Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:41

Oew, nee dat is een te groot verschil.
Zal Lieselot nog eens vragen.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:25

Hoi, hier ook een bezitter van een smurf, te weten Simba, 86 cm, Bergmann pony, dus minder breed en fors dan een shetlander.
We hebben speciaal voor hem een sulky pirouette van horseshophorsepower en die past hem echt prima. Voordeel van de pirouette tov de sulky vind ik dat je met je benen bij elkaar zit :o kan er niets aan doen, maar vind het gewoon mooier staan (sorry HCA sulky liefhebbers). De pirouette is een goede stevige eenzitter die echt heel goed past achter zo'n kleine pony. Is ook lekker stabiel, ik men er graag mee. Ik heb ook een caveletti, maar die gebruik ik als ik gewoon in mijn eentje rij niet bij Sim. De caveletti is voor als ik met mijn zoontje rij of er kindjes meegaan / ik kinderen laat mennen (kunnen er drie op een rij op). Niet iedereen nu in paniek, ik heb dan een lijntje vast hoor.
Tuigje van Sim heb ik bij Sim erbij gekocht. Zou zelf kiezen voor ideal. Prima tuig, goede kwaliteit en ook in bruin verkrijgbaar (of zwart met bruin onderlegd).

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:52

Citaat:
Ik was met Sappos aan het pb-en over de HCA, en die scrijf ik zeker ook nog niet direct af, maar vraag me wel af hoe lekker dat stoeltje nou helemaal zit, je hebt immers geen rugsteun?
Alles daaraan is op maat gemaakt van je pony als je er een koopt?


De hca sulky kun je krijgen met wat voor zitting je zelf maar wilt. ( ik heb ook een stoel erop )
de een heeft een panzitting, de ander een stoel erop, er is er zelfs een met een bankje gemaakt ooit.

De hca kun je voor de mini's nog een stukje laten zakken, door de beugel van de vering bovenop het frame vast te maken i.p.v. normaal eronder.

Zou wel heel mooi passen denk ik.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:15

Ik heb ook een HCA sulky, maar gezien iedereen hier hun mening geeft ga ik die ook geven. Zelf heb ik hem nu ongeveer een half jaartje en het is een goed geveerde kar dat ben ik met iedereen eens (zeker ter vegelijking van de zwarte HSPS sulkys!!), maar qua op en afstappen vind ik hem toch een groot nadeel hebben! Ook dat het een éénpersoons zitter is vind ik erg jammer je kunt nooit met iemand naast je lekker gezellig een bosritje ofzo maken (ja met een fietser erbij maar is toch anders!) dus afhankelijk van of je alleen wilt of ook samen zou ik daarvan een beslissing al maken.

Ik heb dan wel reuma, maar als ik tussen comfortabel moet kiezen tussen 4 wieler of mijn sulky kies ik zeer zeker voor de 4wieler!! Het licht een stuk stabieler dan sulky.
Ik heb een mini mix marathonwagen van Kraay en deze is niet zo super zwaar van gewicht. Buck kan hem in enkelspan wel gewoon trekken. Hij is zeer zeker niet fors en hij is 83cm klein.

Qua tuig, heb ik verschillende merkloze tuigen gehad en nu sinds een paar maand over op Zilco tuig helemaal geweldig het is erg licht en onderhoudsvrij. Mooie pasvorm en oersterk!! Prijs je betaald er wel wat voor, maar dat is eenmalig. Ik heb de SL sport, (zonder zo'n gevormt borsttuig want die is wel veelste groot en grof, dus heb een normale!) heb maar een paar gaatjes hoeven bijprikken en de riempjes wat inkorten en het licht echt super het kan als het moet nog kleiner gemaakt worden.
Ik heb ooit ook een Ideal tweespan tuig gehad, maar ik vind het nadeel van Ideal dat het echt karton is en het schoftje zo hart..

