[AR] Welke slee heb jij achter je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:23

Ik heb mijn paard voor een arreslee, compleet met bellentuig en al.
Mijn shet loopt voor een bobsleetje.

Wat de sport betrefd: hier worden als er genoeg sneeuw ligt, arresleewedstrijden gehouden.
Afgelopen jaar moest er een shovel aan te pas komen om voor de deelnemers de weg vrij te maken, zodat ze naar het wedstrijdterrein konden.
Dus hier is het ontwikkeld genoeg, alleen niet zo vaak mogelijk helaas.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:28

Ik weet uit ervaring dat shetten niet ten alle tijd de makkelijksten zijn :+ , maar toch zijn ze, uitzonderingen aan beide kanten daargelaten, minder snel echt in paniek dan menig warmbloedpaard.. Denk dat een shet wat dat betreft veel meer goed vindt, zijn gewoon wat koeler in het hoofd.
Ik heb zelf fjorden en die zijn ook minder snel onder de indruk, ook weer uitzonderingen daargelaten, ik heb er één die nog wel eens paniekerig wil doen. Je kan met deze rassen ook akelig op de loop gaan en ook moet je er nog steeds voor kunnen mennen, maar er zit wel verschil in..
Misschien komt dat wel omdat Shetten en Fjorden gewoon wat intelligenter zijn.. ;)

_Groover_

Re: Welke slee heb jij achter je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:30

Ik heb ook een gewone "intertoys-slee" achter mijn pony's gehad.. van welsh a, mini shet tot grotere koudbloed, het maakt niet uit..

Ik begrijp wel dat niet alle paarden hiervoor geschikt zijn, maar dat is niet alleen met sleeen natuurlijk, dat geld ook wel voor het gewone aangespannen rijden of springen of ozo.i.d.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:34

wij hadden gewoon een normale standaart slee achter onze fjord gezet en in de wei gesleet dat ging priema (wel in stap) anders werd het denk ik te gevaarlijk

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:04

haarlem schreef:

Helaas is de slede-sport met paarden nog niet ver ontwikkeld... :D
Misschien ligt hier een uitdaging voor aankomende winter? :Y)[/quote]

Ik zou eerder stellen dat het is verwaterd, in de dagen dat de landhuizen en hun Heren en zo ook de boeren nog afhankelijk waren van paarden-tractie was het in de winters (toen winters nog winters waren) heel normaal om PAARDEN aan te spannen voor sledes om van A naar B te komen.

Nu zijn er veel jongere personen die een Shet hebben of mogen verzorgen maar er niet op kunnen rijden, er dan maar van alles op verzinnen om zich te vermaken, samen met de Shet (koudbloed). door er bijvoorbeeld een slee er achter te hangen.
Niet ieder hedendaags warmbloed accepteert dit zomaar. dan heb je dus echt een goed functionerende. (koetsiers)arrenslee nodig en geen intertoys of pallet slee imo is dat vragen om problemen.[/quote]

pffff wat een arrogantie he :?

ik gebruik gewoon een mini houten sleetje die vroeger nog door mijn vader gebruikt is :P
werkt prima, ben nu alleen aan het kijken naar een iets grotere comfortabele slee :P

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:39

een paard met een stokmaat van boven de 1.60 zou ik niet graag zo laag in het raak veld van een stel hoeven willen zitten tenzij je graag een soort van tatoeage, van een hoefijzer op je plaat wilt maar goed leef je uit veiligheid voor alles tenslotte!! wat zeur ik nou toch

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:40

dan moet TS wel een erg grote haflinger hebben. Daar was dit topic voor gestart immers..
trouwens, een shettenvoet doet ook zeer hoor... :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:41

euhm...
ook de hoeven van een shetlander kunnen je als ze je in je gezicht raken gewoon het leven ontnemen...
en ik weet niet hoor, maar ik zorg wel dat mijn sleetje ver genoeg van de hoeven verwijdert zit ;)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:11

Inderdaad, een rake klap van een shetlander kan net zo hard aankomen als die van een paard van 1.60 ;)
Gewoon een kwestie van er voor te zorgen dat het allemaal zo veilig mogelijk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:12

Cap op je kop! :D
Wat bij het longeren officieel ook moet, maar wat ook niemand doet.. :o

Ik bedoel, als je van je sleetje op je hoofd knalt.. De bodem is verraderlijk hard hoor! :oo

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:15

Ik heb altijd gesleet met een cap ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:50

Shanna schreef:
Cap op je kop! :D
Wat bij het longeren officieel ook moet, maar wat ook niemand doet.. :o

Ik bedoel, als je van je sleetje op je hoofd knalt.. De bodem is verraderlijk hard hoor! :oo

integraalhelm }>

maar shetjes en andere koudbloeden trappen natuurlijk nooit :7

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:45

ik heb achter mijn verzorgshet een gewone slee gehangen

Afbeelding

(heeft bij vorige eigenaar voor karretje gelopen)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:43

Wij hebben ons oude houten kindersleetje achter Yngvar (Fjord) gehad maar die slee is het niet eens met een belasting van 160 kilo. Nu ben ik dus gauw een grotere aan het bouwen.

Word wel gewoon een model als de houten kinderdingen, maar dan twee of drie persoons en op een lekkere zithoogte voor volwassenen. :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:10

julius_juut schreef:
Wij hebben ons oude houten kindersleetje achter Yngvar (Fjord) gehad maar die slee is het niet eens met een belasting van 160 kilo. Nu ben ik dus gauw een grotere aan het bouwen.

