[AR] Oogkleppen: ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 17:01

@ lienepien 610: ik heb het eens bekeken, en het is toch geen oplossing om enkel de bakstukken te wisselen. Aan de bakstukken van het menhoofdstel zit ook de neusriem bevestigd, dus hou je alleen het kopstuk over :Y) Dan kan ik evengoed gewoon met een rijhoofdstel proberen. Maar is dit aan te raden?

Ik heb een heel ander hoofdstel dan jou, dus ik denk dat het geen oplossing is.

@ willyr: bij Romeo is de grootste reden de wondjes om zonder oogkleppen te mennen. Dingen (zoals fietsers) die langs achteren komen, daar geeft hij niet om. Soms steekt er wel een grassprietje verkeerd en dan draait hij zijn hoofd overdreven zodat hij kan kijken.

@ Lacuna: Ja in het HK-topic had ik het gezien ;) Een omheind stuk heb ik helaas niet, dus het moet in het bos. Lange lijnen heb ik wel al vaak gedaan zonder kleppen, ik longeer hem ook altijd zonder kleppen.
Ik denk dat ik het eens zou moeten uitproberen om zonder kleppen te gaan. Maar nu is er de vraag of het verstandig is om met een rijhoofdstel te gaan en er een b-stang in te hangen (dit bit gebruik ik altijd voor het mennen)?

Lacuna

Re: Oogkleppen: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:37

Ik persoonlijk ben niet zo moeilijk. Rijhoofdstel erom, bit eraan en rijden. Neem je menhoofdstel mee, mocht je halfweg je rit toch merken dat hij niet goed reageert op de inwerking van je rijhoofdstel, afstappen, uitspannen, menhoofdstel om en terug inspannen. Kun je in elk geval veilig terug naar huis.

Groetjes, Lacuna

aukje1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:43

oogkleppen hebben als doel dat het paard niet schrikt van dingen die naast hem gebeuren.dus die hebben wel een functie.
je kan als je het vertrouwd wel zonder maar alleen als je pony 100procent te vertrouwen is.
de kappen voor de ogen kun je wijder verstellen en dat lijkt me het meestvertrouwd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:54

aukje1707 schreef:
oogkleppen hebben als doel dat het paard niet schrikt van dingen die naast hem gebeuren.dus die hebben wel een functie.
je kan als je het vertrouwd wel zonder maar alleen als je pony 100procent te vertrouwen is.
de kappen voor de ogen kun je wijder verstellen en dat lijkt me het meestvertrouwd.

Dat is nu net het probleem, ik kan de kleppen niet wijder verstellen, hiervoor zijn de front- en windriem te kort.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:14

Je kan over het algemeen ook wel losse menbakstukken krijgen zonder oogkleppen, of met halve oogkleppen (komen geloof ik ook uit de drafsport zien ze alleen de wagen niet). Hebben wij ook wel eens gebruikt bij een paard dat heel erg bang werd van de oogkleppen zelf daarvoor hadden we geloof ik een ideal tuig en daar waren iig wel gewoon normale stevige bakstukken bij te krijgen.

We mennen ook met een enorm bomproof paard wat zonder oogkleppen doodsbang is van de wagen. Voor het andere paard waar wij mee mee bezig zijn geweest maakte het zien van de wagen het juist minder eng. Ik zou het iig even rustig op bouwen, even lange lijnen en slepen ermee voordat je weer echt voor de wagen begint. Het hangt er ook een beetje vanaf waar je paard sneller bang van is geluid of zicht?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:15

@ Liedje: dat is het gevaar waar ik bang voor ben: dat Romeo bang gaat worden zonder oogkleppen, en dat is helemaal niet mijn bedoeling.
Verzorgpaard van een vriendin van me staat ook voor de wagen, gaat prima. Maar als het meisje ohz een wagen tegenkomt, dan is het paard er doodsbang voor. Romeo is nu braaf voor de wagen, hij is alles behalve bang, dat kan ik misschien beter zo houden...
Romeo is wel zonder kleppen beleerd. Lange lijnen, slepen,... is zonder kleppen gebeurd met een gewoon rijhoofdstelletje. Pas toen hij de eerste keer voor de wagen ging, heeft hij het menhoofdstel aan gekregen. (ik had het wel al een paar keer aan gedaan om hem te laten wennen aan de kleppen)

