[AR] Hoe om te gaan met angst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:27

Ik herken me hier helemaal in. Ik heb zelf een shet (die ook nog eens op die van de ts lijkt ;) )
Hij is er 1 keer van door gegaan en hier ben ik zo van geschrokken dat ik er niet meer mee durf te rijden.
Hij is vorige zomer door een kennis beleerd in enkel en dubbelspan. En dit doet hij eigenlijk heel erg braaf.
Ik heb toen zelf ook met hem gereden onder begeleiding maar me nooit op mijn gemak gevoelt.

Het probleem is dat ik er zelf niet mee durf te rijden. Op die kennis na heb ik niemand die me kan helpen wat ook niet echt bevoordelijk is.

Met de pony's van die kennis durf ik wel te rijden. Daar rijd ik zelfs wedstrijdjes mee en dat gaat prima. Ik heb mijn koetsiersbewijs enkel en dubbelspan gehaald. Daar moest ik ook met een vreemde aanspanning druk verkeer in.
Ik ben dan ook nooit bang dat er iets gebeurt totdat mijn eigen pony voor de wagen staat.
En daar baal ik van. Ik heb een super pony. Ken hem heel goed maar durf niet met hem alleen te rijden.

LadyMadonna

Re: Hoe om te gaan met angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:55

nouja, dan moeten we die van jou en die van mij maar in 2span zetten en samen gaan rijden oid ;)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:57

Haha ja misschien voor de pony's wel leuk, maar wij als twee schijterds is denk ik niet zo'n goed idee ;)

Volgens mij hebben ze wel dezelfde kleur toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:59

die van mij is grullo (wildkleur zwart) roan bont. Ik kan bij die van jou niet zien of ie een aalstreep heeft, maar zwartroan bont is die van jou zowiezo, ook met 4 witte voeten :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:30

Citaat:
nee dat is in veel gevallen zo, maar hier moet je met je aanspanning als je naar buiten wilt gewoon het verkeer in...
dus ik stond er niet zo bij stil dat dat niet overal zo is...

Zo ook hier.

Citaat:
hier valt het qua verkeer op zich wel mee, zit midden in de polder. Dat betekent echter weer wel groot verkeer, grote stoeten met tich motoren, ligfietsen, etc Maar ik geloof niet dat ze daar nou zo van onder de indruk zal zijn

Vraag is of jij ervan onder de indruk bent :+

Hebben we je al ietsje pietsje kunnen helpen???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:35

VanHuisUit schreef:
Citaat:
hier valt het qua verkeer op zich wel mee, zit midden in de polder. Dat betekent echter weer wel groot verkeer, grote stoeten met tich motoren, ligfietsen, etc Maar ik geloof niet dat ze daar nou zo van onder de indruk zal zijn

Vraag is of jij ervan onder de indruk bent :+

ja dat is inderdaad nou net waar het hier om gaat... 8-)

ik begin me nu ook af te vragen wat dan wel problemen oplevert, in de bak is geen probleem, maar de polder in blijkt ook geen probleem te zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:53

met de pony an sich levert waarschijnlijk niks problemen op ;)
Pony is momenteel niet thuis, dus ik kan mezelf op het moment niet de spreekwoordelijke schop geven ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:57

Citaat:
ja dat is inderdaad nou net waar het hier om gaat...

Daarom ook die opmerking ;)

Met de pony is er geen probleem, maar het gevoel bij TS is er wel. Dat is lastig. Want we weten meestal meer te vertellen over de pony's dan over de baasjes :?

Je zegt dat je jezelf de schop onder de ... kunt geven, maar ... dat kun je wel :j
De meeste tips zeggen: veel ervaring opdoen in veel situaties en met verschillende paardjes/pony's... toch?

Dus: jouw pony niet 'opzadelen' met jouw probleem (sorry is niet hard bedoeld hoor, het staat zo nogal bot, ik weet dat het lastig is) maar jouw probleem aanpakken via andere pony's (die al meer ervaring hebben dus wel een stootje kunnen hebben).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:05

Citaat:
Hij is er 1 keer van door gegaan en hier ben ik zo van geschrokken dat ik er niet meer mee durf te rijden.
Hij is vorige zomer door een kennis beleerd in enkel en dubbelspan. En dit doet hij eigenlijk heel erg braaf.
Ik heb toen zelf ook met hem gereden onder begeleiding maar me nooit op mijn gemak gevoelt.

Was dat nadat hij er vandoor was gegaan of al voordat hij er vandoor is gegaan?
Als je je al voor die tijd niet op je gemak voelde is het bijna logisch dat hij er op een gegeven moment tussenuit knijpt, hij zal toch jouw onzekerheid op een gegeven moment gaan overnemen.

