[AR] mag je met aanspanning op een 80km weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:46

In de laatste 2 Mensporten staat de volgende situatie:

Veilige menweg gezocht!
Stel, je rijdt met je aanspanning door het Amsterdamse Bos. Op het fietspad, omdat je met de aanspanning niet welkom bent op de ruiterpaden en je jezelf als ‘langzaam verkeer’ niet veilig voelt op een 80km weg. Officieel is ook het rijden op een fietspad niet toegestaan, maar in de praktijk wordt het meestal wel gedoogd omdat dat de verkeersveiligheid ten goede komt. Toch kan het gebeuren dat je dan, ondanks alle goede bedoelingen, toch een bekeuring krijgt. Moet je dan toch maar met je aanspanning de drukke rijbaan op? Meike Merks sprak met Monique Blom (43) uit De Kwakel, die een bekeuring kreeg omdat ze met haar tweespan Haflingers koos voor het fietspad in het Amsterdamse Bos.

Prachtig Amsterdams bos met super rijpaden waar je goed met een aanspanning op zou kunnen rijden. Echter alleen toegestaan voor ruiters en niet voor menners. De wegen zijn 80km door het Bos zijn druk en vrij onoverzichtelijk en donker door de vele bomen langs de kant. Kiezen om op het fietspad te rijden dan, leidt tot een bekeuring.

Wij wonen hier ook in de buurt en rondom Schiphol zijn alleen 80 km wegen met heel druk verkeer. Helaas geen andere optie om een alternatieve route te nemen, want wij wonen aan een 80 km weg.
Wij proberen zoveel mogelijk buiten de spits te rijden, maar liever zouden wij de super fietspaden in de Haarlemmermeer gebruiken. Veel veiliger.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:50

leuk detail hierin is het volgende:
Ik heb eens contact gezocht met de politie in mijn woonplaats, in verband met verkeerslichten. (reageren op massa op een voeler, leuk, maar paardlief zet daar zijn voetje niet op, dus indien ik geen kar erachter heb, blijft het mooi rood ;) )
ik kreeg als reactie van de politiemacht:
> dan pak je toch het voetgangersoversteeklicht?
''mag je met een paard op de openbare weg dan?''
dus niet alleen bestuurders weten van toeten noch blazen..

Ben overigens met paard aan de hand ook al een keer aangehouden! Wilden mij een boete uitschrijven omdat ik op de rijbaan liep, en autos mij over de doorgetrokken streep inhaalden. Ik mocht daar niet lopen.
Ze dropen af, toen na een half uur bleek dat ik gelijk had ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:00

Naaltje schreef:
leuk detail hierin is het volgende:
Ik heb eens contact gezocht met de politie in mijn woonplaats, in verband met verkeerslichten. (reageren op massa op een voeler, leuk, maar paardlief zet daar zijn voetje niet op, dus indien ik geen kar erachter heb, blijft het mooi rood ;) )
ik kreeg als reactie van de politiemacht:
> dan pak je toch het voetgangersoversteeklicht?
''mag je met een paard op de openbare weg dan?''
dus niet alleen bestuurders weten van toeten noch blazen..

Ben overigens met paard aan de hand ook al een keer aangehouden! Wilden mij een boete uitschrijven omdat ik op de rijbaan liep, en autos mij over de doorgetrokken streep inhaalden. Ik mocht daar niet lopen.
Ze dropen af, toen na een half uur bleek dat ik gelijk had ;)

En dat is dus het kromme er van; dat soort gevaarlijke situatie's krijg je dus.
Ik rijdt met aanspanning ook wel eens binnen de bebouwde kom in 't dorp; gewoon 50 dus. Op een gegeven moment heb je een vluchtheuvel met scheiding tussen de rijbanen, met aan beide zijde's wel een fietsstrook, en met een verhoging in het midden van de vluchtheuvel. Iets dergelijks als dit:
Afbeelding
Uiteraard ga ik dan in het midden rijden als ik deze vluchtheuvel passeer; vanwege de fietsstrook naast de rijbaan kan er nog nét wel, nét niet een auto naast als ik uiterst rechts op de fietsstrook zou rijden. Dat is me wel eens gebeurd en dat is millimeter werk, met alle gevolgen en gevaren van dien natuurlijk.

