[AR] Vervoer paard & wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:15

Sharonxx13 schreef:
je kan gwn de kar in de trailer of aan de trailer doen of gwn in een grote auto of vrachtwagen!:D

Gewoon.... Met een e en 2 keer een o.... _-:(

Anyway, ik had mn 2 wieler en shet ook gewoon samen in een 2paardstrailer, alleen dan de trailer in de lengte op zn kant

EVIRAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:48

L-Rivaldo: Nee ik heb geen tegengewicht voorop en mijn 2 wieler weegt 120 KG en met een paard in de trailer.
Met 2 shets, jouw koets is zeker veel lichter, dus geen probleem.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:23

stef schreef:
Anyway, ik had mn 2 wieler en shet ook gewoon samen in een 2paardstrailer, alleen dan de trailer in de lengte op zn kant

Stef : Je bedoeld denk ik je tweewieler in de lengte op z'n kant ??? *D

Ik had ook mijn 2 shet's in een anderhalf paards trailer, en dan de stang halverwege achter de pony's en de tweewieler rechtop tegen de klep aan vastgebonden in de trailer

Nu heb ik een C-pony, en moet dus 2 x rijden als ik met mijn eigen wagen ergens anders wil mennen, geen centjes om een mooie combi aan te schaffen om alles in 1x mee te nemen....jammer genoeg !!

LadyMadonna

Re: Vervoer paard & wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:06

hehe, ik kreeg ook al een pb... K was nog niet wakker vanmorgen denk ik ;)
Maar uiteraard de wagen op zn kant in de trailer :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:30

Ik heb geen zin / geld om een stevige auto aan te schaffen die dan een trailer met koetsenframe kan trekken / of een grote bestelbus voor de wagen erin en dan de poowns in de trailer. Het grootste minpunt van zware auto / bestelbus vind ik dat je dan ook met al je andere autoritjes met zo'n enorme benzine/diesel/wegenbelasting-slurper zit. Of je zou apart zo'n auto aan moeten schaffen, alleen voor de menritten.
Dus we houden het voorlopig op 2x rijden, gewoon met veetrailer waarin pony's prima passen (heb 2 Welsh A'tjes) en mijn 12 jaar oude VW Golfje :+

Ik wil nog wel zo'n frame voor tweewieler achterop trailer laten monteren. Het frame voor de koets, zoals eerder gepost, is volgens mij niet RDW gekeurd en je loopt risico dat je het geheel aan de kant moet laten staan als je aangehouden wordt. Dat lijkt me zo'n gestress, alleen de gedachte alleen al zou ik niet mee op pad willen gaan. Dan maar 2x rijden.

Mocht iemand zich overigens spontaan aanbieden als sponsor dan staat mijn mailbox open :+

Afbeelding

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:12

mag dit Golfje dat allemaal wel trekken?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:36

Mijn golf diesel mocht net aan mijn paardentrailer trekken (1200 kg) maar wel met BE rijbewijs

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:05

Wat ik me afvraag, rijdt het nu heel anders met zo'n frame op de trailer? Ik zit er namelijk wel aan te denken om mijn trailer in de toekomst te laten ombouwen. Tot die tijd moet ik 2x rijden.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:10

Wij hebben een Humbaur Rapid koetstrailer, en hij is te koop :P

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:05

Ik schroef mijn sulky uit elkaar in drie delen, die kan dan achterin mijn autootje. Pony in de trailer en gaan. :)

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:09

Wij hebben een vrachtwagentje. Eerder kon dan voorin de kar en erachter de pony's, maar inmiddels hebben we nog een paar pony's die een slagje groter zijn, dus meer ruimte nodig hebben. Dus nu hebben we een aanhanger achter de vrachtwagen met de kar erop. Ideaal. En er zit een camera ingebouwd zodat we de paarden kunnen zien, en met 1 druk op de knop over kunnen schakelen naar de camera achterop de vrachtwagen om de aanhanger te zien.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:20

Citaat:
mag dit Golfje dat allemaal wel trekken?

Vergis je niet in de kracht van een Golf :))
Ja hoor, en hoe vaak ik wel niet word aangehouden door politie die zich dat ook afvraagt >;)
Golf mag 1200 kg trekken, ik heb BE rijbewijs, trailer is plm 600 kg. En twee welshes wegen gezamenlijk echt niet meer dan 600 kg.

Dus hier is over nagedacht ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:24

Wij hebben zo'n associaal grote Amerikaanse auto en daardoor kan deze ook wat grotere trailers trekken. We hebben een trailer/veewagen waar 2 paarden + wagen in kan. Eigenaar heeft nu zelfs een lier in laten bouwen die de wagen er in kan trekken..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:33

capopjekop schreef:
Wat ik me afvraag, rijdt het nu heel anders met zo'n frame op de trailer? Ik zit er namelijk wel aan te denken om mijn trailer in de toekomst te laten ombouwen. Tot die tijd moet ik 2x rijden.

Nee het rijdt niet heel anders. Onze combinatie is alleen een stuk langer. Verder merk je weinig verschil.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:16

Je merkt idd weinig verschil buiten het feit dat je combinatie een stuk langer is.

