[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leinearthur

Re: Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:55

Heb meneertje vroeger ook wel een paar keer voor de kar gezet. Ik weet nu nog niet hoe alles in elkaar zit :=
maar dit zal wel fout zitten.

Afbeelding

even ter duidelijkheid; Ik ben dit niet van plan nog een keer te doen, dit was een van de eerste keren, en wist niet hoe het in elkaar zat maar was toch eigenwijs :j

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:41

Ik hou me zelf zo ver mogelijk uit de buurt van aangespannen rijden, vooral omdat ik er 0,0 verstand van heb. Maar vind het dan wel intressant om te lezen. :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:55

ohja wil iemand even verbeter puntjes van het tuig op mijn foto geven :o
gewoon om dat ik nieuwsgierig ben wat ik vroeger allemaal fout heb gedaan.
ik zie zelf wel dat ik te streng ben met me hand etc. :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:56

Als ik jullie zo hoor, krijg ik het gevoel dat ik mijn pony op de totáál verkeerde wijze beleerd heb _O-

Namelijk met behulp van een paar menners op stal, eerst een stuk of 10 keer met het tuig om in de bak erachter gelopen en pony geleerd te reageren op mijn stemhulpen, toen de slee erachter (was afgelopen winter in de sneeuw :+ ) en vervolgens de sulky erachter :o . Pony doet het perfect moet ik zeggen.. Al moet er nog wel het eea aan de sulky aangepast worden, dus voordat dat gebeurt is zet ik haar er niet meer voor.

Maar idd, sommige foto's... := :x

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:57

Wat een verschrikkelijke filmpjes en foto's zeg. Ik ben ook een leek kwa mennen, maar zie bij sommige foto's duidelijk dat het niet goed zit, maar op sommige foto's zie ik dat juist niet.
Iemand hier in de buurt heeft haar tinker van 2.5 jaar weg gebracht om voor de kar te beleren met als reden dat ze anders te sterk word?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje zo'n naieve muts was.....
Heb heel vroeger met een shetje gemend en dat ging altijd goed.
Toen ik mijn hafje kocht was ze ook beleerd, ik heb toen een kar gekocht en tuig en ben op pad gegaan.
Vroegah ging dat goed dus dacht het nu ook wel te kunnen......
Niet dus! Hafje belande in een gelukkig droge sloot en het is allemaal heel goed afgelopen!
Maar ik ben er dusdanig van geschrokken dat ik de leidsels aan de wilgen heb gehangen en de kar te koop heb gezet. Ik heb de financieen niet om een mencursus te gaan volgen dus dan maar niet meer mennen. Het blijft trekken hoor want ik vond het wel heel leuk om te doen, maar de schrik en het verstand winnen het! Mocht ik ooit een mencursus kunnen gaan volgen ga ik dat wel doen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:03

Aranel schreef:
Als ik jullie zo hoor, krijg ik het gevoel dat ik mijn pony op de totáál verkeerde wijze beleerd heb _O-

Namelijk met behulp van een paar menners op stal, eerst een stuk of 10 keer met het tuig om in de bak erachter gelopen en pony geleerd te reageren op mijn stemhulpen, toen de slee erachter (was afgelopen winter in de sneeuw :+ ) en vervolgens de sulky erachter :o . Pony doet het perfect moet ik zeggen.. Al moet er nog wel het eea aan de sulky aangepast worden, dus voordat dat gebeurt is zet ik haar er niet meer voor.

Maar idd, sommige foto's... := :x

waarom heb je dan nooit meer contact met mij opgenomen? Ik wou je graag helpen..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:09

justdiesel schreef:
Toen ik mijn hafje kocht was ze ook beleerd, ik heb toen een kar gekocht en tuig en ben op pad gegaan.
Niet dus! Hafje belande in een gelukkig droge sloot en het is allemaal heel goed afgelopen!
Maar ik ben er dusdanig van geschrokken dat ik de leidsels aan de wilgen heb gehangen en de kar te koop heb gezet. Ik heb de financieen niet om een mencursus te gaan volgen dus dan maar niet meer mennen. Het blijft trekken hoor want ik vond het wel heel leuk om te doen, maar de schrik en het verstand winnen het! Mocht ik ooit een mencursus kunnen gaan volgen ga ik dat wel doen.

