[AR] [NH]Anti MontyRobertsclub; wie heeft de links nog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:02

Jemig, gaan we nu Stef aanvallen? Dat gezeur om Monty interesseert mij ook niets, ik laat hem gewoon links liggen. Ik doe al zo'n anderhalf jaar met veel plezier aan PNH, en ik heb daar een hoop "mental and emotional fitness" door gekregen - en iemand de grond in boren hoort daar in ieder geval niet bij

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:03

Cassidy schreef:
En stel dat PNH nou eens niet dat zou zijn wat jij ervan had verwacht? Parelli heeft het allemaal ontwikkeld, dat weten wij, maar stel dat hij alles zou hebben gestolen?

Als het niet is wat ik ervan had verwacht, jammer dan... Dan zoeken we iets anders.

Als Parreli alles gestolen zou hebben, kan me echt niet boeien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 23:57

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:03

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 00:15

stef schreef:
Ik snap echt niet dat dit iemand kan boeien.

Of monty "zijn" methode nou van zijn vader heeft of niet, of ie nou misbruikt is of niet, het zal me echt een rotzorg wezen.

Amen.....ik begrijp de heisa eromheen ook niet hoor. Het zal mij echt niet boeien wie wat verzonnen heeft en wanneer. Ik vind in alle NH-methodes wel wat zitten en creeer daarmee mijn eigen werkwijze met oog op wat goed werkt bij mijn paard en wat goed bij mij past. Is dat niet gewoon het belangrijkste? We maken ons toch ook niet druk om wie het eerst op de maan heeft gestaan Verward

De waarheid is absoluut belangrijk, dat geef ik toe,.....maar dit staat verder zo ver van mij af. Als ik mij hier al druk om moet gaan maken zou ik wel een zwaar leven krijgen hoor... Ik ga die man niet boycotten om zijn mogelijke leugens...De methode is interessant (al ben ik meer van de PNH), dat is voor mij belangrijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 09:57

Naar mijn bescheiden mening is NH niets anders dan met een gezonde dosis verstand en een grote dosis paardengevoel (die voortkomt uit ervaring) omgaan met paarden zodat je het beste uit een vrolijk en in balans zijnde paard kan halen........Soms betekend dat een schop voor zijn flikker en soms betekend dat een aai over de bol........bij hetzelfde paard in dezelfde situatie...........het verschil zit m dan in de houding van het paard zelf, dat verschil kunnen aanvoelen is imo NH en dat kan geen enkele goeroe op welke manier mij dan ook aanleren want dat heb je of dat heb je niet........

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 10:30

Sinds wanneer is JOUW mening bescheiden, Gijsenkim? Haha!

Maar ik ben het volledig met je eens.
Al ben ik, zoals eerder gezegd, blij met alles wat ik van anderen - inclusief goeroes - kan meepikken
en van wat ik verkeerd vind leer ik ook!
.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:52

ik wil nog wel even melden dat parelli het ook niet van zichzelf heeft.....
maar hij zegt er wel bij van welke mensen hij het heeft en hij heeft het in een systeem gezet. Hij heeft het echt niet allemaal zelf bedacht ofzo, hij heeft er 30 jaar over gedaan om die pakketten te maken zoals ze nu zijn.....voordat ik pas over dertig jaar ook zo ver ben, lijkt het me handig om die pakketten te gebruiken.
En ik vind nh niet dat je weet wanneer je een paard op z'n flikker moet geven en wanneer je hem een aai moet geven, het is je verdiepen in hoe een paard van nature is, in een kudde en dat op alles toe passen inclusief het rijden. En aangezien ik nog nooit midden in een echte kudde heb gezeten neem ik daarbij tips aan van mensen die dat wel hebben gedaan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:59

sanne83 schreef:

En ik vind nh niet dat je weet wanneer je een paard op z'n flikker moet geven en wanneer je hem een aai moet geven, het is je verdiepen in hoe een paard van nature is, in een kudde en dat op alles toe passen inclusief het rijden. En aangezien ik nog nooit midden in een echte kudde heb gezeten neem ik daarbij tips aan van mensen die dat wel hebben gedaan...

