[AR] Koets slaat om: wat doe je dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:02

JoyCiej007 schreef:
lammie2701 schreef:
die onderste hebben wij dus ook...

Werkt super, extra veilig.
Maar........... je moet je vinger er niet tussen krijgen bij het los maken! := >;)

ook al ervaring mee? hahaha ik ook al...wij hebben die standaard dingen nooit gebruikt, altijd die met dat oog...

Poeltje

Re: Koets slaat om: wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:09

Wij waren met een hele ploeg. Pony schoot ervandoor en dat meisje trapte de rem in, waardoor de kar ging glijden. Toen gingen ze met paard en kar om. Iedereen schoot gelijk te hulp. Opzich is het best te doen met twee personen. Mits je goed handelt.

Zit trouwens te denken, maar als je met een dubbelspan omgaat hé.. Dan zit je met een probleem. (Alleen als ze allebei vallen + de kar)

Gelukkig geen ervaring mee. Wel gewoon op z'n kant gegaan, maar toen hebben we de kar gelijk weer overend gezet. Pony bleef toen heel rustig.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:12

Poeltje schreef:
Wij waren met een hele ploeg. Pony schoot ervandoor en dat meisje trapte de rem in, waardoor de kar ging glijden. Toen gingen ze met paard en kar om. Iedereen schoot gelijk te hulp. Opzich is het best te doen met twee personen. Mits je goed handelt.

Zit trouwens te denken, maar als je met een dubbelspan omgaat hé.. Dan zit je met een probleem. (Alleen als ze allebei vallen + de kar)

Gelukkig geen ervaring mee. Wel gewoon op z'n kant gegaan, maar toen hebben we de kar gelijk weer overend gezet. Pony bleef toen heel rustig.

dubbelspan is juist makkelijker...dan mag je namelijk ook een 2e groom mee in de hindernissen...en dan liggen er 2 bij/op het hoofd en de 3e persoon maakt de tuigen los...dan kan 1 paard opstaan, wordt andere tuig verder losgemaakt van de wagen en dan wagen kantelen en dan 2e paard op laten staan...alles weer inspannen en hoppa weer verder gaan...

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:14

Ja, maar in hoeverre gebruiken mensen twee grooms bij dubbelspan? Ik zie het niet vaak. En het ging er toch om als je op bijv. een buitenritje was?

Op marathons ben ik er niet bang voor, genoeg mensen die je dan helpen op zo'n moment. :j

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:17

Ook ik ben 1 van de menners die dit mee gemaakt had.
Het ging echt heel snel, en voordat ik het wist had ik paard voor de wagen weg, in mijn eentje (groom lag met gebroken arm nog in de sloot)

Ook ik heb het tuig losgemaakt, lamoen los van de wagen en paard stond zo op. Nu heb ik gelukkig een heel rustig paardje dat verder niet in paniek was (eerder vond hij het fijn, er was gras en hijw as heerlijk aan het grazen :Y) )

Ik denk dat je er niet teveel bij na moet denken. Vooral rustig blijven. Meer dan veiligheids sleutingen etc. kan je gewoon niet doen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:18

b485 schreef:
@ Bluebontje (en Napie): even goed lezen. In het verhaal is het tuig al los van de kar. Paard ligt op de grond tussen de lamoenen. Met een mes kan ik niets beginnen op ijzer.

@lammie2701: jullie oplossing was dus het lamoen van de kar losmaken. heb je dit met een "snel" systeem, of moesten er een sleutel (voor bijvoorbeeld bouten los te draaien) aan te pas komen?

@JoyCiej007: bij jou stond je paard dus al recht. Heb je misschien een foto van die splitpen?

@Poeltje: waren jullie met veel mensen? Ik vraag me dan af of het haalbaar is met 1 persoon (als je slechts met 2 personen weg bent)

Dat zal aan je koets liggen. Een 2wieler trek je makkelijk alleen naar achter (die van mij woog nog geen 50 kilo) Maar een 4wieler is een ander verhaal. Gelukkig hebben die meestal een splitpen eraan. Overigens ben ik nooit omgegaan.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:18

Poeltje schreef:
Ja, maar in hoeverre gebruiken mensen twee grooms bij dubbelspan? Ik zie het niet vaak. En het ging er toch om als je op bijv. een buitenritje was?