De kennis die mijn Zilco tuig heeft bezorgd denkt dat hij een oplossing heeft. We hebben gemerkt dat de naden op de oogkleppen best wel scherp zijn en dus snijden. Die kennis zegt dat hij iets heeft gevonden om op de naden te plakken zodat het niet meer zo schuurt.
Misschien is dat een oplossing... Het zal in ieder geval afwachten zijn. Ik moet toch in ieder geval even wachten tot de wondjes genezen zijn.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:12

Ikzelf heb altijd gemend zonder oogkleppen en heb ook op die manier de pony's beleerd (oude pony heeft 1x een hoofdstel met oogkleppen omgehad en leek wel dronken) pony's schrokken ook nooit ergens van en heb ook nooit problemen met ze gehad. Ik vond het ook wel makkelijk met bv de vaardigheid ze letten zelf ook op de pillonnen en zo. Ik zou dus eens proberen zonder.

Verder zijn er ook nog andere oogkleppen te koop (halve) de vader van een vriendin van mij heeft die en rijd er op hoog niveau vaardigheid mee en is er erg tevreden over, de pony's kunnen alles aan de achterkant van hun niet zien, ze hebben wel zicht op zij

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:20

Ik men met het hoofdstal waar ik ook gewoon mee rij. (recreatie, spingen, dressuur enz.)
Is een gewoon Harry's Horse hoofdstel.
Bij mij gaat dat heel erg goed.
Ook omdat ze dat hoofdstel gewend is.
Moet alleen dan van teugels wisselen.
Bij mij gaat dat beter dan met een men hoofdstel.
Omdat ze graag alles wil zien :D

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:22

Oeps, ik heb me ooit laten wijsmaken dat oogkleppen verboden zijn ! Is dus waarschijnlijk niet waar, haha ik ben zo naïef :=

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:27

@ Tymbalia: als je pony dronken lijkt met oogkleppen, kan je inderdaad zonder proberen. Bij Romeo is er, buiten de wondjes, geen reden om zonder kleppen te gaan rijden. Ik weet nu niet of deze reden sterk genoeg is...en of het slim is om zonder kleppen te proberen.

@ Tovie: mijn pony loopt (nog) niet ohz, maar ik heb wel een gewoon rijhoofdstel omdat ik hiermee longeer.
Heb je al geprobeerd om met kleppen te rijden? Hoe heb je je paard beleerd: met of zonder kleppen?

@ Foulplay: ik zou eerder denken dat zonder kleppen verboden is, want ik heb het nog nooit in het echt gezien dat mensen zonder kleppen mennen :D Op bokt heb ik wel al mensen gezien die het zonder doen, ik weet ook dat het niet verboden is.
Wat ik altijd geweten heb is dat oogkleppen niet verboden zijn.
Het feit is wel dat ik eens op school heb gezegd dat ik met mijn pony men, en toen kreeg ik (van paardenliefhebbers!!) de reactie: " :oo En heeft die dan ook oogkleppen? Ooooh wat zielig!!! Arm beestje :(:) " Dus er zijn wel meerdere mensen op de wereld die denken dat oogkleppen dierenmishandeling zijn :?