Huh het paardrijden is toch een balans tussen bestraffen en belonen en niets anders. Wij willen dat het paard bepaalde dingen voor ons plezier doet, we bestraffen hem als hij het niet doet en we belonen hem als hij het wel doet......En als je die balans goed hebt dan is jouw gedrag naar het paard identiek aan het gedrag wat de dominante merrie merrie laat zien. Je geeft het dier op zn flikker of je stelt het gerust al naar gelang het paard zich uitlaat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:25

maar dat is dus geen nh, je moet niet je mening over dingen geven als je niet eens weet waar het over gaat. En nee, nh (zoals ik het doe) is jezelf anders leren denken (als een paard, een prooidier), waardoor het paard je beter begrijpt en er dus geen bestraffen is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:31

sanne83"]
maar dat is dus geen nh, je moet niet je mening over dingen geven als je niet eens weet waar het over gaat. En nee, nh (zoals ik het doe) is jezelf anders leren denken (als een paard, een prooidier), waardoor het paard je beter begrijpt en er dus geen bestraffen is...
[/quote]

[quote="sanne83"]
het is je verdiepen in hoe een paard van nature is, in een kudde en dat op alles toe passen inclusief het rijden. En aangezien ik nog nooit midden in een echte kudde heb gezeten neem ik daarbij tips aan van mensen die dat wel hebben gedaan...
[/quote]

[quote="gijsenkim schreef:

En als je die balans goed hebt dan is jouw gedrag naar het paard identiek aan het gedrag wat de dominante merrie merrie laat zien....

Snap ik het nou niet of snap je het zelf niet meer Haha! Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:39

ten eerste straf ik bijna nooit, en ten tweede vind ik het wel heel simpel uitgelegd, tuurlijk beloon je, maar er zijn gewoon bepaalde dominatiespelletjes/oefeningen die paarden met elkaar doen en daar komt geen bestraffen aan te pas. Als ik jou dan hoor over trailerladen, dat je hem erin moet slaan, dat je dat "gevecht" moet winnen, dan is dat duidelijk iets anders dan dan paarden bij elkaar doen, het enige wat hij dan geleerd heeft, is dat jij enger bent dan de trailer.....
Het gaat mij meer om de balans dominantie en vertrouwen, en dat is dus iets anders dan bestraffen en belonen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:47

Ja ik ben nou eenmaal geen muts met paarden, Ik heb de laatste 17 jaar dat ik met paarden werk genoeg meegemaakt om te weten dat bij sommige paarden nou eenmaal meer gedaan krijgt rechtsom dan linksom. Neemt niet weg dat ik het liefst alles in pais en vree oplos, maar soms is dat niet verstandig.... Klein voorbeeld is dat onze hengsten zich ook nu tijdens het dekseizoen gewoon keurig netjes gedragen en geloof me het word ze niet zachtzinnig verteld hoor dat ze zich behoren te gedragen......maar voorlopig zijn ze wel super handelbaar, ook voor de leek! Wat NHers van jouw caliber eens moeten leren is dat er ook paarden zijn met zo een dominant karakter en dat die zich rotlachen om jou en je nh spelletjes. Maar daarvoor moet je eerst wat meer ervaring hebben met paarden in het algemeen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 12:09

Nog steeds volhouden dat jouw mening bescheiden is, Gijsenkim?
Mag een ander ook een b'tje ruimte om z'n m/v eigen wiel uit te vinden?
C.q. een trukendoos die geweld - ook bij superdominante karakters - weet te voorkomen of uit te sluiten?

Je zult mij NOOIT tegen een stevige mening vinden.
Maar zo nu en dan enig zelfonderzoek in dezen kan je alleen maar verder brengen in je ontwikkeling.

, Tante Betje Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:12

Natuurlijk Tante Bet Haha! . Het ging mij eigenlijk meer om dit zinnetje

maar dat is dus geen nh, je moet niet je mening over dingen geven als je niet eens weet waar het over gaat

Dan kan ik nogal eens fel worden........... Maargoed ik ben gewoon van mening dat ik al jaaaaren volgens de NH methode met paarden omga. Al lang voordat het populair werd. Ik denk dat de meeste mensen die serieus met paarden WERKEN volgens de NH methode werken. gewoon omdat ze hun boeren verstand gebruiken.....Natuurlijk gebruik ik ook dingen die ik hier op bokt leer van de NHers maar niet bij elk paard werkt het............