Ook al ben ik aan het uitstappen, als het druk is en er zitten veel auto's achter mij, dan ga ik soms bewust even in draf, zodat ik het overig verkeer niet al te veel hinder.
Maar wat krijg je dan? Alsnog gaan auto's dus gevaarlijk inhalen, en gaan links de vluchtheuvel passeren (doorgetrokken streep natuurlijk, + het bord wat je verplicht om er réchts langs heen te gaan) :n _-:( |o 8)7
Terwijl het maar héel even tijd kost om éventjes op mij te wachten; qua tijd win je er vrijwel niets mee.

LADPR

Re: mag je met aanspanning op een 80km weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:08

Ja sommige mensen...

Laatst reed er een vrachtwagen direct achter mij, ik scheet zowat in mn broek haha. Vond het doodeng, ik ben zo klein met mn aanspanning. Gelukkig hield hij extra afstand zodat hij me goed kon zien.

Mn zweep ik ook al bijna een aantal keren gesneuveld. Mensen snappen niet dat als je richting met je zweep aan geeft je ook daadwerklijk gaat afslaan. En dan doe ik het nog heel overdreven door eerst mn arm omhoog te doen en dan opzij. Dan zouden ze het toch moeten begrijpen zou je denken. Maar dan nog komen ze voorbijgescheurd en worden ze boos als mn zweep tegen de auto aan komt. Mensen weten het gewoon allemaal niet met een aanspaning

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:10

Het probleem is inderdaad dat overige weggebruikers niet weten hoe het werkt met een aanspanning. Hoezo richting aangeven? Dat snappen ze niet.

Maar goed, je moet inderdaad met je aanspanning gewoon op de 80km weg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:12

Ik ben eens verschrikkelijk kwaad geworden op een oudere man die mij op op z'n fiets passeerde, en daarbij de slag van mijn zweep vastpakte en hardhandig wegtrok, dat ik bijna m'n zweep verloor. Ik had de zweep echt niet overdreven naar links hangen, maar er kwam een mogelijk gevaarlijke schrik-situatie aan en ik wilde ponylief met zweep links begrenzen, dus ze liep wel 'onder' de zweep, slag hing op paar centimeter van haar lichaam af.

Man fietste zo door terwijl hij de slag van mijn zweep vast had. Dus ik riep boos: 'hee blijf daar eens vanaf zeg!'. Waarop hij riep dat ik dat ding 'dan maar aan de kant moest doen, want zo kon hij niet passeren'. Laat er nou nog de hele weg zijn om er langs te gaan voor hem :+
Heb maar teruggeroepen dat die zweep er voor zijn eigen veiligheid is, en dat het ding bovendien de afstand markeert om veilig mijn pony in te halen.
Was woest :(

Qua richting aangeven; haha heb nu al een paar keer mensen gezien met een recreatie-wagen die achterop echte richtingaanwijzers-lampjes hadden gemonteerd, die het ook echt deden, zelfs 1 die werkende remlichten had :+

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:14

JoyCiej007 schreef:
Qua richting aangeven; haha heb nu al een paar keer mensen gezien met een recreatie-wagen die achterop echte richtingaanwijzers-lampjes hadden gemonteerd, die het ook echt deden, zelfs 1 die werkende remlichten had :+

Dat is hip! Niet eens zo n verkeerd idee haha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:16

Oh, maar ik geef uberhaubt geen richtig aan met mijn zweep. Die aanwijzingen zijn voor niet paardenmensen echt niet te begrijpen.

Laatst kwam er wel een groep fietsers tegemoet die 4 breed bleven rijden. Dus ik mn zweep wat naar buiten houden, begint er een mens moeilijk te doen: Je stokje! Je stokje! Kijk uit met je stokje!
Waarop ik heel simpel reageerde met: Dan moet je opzij gaan! (ik reed al met 1 wiel in de berm)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:20

Ja dat is lastig, je arm uitsteken vind ik niet altijd een optie zeker niet in druk verkeer als je net een rotonde gaat oprijden e.d. Dan moet het overige verkeer het toch echt met een zweep aanwijzing doen.

Ik heb ondertussen wel geleerd mijn plek op de weg echt op te eisen. In het begin was ik heel onzeker in het verkeer en probeerde met iedereen rekening te houden, gevolg was dat ik regelmatig door berm moest, afgesneden werd, ect. Nu ik echt mijn plek op de weg vast hou gebeurt dat vele malen minder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:29

officieel gezien moet je volgens het KB volgens mij bij richting aangeven naar rechts dit met je hand/arm doen, en naar links de zweep boven je hoofd naar links laten wijzen.