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:34

Inderdaad. Om eerlijk te zijn weet ik (bijna) niets over mennen en heb er dus ook niet echt bij stilgestaan. Ik heb dit ooit eens gehoord in m'n kinderjaren en dit is wat me bijbleef, de 'verboden' oogkleppen, haha :P

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:37

Ik heb mijn paard beleert met oogkleppen.
Alleen werd ze daar helemaal nerveus.
Ze was de hele tijd schrikkerig en probeerde elke keer zo te draaien en doen zodat ze alles kon zien.
En wou ook niet graag lopen. Alleen heel voorzichtig.
Terwijl ze normaal echt alles doet.
Dus toen heb ik haar gewonen hoofdstel gepakt.
En dat ging heel erg goed. Ze liep gewoon schrok nergens van.
Dat gaat echt veel beter.
En zonder oogkleppen rijden is niet verboden.
Ik men trouwens tegen wordig met een bitloos hoofdstel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:39

Ik krijg ook altijd te horen dat mijn pony's met oogkleppen zielig zijn. Ach ja ik vind mijn pony's zieliger als ik ze uit de sloot kan vissen. Ik men meestal wel met oogkleppen, zijn ze mooi geconcentreerd en ze hebben er geen last van. In tweespan kunnen ze de zweephulpen van de andere ook niet zien. Ik heb mn oogkleppen wel mooi wijd staan trouwens, ik vind het pure dierenmishandeling als de oogkleppen te dicht op de ogen staan dat ze de wimpers enz raken. En dat zie je toch regelmatig helaas.

Maar ik kijk het wel per pony aan bij het beleren, als ze zich er niet fijn bij voelen of nerveus worden dan proberen we het zonder.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:00

@ Tovie: dat zonder oogkleppen niet verboden was, wist ik wel :Y) Maar ik zou eerder zeggen dat zonder oogkleppen verboden is ipv met oogkleppen, omdat je het niet zo vaak ziet (hier toch niet :o ) dat er zonder kleppen gemend wordt.

@ Jelleee: in tweespan lijkt het me ook gemakkelijker met kleppen, vanwege de hulpen.
De reden dat ik nu niet meer met Romeo men, is ook dat ik het gewoonweg zielig vindt. Romeo kan niet zeggen of hij pijn heeft, ik ben diegene die eventuele pijn moet voorkomen. Ik weet hoe veel pijn het kan doen als iets schuurt, zonder dat je iets ziet op je huid, ik wil me dus niet voorstellen hoe veel pijn het doet als het zo veel schuurt dat het open gaat! :(:)

Als ik het zo lees, zijn er wel veel mensen die zonder kleppen mennen. Misschien valt het eens te proberen om zonder kleppen te gaan...
Wie weet gaat het zelfs nóg beter zonder kleppen :Y) Romeo reageert niet echt op zweephulpen, misschien luistert hij beter als hij de hulpen kan zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:58

Ik zou gewoon zoeken naar een goed passend hoofdstel met kleppen. Als je de kleppen goed naar buiten zet, zodat ogen goed vrij zijn, zijn al je problemen opgelost. Alleen het vinden van zo'n hoofdstel zal even moeite kosten.

Vooral die kleine maten is lastig, dan heb je vaak ook dat alles vast zit. Bij hoofdstel van mijn paard heb ik veel meer verstelbare delen dan bij mijn pony (= shetmaat).

Met kleppen vind ik veiliger. Ze zien minder opzij en naar achteren en zijn geconcentreerder. Ik denk dat waar mensen veel problemen hebben met de kleppen, deze niet vrij zaten bij de ogen van de paarden en de paarden er daardoor niet fijn op liepen.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:08

Ik moet zeggen dat ik het veiliger vind zonder.
Als er iets is dan kan je paard dat ook zien.
Wij hebben namelijk een keer gehad dat er bijna een vrachtwagen op ons was ingereden.
En als mijn paarden dat niet hadden gezien waren ze ook niet opzij gesprongen.
En waren we nou plat geweest.
En met gewoon rijden rij je ook niet met oogkleppen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:09

@Tine: Helemaal mee eens. Ik denk dat mensen het ook zielig vinden die zelf niet mennen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook dacht dat ik zonder oogkleppen zou gaan mennen en met trensje ... vond het ook een beetje veel om zo'n hoofd... Maar goed, onder de man is nu eenmaal echt anders, zeker in het verkeer, dan met mennen.
De oogkleppen kwamen er al vlot bij want zonder oogkleppen ging Alwyn juist enorm zwalken, met oogkleppen was hij veel geconcentreerder.
Dat trensje hebben we er bij Alwyn wel ingehouden :+ , maar bij Sim wisselde ik (afhankelijk van de merries inde buurt) en Snuit rij ik op een B-stangetje maar allemaal dus wel met oogkleppen.