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 23:50

Wat is dit moeilijk kiezen zeg...
Lieselot, jij hebt die 2wieler van HSHP ook gehad toch?
Moest jij het lamoen aanpassen oid?
En mag ik vragen wat je voor je Zilco tuig hebt betaald?
En welke maat je daarvan hebt?
Je strengen/hoofdstel etc is ook allemaal Zilco?

Ik neig er nu naar om te zeggen:
Ik kies voor de nieuwe versie van de 2wieler van HSHP (dan kan ik inderdaad ook eventueel met nog iemand op de bok, of makkelijker spullen meenemen/ fijner zitten.) in combinatie met een degelijk tuig, en mocht mennen dan zo goed bevallen dat ik het echt heel intensief ga doen, kan ik altijd de dure HCA sulky overwegen of een vierwielige marathonwagen..???

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:46

Ik zou gaan voor een licht marathonwagentje of een concourswagentje die zijn er ook klein en licht, Buck zijn allereerste wagentje was een concourswagentje Sunny90 op bokt is hier nu de eigenaar van. Het Zilco tuig kost geloof ik 550 euro is alweer even geleden dus weet het niet prescies meer ik heb de SL sport en alles past bij Buck. Ik gebruik alleen mijn Ideal op maat gemaakte hoofdstelletje ervoor omdat Buck een heel klein koppie heeft.
Ik heb evt wel wat foto's ervan.

Ik heb de HSHP ook gehad inderdaad, maar zou je die niet aan raden voor Abbe hij zal te klein zijn om dat ding echt goed te laten hangen, bij mij kiepte de wagen een beetje naar voren en mijn lichtogen konde niet hoger hangen. Alles zat op de max. En ik vond het echt een hobbel de hobbel wagentje. :o

sunny_90

Berichten: 575
Geregistreerd: 21-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:51

Buckje schreef:
Ik zou gaan voor een licht marathonwagentje of een concourswagentje die zijn er ook klein en licht, Buck zijn allereerste wagentje was een concourswagentje Sunny90 op bokt is hier nu de eigenaar van.


Heb mijn ervaring hiermee al gedeeld met Barbalala, maar het blijkt heel lastig om zo'n klein concourswagentje te vinden..

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:05

Maar niet onmogelijk. Ik heb er eentje waar pony's vanaf 80 cm mooi voor kunnen.

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 17:33

Geloof dat ik beet heb dankzij Sunny_90 :D

sunny_90

Berichten: 575
Geregistreerd: 21-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:11

Dennis schreef:
Maar niet onmogelijk. Ik heb er eentje waar pony's vanaf 80 cm mooi voor kunnen.


Zeker niet onmogelijk! :) Ik heb zelf ook een erg leuke concourswagen, die heb ik overgekocht van Buckje. Je moet er gewoon geluk mee hebben, soms staan er prima wagentjes op MP en die zijn dan ook zo weg.

Barbalala, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt! :)

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Advies bij zoektocht naar betrouwbare wagen/tuig voor Mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 00:42

Ik heb een marathon wagen maar mijn shet is er te zwak voor dus wil ik een hca kopen. Goed of slecht idee?

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:52

Citaat:
Ik heb de HSHP ook gehad inderdaad, maar zou je die niet aan raden voor Abbe hij zal te klein zijn om dat ding echt goed te laten hangen, bij mij kiepte de wagen een beetje naar voren en mijn lichtogen konde niet hoger hangen.


Ik denk dat je dan de HSHP caveletti bedoeld. De pirouette is echt perfect voor die hele kleine pony's. Bij Simba staat hij zelfs niet eens op de minimale stand, er kan nog een kleinere voor. De pirouette is de bordeauxrode eenzitter. Ik heb geen aandelen hoor ;) ben er gewoon heel tevreden over. Het hobbelt ook niet echt, omdat het toch een compactere is dan de caveletti. En dus ook beter past bij zo'n uk.