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:28

ik heb het over dat je blijkbaar niets weet over nh als je zulke dingen zegt, ik zal echt niet je kennis/ervaring met paarden aan de kaak stellen hoor.... ik vind alleen dat iedereen wel eens verder mag kijken dan z'n neus lang is.
daarbij weet ik ook precies wat jij bedoelt, jij bent er nog steeds van overtuigd dat je paarden (en dan vooral de dominantere, hengsten etc) alleen in toom kan houden met fysieke kracht etc.
ik zal ook nooit aanraden om met zo'n paard met nh te beginnen, dan beland je inderdaad in een gevecht, maar zoals ik al zei, nh is vooral jezelf ontwikkelen, als je zelf op een bepaald niveau bent, kan je inderdaad ook dit soort paarden zo opvoeden met "die spelletjes"
paardentaal is namelijk universeel, onder hengsten en merries, je moet zelf alleen redelijk wat ervaring+daadkracht hebben om op zo'n manier met een hengst om te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:40

Zoals ik al zei denk ik dat ik (en vele met mij) al volgens het NH principe met paarden omgaan..........Als je kijkt naar mijn lichaamstaal als ik bijvoorbeeld aan het longeren ben dan zie je dat die bij geen enkel paard hetzelfde is, ook de toon en de manier waarop ik met het paard verbaal communiceer verschilt ook per paard........Er is geen enkel paard bij mij op stal die bang voor mij is of nerveus van mij word....en toch ben ik niet altijd even lief voor ze.....Salsa kreeg laatst nog een trap tegen haar mond aan omdat ze ondanks dat ik haar vertelde dat we gewoon door gingen lopen toch dat stukje gras wilde hebben......Kan dus niet. Salsa acepteerd dat ook en zal nu niet meer voor een stukje gras gaan als ik zeg dat we doorlopen...Salsa is trouwens wel helemaal gek op me hoor..Sisi aan de andere kant hoef ik alleen maar even boos aan te kijken en mijn bovenlijf groot te maken en een hey te brommen om het paard compleet te onderwerpen aan mijn wil........Zou ik die een trap geven dan is ze nog drie dagen ernstig van slag.......Wat doe ik dan niet goed volgens de NH methode

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 12:56

je kan inderdaad in mindere of meerdere mate aan nh doen. Heel veel dingen die ik bij nh hoorde, deed ik ook al voordat ik ooit gehoord had, waarom iets zo was (gewoon omdat je merkt wat het beste werkt). maar ook heel veel dingen niet....
als ik jou commentaar lees bij het stukje over trailerladen, dan vind ik daar weinig nh aan, trailer in slaan want je moet winnen.. zo denkt een paard dus niet, dit vind ik echt een voorbeeld van een boerenlogica die echt op niets gegrond is, typisch gedacht vanuit een soort menselijk perspectief, heb het ook nog nooit bij iemand zien werken, maar toch houdt iedereen zich eraan, raar....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:03

Ik weet niet op welk topic dat trailer laden slaat... die van het z paard dat nu ineens bij zn nieuwe eigenaar niet meer de trailer opwil........Ja die trap ik de trailer op want dat is gewoon een machtstrijd die het dus dominante paard aangaat........Salsa hebben we de trailer opgeslagen en die loopt er nu sinds een tijdje als een mak kuiken op geheel ontspannen overigens......Marca zijn we nog steeds bezig met voetje voor voetje in alle rust en met een engelen geduld maar dat is ook een paard die het gewoon bere eng vind....Dus het ligt aan de situatie en aan het paard.........maar een paard dat jaren gewoon de wagen opgaat en het dan ineens bij een nieuwe eigenaar vertikt heeft aan mij een goeie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:19

