Sinds dit topic is hij door het weer en een bezoekje van de tandarts vandaag pas ingespannen. Vorig weekeind heeft hij wel voor de slee gelopen.
Voor de slee ging het vorig week goed, kan komen door de verlengde strengen, hij had al 3 passen gedaan voordat daar druk op kwam te staan.
Vandaag voor de sulky heb ik de tip van Marjo2009 geprobeerd en stapte hij flot weg zonder rodeo. Wel de eerste passen iets dribbelig.
Morgen heeft hij zijn 1e dressuur wedstrijd, hobbyklasse L. Ik verwacht er niets van, maar gewoon lekker rijden en kilometers maken op vreemd terein.
Dennis
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-11 10:07
Ik haal hem toch nog even omhoog .
Door het weer weinig voor de wagen kunnen rijden, wel veel voor de slee. De tip van Marjo2009 heeft helaas het probleem niet op gelost.
De tip van VanHuisUit over dat hij misschien angstig op de singel is heb ik ook uitgeprobeerd. Als z'n singel zo los zit dat na het rijden mijn vuist er tussen past gaat het goed. Heb hem nog niet geprobeerd later nog eens aan te singelen. Zaterdag moet hij er al voor, dus wil hem niet te veel plagen deze week. Zit er nog over te denken om een singel met elastiek te laten maken, maar voor andermans pony voor een paar dagen vind ik dat nog al een investering.
Tijdens zijn 1e dressuur wedstrijd heeft hij 180 en 183 punten gelopen in het L! Hij was braaf, viel wel wat dood in de proef. En op het losrij terein schrok hij zich rot van een groot paard van achter, thuis heeft hij nog niet tussen andere aanspanningen gereden, alleen vorig jaar op de HK 1x met meerdere dekhengsten in de ring. Was dus dik tevreden!
VanHuisUit
Geplaatst: 03-01-11 12:45
Citaat:
En op het losrij terein schrok hij zich rot van een groot paard van achter
a gossie
Hopen dat lossere singel inderdaad ei van columbus is! Gelukkig hoef je bij mennen niet aan het singeltje te hangen dus het hoeft ook niet zo strak. Maar ietsje strakker dan met een vuist ertussen zou in principe natuurlijk wel prettig zijn
misschien een tijd proberen dat iemand de kar de eerste paar passen mee duwt, dan is de druk minder op het borsttuig en heeft de pony al wat vaart. Als hij dat eenmaal begrijpt dan gaat het in de toekomst misschien wel goed.
Anders denk ik toch terug naar de basis en weer slepen... langzaam opbouwen en zwaarder maken. Heb je wel tijd voor nodig. Vervelend probleem! Succes.
Misschien kan je ook (als je iemand kent die ook kan mennen, of bijvoorbeeld een instructeur ofzo) proberen iemand anders die die reactie van je pony niet kent te laten mennen. Omdat jij al van te voren het idee hebt dat ie misschien iets kan gaan doen, kan je pony dat gevoel oppikken en dus 'uit gewoonte' zo gaan doen. Iemand die onbevangen met je pony bezig gaat kan de pony misschien ook onbevangen aan het werk zetten.
Is maar een idee en totaal niet bedoelt als kritiek, en kan natuurlijk ook een lichamelijk probleem zijn zoals veel mensen hebben geopperd, maargoed.
Er hebben ook andere mee gereden, mijn instructeur, verzorgmeisje en een vriendin (die laatste kon niet mennen, maar heeft eens een rondje met mijn brave merries gestuurd). Deed hij het ook allemaal bij .
Maar met de singel los lijkt het probleem opgelost.
Biancacoo
Geplaatst: 04-01-11 11:35
Dat zou een superoplossing zijn dennis !! ik hoop dat het opgelost is ! Veel succes Zaterdag, ik hoop dat het helemaal super gaat !!! Zet'M'op !!!!!
Kan ook een soort 'tic' zijn. Ik ken een pony die standaard er in galop 'van door' gaat, bij de eerste keer vertrekke. Al vanaf het begin dat de pony voor de wagen staat. Eigenaren houden hier rekening mee, want ze krijgen dit er met geen mogelijkheid er uit.
Misschien een paar keer in een 2 span zetten, met een paard wat 100% naar menner luister en dus niet mee gaat gekken.
Het gaat om een (hele brave) dekhengst, en rij zelf alleen met merries (van 15 cm groter). Twee van mijn merries zouden hier wel geschikt voor zijn, maar die vinden hem een beetje te leuk .