Ook mensen met een koetsiersbewijs belanden wel eens in de sloot hoor.:P

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:10

Isegrim schreef:
justdiesel schreef:

Yes...

been there, done it, got the shirt.... :P

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:11

of........., naast de koets, of midden in een akker, of bijna onder een vrachtwagen/tractor, of bijna maar net niet tegen een boom of of of.... ;(

lang leve jonge paarden! :Y)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:14

Gelukkig nog maar één keer van de wagen af gevlogen.
Paarden gingen er vandoor en de molenrem zat er niet goed op.
Ja, dan wordt je er afgeslingerd.
Dat werd een retourtje 1e hulp. (gelukkig alleen een lichte hersenschudding :D)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:15

Isegrim schreef:
justdiesel schreef:

Jawel dat zal ook heus wel hoor, maar met menbewijs weet je toch wel beter hoe te handelen met rijden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:16

Tja, iedereen is het erover eens dat je het niet fout moet doen maar wel goed moet doen. Maar wat is goed en wat is fout? Okee, die foto's zijn overduidelijk fout, maar ik betwijfel of we het ooit eens worden over wat goed is.

moet je bijvoorbeeld je mendiploma halen? Ik heb heel veel topics hierover gezien en er zijn heel veel mensen die het hele diplomagebeuren nergens op vinden slaan. En wat is zo'n diploma waard? Het is aan een mens gekoppeld en niet aan een combinatie mens-paard.

Nog een vraag: kun je het alleen goed doen als je je paard laat beleren? Of moet je er professionele begeleiding bij halen? Na het zien van filmpjes op Youtube van sommige zogenaamde professionals kan ik me voorstellen dat mensen dat niet zien zitten.

Zelf doe ik het als beginnend menner lekker op mijn manier: een hoop boeken lezen, advies inwinnen en heel rustig aan opbouwen. Er zijn vast een hoop mensen die het helemaal niks vinden, maar daar kan ik mee leven, net zoals zij er mee kunnen leven dat ik hun methode niks vind.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:20

arno8 schreef:
...
moet je bijvoorbeeld je mendiploma halen? Ik heb heel veel topics hierover gezien en er zijn heel veel mensen die het hele diplomagebeuren nergens op vinden slaan. En wat is zo'n diploma waard? Het is aan een mens gekoppeld en niet aan een combinatie mens-paard.
....

maar het zegt over het algemeen wel iets over de instelling van de menner. het geeft vaak toch wel aan dat je het serieus aanpakt en er open voor staat om dingen te leren

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:22

arno8 schreef:
.

Nog een vraag: kun je het alleen goed doen als je je paard laat beleren? Of moet je er professionele begeleiding bij halen? Na het zien van filmpjes op Youtube van sommige zogenaamde professionals kan ik me voorstellen dat mensen dat niet zien zitten.

Professional? Nee. Iemand met verstand? Ja.
Maar vooral iemand waar je een goed gevoel bij hebt. Waar je op de nacht na 24/7 kunt binnenvallen, die je op de hoogte houdt van alle vorderingen, die je betrekt in het leerproces.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:22

justdiesel schreef:
Jawel dat zal ook heus wel hoor, maar met menbewijs weet je toch wel beter hoe te handelen met rijden.

Heeft het koetsiersbewijs meer niveau dan het ruiterbewijs (ruiterbewijs is echt een lachertje imo)?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:26

xElienx schreef:
arno8 schreef:
...
....

maar het zegt over het algemeen wel iets over de instelling van de menner. het geeft vaak toch wel aan dat je het serieus aanpakt en er open voor staat om dingen te leren

klopt. Maar zou je iemand die het al jaren (wedstrijdmenner/lokale boer met verstand/enzenz) doet ook adviseren om het alsnog te doen? Wat je meekrijgt met zo'n diploma zijn de beginselen van het mennen. (-hoe tuig ik op -hoe heet dit onderdeel -hoe werkt een koets)

Nee.. ik zou het elke beginner adviseren, maar ik zou niet afschrikken als een (in mijn ogen) vakman deze niet heeft

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:26

Isegrim schreef:
justdiesel schreef:

Heeft het koetsiersbewijs meer niveau dan het ruiterbewijs (ruiterbewijs is echt een lachertje imo)?

mwah, ligt eraan wat je al weet en wat je ervan verwacht en wilt leren. Zie mijn vorig bericht

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:27

Leinearthur schreef:
ohja wil iemand even verbeter puntjes van het tuig op mijn foto geven :o
gewoon om dat ik nieuwsgierig ben wat ik vroeger allemaal fout heb gedaan.
ik zie zelf wel dat ik te streng ben met me hand etc. :j
Afbeelding