wie zegt nou dat dat paard dominant is, misschien heeft hij zo weinig vertrouwen in de nieuwe eigenaar dat hij het enge van de trailer er niet meer tegen vindt opwegen..... ik vind niet dat je dat zomaar kan zeggen,
daarbij als je paard geweldig naar je luistert, dus dominantie en vertrouwen volgens jou goed zijn, waarom zou hij dan niet op de trailer gaan dan schort er blijkbaar toch nog iets aan......ik vind trailer laden meer een test van al het andere wat je met je paard doet, hij kan het bij een iemand dus wel doen en bij een ander iemand dus niet, ligt geheel aan die persoon. Ik ga ervan uit dat na wat training een paard zo de trailer inloopt en met nh heb ik ook nog niet anders gezien. Daar komt dus geen slaan aan te pas.
maar misschien heb jij minder moeite met slaan dan ik, kan toch, als jij dat verder niet erg vind, ik zit daar wel mee, dus doe ik het op een andere manier. Als het voor jou werkt, dan is het goed toch. Ik weet alleen dat mijn merrie geen klap pikt (slaat gewoon terug) dus heb ik iets anders moeten vinden....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 13:24

hmz... even nog een ontopic reactie voor de hel losbreekt Lachen
ik denk cassidy, was jij het die vroeg welke foto's ik bedoelde? die in zijn boek, waar z'n vader al lachend over een paard kijkt dat duidelijk angstig is. die foto's.
ik heb bepaalde leugens gelezen en MR komt mij over als een zielig mannetje dat furore wil maken.
MAAR, it's AMERICA! ik keur zijn methodes niet af. ik denk altijd maar, (gijsenkim, sanne83!) dat ieder z'n eigen methode heeft, veel methodes kunnen goed zijn, ieder voor zichzelf, en misschien kan niet iedereen alle paarden aan! het is maar welk paard JIJ zal opleiden, en welke methode JIJ daarvoor gebruikt. je moet je eigen methode lichtelijk aanpassen aan het paard, en luisteren naar het paard hoe het moet. dat kan op verschillende manieren en je moet voor jezelf uitmaken hoe jij en je paard zijn.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 14:22

Ik vroeg alleen maar wie die links nog had...
Hihi, altijd lachen met Bokt ! Haha!
.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 20:53

ponyzotje schreef:
ik denk cassidy, was jij het die vroeg welke foto's ik bedoelde? die in zijn boek, waar z'n vader al lachend over een paard kijkt dat duidelijk angstig is. die foto's.

Ja dat was ik. En weet jij waarom het paard angstig keek? Misschien was hij wel bang van het fototoestel?
Is een angstig kijkend paard dan meteen gelijk aan een mishandeld paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:07

gijsenkim schreef:
Naar mijn bescheiden mening is NH niets anders dan met een gezonde dosis verstand en een grote dosis paardengevoel (die voortkomt uit ervaring) omgaan met paarden zodat je het beste uit een vrolijk en in balans zijnde paard kan halen........Soms betekend dat een schop voor zijn flikker en soms betekend dat een aai over de bol........bij hetzelfde paard in dezelfde situatie...........het verschil zit m dan in de houding van het paard zelf, dat verschil kunnen aanvoelen is imo NH en dat kan geen enkele goeroe op welke manier mij dan ook aanleren want dat heb je of dat heb je niet........

Voor mij heb je wel gelijk in wat je hierboven schrijft. Wat betreft de goeroe's valt mij op dat die de leerling allereerst vertellen dat die het vooral niet heeft en dat diegene vooral heel erg verkeerd bezig is wegens dat gebrek aan gevoel voor paarden. Vervolgens moet de leerling volgen wat de meester zegt en alleen nog maar met het paard omgaan volgens de regeltjes die de meester voorschrijft. Veel volgelingen doen dat en geloven dus ook wat de meester zegt en ontkennen vaak hun eigen eventuele gut-feeling daarbij. Volgens mij kom je zo nooit tot een betere band met je paard, maar dat is mijn bescheiden mening maar.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 22:23

Gaat mode worden hier, bescheiden meningen? Haha!

Maar ik deel die wèl, Lovely!