Met handen is makkelijker te begrijpen, maarja soms is dat ook wel lastig hoor, met 1 hand sturen, dat leer je wel en bovendien moet je soms ook in een dressuurproef een volte met 1 hand rijden, maar soms zijn er situaties waarin dat gewoon lastig en/of gevaarlijk is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:32

Ja recht met arm gaat dan al weer niet, ik kan niet leidsels, zweep en sturen met links doen.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:32

JoyCiej007 schreef:

Volgens mij is dit officieel ook verboden, was vorig jaar geloof ik nog in een ander topic, maar je ziet ze inderdaad steeds vaker. Zeker bij huifwagens of andere wagens die groepen mensen vervoeren zie je ze steeds meer. Gewone recreatiewagens of seniorenwagens krijgen/hebben ze ook.
Persoonlijk vind ik dat een hele grote pluspunt. 'Buitenstaanders' snappen echt niet dat jij links wil als jij je hand boven je hoofd steekt en je zweep naar links doet. (Wat doet die raar, heeft 'ie jeuk?)

Moet zeggen dat het in mijn omgeving wel redelijk gaat. Een enkeling waagt zich op de 80km weg. Ik probeer er altijd zo snel mogelijk weg te zijn. Als we met een groep zijn dan rijden we wel met zijn allen op de weg, anders gaan we altijd over het fietspad wat iets van de weg afligt. Men kan er dan nog prima langs en vind het nog leuk ook. Politie trekt zich er niets van aan, ik denk dat die ons groot gelijk geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:16

Ik rijd hier standaard op het fietspad omdat het hier gewoon te gevaarlijk is op de weg (zeer drukke route industrie terrein en op/afrit A10) onder de man en ook aangespannen.Gewoon voor ieders veiligheid,hoewel ik weet dat het eigenlijk verboden is kies ik toch voor gezond verstand.

De aanspanning gaat enkel op zon- en feestdagen voor een deel over het fietspad zodat we zo weinig mogelijk in de weg rijden.

De berm pak ik alleen als deze niet te sompig is en ik hem dus niet beschadig,officiëel moet je toestemming hebben van de gemeente maar goed er zijn zoveel wetten en regeltjes waar ook de agenten geen kaas van hebben gegeten.Dus zorg er gewoon voor dat ik zo min mogelijk overlast veroorzaak,heb eigenlijk nooit problemen mee.

Heb vroegâh wel eens een discussie gehad met "oom agent" ik reed toen veel in het Vondelpark en op een breed pad reden wij keurig (zoals dat hoort daar) in het midden.Voetgangers en fietsers konden zo ongehinderd links- en rechts passeren.
De agenten reden in een pitwagen achter ons en wij werden gesommeerd te stoppen.Werd raampje open gedraaid en er werd ons gevraagd waarom wij geen gebruik maakt van het ruiterpad.
Eh...dat is 150m geleden opgehouden...nou hij wilde toch dat wij op het ruiterpad gingen rijden.Heb toen gezegt dat wij op weg waren naar stal en dat dit daarvoor de aangewezen route was.
Toch moesten we dat ruiterpad op...hem toen duidelijk gemaakt dat wij graag naar stal wilden en als hij daar problemen mee had dat hij even contact op moest nemen met *** of *** van de bereden politie en dat hij daar maar eens zijn licht op moest gaan steken.Ruiterpad dien je op te rijden indien aanwezig en niet anders. Was een gevalletje klok en klepel vrees ik :roll:
Het werd stil...raampje dichtgedraaid en ze reden snel verder...stelletje oliebollen :o :=

Even voor de duidelijkheid,ik heb leren buitenrijden in de binnenstad onder begeleiding van iemand van de bereden politie en die heeft mij keurig geleerd waar ik moet rijden...waar het veilig is en welke ruimte ik moet "claimen" om ervoor te zorgen dat het zo veilig mogelijk is voor iedereen.
Daarbij zitten ook veel dingen die eigenlijk niet mogen volgens het wetboek...maar goed er staan veel regels in die sind 1900 ook niet zijn aangepast of kennen jullie iemand die van zijn fiets afstapt en zijn stuur bedekt met zijn jas als hij een paard tegen komt.Dat is hier namelijk ook nog steeds verplicht :P ;)

Janouk...als je wilt weten waarom je niet meer met een aanspanning in het Amsterdamse mag rijden dan moet je maar even pb sturen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:34

JoyCiej007 schreef:
Met handen is makkelijker te begrijpen, maarja soms is dat ook wel lastig hoor, met 1 hand sturen, dat leer je wel en bovendien moet je soms ook in een dressuurproef een volte met 1 hand rijden, maar soms zijn er situaties waarin dat gewoon lastig en/of gevaarlijk is.