Op marathons ben ik er niet bang voor, genoeg mensen die je dan helpen op zo'n moment. :j

ja en in een hindernis of wegtraject mogen die je juist eigenlijk niet helpen, hulp nodig betekend diskwalificatie...
en ik heb het ook wel eens in mijn eentje met mijn broer gedaan...ik bij de hoofden zitten en broer de boel losmaken (bij borststuk en de strengen dus), pony's bleven stil liggen en toen broer alles los had nam hij rocky van mij over zette die even vast aan een hindernispaal, tilde de wagen weer overeind en toen kon tjit overeind komen...rocky weer losgemaakt, de boel weer ingespannen en weer verder gaan...

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:21

Die diskwalificatie kan me op zo'n moment dan heel weinig schelen hoor.
Dan val je toch niet meer in de prijzen met al je strafpunten. Maargoed, snap wat je bedoelt. :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:25

Poeltje schreef:
Die diskwalificatie kan me op zo'n moment dan heel weinig schelen hoor.
Dan val je toch niet meer in de prijzen met al je strafpunten. Maargoed, snap wat je bedoelt. :)

ja das waar, maar ja je hebt niks aan mensen die je in alle paniek willen helpen...hun paniek slaat namelijk over op de paarden en dat kun je niet gebruiken...dus wij willen ook nooit hulp tenzij wij het zelf vragen...
wij hebben ook een keer in een marathon gehad dat bij de pony spontaan het hele tuig knapte op de stiksels...toen hebben we de wedstrijd moeten verlaten en pony tuig wat over was afgedaan en op de wagen gelegd, ik pony mee en broer trok de wagen mee...binnen 5 min. was de hindernis vrij...

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:26

Als je inderdaad al om bent gegaan en dan hulp van derden krijgt, vind ik dat laatste echt niet erg! Ten eerste de strafpunten voor het omslaan, dan nog hulp van derden.. Ach, dan kan mij de eindklassering weinig meer doen, heb ik liever dat alles heelhuids weer overeind komt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:29

lienepien610 schreef:
Als je inderdaad al om bent gegaan en dan hulp van derden krijgt, vind ik dat laatste echt niet erg! Ten eerste de strafpunten voor het omslaan, dan nog hulp van derden.. Ach, dan kan mij de eindklassering weinig meer doen, heb ik liever dat alles heelhuids weer overeind komt.

voor het omgaan krijg je geen strafpunten...bij hulp van derden krijg je diskwalificatie en bij herstellen zonder hulp krijg je alleen strafseconden op de tijd die je te lang in de hindernis verblijft...wij zijn op die manier toch een keer bij de middenmoot geeindigd, terwijl we anders diskwalificatie hadden...die strafseconden hebben we namelijk in de rest van het wegtraject weer goed gemaakt...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:30

lammie2701 schreef:
Poeltje schreef:

ja en in een hindernis of wegtraject mogen die je juist eigenlijk niet helpen, hulp nodig betekend diskwalificatie...
en ik heb het ook wel eens in mijn eentje met mijn broer gedaan...ik bij de hoofden zitten en broer de boel losmaken (bij borststuk en de strengen dus), pony's bleven stil liggen en toen broer alles los had nam hij rocky van mij over zette die even vast aan een hindernispaal, tilde de wagen weer overeind en toen kon tjit overeind komen...rocky weer losgemaakt, de boel weer ingespannen en weer verder gaan...

Dan moet je toch weer eens de regels gaan lezen.

Je mag om hulp van derde vragen als alle grooms van de wagen zijn en het te bevordering van de veiligheid is.

Met een 4 span is het zelfs dat beide grooms er af mogen voor 10 strafpunten. ook te bevordering van de veiligheid.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:31

lammie2701 schreef:
lienepien610 schreef:

voor het omgaan krijg je geen strafpunten...bij hulp van derden krijg je diskwalificatie en bij herstellen zonder hulp krijg je alleen strafseconden op de tijd die je te lang in de hindernis verblijft...wij zijn op die manier toch een keer bij de middenmoot geeindigd, terwijl we anders diskwalificatie hadden...die strafseconden hebben we namelijk in de rest van het wegtraject weer goed gemaakt...

