VanHuisUit schreef:Citaat:mijn eerste reactie was, tikkie of nog iets duidelijker dan dat
Als ik dat direct bij mijn pony's doe, dus zonder eerst mijn stemhulp, heb ik twee stresskippen en ben ik 100 meter verder. Die van mij moeten reageren op mijn stem en wellicht leg ik m'n zweep tegen de zijkant of geef ik wat lichte tikjes, dat ze weten dat die zweep daar is, als begrenzing. Maar echt een tik,
Helemaal mee eens hoor en wat je zegt, veiligheid voor alles. Maar ik denk wel dat het van paard en menner afhankelijk is hoe je die consequentie toepast.
[/quote]
volgens mij maak ik ook duidelijk dat je het juist moet toepassen en met beleid. als je aanwijzingen geeft met de aanwijsstok (zweep) hoeft dat niet met geweld (mijn verhaal is wel voor een gewelddadige interpretatie vatbaar
maar niet zo bedoeld) en die tik waarbij je 100mtr verder staat prima zolang het 100mtr is en de boel in de hand is/blijft. rijd zelf met een 5.5 jarige Kwpn (voltaire bloed) 100% spring gefokte ruin samengesteld. en neem maar van mij aan dat deze bloed kikker zeer eenvoudig is te beledigen. maar daar heb ik plat gezegd SCHEID AAN!!!wel alles gedoseerd en met beleid, hierdoor kan ik met hem lezen en schrijven loopt als een mak schaap achter mij aan ik kan alles met dit dier, respect heet dat Imo. overigens heb ik nog nooit een flinke tik gegeven of hoeven geven. ik ben nou eenmaal niet van gepiep en gemiep van het penny gehalte. maar waar het hierom gaat is de vraagsteller en zijn "probleempje" ik ben van mening dat mits goed toegepast uitgevoerd je simpel aan je paard duidelijk kunt maken dat het niks is om zich druk over te maken en snel op te lossen is.
of aanleggen en lichte tikjes is nog wel wat anders
Tja, de ene pony kon dat al, de ander heb ik zo opgevoed. Als je het topic bekijkt over 'watertraining' zie je dat dus. Met rust en duidelijkheid kom ik een heel eind / loopt hij overal langs. Daar komt geen
En guess what, heb ik nooit gedaan ook.
) welterusten