Een dressuurproef rij je over het algemeen ook niet op de openbare weg ;)

Hoe moet je van een niet paardenmens verwachten dat die weet wat er bedoelt wordt als een koetsier zijn hand omhoog steekt met de zweep naar links? Zo logisch is dat helemaal niet

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:42

Niemand zegt toch ook?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:43

Juist Stef...ik ga ervan uit dat als ik iemand tegenkom op de openbare weg hij/zij de ballen verstand heeft van paarden.

Dat leer je wel als je voeten letterlijk uit je beugels gereden worden door een taxi die te dicht langs raast :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:51

LADPR schreef:
Niemand zegt toch ook?

:?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:52

Lia_ schreef:
Op 80km wegen telt GEEN minimum snelheid, ook landbouwvoertuigen mogen er rijden.
Wel moet langzaam verkeer voorzien zijn van een afgeknotte driehoek.

Ben je als aanspanning, ruiter of lopend met een paard langzaam verkeer?

Weet iemand hoe dat zit.

Dat je regels zijn dat je op de weg hoort en niet op het fietspad dat weet ik wel.

Maar hoe krijg je een driehoek achter op je paard als je er naast loopt of op zit :P !

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:56

het is idd ongelovelijk krom dat je met je aanspanning op de 80 km weg MOET en niet op het fietspad mag. Ik rij daarom gewoon altijd over het fietspad. Ik neem maar een half fietspad in beslag.

En sommige mensen snappen niet dat je met een aanspanning met een levend dier te maken heb. Hoe sommige durven in te halen is echt van de zotte!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:02

Snap het wel hoor...kennisje van mij is met haar span wel eens naar het fietspad verwezen omdat ze keurig op de weg reed.De agent in kwestie vond het onverantwoordelijk en verzocht haar gebruik te maken van het fietspad.
Ze vertelde hem dat ze wettelijk niet op het fietspad mocht en dat ze anders een boete kon krijgen,toch wilde de agent dat ze het fietspad op ging en gaf zijn naam/nummer voor evt collega's zodat ze geen boete zou krijgen.

Miepie...alleen op de wagen moet een 3-hoek maar ook aan de hand- of fiets of onder de man val je onder langzaam verkeer ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:04

mijn ervaring is trouwens wel dat ze langs een aanspanning minder hard gaan dan langs een paard OHZ (heb beide, dus vandaar ;) )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:08

Stef...je mag wel eens bij mij in de buurt komen rijden hoor...dan hoor ik wel of je je mening bijsteld :P
Er is een reden dat wij hier grotendeels gebruik maken van het fietspad ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:11

nouja, hier is het echt zo. Als ik OP mn paard zit worden de vouwen uit mn broek gereden. Als ik ACHTER mn paard zit een stuk minder :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:14

:D In deze omgeving discrimmineren ze niet hoor....je bent langzaam,rijd standaard in de weg dus die vouwen proberen ze er best uit te rijden,of je er nu naast loopt,erop zit of erachter :o .
Niet iedereen natuurlijk,er zijn veel mensen die rekening met je houden maar er is hier ook een grote groep die standaard een hekel hebben aan alles wat voor hun rijd.Je kent ze wel...grote bek en telefoon aan hun oor :roll:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:08

voor het richtingsverhaal heb ik een papa bij :)) die zwaait als de beste :)
tegemoetkomend verkeer betekent 9 vd 10 keer toch dat ik stil moet staan, dus dan geef ik zelf aan :)

Wij proberen altijd lekker vooroordelend aan de auto te zien hoe ze reageren (weet je hoe vaak dat waar is :o :)) ) ik lach nu wel, maar, ik ben gezegend met een paard wat strontbraaf is..