In het dagelijkse rijden valt er prima mee om te gaan, maar mocht hij ooit zijn ABOP nog gaan lopen is de kans aardig dat hij het hier op zou kunnen verpesten en dat zou zonde zijn.
Ben hier in de buurt de enige die met kleintjes rijd, brave ruinen die ik ken beginnen pas 30 cm groter dan dat hij is, dus dat word wel een beetje te gek. En mijn brave drachtige merrie is nog erg groen.
Zaterdag is de hengstenkeuring, kans is aardig aanwezig dat hij daarna niet meer ingespannen zal worden (tenzij ik hem ophaal om een ABOP te lopen).
Intressant, de mijne heeft hier ook een handje van (Bobar) die vlucht echt weg. Daarna stilzetten en stapt hij relaxt weg. Dit doet hij ook met een longeersingel op. Ik ga die tip van de singel losser laten eens proberen. Zou elastiek een uitkomst kunnen zijn?
VanHuisUit
Geplaatst: 06-01-11 09:49
Citaat:
Zou elastiek een uitkomst kunnen zijn?
Bij paarden onder het zadel die dit dus hebben is ook truc om eerst op te zadelen met vrijwel geen druk op singel, dan opstappen met krukje en terwijl je rondstapt singel ietsje aansingelen (zodanig dat de boel zo zit dat je niet ondersteboven komt te hangen ). Vereist enige handigheid en een paard dat goed in de hand staat of een hulp die meeloopt Bij paarden voor de wagen kun je natuurlijk hetzelfde toepassen wat Dennis zegt, vrijwel los vertrekken, groom mee laten stappen, terwijl je stapt proberen singel gaatje(s) aan te trekken. Het lastige is wel weer bij de kleinere pony's dat dat dus vrijwel niet te doen is terwijl ze stappen, want het geheel zit zo laag. Maar bij die van jou Suzan, zou dat wel kunnen. Jij rijdt /reed toch ook Western? Dan heb je ook een andere singelconstructie, deed hij het dan ook onder het zadel of niet? Je herkent het doordat ze heel woest wegstappen (dat is de wat minder 'erge' vorm, als het echt erg is, springen ze gewoon met jou erop of / half naast / met opstijgen een paar gaten in de lucht )
Voor de wagen heeft je singel natuurlijk minder te houden dan onder het zadel. Bij Marengo moet je echt op je knieen en zorgen dat er niet en bos haar tussen komt. Hij is 87 cm, dus echt een kleintje.
Heb gister hem op getuigd. Halverwege naar het land lopen nog 1 gaatje gedaan, bij het inspannen nog 1 gaatje. Toen zat de boel nog steeds niet erg strak, maar voldoende op het spul op z'n plek te houden en dat hij braaf was.
VHU, jeps ik reed western. Boobsie is al ruim anderhalf jaar niet meer onder het zadel, wat vliegt die tijd zeg. Onder het zadel was hij altijd explsoef met weg rijden. Daardoor zijn we achter zijn rugblessure gekomen. Nieuw zadel, ander zadel, osteopaat, DA, fysio hele rattaplan gehad. Mee naar het Balingehof (misschien toch een probleempony?) Die konden mij ook niet helpen en dachten dat het echt een pijn uitting was. Toen was het voor mij genoeg. Ik heb hem niet om hem pijn te doen. Ik wil samen met mijn paard genieten en niet alleen ik. Dus sindsdien is hij niet meer onder het zadel (zie mijn profiel). Was in nov. Hij heeft een winter vakantie gehad, daarna voor de wagen beleerd. Leek erg goed. Helaas de dag van de Eper4daagse ging hij aan klepper voor de wagen en heb ik hem weer terug gezet. Ben weer opnieuw begonnen. (jawel hij is ongeveer 4 keer zadelmak en wordt nu voor de 2e keer voor de wagen beleerd) Ik ben weer opnieuw in het tuig begonnen en nu loopt hij ngo aan de dubbele longe. Lijkt goed, dus zodra het weer wat omslaat gaan we het weer proberen,..... Laatste keer heb ik mij voorgenomen. Het verdriet van steeds weer opnieuw moeten beginnen en steeds weer 10 stappen terug zodra je er 5 vooruit bent gegaan is echt niet leuk. Steeds opnieuw. Dan gaat hij met pensioen en train ik alleen nog om zijn rug goed te houden. Hij heeft die spieren nodig om pijnloos te blijven. (zit tegen kissing spines aan, wervels staan heel kort op elkaar)