[AR] Is bitloos mennen mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:30

Ik vind met bit wel veiliger.. maar het kan zonder bit

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:52

Het ligt ook echt aan het paard/ pony die voor de wagen staat!
Mijn Welsh A staat ook bitloos voor de kar, dat is zo'n ontzettend braaf dier, daar kan je nog een rotje onder afsteken zonder dat hij aan de kletter gaat. De eerste keren dat we gingen mennen hebben we op een afgesloten terrein wat situaties nagedaan die je op straat kan tegenkomen: grote woeste hond op hem af laten stormen, stok in de wielen gestoken zodat deze niet meer vooruit ging, plotseling veel herrie, wapperend plastic en nog meer en in álle gevallen liep hij braaf door en of stopte als daar om werd gevraagd.
Deze pony wordt ohz ook al jaren bitloos gereden, dit omdat hij een bit met alle macht uit zijn mond probeert te werken. Op een gegeven moment had hij een trucje om het hele hoofdstel ineens af te krijgen en geloof me, ik heb heel wat geprobeerd om dit tegen te gaan, voordat ik bitloos ging proberen, maar het ging niet. En ook zijn eerste menhoofdstel was echt appeltje-eitje voor hem om af te doen, dus nu staat hij gewoon met zijn bitloze rij-hoofdstel voor de kar en dat gaat echt heel goed, je kunt hem heel fijn sturen.
Hier met mijn nichtjes op de kar (die laat ik nooit alleen, don't worry):
Afbeelding

delerium

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:11

HAR -> AR

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:13

Het is zeker mogelijk. Wedstrijden hoef je er iig niet mee te starten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:23

Als een paard écht in paniek is, heb je idd met bit net zoveel (of net zo weinig) te vertellen als zonder bit, maar hoevaak gebeurt het dat een paard écht in paniek is?
En dan wordt er gezegt: "als je nou een shetje hebt", ook een shetje in paniek kan ontzettend veel schade aan richten, ook een shetje in paniek hou je niet (been there, done that)
Echter ben ik nog steeds van mening dat je buiten de paniek om, meer te vertellen hebt met een bit. Het is ook niet voor niks dat met mennen over het algemeen stangbitten gebruikt worden, met hefboomwerking dus.
Je kan veel preciezer, en als het nodig is, scherper in werken dan zonder bit, of met een trensje.
Daarbij kan je een paard wat OHZ loopt en even jolig "aan de kletter gaat" eenvoudig omtrekken, doe je dat met een aanspanning lig je ondersteboven in de sloot (tenzij je op een groot veld oid rijdt).
Met een aanspanning ben je langer en breder dan OHZ, dus veel tactieken die je OHZ zou gebruiken als er wat gebeurt, vallen voor de wagen af :j

linn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:36

ja tuurlijk kan dat!
Als je eerst leert je pony met een bit loos hoofdstel om te laten gaan.
Als dat niet kan zou ik het niet doen dan is het wel te gevaarlijk.
Een bidloos men hoofdstel (met oog kleppen) bestaat volgens mij niet.
\Maar vind het super goed dat je er aan denk Ik vind een bid eigenlijk maar niets:$

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:37

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Een gast instructeur bij ons heeft wel eens bitloos gement (en bitloze combinaties lesgegeven) hij vind het wel beduiden minder fijn werken en rade het ook absoluut niet aan.

Je heb overgens ook wel specifieke menhoofdstellen met een bitloze optoming, maar ik heb me daar zelf niet zo in verdiept. (ik neem dan trouwens aan dat die ook wel met oogkleppen te krijgen zijn aangezien je vaak los bakstukken met of zonder oogkleppen kan kopen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:44

Eerst wil ik even zeggen, dat ik totaal geen ervaring heb met mennen.
Maar wel met bitloos en daarom wil ik toch even reageren.

Bitloos mennen is zeker mogelijk! Ik weet dat Ideal bitloosmenhoofstellen verkoopt. Maar er zullen vast meer merken zijn.

Het eerste wat ik denk bij sommige reacties: Als je je paard zonder bit niet vertrouwd, zou ik dat ook zeker niet met bit doen!
Een bit is geen noodrem...