Zo heel verschrikkelijk zit het allemaal niet hoor (hélemaal niet natuurlijk als je dat vergelijkt met de extreme foto's die ik gepost heb).
Scharen van het bit steken wat naar 'voren', dit komt waarschijnlijk doordat je de verbinding met de neusriem mist (werking van menhoofdstel hoort in principe een neusriem bij.) Strengen hangen te slap, zouden korter moeten, niet duidelijk is hoe je de strengen bevestigd hebt, want volgens mij is het een draverssulky dus mist deze een zweng, en dus heb je geen 'normaal' tuig nodig maar een zgn. draverstuig/kliktuig. Mis een menzweep in de hand en niet duidelijk is of er wel of geen lichtogen aan het lamoen zitten; verder lijkt het alsof op de foto de buitensingel niet is vastgemaakt, of wel is vastgemaakt maar wat te lang is en daardoor zo los 'flubbert'. Hoogte v/h borsttuig is goed verder, broek zit goed maar oogt wat te groot, de lendenriemen zouden wat meer naar achteren moeten, maar dan heb je teveel ruimte over van achter bij de broek; die is dus wat te groot.
Zit eigenlijk best redelijk nog allemaal hoor!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:28

Dat van hulp zoeken is inderdaad lastiger.
Sommige mensen vinden zichzelf heel wat als ze een keer een simpele pony hebben beleerd en kunnen dan opeens alles. (geen negatief woord over pony menners!!!)
Mocht het mij een keer gebeuren dat ik een paard wil beleren zal ik het eerst proberen met de mensen om mij heen waarvan ik het eens ben met hun manier van omgaan met paarden.
Mocht dit niet lukken dan zijn er genoeg mensen die ik ken die professioneel beleren en waar ik vertrouwen in heb.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op eerder verwijderde foto's verwijderd.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:32

bedankt JoyCiej007 dan hoef ik me iig niet zo slecht te voelen over hoe me perdje ervoor heeft gelopen haha :o

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:36

S_zanne schreef:
Sommige mensen vinden zichzelf heel wat als ze een keer een simpele pony hebben beleerd en kunnen dan opeens alles. (geen negatief woord over pony menners!!!)

Probeer je hiermee iets te zeggen over mij en brave Modoc? :+ ;) hihihi
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast gezien eerdere bericht aangepast is.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:38

Ania schreef:
S_zanne schreef:

Probeer je hiermee iets te zeggen over mij en brave Modoc? :+ ;) hihihi

Ik zou niet durven
Modoc is lieffff <3 Nu gait nog terug vinden :D
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-11-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast gezien eerdere bericht aangepast is.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:41

meld zich :P
hier nog zo'n doos die haar paard even zelf beleerd heeft.
geen koetsiersbewijs en weinig hulp heeft gehad.

Maar wel precies weten hoe het tuig moet en waarom.
dat een zwanenhals veiliger is
en vaak mee geweest met een kar.
en zelfs een korte men vakantie had gedaan samen met vriendin.
pony kon al jaren goed dubbellonge, ook erachter.
en we hebben het rustig opgebouwd.
nu tuf ik op zondag een rondje schermer met mijn concourswagentje en 22 jarige ijslandse merrie.
hoop nooit een ongeluk mee te maken en ben altijd op mijn hoede voor trekkers,vrachtwagens enz.
vriendin die zelf menwedstrijden doen gevraagd of ik het allemaal nog goed deed en kleine tips en trucs aangeleerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:48

Ik heb ook geen koetsiersbewijs, zie er op dit moment voor mij persoonlijk geen meerwaarde in (ik heb het voordeel dat mijn trainer bij mij op stal staat)

Miss_Malfoy schreef:
Nouja het is dus mijn vzpony, en echt niet iedereen die geen pro is en recreatief ment is onverantwoord hoor. Zoiets zie ik hier nu echt nooit?

Ik ben ook geen pro, ik denk zelfs dat er nauwelijks pro's op bokt zitten. Met recreatief mennen is niks mis, maar toen ik 14 was en een verzorgpony kreeg met wagen en tuig heb ik wel keurig een boekje "hoe span ik in" (oid) gekocht :j Heb het niet meer, maar was een heel handig boekje, niks over het mennen, alleen het tuig, het optuigen en het inspannen.