[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:50

Marathon en indoor marathon mag niet met een 2wieler.
Waneer die spoorbreedte in gaat staat zelfs in te titel.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:56

Ik denk dat je mazzel hebt gehad, dat er gelukkig ook organisatoren zijn die maling hebben aan al die regels en liever met hun eigen gezonde verstand beoordelen of iets veilig is of niet.
Zal wel een oefenmarathon zijn geweest, die zijn sowieso gezelliger en er wordt nogal eens iets door de vingers gezien.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 21:12

kanniet schreef:
Er gaat rond dat er ook een minimummaat komt voor paardjes, en dan vallen onze shetten sowieso buiten de sport ;( . Hebben we ook dat probleem met de wagen niet ;) .

2013 is nog 2,5 jaar weg. Voorlopig even niet druk maken.....

Vind ik niet zo'n goed plan, voor je het weet is het zover en kun je wel inpakken met je kleine pony.
Ik ben niet van plan zo snel op te geven, de bond is er om het werken met paarden en pony's te stimuleren, dat staat zelfs in de statuten, dat ze het alleen maar lastiger maken kan nooit de bedoeling zijn.

Anke

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 02:17

Ik vind dat ze best eisen kunnen stellen....maar krijg wel het idee dat ze de 'grasmaaiers' kwijt willen op wedstrijden.
Invoeren van een minimum stokmaat...invoeren van een min spoortbreedte.
Begint als discriminatie te voelen.

Ik men met de bekende zwarte sulky dressuur en vaardigheid met startkaart.
Die heeft een spoorbreedte van 90 cm en mijn marathon van 115 cm.
Ik vind dat ze reëel moeten blijven, de wagen moet passen bij de pony die ervoor staat.

Ik heb ook al een 'voorzorgsmaatregel' genomen voor 2013...een grotere maat jonge pony gekocht.
Eigenlijk triest.....maar wat moet je dan?

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 07:59

Ik heb ook al een 'voorzorgsmaatregel' genomen voor 2013...een grotere maat jonge pony gekocht.
Eigenlijk triest.....maar wat moet je dan?[/quote]

Dit zou ik pas echt erg vinden, onze jongens moeten verkopen omdat de KNHS alles voor ons onmogelijk maakt.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:08

ja lijkt me toch ook echt niet de bedoeling van de sport...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:41

maar er komt toch geen minimale maat voor pony's, dat kan ik nergens vinden. Ik heb ook 2 shetten, die gaan echt niet weg :+

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:33

liberty schreef:
maar er komt toch geen minimale maat voor pony's, dat kan ik nergens vinden. Ik heb ook 2 shetten, die gaan echt niet weg :+

Er komt dan misschien wel geen minimale maat voor de pony's, maar bij een enkelspan kleine shetlander wordt het wel heel moeilijk een geschikte wagen te vinden.
Bovendien vinden sommige juryleden dat het zelfs bij een tweespan kleine pony's 125 cm te groot/breed en te zwaar lijkt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:38

Meen dat er bij samengesteld wel een min. stokmaat komt van 1.08 m.

Het is zo jammer...want zeker bij dressuur, als je er een zware wagen achter moet hangen,
zijn ze vaak alleen nog maar aan het 'trekken' ipv elastisch de oefeningen uit te voeren.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:40

Ja, in de samengestelde wedstrijden wel, maar in de D/V nog niet, al zijn ze met de minimummaat wagen al behoorlijk op weg het voor ons met een enkelspannetje onmogelijk te maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:43

Ik snap het nog steeds niet goed...voor de vaardigheid kan ik me voorstellen dat ze zo min mogelijk willen aanpassen van de pilonnen, maar voor de dressuur maakt het toch niets uit?
125 cm is echt heel breed achter zo'n ukkie, ik vind het zelf ook niet mooi uitzien.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:50

Voor de vaardigheid blijft alles in principe variabel, dus waarom moeten wij het dan weer ontgelden.
Bovendien ga ik na de Hippiade in de dressuur en de vaardigheid naar de M (moet wel gezien het aantal winstpunten), wordt zometeen wel erg moeilijk voor Storm als per 2013 de wagen veel groter en dus ook zwaarder wordt.
Hij is niet erg stoer en loopt liever mooi te wezen dan dat hij van plan is aan een wagen te sleuren en dan moet het er ook nog elastisch uitzien............???
Bij de dressuur is het ook belangrijk dat het eruit ziet alsof de pony het graag doet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:17

@stormpy: zo zijn die van mij ook....geen echte trekkers en als ze moeten trekken, blijft er niks meer over voor de oefeningen.

ik zie vaak kleintjes met zo'n grote kar...ze moeten zó trekken dat er weinig energie overblijft om ook nog mooie dressuurvormen te rijden met de juiste buiging, stelling en aanleuning.
De kar trekken moet een bijzaak zijn en geen hoofdzaak!

