Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:En stel dat PNH nou eens niet dat zou zijn wat jij ervan had verwacht? Parelli heeft het allemaal ontwikkeld, dat weten wij, maar stel dat hij alles zou hebben gestolen?
stef schreef:Ik snap echt niet dat dit iemand kan boeien.
Of monty "zijn" methode nou van zijn vader heeft of niet, of ie nou misbruikt is of niet, het zal me echt een rotzorg wezen.
sanne83 schreef:
En ik vind nh niet dat je weet wanneer je een paard op z'n flikker moet geven en wanneer je hem een aai moet geven, het is je verdiepen in hoe een paard van nature is, in een kudde en dat op alles toe passen inclusief het rijden. En aangezien ik nog nooit midden in een echte kudde heb gezeten neem ik daarbij tips aan van mensen die dat wel hebben gedaan...
sanne83"]
maar dat is dus geen nh, je moet niet je mening over dingen geven als je niet eens weet waar het over gaat. En nee, nh (zoals ik het doe) is jezelf anders leren denken (als een paard, een prooidier), waardoor het paard je beter begrijpt en er dus geen bestraffen is...
[/quote]
[quote="sanne83"]
het is je verdiepen in hoe een paard van nature is, in een kudde en dat op alles toe passen inclusief het rijden. En aangezien ik nog nooit midden in een echte kudde heb gezeten neem ik daarbij tips aan van mensen die dat wel hebben gedaan...
[/quote]
[quote="gijsenkim schreef:
En als je die balans goed hebt dan is jouw gedrag naar het paard identiek aan het gedrag wat de dominante merrie merrie laat zien....
ponyzotje schreef:ik denk cassidy, was jij het die vroeg welke foto's ik bedoelde? die in zijn boek, waar z'n vader al lachend over een paard kijkt dat duidelijk angstig is. die foto's.
gijsenkim schreef:Naar mijn bescheiden mening is NH niets anders dan met een gezonde dosis verstand en een grote dosis paardengevoel (die voortkomt uit ervaring) omgaan met paarden zodat je het beste uit een vrolijk en in balans zijnde paard kan halen........Soms betekend dat een schop voor zijn flikker en soms betekend dat een aai over de bol........bij hetzelfde paard in dezelfde situatie...........het verschil zit m dan in de houding van het paard zelf, dat verschil kunnen aanvoelen is imo NH en dat kan geen enkele goeroe op welke manier mij dan ook aanleren want dat heb je of dat heb je niet........