Ik heb meestal mijn marathonwagen voorop de dissel (2paardstrailer met koetsenframe) en de sulky in de punt van de trailer (of in het rechtervak van de trailer als ik maar 1 paardje mee heb.

EVIRAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:35

(Ja hoor, en hoe vaak ik wel niet word aangehouden door politie die zich dat ook afvraagt
Golf mag 1200 kg trekken, ik heb BE rijbewijs, trailer is plm 600 kg. En twee welshes wegen gezamenlijk echt niet meer dan 600 kg.
)

is jouw trailer een 2-paardentrailer of een 1 paardentrailer ?
Ik ken geen 2 paardentrailer die onder de 1600 kg goedgekeurt zijn. Deze gewicht is op de papieren van de trailer geschrijven.
Ook als je geen paarden in de trailer heb (ca. 600 kg), de auto moet kunnen trekken het gewicht die op de papieren van de trailer, ook met E rijbewijs. Met B rijbewijs mag ik niet trekken want het gewicht van de auto is lichter dan het gewicht van de trailer
Voorbeeld : ik heb een Subaru (4wd) van 1250 kg, die mag trekken 1600 kg (mijn 2 paardentrailer is 1600 kg goedgekeurd). Dus met E rijbewijs mag ik trekken als de reelle gewicht van de trailer niet boven de 1600 kg is.
Maar ik mag niet trekken ook een leeg trailer (ca. 600 KG), dus zonder paarden die 1800 KG goedgekeurt is.
.
Ik hoop dat het is duidelijk, sorry voor de fouten maar ik ben niet nederlandstalig !!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:00

@EVIRAM: Wat je schrijft is duidelijk, maar grotendeels incorrect. Je mag het maximale gewicht dat de auto mag trekken, niet overschrijden als je ermee buiten komt. Dat is onafhankelijk van de maximale massa van de trailer. Als die laatste bijvoorbeeld op 2 ton gekeurd is, dan mag die maar tot 1200kg beladen zijn met de golf van VHU ervoor. Hoeveel de trailer op papier mag laden is dan niet meer van tel.

De MTM van de trailer is op papier enkel van tel als je ermee wil rijden met een B rijbewijs: om dat te kunnen, mag de MTM van je trailer niet hoger zijn dan het leeggewicht van de auto. Binnen een paar jaar zou dat echter veranderen...

Ik heb een aanhangwagen voor de koets en een trailer voor de paarden. Ofwel rijd ik twee keer, ofwel gaat de koets met iemand anders mee. Mettertijd wil ik overschakelen op een vrachtwagentje, maar dat is nog verre toekomstmuziek.

EVIRAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:20

Als die laatste bijvoorbeeld op 2 ton gekeurd is, dan mag die maar tot 1200kg beladen zijn met de golf van VHU ervoor. Hoeveel de trailer op papier mag laden is dan niet meer van tel.

het klopt niet. Toen ik mijn E rijbewijs in Nederland heb gedaan (voor ca 5 jaar) het was uitgelegd dat de gewichten op de papieren van de auto en de trailer relevant zijn voor de politie en de verzekering ! Natuurlijk moeten de reelle gewicht van paarden en trailer niet boven deze gewichten zijn. Misschien zijn intussen de regels anders, maar zou ik graag weten waar je deze informatie heb ?

met B rijbewijs is de beperking nog strenger ; mag de leege auto niet lichter dan de trailer met paarden zijn !

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:25

EVIRAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:47

Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

hoe gaat de politie controleren langs de weg hoeveel jouw paarden wegen ??? die nemen de weegbrug mee ??
ik zou graag de officielle tekst zien !!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:35

EVIRAM schreef:
hoe gaat de politie controleren langs de weg hoeveel jouw paarden wegen ??? die nemen de weegbrug mee ??
ik zou graag de officielle tekst zien !!

Politie staat hier langs de snelwegen op parkeerplaatsen met mobiele weegbruggen idd !
dus ze kunnen de trailer en paarden in sommige gevallen wel wegen.
Spreek uit ervaring !!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:41

klopt het gewicht wat je op dat moment bij hebt geldt.

Ik vind het wel een eind om mee te rijden met de trailer met koetsframe.
Ben er nu 1x mee op wedstrijd geweest en dat ging best goed.

VHU heeft een veetrailer geen paardentrailer. De kap hiervan is ook lager
zoals je op de foto kan zien dus het gewicht zal ook wel lager liggen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:55

Citaat:
het klopt niet. Toen ik mijn E rijbewijs in Nederland heb gedaan (voor ca 5 jaar) het was uitgelegd dat de gewichten op de papieren van de auto en de trailer relevant zijn voor de politie en de verzekering !

Dat wordt dus heel vaak gezegd maar is dus niet zo. Ik wilde deze trailer laten terugkeuren (hij is gekeurd tot max massa 2000 kg) maar dat hoeft dus niet als ik er niet meer dan 600 / 700 kg in laad.