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:53

Precies!!!!!
Jij snapt het.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:16

Idd, daarom ben ik erg blij met de concourswagen die ik nu heb. Er zal wel soortgelijk komen straks, ik weet het anders ook niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:24

wel een beetje dubbel, voor het dierenwelzijn moeten de pony's staks min 1.08 m. voor samengesteld/marathon.
Maar nu gaan ze wel eisen dat die kleintjes een flinke kar erachter krijgen.
lijkt me dan weer in tegenstrijd met het dierenwelzijn!~?

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:49

Daarom zou ik heel graag willen dat iedereen die problemen heeft met deze nieuwe regel contact opneemt met de KNHS, brief, mail of bellen, het maakt me niet uit.
Hoe meer mensen reageren, hoe meer kans dat ze ons serieus gaan nemen (veel kleintjes maken misschien wel een grote kans).
Dat wij er grote problemen mee hebben weten ze al, we hebben regelmatig telefonisch contact met ze.
Er wordt beloofd dat er naar opnieuw naar gekeken wordt, maar veel vertrouwen heb ik daar niet in, ze denken waarschijnlijk dat we het op den duur wel opgeven, maar als blijkt daar er veel meer mensen het niet eens zijn met deze eis..............
En daarom is het zo noodzakelijk dat werkelijk iedereen zich daar meld met zijn/haar grieven naar de KNHS toe.
Het is onze bond, die moet opkomen voor onze belangen, de amateurtjes zijn er niet alleen maar om voor de groten te betalen en verder geen rechten te hebben.
De KNHS zou zich misschien ook eens moeten gaan afvragen waarom menverenigingen zoveel leden hebben en er verhoudingsgewijs zo weinig wedstrijden rijden (omdat ze dan wel lid moeten worden van de KNHS?).

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 18:01

De KNHS heeft vanmiddag gebeld om z.s.m. over dit onderwerp te komen praten, we boeken dus succes!!
Wil iedereen vooral doorgaan met het uitoefenen van druk d.m.v. brieven, mails en telefoontjes, als je al gebeld hebt dan toch regelmatig navragen of er al iets veranderd is.
Men moet niet gaan denken dat we het opgeven.
We laten ons niet buiten spel zetten!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:26

Aan dit verhaal zit natuurlijk ook een andere zijde.
Bij een andere wedstrijden worden de condities ook niet omlaag gebracht omdat je toevallig met kleiner spul rijdt.
Een shet biedt voordelen tov een andere aanspanning door zijn wendbaarheid en nuchterheid. En ja, er kleven ook nadelen aan... Het is toch ook waar je voor kiest?
Een minimale spoorbreedte is voor de veiligheid voor een shet van net zo groot belang omdat je veelal nog scherper door de wending gaat.
Tegenwoordig worden steeds meer "grasmaaiers" voor het karretje gezet en wil men wedstrijden rijden. Mischien wel een idee om voor deze groep een nieuwe discipline in het leven te roepen? De wedstrijd zoals deze bij Hazelaar gehouden wordt is een mooi voorbeeld.

Dat verenigingswedstrijden zoveel gezelliger zouden zijn dan een reguliere is ook een beetje onzin.
Er zit wel verschil tussen een D/V-wedstrijd en een samengestelde. Bij D-V rijdt men veelal voor zichzelf en de winstpunten. Bij het samengesteld leeft de competie onderling veel meer. Gezellig samen een borrel drinken hoort er dan ook wel bij.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:45

Anke schreef:
wel een beetje dubbel, voor het dierenwelzijn moeten de pony's staks min 1.08 m. voor samengesteld/marathon.
Maar nu gaan ze wel eisen dat die kleintjes een flinke kar erachter krijgen.
lijkt me dan weer in tegenstrijd met het dierenwelzijn!~?