@Tovie, met mennen op de weg moet je zelf heel goed opletten en dat is echt anders dan onder de man, simpelweg omdat je veel minder uitwijkmogelijkheden hebt / minder flexibel bent. Oogkleppen of niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:24

Tovie schreef:
Ik moet zeggen dat ik het veiliger vind zonder.
Als er iets is dan kan je paard dat ook zien.
Wij hebben namelijk een keer gehad dat er bijna een vrachtwagen op ons was ingereden.
En als mijn paarden dat niet hadden gezien waren ze ook niet opzij gesprongen.
En waren we nou plat geweest.
En met gewoon rijden rij je ook niet met oogkleppen.

Mennen is niet te vergelijken met onder het zadel. Als je paard onder het zadel eens een sprong opzij maakt of achterwaarts gaat, is dat vervelend, maar niet meer dan dat. Met een kar erachter kun je dan al leuk in de problemen komen. Onder het zadel hangt er niets achter je paard; veel paarden reageren op dat karretje dat maar mee blijft komen ook al lopen ze ervoor weg. Met oogkleppen (of dat nu hele of halve zijn) heb je dat probleem in ieder geval niet.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:30

tine10 schreef:
Onder het zadel hangt er niets achter je paard; veel paarden reageren op dat karretje dat maar mee blijft komen ook al lopen ze ervoor weg. Met oogkleppen (of dat nu hele of halve zijn) heb je dat probleem in ieder geval niet.

Moet eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit van heb gehoord.
Maar kan het me wel heel goed voor stellen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 10:38

@ tine: Ik weet niets af van de constructie van de maten(vb shet t.o.v. full), maar Romeo heeft de ponymaat. Ik kan wel eens gaan kijken in een paardenwinkel, maar het lijkt me enorm moeilijk om een gepast menhoofdstel te vinden voor Romeo.

@ Tovie: Ik moet tine wel gelijk geven. Het gewoon rijden is inderdaad een zeer groot verschil met het mennen. Het is niet altijd goed dat een paard alles kan zien als hij voor de wagen staat. Soms denken paarden ook dat er een gigantisch gevaar dreigt en door deze onnodige angst kunnen ze enorme schade berokkenen, dus dan is de kans groot dat je achteraf denkt "had ik maar voor oogkleppen gezorgd".
Uiteraard hangt dit van paard tot paard af. Zover ik Romeo ken, schrikt hij niet snel en is hij vrij nuchter. Maar ja... dat weet je toch nooit op voorhand.

@ VHU: als het met een trensje lukt, is dat zeker goed. Romeo rij ik nu op een B-stangetje, nadat ik merkte dat hij met een trens zo kon vertrekken (bij het zien van een wit paard ging die neus de lucht in, staart omhoog en showen maar :Y)) Helaas is dit als menner niet zo aangenaam :o.

Mariska_28

Re: Oogkleppen: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:30

Ik men ook zonder, zowel enkel als 2-span.. Denk dat het ook scheelt of je net als ik een echte recreatieruiter bent, of ook wedstrijden wil rijden. Ik merk geen nadelen van het zonder kleppen rijden, en vind het voor het paard ook "gezelliger":D

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:41

Het maakt niet veel uit of je met of zonder rijdt als je paard niet schrikachtig is..
Ikzelf vind oogkleppen wel verdomd handig..Miro is bang voor trekkers en als ze van achterkomen dan laat ik Miro naar rechts kijken en als hij ze dan ziet zijn ze er al voorbij ;)