Veel plezier met bitloosmennen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:03

Ik vind het nogal typisch dat er zoveel bitloze ruiters reageren. Ik zou ook nooit gaan rijden met een stang (iig niet met het niveau wat ik nu heb), maar zie er met mennen wel degelijk een voordeel in. Ik rijd ook wel eens bitloos maar ik zou het voor de wagen niet gauw doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:17

Een bit is wel degelijk een noodrem. Wellicht niet bij een paard wat in blinde paniek is, maar wel bij een paard wat eenvoudig schrikt en even aan de hol gaat (das wat anders dan blind aan de kletter).

maar goed, deze discussie kom je toch nooit uit

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:04

bitloos heb je ook een noodrem hoor :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:37

@Stef: Een paard luisterd louter naar een bit of bitloos omdattie er op getraind is. Dat je met een bit meer macht hebt zit 99 procent van de tijd meer tussen de oren.

En idd bolletje, flame kan zo gek worden dat ze op de plek staat te galoperen, maar zolang ik ook maar een beetje druk op het halster waar ik mee rijd zet, zal ze geen meter vooruit gaan. :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:43

Dat is jou mening missmalfoy, niet die van mij.
Een flinke ruk aan een bit zal over het algemeen meer pijnprikkels geven dan een flinke ruk aan een bitloze neusriem.
Een paard zal daardoor eerder door een neusriem heen lopen dan door een bit.

Soraya: Jij vind een bit geen noodrem, prima, ik vind van wel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:30

Tja dan zou ik er aan toe willen voegen dat het me van je tegenvalt dat jij met je paard wilt omgaan op basis van pijnprikkels. Werken en luisteren naar de baas hoort leuk te zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:34

Goh, wat trek je dat toch leuk uit zn verband.
Een ruk aan t halster, bit, whatever levert pijnprikkels op, hoe je het ook wend of keert. En iedereen zal weleens in een situatie komen dat je er niet onderuit kan.
Dat jij het dan gelijk uitlegt als: Dat ik op basis van pijnprikkels met mijn paarden om wil gaan vind ik erg jammer en doet voor mij ook gelijk de discussie dicht. Hoe bedoel je kortzichtig (maarja, die ervaring heb ik al vaker met een aantal "naturals" gehad, dus ik ben er weer weg mee.... :O )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:41

Punt is dat ik bij een goed opgevoed paard als ik met halster rijd of men echt geen ruk hoef te geven? Paardlief kan nog zo gek zijn, lichte druk op halster = ho. Geen discussie over mogelijk, weten ze gewoon.

En natuurlijk soms kan een bit fijn zijn, toen ik een voorbeeld net reed ben ik af en toe wat dankbaar geweest voor m'n bitje. Maar zodra ik zonder kon heb ik dat ook gedaan, was echt een kwestie van opvoeden. Nu rijd ik haar zelfs af en toe met neckrope.
Terwijl een ander paard daarintegen, hem zou ik nooit bitloos rijden, zelfs een hackemore heeftie gehad maar daar was hij op den duur niet meer van onder de indruk. Alleen tja, dat is zo'n appart geval, die valt onder de kleine groep die bevestigd dat een normaal paard prima bitloos gereden kan worden.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:33

ik wil graag bitloos gaan mennen, welk hoofdstel gebruiken jullie hier voor? ik men mijn shetlander nu met gebroken bitje (zonder oogkleppen) maar het bitje vind hij niet fijn! ik ga volgende week naar goedhard om een hoofdstel te laten maken (www.goedhard.nl) hebben jullie tips voor het bitloos mennen waar moet ik aan denken en welk bitloos hoofdstel is het meest geschikt.... ik rij mijn haflinger nu met een s hackmore, vind dit super maar weet niet of dit voor mennen handig is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:57

Six schreef:
ja, maar die hulpen mis je ook met bit........

Daarom net dat bitloos niet altijd verstandig is, en al zéker niet voor de wagen. Je hebt zo al weinig hulpen voor de wagen, waarom dan nog meer hulpen weghalen? Als je paard onder zadel de kletter op gaat (bitloos), kan je hem proberen op je zit terug te krijgen. Voor de wagen heb je niets meer over. Het enige wat je voor de wagen hebt zijn je stem en het bit.
Ok, als je paard zo mak is, kun je dat uiteraard doen. Ik vind dat als je niet ervaren genoeg bent, bitloos rijden om problemen vragen is. Ik rij misschien wel al 16 jaar paard en ik men al zo'n 8 jaar, maar toch vind ik dat ik niet genoeg ervaring heb om bitloos te gaan.

@ R.X.: je kan problemen krijgen met de verzekering omdat zij net zo denken zoals ik net zei: bitloos gaan rijden voor de wagen is vragen om problemen. Een paard dat op de kletter gaat kun je nog proberen stil te krijgen op het bit, bitloos gaat dit sowieso niet. Als jij je paard naar de weide brengt zonder halster en enkel een touwtje rond de hals, je paard verschrikt zich, rent weg en loopt voor een auto in, wees maar zeker dat de verzekering hier niet tussen komt.