Een bredere wagen hoeft niet per definitie zwaarder te zijn dan een met een spoorbreedte van 110

Ik snap de knhs wel , ik snap ook dat er veel mensen de dupe van zijn, met de spoorbreedte.

Ik begrijp ook dat ze een minimumschofthoogte willen in de sport, maar dat is dan weer leuk voor de nsps om de shetlanders weer wat groter te gaan fokken ???
Die kunnen dan op langere duur onmogelijk achterblijven. *D

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:20

B.D. zegt"Bij een andere wedstrijden worden de condities ook niet omlaag gebracht omdat je toevallig met kleiner spul rijdt.
Een shet biedt voordelen tov een andere aanspanning door zijn wendbaarheid en nuchterheid. En ja, er kleven ook nadelen aan... Het is toch ook waar je voor kiest?"

Als eerste even dit je moet dit topic wel goed lezen want de regels worden niet bij gesteld want het gaat om een nieuwe regel!!!!
ten tweede zou jij als doorgewinterde koetsier toch beter moeten weten dat een shet een heel ander basistempo heeft dan een wehls en dat je met een wagen van 1,25 zeker ook om kan gaan dat zal je uit eigen ervaring kunnen beamen toch?
dus over veiligheid zijn we uitge.....
uit de oneerbiedige toon door het woord grasmaaier te gebruiken voor een ras dat op sportief net zo veel te bieden heeft als alle andere rassen.
het lijkt wel of je te vaak van ze hebt verloren?
Maar veiligheid is niets op tegen alleen moeten we alle rassen wel in hun waarde laten en is de opmerking van marjo ook kompleet mis geschoten want we willen geen andere raseigenschappen om dat we zonodig ermee willen rijden.

tevens wil ook nog even opmerken dat de knhs in hun statuten heeft staan dat ze tot doel hebben de sport in de breedste zin van het woord willen ondersteunen dus ook een belg en even zo goed een mini

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:47

@sbbkr: wat heeft het basistempo van een Shet t.o.v. een Welsh te maken met het wel of niet omgaan met een aanspanning? Het is maar net hoe de koetsier er mee rijdt. Ik rij zelf samengesteld, met een B-pony, en goed beschouwd moet ik in jouw ogen sneller door een vaardigheid gaan dan iemand met een Shet. Kan je vertellen: dit is in werkelijkheid vaak niet het geval. De Shetaanspanningen rijden op het scherpst van de snede, juist omdat ze zo klein en wendbaar zijn. Mijn inziens is hun "we-gaan-omslaan-kans" net zo groot als de mijne. Een bredere wagen draagt dan zeker bij om de veiligheid te vergroten.
Het woord 'grasmaaier' wordt hier al eerder genoemd, door iemand die zelf met een kleine pony rijdt, dus dat BD dat oneerbiedig opnoemt is onzin. Net als het feit dat ie daar te vaak van heeft verloren, want volgens mij is dat zelden gebeurd. Sterker nog: BD reed eerder ook met (kruising) Shets.

BD heeft ook gelijk wanneer ie zegt dat het ook is waar je zelf voor kiest. Natuurlijk moeten alle rassen in hun waarde worden gelaten, maar je kan gewoonweg niet iets organiseren/reglementeren dat voor elk ras haalbaar is. De rijders met trekpaard-type paarden hebben ook hun eigen competitie opgezet (de PHC), omdat de 'gewone' SGMW voor hun niet geheel geschikt is. Zie het als rally rijden met een auto: als ik dat zou willen, dan zou ik echt niet met mijn verhoogde bus daar aan mee gaan doen, maar ook een leuke Impreza of wat dan ook aanschaffen.

Je kan nu eenmaal niet iedereen het naar zijn zin maken, er zullen altijd groepen zijn die zich niet kunnen vinden in besluiten en/of regelgeving. Dat is heel jammer, maar het is gewoon niet anders. Ik zit met mijn B-pony goed, mocht er een minimale stokmaat komen. Mocht ik echter aan de verkeerder kant van de maat zitten.... jammer dan, maar ik schaf er echt geen andere pony voor aan, dan maar geen off. wedstrijden voor mij.

Dat er een minimale spoorbreedte komt, zal echt uit veiligheidsoogpunt zijn. Dat 125 cm nog geen garantie is om nooit om te slaan is zo, maar men moet ergens een grens stellen. Hetzelfde geldt voor de minimale stokmaat in de SGMW.

