[AR] help men paard wil niet over de weg markering

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:21

VanHuisUit schreef:
Citaat:
mijn eerste reactie was, tikkie of nog iets duidelijker dan dat

Als ik dat direct bij mijn pony's doe, dus zonder eerst mijn stemhulp, heb ik twee stresskippen en ben ik 100 meter verder. Die van mij moeten reageren op mijn stem en wellicht leg ik m'n zweep tegen de zijkant of geef ik wat lichte tikjes, dat ze weten dat die zweep daar is, als begrenzing. Maar echt een tik,

Helemaal mee eens hoor en wat je zegt, veiligheid voor alles. Maar ik denk wel dat het van paard en menner afhankelijk is hoe je die consequentie toepast.

[/quote]
volgens mij maak ik ook duidelijk dat je het juist moet toepassen en met beleid. als je aanwijzingen geeft met de aanwijsstok (zweep) hoeft dat niet met geweld (mijn verhaal is wel voor een gewelddadige interpretatie vatbaar :o maar niet zo bedoeld) en die tik waarbij je 100mtr verder staat prima zolang het 100mtr is en de boel in de hand is/blijft. rijd zelf met een 5.5 jarige Kwpn (voltaire bloed) 100% spring gefokte ruin samengesteld. en neem maar van mij aan dat deze bloed kikker zeer eenvoudig is te beledigen. maar daar heb ik plat gezegd SCHEID AAN!!!wel alles gedoseerd en met beleid, hierdoor kan ik met hem lezen en schrijven loopt als een mak schaap achter mij aan ik kan alles met dit dier, respect heet dat Imo. overigens heb ik nog nooit een flinke tik gegeven of hoeven geven. ik ben nou eenmaal niet van gepiep en gemiep van het penny gehalte. maar waar het hierom gaat is de vraagsteller en zijn "probleempje" ik ben van mening dat mits goed toegepast uitgevoerd je simpel aan je paard duidelijk kunt maken dat het niks is om zich druk over te maken en snel op te lossen is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:27

Citaat:
ik ben nou eenmaal niet van gepiep en gemiep van het penny gehalte
_O-
Nou ik ook niet hoor ;)

Citaat:
Vanhuisuit: denk dat het niet onverstandig is om je pony's juist te laten wennen aan de zweep. Ze moetenn er ontzag voor hebben maar mogen er zeker niet bang voor zijn. Ook dat hoort bij een goed geschoold/opgeleid paard/pony.

Mijn pony's reageren prima op de zweep, maar een tik (zoals ik het las) zeg maar deze ~~}> of aanleggen en lichte tikjes is nog wel wat anders ;)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:37

maar als dat verdient is ~~}> , door het misdragen/ongewenst gedrag van het paard, is het nabootsen van een grote of kleine impact uit de kudde groep op zijn plaats. benader het eens vanuit dit oogpunt de dieren wereld spreekt alleen zijn eigen taal, mensen spreken vele talen dus kunnen wij ons daarin aanpassen. waarom dan ook niet als een paard wijkt voor objecten in het verkeer alleen al uit veiligheid. duidelijkheid en consequent zijn.
zijn imo echt sleutelwoorden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:02

Stel dat ik in een situatie ben waarbij mijn paard / pony gevaarlijk dreigt uit te wijken dan leg ik mijn zweep aan en loopt hij door, dus ik kan er denk ik nu, niet eens over meepraten dat ik een ~~}> geef :+ Tja, de ene pony kon dat al, de ander heb ik zo opgevoed. Als je het topic bekijkt over 'watertraining' zie je dat dus. Met rust en duidelijkheid kom ik een heel eind / loopt hij overal langs. Daar komt geen ~~}> aan te pas.
Mocht het zo zijn dat ze niet zouden luisteren, in een gevaarlijke situatie, ben ik keihard hoor, don't worry. Wil wel heel thuiskomen ;) Heb het blijkbaar nog nooit meegemaakt of moeten doen, omdat ze dus luisteren.

Laat ik het in paardentermen zeggen, in 'mijn' kudde heerst dus rust en is duidelijk wie de leider is, ik dus. Zonder discussie ;) want die voer ik echt niet met mijn paard/pony's. In een kudde met rust wordt er af en toe gedreigd, oren in de nek, knauw hier en daar (zweep aanleggen, mondelinge waarschuwing), maar er worden hier geen dreunen uitgedeeld }:0 En guess what, heb ik nooit gedaan ook.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:08

Dan zitten we toch op 1 lijn!! we mochten willen dat er 50% meer van ons type hier op bokt er zo over denkt en er naar handelt.
(als ik al die penny verhalen hier lees wordt ik meestal nogal simpel van dat gemuts |( ) welterusten :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:13

:D
Trouwens, mijn Nebraska was een Haarlem (van Voltaire) uit Ramiro merrie. Super paard.. ff off topic. Als je die paarden voor je wint kun je er de hele wereld mee rond :7

Nou Topic Starter, hoop dat je nog wat aan onze discussie hebt gehad.
Ook welterusten :evaw:

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:16

dan had je een half broer/zus van die van mij. Hoe toevallig, vandaar mijn alias hier op bokt Haarlem :D

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 02:56

Kentaro schreef:
Heeft ze hetzelfde zonder oogkleppen???
Ben met m'n shet aan het beginnen in het tuig en hij durfde werkelijk nergens langs/over met kleppen :P
Als je er aan het halster/hoofdstel zonder kleppen geen last van hebt (met wandelen) weet je eventueel wel waar het aan ligt!?

Daarom rijd ik nu zonder oogkleppen; Fralla schrikt nu stukken minder!!!!