Ik wil hier even bijvoegen dat dit geen aanval is op de mensen die wel bitloos rijden. Alle respect voor die mensen, ik vind het knap dat zij dat kunnen, maar ik vind dat er genoeg onervaren mensen zijn die bitloos willen gaan mennen omdat 'dit hun leuk lijkt' en hiermee veel problemen mee veroorzaken. Ik vind dat je echt ervaren moet zijn om bitloos te gaan. Dit wil niet zeggen al zoveel jaren mennen, maar het rustig en correct kunnen handelen in ernstige panieksituaties.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:21

Ik vind een bit ook een noodrem hoor Stef.. Heb wel eens meegemaakt dat mijn net beleerde dier ergens van schrok (was nog niet in paniek) en heel fris was, heb toen een flinke ophouding moeten maken en toen was hij weer bij de les. Weet 100% zeker dat hij bitloos aan de kletter was gegaan.

Je zult altijd brave sulletjes tussen de paarden hebben die zo strontmak zijn dat je er bitloos mee kan mennen, maar ik vind het onverantwoord. Ben ze hier gelukkig nog nooit tegen gekomen, anders ga ik ff een blokje om, wil daar niet bij in de buurt zijn.

Mijne staan overigens netjes aan de hulpen en zijn op je pinken te rijden, maar alsnog waag ik me er absoluut niet aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:34

stef schreef:
Een ruk aan t halster, bit, whatever levert pijnprikkels op, hoe je het ook wend of keert. En iedereen zal weleens in een situatie komen dat je er niet onderuit kan.
Dat jij het dan gelijk uitlegt als: Dat ik op basis van pijnprikkels met mijn paarden om wil gaan vind ik erg jammer en doet voor mij ook gelijk de discussie dicht. Hoe bedoel je kortzichtig (maarja, die ervaring heb ik al vaker met een aantal "naturals" gehad, dus ik ben er weer weg mee.... :O )

En mijn paard gaat van een ruk aan het bit (als zij bv een schrikreactie heeft) juist wel aan de "kletter".
Zonder bit is zij super te rijden buiten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:38

Miss_Malfoy schreef:
Tja dan zou ik er aan toe willen voegen dat het me van je tegenvalt dat jij met je paard wilt omgaan op basis van pijnprikkels. Werken en luisteren naar de baas hoort leuk te zijn...

>;) Wil me hier verder niet mee bemoeien hoor, maar ik gok dat Stef niet de hele rit aan het bit loopt te sjorren en te trekken omdat ze dat leuk vind. Maar als het paard schrikt ligt het anders. Beetje lage reactie van je hoor, kinderachtig.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:40

Als een paard schrikt ga ik over het algemeen geen reden tot vluchten geven. Dus ik ga zeker niet met pijnprikkels werken. In het geval van stout werkt dat anders. Die gaan helemaal niet ohz/aangespannen tot ze netjes luisteren.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:40

Brainless schreef:
stef schreef:

En mijn paard gaat van een ruk aan het bit (als zij bv een schrikreactie heeft) juist wel aan de "kletter".
Zonder bit is zij super te rijden buiten.

Ook met een denderende wagen erachter?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:44

Ja, helemaal geen probleem.
Een denderende wagen is ze gewend omdat ik met het beleren dat al mee neem.
Regelmatig draven over een flinke hobbelweg maakt ze goed klapperende-wagen-mak.
Ik rijd haar bitloos en zonder oogkleppen.

Ook onder het zadel rijd ik haar 9 van de 10x bitloos.
In de bak/wei rijd ik haar wel met bit.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:44

In een ander topic wordt gevraagd om foto's van menbitten in de paardenmond [AR] Verzoek om foto's van menbitten in de mond. Ik wil graag laten zien hoe het ook anders kan, maar plaats mijn foto's dan maar in dit topic. Ja, bitloos mennen is prima mogelijk.
Dit is het dr. Cook hoofdstel dat ik gebruik (ik heb ook kleppen, maar die heb ik er snel afgehaald):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(bij de twee onderste foto's hangt de neusriem iets te laag, is wat verzakt. Op de bovenste zit het beter).

Dit filmpje kwam ik tegen op http://www.bitloospaardrijden.info en kan ik je ook niet onthouden:
http://www.youtube.com/watch?v=HzYqvcPH ... ded#at=248