nieuwe eigenaar te helpen, die hem een plek voor het leven bezorgd. Maar ik wil je niet tegenhouden als jij je aangesproken mocht voelen om die pony te redden, ik denk dat men je graag het adres zal geven van de eigenaar van de pony...als het al niet te laat is.

The_Lady_Of_Rage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:21

zo'n paard is vaak door de mens zo geworden. Wat is het dan eigenlijk oneerlijk om hem af te maken. Tuurlijk, veiligheid gaat voor maja. Als het lukt, kan je altijd nog een andere NHer proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:29

En daarna nog één, en dan nog één...
Niemand gunt het beest zo'n einde, maar soms is het gewoon het beste
(dit zegt het hoofd, niet het hart Schijnheilig )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:31

Cassidy schreef:
Ze praten allemaal over het overwicht dat de mens over de pony moet hebben en over dominantiegedrag dat de mens tegenover het paard moet uitstralen.

Voor mij gaat dit niet alleen voor NH op (zoals ik in een ander topic al schreef hekel ik deze term), maar toch ook zeker voor de 'reguliere' omgang. Althans, dit heb ik toen ook altijd geleerd. Uiteraard kan ik er nog veel dieper op ingaan, maar dat probeer ik af te leren

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:20

cornelie schreef:

wilde eigenlijk al niet meer reageren hierop, want het wordt toch welles nietes, die kerel op tv was gewoon prut dan, maar daar zijn er zoveel van,
maar wat vcornelie zegt ben ik het helemaal mee eens,

het kan zijn dat een paard dermate verkl**t is dat het veel van zijn lichaamstaal en 'paardengevoel' kwijt is geraakt, in zo;n geval als nh dan niet zou werken, het programma van parelli, wat mij zeer zou verbazen, zou ik het paard in een kudde gooien die al heel lang geisoleerd is geweest van andere paarden, dan kunnen zij het hem misschien weer leren, en dan kan de mens hem weer vertrouwen en leiderschap bieden...

kan je wel zeggen dat zo'n paard het niet overleeft op zo'n weide, maar als de andere optie de slacht zou worden, zou ik het toch proberen,
paarden zijn tot een boel in staat hoor

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:46

kinglover schreef:
paarden zijn tot een boel in staat hoor

meer dan een boel, véél meer zelfs.
Kan nergens uit opmaken of het nu inderdaad een hengst was en hoe oud, behalve dan dat het nu een zadel op zou kunnen.
Een jong paard dat zich misdraagt wordt door een groep merries in een paar dagen op zijn plek gezet. Na een paar weken is de kans op herhaling klein. Let wel, een jong paard.
Na de eerste paar dagen heb je een grote kans dat je hem/haar de mens ook in dit plaatje kan laten opnemen. Nee, niet met halve maatregelen en een eind hout is wellicht geen slecht idee.

Hoop dat de beet geen pezen of kapsels beschadigd heeft. Sterkte aan deze man die ook 'maar' naar beste eer en geweten aan het werk was. Een inschattingsfout maak je zo en juíst ervaren paardenmensen stinken daar makkelijk in omdat het 'risico' zo snel normaal wordt. Dubbel jammer dat het ook nog op de buis komt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:32

cornelie schreef:

Je mag nooit slaan uit frusteratie, berekend en gepast geweld kan wel eens nuttig zijn.
Respect komt bij een paard niet uit vertrouwen, maar uit consequent zijn, dus voorspelbaarheid voor het paard.

Overigens zou ik niet gaan klooien met zo'n paard; ik ben geen held die het wel even zal opknappen; ik zou, ookal doet dat zeer, het dier naar de slager brengen.
Zo'n "vermenselijkt" paard is in de kudde ook een outcast en zou daar heel veel klappen krijgen, zoniet blijvend letsel oplopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 00:42

cornelie"]
[quote="Cassidy schreef:
Ze praten allemaal over het overwicht dat de mens over de pony moet hebben en over dominantiegedrag dat de mens tegenover het paard moet uitstralen.

Voor mij gaat dit niet alleen voor NH op (zoals ik in een ander topic al schreef hekel ik deze term), maar toch ook zeker voor de 'reguliere' omgang. Althans, dit heb ik toen ook altijd geleerd. Uiteraard kan ik er nog veel dieper op ingaan, maar dat probeer ik af te leren
[/quote]

Absoluut mee eens dat bovengenoemde eigenschappen aanwezig moeten zijn bij NH, methode Parelli of andere, en de reguliere omgang.

Wat ik alleen niet zie is waarom methode Parelli daar wel zou helpen, waar andere methodes (en al is het maar de simpele join-up van Monty Roberts, die in principe hetzelfde doen), gefaald hebben? Ik ben een groot voorstander van Pat Parelli, maar er zijn ook dingen waar hij voor waarschuwd (bijvL: dominante hengsten confronteren met de methode Parelli horen NIET thuis in handen van een beginner, of zelfs iemand met level 1 of 2....)

zie: http://www.parelli.com/literature/artic ... llions.htm

Alsjeblieft: from the master's mouth

Author’s Note: Please know that my program is designed to teach people to teach their horses. I want you to know how good you are and to be savvy about when things are over your head. Safety is #1, and until you are Level 4, I have concerns about your safety with a stallion. The solution, therefore, is to put your stallion aside and get your savvy level up first... and remember, good stallions make great geldings.
Vervang het woord "stallion" voor "grossly abused animal" en je hebt je waarschuwing van "the master himself"