[AR] Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Tuig ellende mini Shetlander, niks past!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:20

Kar te groot of lamoen te lang is ook nog wel een heel verschil. Zo te horen staat jou pony echt véels te ver van de wagen af, lamoen is dus veels te lang.
Dan heb je vast een touwstrengentuigje; zoiets als dit toevallig?
Afbeelding

Vind dat zowiezo pruttuigen eigenlijk, maar meest belangrijke; touwstrengen zijn heel moeilijk te verstellen.

Je lamoen is dus gewoon te lang; flink inkorten die handel, dan zul je zien dat je eerder een stuk van je tuig evt. ook zal moeten inkorten, ipv. juist groter maken en/of langere strengen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:35

Ik lees ff mee :)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:40

Ik heb om er met mijn mini weer in te komen een tuigje gekocht bij http://www.horseshopinternational.nl/ .
Kwaliteit is helemaal niet te vergelijken met de betere merken, maar je moet ergens mee beginnen!
Hoofdstelletje kreeg ik niet op maat (heel klein koppie) en heb ik nu dus maar te koop gezet en 1tje van Ideal gekocht. Hoofstel kostte meer dan 1/3 van wat ik voor mijn tuig heb betaald, maar dan heb je ook wat! Super kwaliteit en perfecte pasvorm. Heb zelfs geen gaatjes bij moeten knijpen. Ik men hem met een liverpool.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:56

Touwen strengen zijn juist super op maat te maken, maar dan moet je wel even weten hoe het moet. En dan stelt het niks voor. Je kunt ook een paar oude schoten van een zeilboot gebruiken....
Ik rijd zelf met een boerentuig met touwen strengen: traploos op maat te maken, nooit gaatje bijprikken en toch heel sterk.

De stokmaat van een pony zegt niets over de tuigmaat. De boegmaat is veel belangrijker. Vraag daarom vóór je een tuigje bestelt eerst eens even hoe en wat bij de deskundigen!