Citaat:
Politie staat hier langs de snelwegen op parkeerplaatsen met mobiele weegbruggen idd !
dus ze kunnen de trailer en paarden in sommige gevallen wel wegen.
Spreek uit ervaring !!

Ik dus ook ;)

En ik heb inderdaad een veetrailer, geen paardentrailer.
HEt grappige is altijd geweest dat als ik de VW Passat 1.6 motor ervoor had, met zelfde hoeveelheid kg die hij mocht trekken ik nooit de politie achter me aan had. Die denken namelijk dat zo'n Passat meer mag trekken. En dat is dus niet zo.

Als je zekerheid wilt hebben over je combi gewoon bij de ANWB langsgaan, op weegbrug, papier laten controleren die je hebt en je weet het.

Trouwens als wij een eind moeten rijden kunnen we een VW pickup busje huren, super handig, kan wagen achterin de laadbak.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:31

Hoewel Evelli de FAQ op TAO al aanhaalde, hier nog even de uileg.

EVIRAM schreef:
het klopt niet. Toen ik mijn E rijbewijs in Nederland heb gedaan (voor ca 5 jaar) het was uitgelegd dat de gewichten op de papieren van de auto en de trailer relevant zijn voor de politie en de verzekering ! Natuurlijk moeten de reelle gewicht van paarden en trailer niet boven deze gewichten zijn. Misschien zijn intussen de regels anders, maar zou ik graag weten waar je deze informatie heb ?

Het is niet zo heel moeilijk: je mag niet overladen rondrijden. Dat wil zeggen dat je trailer niet teveel mag wegen volgens zijn MTM (Maximaal Toegelaten Massa) EN volgens de MTMS (Maximaal Toegelaten Massa Sleep) van de auto. Met een BE rijbewijs hoef je enkel te letten op de MTMS van de auto en de MTM van de trailer.

Mag de auto 1200kg trekken en de trailer 1500kg in totaal wegen, dan mag de auto nog steeds maar 1200kg trekken.
Mag de auto 1600kg trekken en de trailer 1500kg in totaal wegen, dan mag de trailer nog steeds maar 1500kg wegen.
Het kleinste gewicht is dus de bovengrens voor de lading van de trailer.
Met een BE rijbewijs is wat de trailer effectief weegt van tel, niet wat er op diens papieren staat. Natuurlijk mag je trailer met lading nooit meer wegen dan diens MTM op papier aangeeft maar dat wist je zelf al...

Er is verder nog een technische regel van kracht. Althans, dat is zo in België. Maar vermits we in de EU leven en deze regels al lang op elkaar zijn afgestemd, zal dat voor NL wel niet veel verschillen.
Voor voertuigen met een vermelding van MTMS op het PVG (Proces-Verbaal van Goedkeuring):
De bewuste regel zegt dat de trailer niet zwaarder mag zijn dan de MTM van de auto. Behalve als de auto een 4X4 is met een ladderchassis, dan mag de trailer 1,2 keer de MTM van de auto wegen.
Vermits een auto met B rijbewijs maximaal 3,5 ton mag wegen, komt dat neer op een maximaal sleepgewicht van 7 ton voor een gewone auto en 7,7 ton voor een 4X4 met ladderchassis, als je je BE rijbewijs hebt
Voor voertuigen zonder vermelding van MTMS op het PVG:
Een aanhangwagen mag niet zwaarder wegen dan 75% van het trekkend voertuig, als het gaat om een trailer met oplooprem. Dit zijn de meeste, zoniet alle, trailers voor paarden bedoeld om achter een gewone personenwagen te hangen.
Met een MTM voor de auto van 3,5 ton, komt dit neer op een maximaal sleepgewicht van 6,125 ton met BE rijbewijs.
Meer info vind je hier.

Citaat:
met B rijbewijs is de beperking nog strenger ; mag de leege auto niet lichter dan de trailer met paarden zijn !

Correctie: de lege auto mag niet lichter zijn dan de MTM van de trailer. Dat is wat op het papier staat; hoeveel de trailer in werkelijkheid weegt, maakt niet veel meer uit. Natuurlijk mag je nog steeds niet overladen rondrijden...
Verder mag de MTMS niet hoger zijn dan 3,5 ton maar dat is meestal het geval bij personenwagens.
Meer info vind je hier.

In België zijn er vaste weegbruggen langs de autosnelwegen. Of de politie kan je doen volgen naar een commerciële openbare weegbrug...

EVIRAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:55

toen ik mijn nieuwe trailer gekocht had, moest ik mijn trailer die oorsprunglijk 1800 kg MTM laten keuren tot 1600 kg. Nu staat op de trailer papier 1600 kg MTM en ik mag trekken met mijn auto.
Volgens de CBR mag ik niet trekken met mijn auto een trailer op papier 1800 kg MTM ook zonder paarden (dus reelle gewicht : 600 kg). Ik kan de tekst niet vinden maar ook je kun ook niet mj de officielle tekst geven waar het is aangegeven dat de gewicht op papier niet relevant is. Ik geloof niet dat je kun de verzekering overtuigen als een ongeluk is ! Alleen de wet is geldig !