Dat is ook het 'gevaar' bij TS. Vandaar dat het handig kan zijn veel ervaring op te doen met andere, ervarener, pony's. Het is zo zonde als een combi de mist ingaat door dat soort vage onderbuikgevoelens.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:59

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Was dat nadat hij er vandoor was gegaan of al voordat hij er vandoor is gegaan?
Als je je al voor die tijd niet op je gemak voelde is het bijna logisch dat hij er op een gegeven moment tussenuit knijpt, hij zal toch jouw onzekerheid op een gegeven moment gaan overnemen.

Dat is ook het 'gevaar' bij TS. Vandaar dat het handig kan zijn veel ervaring op te doen met andere, ervarener, pony's. Het is zo zonde als een combi de mist ingaat door dat soort vage onderbuikgevoelens.

Sinds hij er vandoor is gegaan voel ik me niet meer op mijn gemak.
Ik weet nu wat er kan gebeuren en ben steeds bang dat hij het nog een keertje doet.
Van te voren had ik daar geen last van.

Maar ik denk dat ik gewoon heel veel moet gaan oefenen. Ik moet vertrouwen in mijn pony gaan krijgen.
Het lastige is gewoon dat ik niet heel veel hulp in de omgeving heb. Moet iemand hebben die heel zeker van zijn zaak is.
Anders ga ik dus stressen en daardoor mijn pony ook!

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:53

Ik ben sinds kort toch begonnen met mn koetsiersbewijs ondanks dat ik al even met de pony rij. Ik zie ook altijd overal smurfen in de berm enzo.. ben altijd overdreven voorzichtig.

Door de lessen van het koetsiersbewijs rijd ik op verschillende wagens, met verschillende wedstrijdpaarden(lees heeeel gevoelig ;) ) en zelfs verschillende instructeurs. Vorige week hebben ze me zelfs alleen laten rijden in de bak, ja de instructeur komt zo, wij gaan alvast de weg op. En daar zat ik met een springend paardje voor de wagen. Als de dood maar hield me groot voor de man die achter me stond, die het ook allemaal nog maar moest leren. Uiteindelijk een uur alleen gereden en lekker gedraafd en wendingen gemaakt. Daar leer je pas van mennen. Met zo'n paard dat heel graag wil lopen.

Deze lessen maken me relaxter.. Meer held op de wagen. Dus misschien eens kijken of je niet eens met iemand anders mee kunt rijden? en ook stukken de leidsels overnemen. Dan moet je wel op jezelf vertrouwen! Bij mij werkt het, maar misschien is dat heel persoonlijk..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:25

morgen mee met het (schijnt superbrave) span haflingers van mn buren :\
Vind t nu al spannend ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:28

Veel plezier en geniet ervan!

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:05

Goed zo! Een hoe is het bevallen? Viel het mee??

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:45

probeer, hoe moeilijk het soms ook is, gewoon niet te denken aan al die rampen senario's wat er allemaal wel niet kan gaan gebeuren als hij dit of dat doet.
ik weet het, het klinkt simpel maar probeer dat allemaal ens aan de kant te zetten en probeer gewoon te genieten.

tuurlijk gaan er dingen door mn hoofd als ik met een vierspan rijd en er schiet bijv een lijn uit mn hand en het spul reageerd daarop..
tuurlijk gaan er dingen door mn hoofd als er ineens en paard zn hoofdstel af gooit als hij ingspannen staat
en als er een halverwege het uitspannen schrikt en gaat rennen..

het lastige is voor mij, dat mensen dan juist op mij gaan rekenen, dat is ook helemaal niet erg, hoe gek het ook klinkt, dat is mijn ding.

maar om even terug te gaan, ondanks alles dat ik mee maak, verlies ik het plezier in het mennen niet.

ga gewoon eens lekker een rondje rijden, je hoofd leeg van alle training en prestatie gerelateerde zaken, neem een vrind of vriendin mee, praat wat, ontspan lekker en geniet ervan want het is toch gewoon de mooiste sport die er is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:53

rit is even verzet naar een andere keer aangezien ik lichtelijk in de kreukels lag door een migraine aanval

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 00:24

Angst? Wat is angst?
Vandaag, na 6 lange weken van niet kunnen mennen, heb ik weer echt genoten van mijn eigenwijze, schotvaste haflingermerrie voor de wagen. Gedurende 2 jaar had ik naast haar een andere haflinger voor de wedstrijden. Helaas is zij diverse malen aan de klepper geweest, waarvan ik 2x met de koets op de kant ging. Elke keer was er weer een verklaring voor haar schrikreactie. De laatste keer was er 1 te veel. Angst, nee dat niet. Verstandig, of vragen om problemen. Ik wil niet elke keer in de kreukels liggen. Dus komt zij niet meer bij mij voor de wagen. Dan maar even geen wedstrijden.

Advies voorStef, Gewoon blijven rijden, desnoods iets rustiger, cq. een ervaren paard of pony voor de wagen en neem grooms mee, waarin jij vertrouwen hebt. Niet onnodige risico's nemen tijdens een rit. Vaak zijn de mensen banger dan de paarden of pony's.
Breng dat gevoel niet over, maar blijf altijd alert!! Ga gewoon lekker genieten van het mennen en niet gespannen zijn....