[AR] Zelf slee maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:30

Annelies, had je nog iets onder die palet gedaan om het makkelijker te laten glijden? Lijkt me stroef gaan.
Heb je foto??? :D

anneliesdj

Re: Zelf slee maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 22:36

Nee niets onder gedaan en helaas ook geen foto.
Bij ons wordt de weg niet gestrooid maar na zoveel sneeuwval vond de gemeente blijkbaar dat ze 't niet konden maken niets te doen dus hebben ze geschoven; resultaat is 10cm aangedrukte sneeuw, perfekt om op te glijden. Een pallet is vrij zwaar dus ze moet wel trekken maar niet apart hard, door het gewicht remt hij zichzelf ook nog aardig, zelfs in galop is het te doen.
Op de gladdere stukken is het wel eng, daar waar de sneeuw is opgevroren is het een ijsbaan en glijd de pallet zo makkelijk dat ze spontaan blij wordt en ik kan haar niet inhouden omdat ik mezelf met pallet en al naar voren trek als ik aan de teugels trek.
Dus ik probeer de gladde stukken te vermijden.

Ik had foto's willen maken maar door omstandigheden niet gelukt, ik moest plotseling naar binnen.
Misschien lukt het morgen eind van de middag, anders overmorgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:26

anneliesdj schreef:
Hoe heb jij die veiligheidsclip erop gemaakt?

ik heb een dik elastiek (ivm de 'klap' in de borst bij het aantrekken als het sleetje in de sneeuw gezakt is, ik heb kleine ponies die erg sensibel zijn dus vandaar) aan de voorkant van het sleetje, waar normaal ook het trektouwtje zit. daaraan zit een gewone karabijnhaak. daar weer aan zit een clip die gebruikt wordt in de zeilsport, maar die je ook ziet aan de strengen bij bijv. marathonaanspanningen. de clip kan een trekkracht aan tot 1200 kilo.

de karabijnhaak zit aan de clip vast (aan de 'wartelkant' of onderkant op het plaatje), hoewel je ook het touw of elastiek direct aan de clip kan doen natuurlijk, maar goed. de 'clipkant' (bovenkant op het plaatje), dus de kant van de clip die open en dicht kan, zit aan de zweng/ knuppel. aan de clip zit een ringetje (rechts op het plaatje), deze is bedoeld om de clip te kunnen openen, ook als deze onder spanning staat. aan het ringetje hebben wij een touwtje dat je om je pols doet, op die manier trek je dus altijd de clip open als je van de slee valt.

hier het plaatje:

Afbeelding

overigens hebben wij iets andere, ze hebben geen wartel en zijn ietsje anders van model, maar het komt op hetzelfde neer. ik gebruik ze ook bij het leren vaststaan bij jonge paarden en in de trailer, met een dik elastiek eraan tegen het klappen in de nek bij paniek. als het paard zich ophangt en je trekt aan het rode touwtje, gaat hij ALTIJD los, dit in tegenstelling tot de paniekhaken die je aan veel halstertouwen ziet. enige nadeel is dat sommige paarden leren dat ze zichzelf kunnen ontkoppelen door aan het touwtje te trekken, haha! buiten dat is het volgens mij een enorm veilig hulpmiddel, bij de watersportwinkel koop je de haken voor 6 Euro per stuk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 03:07

Dat ziet er idd wel handig uit, maar blijft dat ook dicht zitten onder spanning? Want er is niets wat het palletje erin houd of zit er iets binnenin?
Dat hebben ze misschien ook wel bij de betere bouwmarkt? Ik zal morgen eens kijken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:30

jawel het pennetje is aan de ene kant dik en aan de andere dun. om de dunne kant zit een veer die ervoor zorgt dat ie naar beneden wil (op het plaatje dus naar links, hij wordt door de veer die kant opgeduwd). het ringetje aan de rechterkant is de borgring, als je die eruit haalt kan het pennetje er wel uit. ik heb dat ringetje vervangen door een stukje stevig in elkaar gedraaid ijzerdraad, omdat dat ringetje niet heel sterk is.
de knip zelf kan 1200 kilo hebben, blijft dus tot die kracht dichtzitten.
bij de bouwmarkt heb ik ze nog nooit gezien, wel bij verschillende ruitersportwinkels met een fatsoenlijke aangespannen afdeling, en dus bij de zeilwinkel.

anneliesdj

Re: Zelf slee maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:10

De bouwmarkt had ze idd niet, hoewel het wel een grote is.