Word wel gewoon een model als de houten kinderdingen, maar dan twee of drie persoons en op een lekkere zithoogte voor volwassenen. :)

Oe daar wil ik een foto van zien :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:26

Flaver schreef:
julius_juut schreef:

Oe daar wil ik een foto van zien :P

me 2 :))
en een gedataileerde uitleg over hoe je hem hebt gemaakt :))
met fotos bij de uitleg :+

hoe doen jullie dat met het touwtje van de slee?
wij hadden het touwtje altijd in het midden van een afgebroken hindernisbalk hangen, en dan aan de uiteinde de 2 strengen...
maar nu is mijn slee behoorlijk oud(mijn vader heeft er nog mee gesleed als kind en die is nu 52 :+)
dus laatst brak het touwtje kats doormidden... en dat vind ik zo sneu voor gil, omdat wij er af vlogen omdat die slee bleef staan en hij door draafde :+
maar dan trek ik hem dus in de mond, en dat wil ik pertinent niet... het moet wel leuk blijven, zeker voor hem ;)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:24

toch draag ik liever een warme muts dan me cap!

ik bevestig mijn slee d m v oude beugelriemen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:50

MisticRider schreef:
toch draag ik liever een warme muts dan me cap!

ik bevestig mijn slee d m v oude beugelriemen.

ow dat is idd wel een goed idee ja :))

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:22

haarlem schreef:
een paard met een stokmaat van boven de 1.60 zou ik niet graag zo laag in het raak veld van een stel hoeven willen zitten tenzij je graag een soort van tatoeage, van een hoefijzer op je plaat wilt maar goed leef je uit veiligheid voor alles tenslotte!! wat zeur ik nou toch

wij glijden met een kindersleetje, gewoon zo'n simpel houten ding, knuppeltje eraan, voilá. wel hebben wij er een veiligheidsclip aan (zo'n zelfde haak als voor de strengen bij marathon aanspanningen) met een touwtje om je pols, als je valt of het lijkt mis te gaan dan kán je jezelf met één ruk afkoppelen, werkt perfect.

overigens wordt er bij ons op stal gegleden met een NMPRS, een Welsh A (en met deze beiden is met het sleetje ook prima wat dressuur te glijden), twee shets, twee haflingers, en, jawel, een KWPN ruin van 1,63. paard is netjes basis beleerd voor het aangespannen werk en loopt dus gewoon voor een pruts kindersleetje, compleet met baasje van zo'n 1,80 erop. niks aan de hand, prima mee te glijden.

volgens mij maakt het geen (***) uit wat voor slee je precies hebt, als ie maar goed van stevigheid is en je de veiligheid goed in het oog houdt. een flippende shet kan net zoveel schade aanrichten als een KWPN, beiden kunnen je qua hoogte in je gezicht raken. daarom spannen wij ze in ieder geval zo ruim in dat ze niet met hun benen bij de slee en 'menner' kunnen tijden het glijden. en natuurlijk het veiligheidsclipje.

@M_D_H, wij hebben een elastiek (heel dik en rekt in het rijden niet, alleen bij het uit stilstand wegstappen iets, maar puur om tikken bij het wegrijden te voorkomen) aan het balkje voorop de slee, en daaraan zit dan de veiligheidsclip. die maak je vast aan de knuppel. als je dus valt oid en je trekt de clip los dan is de hele slee van de pony af. wij gebruiken gewoon een losse houten knuppel (zweng).

verder glij ik met mijn eigen beestjes (NMPRS en Welsh A) alleen met een zacht onderlegd stalhalster of met een spaanse serreton zonder ijzer (maw een brede gevoerde neusriem met twee ringetjes erop), dit ivm het vallen. naast het 'echte rijden' met het sleetje vinden wij een beetje raggen ermee ook leuk, en dat levert geregeld valpartijen van de menners op. daarbij koppelt de slee dus los en om die reden gebruik ik de bitten bij het sleeën niet. moet ik er wel bijzeggen dat bij mij een groot van het werk plaatsvindt met een stalhalster oid, bij mij dragen ze alleen een bit bij het werk aan de lange teugel en bij het aangespannen rijden, ze zijn dus goed gewend om hulpen op de neus te volgen, iets wat uiteraard essentieel is als je zonder bit wilt gaan werken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:41

[quote][Helaas is de slede-sport met paarden nog niet ver ontwikkeld...
/quote]
-Inderdaad na drie dagen sleeen, weinig sleegenoten tegen gekomen ;)

mijn zwager heeft deze slee als opknapper gekocht voor weinig, hij gebruikt ons paard en wij zijn slee :D . Ook bij deze slee zit je gewoon veel lager als voor een gewone wagen. het rek wat er voor zit, is om sneeuw op te vangen, maar houdt misschien ook paardenbenen tegen, zodat je geen cap ophoeft??
-moet wel zeggen dat de slee het hele jaar in de weg staat en dan maar zien of je kan rijden in de winter, nu gelukkig wel :D .

-ons paard is nu even ijzer loos, maar dit geeft geen enkel probleem, ook niet op heuvels en hellinkjes.

Afbeelding

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:33

gaaf hoor, zo'n slee!

njaa bij mij blijft het bit er pertinent in... vooral omdat die draak van mij een vrachtwagen vol trukendozen heeft...
en noit bleerd is voor de wagen oid :') _O-

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:02

wij hebben een arreslee

isabel1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:22

haarlem schreef:

Hangt ervan af hoe je het oplost. Ik heb verlengde strengen gebruikt en zit zo ver achter mijn paard dat er weinig kan gebeuren. daarbij slaat mijn kwpner over mij heen en die shet niet..... Ik heb dit jaar zelfs geskied met paard!!! geweldig! Sneeuwbeslag met kalkoenen en gaan!