Zoals Marjo al aangeeft: ook ik kan me niet voorstellen dat een paar cm extra aan elke zijde van de wagen tientallen kilo's verschil gaat uitmaken. Kijk maar eens naar de foto's van Dennis, met haar concourswagen. Een prachtig ding, mooi op maat voor zelfs een enkelspan Shet (althans... ik vind het prima in verhouding), als die wagen 5 cm aan elke kant breder is voldoet ze aan de norm die men wil instellen, en die 5 cm zie je echt niet terug in het 'plaatje'.

Dat een bredere spoorbreedte weer vraagt om extra investeringen... ook heel jammer. Maar iedereen moet investeren in zijn hobby, ook de mensen die met grote paarden rijden (en je wilt niet weten wat een écht grote koets kost....). Zie de klasse 3-rijders... die worden in hun promoveren ook beperkt, omdat voor klasse 4 een presentatiekoets verplicht is. Veel rijders kunnen dat financieel niet opbrengen en blijven in klasse 3 hangen. Voor sommigen ook niet leuk, maar moeten ze daar dan ook tegen gaan protesteren?

Het is volgens mij dus ook niet zo dat de KNHS bepaalde groepen probeert weg te pesten, want dan is er in elke tak van aangespannen sport wel een groep weg te pesten door bepaalde reglementen....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:52

sbbkr schreef:
Als eerste even dit je moet dit topic wel goed lezen want de regels worden niet bij gesteld want het gaat om een nieuwe regel!!!!
ten tweede zou jij als doorgewinterde koetsier toch beter moeten weten dat een shet een heel ander basistempo heeft dan een wehls en dat je met een wagen van 1,25 zeker ook om kan gaan dat zal je uit eigen ervaring kunnen beamen toch?
dus over veiligheid zijn we uitge.....
uit de oneerbiedige toon door het woord grasmaaier te gebruiken voor een ras dat op sportief net zo veel te bieden heeft als alle andere rassen.
het lijkt wel of je te vaak van ze hebt verloren?
Maar veiligheid is niets op tegen alleen moeten we alle rassen wel in hun waarde laten en is de opmerking van marjo ook kompleet mis geschoten want we willen geen andere raseigenschappen om dat we zonodig ermee willen rijden.

tevens wil ook nog even opmerken dat de knhs in hun statuten heeft staan dat ze tot doel hebben de sport in de breedste zin van het woord willen ondersteunen dus ook een belg en even zo goed een mini
Het begint wel een persoonlijk tintje te krijgen op deze manier. Maar als je goed geïnformeerd bent weet je dat ik veel met ze gereden heb en weinig verloren. Dit betroffen geen mini's maar shetten in de grote maat. Daarbij ben ik nu nog niet bang voor ze, de enkel- en tweespannen komen in de samengestelde sport niet mee uiteindelijk.
Een beetje humor is blijkbaar ook niet besteed want "grasmaaier" is natuurlijk met alle respect. Maar in de praktijk zullen er weinigen zijn die speciaal voor dit doel een (mini)shet aanschaffen. Veelal is het een pony die er toch loopt als bijvoorbeeld hobby of gezelschapspony die omdat ie toch niets beters te doen heeft ook wel een karretje kan trekken.

Verder dien je met de tijd mee te gaan, ook de reglementen.
De paarden en pony's worden ook ondergebracht in verschillende rubrieken. Het is voor mij dan ook niet vreemd dat men pony's < 1.08 een eigen rubriek geeft. Zeker met de vele mini's die je alleen hier op AR al ziet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:41

Wordt nu beweerd dat een shet niet geschikt is voor de wedstrijden (op niveau)?
Dat het tijd werd dat ze uitgesloten worden op hun maat en maar eigen competities moeten houden?

Ik vind het discriminatie....gezondheid en veiligheid staan uiteraard voorop.

grasmaaiers? hmmm....er zijn er als grasmaaier, maar zeker ook als sportpony en succesvol!
Je moet met zo'n kleintje veel meer laten zien dan het grotere type sportpony bij de dressuur.
Petje af voor diegenen die met een ukkie op niveau rijden, daar komt veel bij kijken! :Y)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:00

Sommige mensen moeten eerst leren lezen. :o?