[AR] hoe onderhouden jullie je tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:05

Citaat:
Hebben jullie een tip om tuig weer soepel te krijgen? Welk product gebruiken jullie en hoe vaak?

Wat ik supergoed spul vind is de combi van NAF Leather Quick Clean en dat een paar keer gebruiken om het echt goed schoon te krijgen (als je dus zo'n tuig hebt dat verwaarloosd is) en daarna NAF Leather Balsam 1 of 2x. Ziet het er weer als nieuw uit. Had schoftje en rugriem/culeron overgekocht via marktplaats en kreeg echt zo'n uitgedroogd dof zootje thuisgestuurd -O- Na goed behandeld te hebben is het nu weer lekker soepel, glimmend en mooi.

Als het tuig gewoon normaal is onderhouden, zeg maar dus de rest van mijn tuig, doe ik zo eens in de 2 maanden alles uit elkaar en schoonmaken met die Leather Quick Clean en als ik stukjes wat dof eruit vind zien doe ik er dus wat balsam op.

Op de stalhouderij gebruiken ze trouwens vloeibare groene zeep met glycerine. Scheutje in lauw water en daar je tuig na gebruik even met een vochtige spons mee schoonmaken. Blijft het ook lekker soepel van.

Oja en als ik heb gemend haal ik er meestal even een doekje / spons langs als het vies is. Schoft/ borstbeschermers zijn ook fijn voor bescherming van je tuig.

Citaat:
Hoe vaak verversen jullie de olie voor de rem (hydraulische rem) en hoe onderhouden jullie het frame. Als er plekjes af zijn, stippen jullie dat dan bij met verf, en zo ja, welke verf? Gewoon een antiroestverf (hammerite, of zoiets)
Wat doen jullie nog meer aan het onderhoudt van jullie span?

Plekjes werk ik bij met hammerite, heb zwart en grijsmetallic staan. Moet ik netter in zijn, doe het niet zo vaak :o
Olie verversen heb ik nog nooit gedaan, heb wagen pas half jaar. Denk als de remmen minder gaan werken dat ik het dan weer zou doen? Verder staat het bij mij heel simpel onder zeil en that's it. Zou het graag beter willen stallen maar dat gaat bij ons helaas niet.

XLeandrosX

Re: hoe onderhouden jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:36

@VanHuisUit: Bedankt voor het duidelijke antwoord.
Mijn koets begint wat plekjes te tonen en wil ik graag mooi houden. Gelukkig heb ik alle ruimte om de koetsen binnen te zetten.
Ik heb mijn koets dus al 3 jaar en nog nooit de olie ververst, weet echt niet hoe het moet en of het nodig is. dus als iemand daar nog een antwoord op weet....thanks!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:52

Heb net een splinternieuwe marathonwagen, heb er een flesje met verf bij gevraagd om kleine plekjes/krasjes die in de toekomst evt. ontstaan wat bij te werken. Als het goed is gaat het niet roesten.

Remolie verversen; volgens mijn wagendealer moest ik daar hélemaal niet aanzitten; is een gesloten systeem. Misschien dat dat na enkele jaren bij de grote beurt wel vervangen wordt, dat weet ik niet.

ohja, ik heb overigens ook altijd een schoftbeschermer en borstbeschermer onder m'n tuig. Pony heeft gevoelig huidje en het huid mijn tuig heerlijk schoon en mooi.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:36

JoyCiej007 schreef:
Remolie verversen; volgens mijn wagendealer moest ik daar hélemaal niet aanzitten; is een gesloten systeem. Misschien dat dat na enkele jaren bij de grote beurt wel vervangen wordt, dat weet ik niet.

dit is idd zo, ga je er wel aan zitten, is er kans op lucht in je systeem en dan kan je dus alsnog naar iemand die er meer verstand van heeft omdat je rem niet meer werkt.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:09

@Palousa_boy, heb net even in je profiel gespiekt... Wat een geweldige kans om bij Ijsbrand te mogen werken... En vooral met de lipizzaners moet toch geweldig zijn!!! +:)+ Heb er zelf twee in de wei staan, geweldige dieren.
Oja, en bedankt voor de duidelijke uitleg.

LadyMadonna

Re: hoe onderhouden jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:11

mijn sulky staat altijd op de rugleuning zeg maar, daardoor zitten er op de achterkant een paar kale plekjes, en daar gaat idd gewoon hammarite overheen (spuitbus)