Het omslaan van een rijtuig is 60 strafpunten en langer dan 5 minuten in de hindernis een el.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:35

ardo_iggy schreef:
lammie2701 schreef:

Dan moet je toch weer eens de regels gaan lezen.

Je mag om hulp van derde vragen als alle grooms van de wagen zijn en het te bevordering van de veiligheid is.

Met een 4 span is het zelfs dat beide grooms er af mogen voor 10 strafpunten. ook te bevordering van de veiligheid.

dan zijn in de afgelopen 5 jaar de regels bijgesteld...ik rij namelijk al 5 jaar geen wedstrijden meer en destijds zat mijn vader nog in het bestuur van een menvereniging (Heeten)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:36

ardo_iggy schreef:
lammie2701 schreef:

Het omslaan van een rijtuig is 60 strafpunten en langer dan 5 minuten in de hindernis een el.

dat is dan ook bijgesteld in de afgelopen 5 jaar...kan niet anders zeggen dan dat dat de regels toen waren...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:37

Dan zou het inderdaad kunnen kloppen deze regels bestaat nog niet zo heel erg lang.

Maar wel een goede regel op dit moment voor de veiligheid.

60 strafpunten voor het omslaan is al heel erg langg van toepassing.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:39

ardo_iggy schreef:
Dan zou het inderdaad kunnen kloppen deze regels bestaat nog niet zo heel erg lang.

Maar wel een goede regel op dit moment voor de veiligheid.

60 strafpunten voor het omslaan is al heel erg langg van toepassing.

ja ik vind het wel een goede regel, mits personen niet in blinde paniek op je afkomen om te willen helpen en vervolgens alleen in de weg lopen...
met die 60 strafpunten ook geen ervaring mee dus die moet dan korter bestaan dan 5 jaar...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:41

Dan is het aan de hindernis rechters om het publiek op afstand te houden.

Die regel van het omslaan bestaat langer dan 5 jaar.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:42

Mijn ervaringen zijn dat de paardenmensen redelijk rustig blijven.
Dat heb ik de vorige keer wel gezien. Ze hadden dit vaker meegemaakt en wisten precies hoe ze ermee om moesten gaan.
De koetsier zelf was juist helemaal in paniek.

Maargoed, daar ging dit topic niet over. :)

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:52

Ik heb het ook meegemaakt,
de pony deed een grote bok en toen met zijn achterbenen over het lamoen.
En hij werd toen helemaal gek en toen was ie ook onstuurbaar.
dus toen reden we tegen een reflectorpaaltje aan (zo'n zwarte)
en werd ik gelanceerd en de kar ging om.
ook een lamoen zonder beweegbare bomen.
dus toen de kar weer overeind gezet, en de veiligheids sluitingen los gehaalt,
en de veiligheid knippen bij de de broek,
en toen de veiligheidsogen bij het schoft, kan zo niet op de naam komen..
gelijk de pony er weer voorgezet, ging goed.
maar jammer genoeg deed ie het 5 weekjes later weer, en toen deed ie het steeds weer toen we hem er weer voorzetten.
dus toen zijn we gestopt en heb ik nu mijn 2 Supershetjes.
Die pony was trouwens een Welsh sectie A.

@Joyce. ik ben benieuwt naar je nieuwe wagen en wacht al een tijdje op een topic over je nieuwe wagen haha.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:28

Als de wagen niet weggeschoven kan worden zou ik het lamoen losmaken. Ons lamoen is d.m.v. een splitpen bevestigd, wij maken het lamoen ook altijd los van de wagen als we hem niet gebruiken (neemt de wagen minder ruimte in beslag).

Wij zijn overiges ook eens omgeklapt, alleen wij vielen toen op zijn kant in de sloot. Ik kan me niet herinneren dat het lamoen toen in de weg lag nadat we alle sluitingen los hadden, volgens mij schoven we toen zo de wagen weg. (maargoed in water schuif je al snel wat makkelijker :+ )